{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.472 visninger | Oprettet:

frossen vand {{forumTopicSubject}}

har balje på folden. den er fuldstændig frosset. så hesten står og slikker på isen. har sat en spand ud, men det fryser efter et par timer.
kan man gøre noget for at vandet ikke fryser så let. tror ikke hesten vil drikke det hvis jeg hælder en flaske sprut i det smiley
hvordan gør I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  frossen vand
  • #1   27. feb 2018
    Nogen har fået lavet frostfrie vandkopper - det kræver man får det gravet i inden frosten.
    Andre går ud og slår hul flere gange om dagen eller fylder op flere gange om dagen hvis man kan. Nogen prøvet med vandflasker med vand og salt i.

    Hestene her kommer ikke ud mere end 4 timer pt. netop fordi der ikke er vand på foldene. Min egen kommer kun ud imens der bliver ordnet boks.


  • #2   27. feb 2018 Vi sørger for at planlægge, hvornår vi forskellige er i stalden, så når man kommer, går man lige en runde og hakker hul på isen, på alle foldene smiley

    Nogle har derudover puttet lidt olie i vandet, som efter sigende skulle hjælpe, på folden hvor min står, har vi forret baljerne med halm.


  • #4   27. feb 2018 ok. tror jeg vil prøve at isolere baljen og putte varmt vand i.

  • #5   27. feb 2018 Jeg elsker vores frostfrie kar fra La Buvette.
    Dyre i indkøb, men alle pengene værd når vi har køligt vand om sommeren og frostfrit vand på dage som denne.



  • #6   27. feb 2018 Vi hakker hul på isen hver dag og fjerner isflagerne, inde i boksen har jeg gjort som ovenstående, 2 baljer, foret med halm.
    Prøv også at komme plastflasker i, halvt fyldt, med en blanding af vand og olie det virker også smiley


  • #7   27. feb 2018 Både høns og heste vandes flere gange dagligt med friskt vand - de lærer hurtigt at slå til, når chancen er der smiley

    Mvh Charlotte


  • #8   27. feb 2018 Lidt madolie i og så fryser det ikke så nemt og så flasker med saltvand

  • #9   27. feb 2018 Smid en halvanden liters flaske i halv fyldt med saltvand, 40% salt og 60% vand.
    Evt sæt den på en Palle udenfor og ellers isoler den med endnu en balje og halm tætpakket. Men husk at øverste balje skal stå 10 cm hævet i bunden af den anden balje når den er fyldt med vand ellers dur det ikke


  • #10   27. feb 2018 Vi fyldte vand i flere gange om dagen og ellers blev der hakket igennem isen smiley
    Nu står vi heldigvis et sted med frostfri vand på foldene, så det luksus smiley


  • #11   27. feb 2018 Efter flere forsøg på at frostsikre på forskellige måder. En isoleret balje inden i den store. Gik ikke. Vandflasker i baljen. Gik ikke. De skuppede dem bare ud af baljen. Sidste vinter fik jeg så den geniale ide at købe en akvarie varmer og hænge i baljen, i vandskorpen. Nu er der altid et frostfrit hul på ca 15 cm.
    Det virker og den får lov at være i fred.
    Kostede ca 400 kr i Plantorama smiley smiley smiley


  • #12   27. feb 2018 Tja altså jeg har den løsning med flasker / dunke med saltvand og det fungere smadder godt her smiley

    Det skal så også siges at jeg har sådan nogle super gode dunke med hjem fra mit job , det er sådan nogle 1 liters dunke der normalt er sterilt vand i - og de super holdbare smiley
    - og ja så har jeg 20 stk i , og der sådan en stor 1000 liter palle tank de har vand i smiley

    Med hensyn til at komme varmt vand i så det altså bestemt ikke nogen god idé - det kun at hjælpe frosten godt på vej da varmt vand fryser hurtigere end koldt smiley


  • #13   27. feb 2018 Vi brugte tykke gummimåtter som vandkarene stod på for isolation + varmere i vandet som fungere med strøm (der er stikkontakter ved næsten alle foldene).
    Dem hvor der ik var stikkontakt, slog vi bare hul i isen hver gang vi lige gik forbi.

    De fungerede i selv -20 grader.


  • #14   27. feb 2018 Sæt baljen i en større balje eller en kasse, og isoler imellem dem med f.eks halm.

    Kom en sjat paraffinolie i baljen, og hæld vandet i bagefter. Du vil kunne se olien perler på overfladen af vandet.
    Olien gør, at vandet ikke fryser lige så hurtigt, samt at overfladen/skorpen, bliver meget lettere for hestene at bryde.

    Derudover, så er baljen lettere at rense for is, da den ikke klæber lige så godt fast til siderne pga olien.

    Har aldrig oplevet nogle af mine heste ikke ville drikke af det pga olien ( har prøvet det med 9 heste ).


  • #15   27. feb 2018 Frostfri vandtru er klart vejen frem! Kan godt være en dyr investering, men vil mene det er det værd. Selvom alt omkring er frosset så er vandet i baljen ikke frosset. Den er genial, og selvopfyldende så det er også nemt smiley

Kommentér på:
frossen vand

Annonce