{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.955 visninger | Oprettet:

Salg af hest der har været forfangen {{forumTopicSubject}}

God morgen hg.

Jeg vil gerne høre jeres holdning til at sælge en hest som har været forfangen.

Det er begyndende forfangenhed som ikke har nået at sætte sig til en "full blown" forfangenhed. og er behandlet.

Hvis det er oplyst i annonce, ville i så være bekendt at sælge en hest som kan have tendens til at blive forfangen?
Ville i købe en sådan hest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Salg af hest der har været forfangen
  • #1   19. mar 2018 Nope det ville jeg personligt ikke, da jeg skulle være nødt til at tage særlige hensyn til den (som jeg nu desværre må gøre med låneponyen) og alt det ekstra arbejde, det gider jeg ikke.
    Men jeg ser intet galt i at sælge den så længe det bliver oplyst i salgsannoncen og at man ligeledes som sælger, stiller sig kritisk til den der ønsker at købe den da denne gerne skulle kunne tilbyde et passende liv og have erfaring med sådan en hest smiley

    Mvh TT


  • #3   19. mar 2018 Jeg er en person som spiller med åbne kort, og ville aldrig skjule noget i en annonce, da det jo på ingen måde kommer hesten til gode?

    Det kommer jo meget an på hvordan man har hest, lige nu synes jeg det er møg besværligt fordi jeg har en hest som ikke må komme ud på den fold hun plejer pga. græs og der er ingen jordfolde på stedet hun er opstaldet, så i dag er hun inde ? (kommer i hallen mens jeg er der)
    Men har man hest hjemme og mulighed for at give små mængder mad mange gange om dagen osv. så er det jo ikke så svært smiley


  • #4   19. mar 2018 Personligt nej - men kun fordi mine går i løsdrift - stod den på ridecenter - så ville jeg ikke have problemer med at købe en det havde tendens til forfangen - det er til at forholde sig til og forebygge

  • #5   19. mar 2018 Maria - jo men det er ekstra arbejde! Jeg har mine i løsdrift, dog ikke hende da hun gerne skulle tabe sig noget mere. Jeg går ud med små portioner hø til hende hver 4 time, også får hun hø til natten på boks. Men det er møg hamrede besværligt, især når jeg skal noget med hele familien, for så er der ingen til at give hende hø, og det hele skal tilpasses efter hende.. Så det er møg besværligt og pis hamrede irriterende at hele mit liv skal tilpasses omkring denne pony. smiley
    Feks i morgen er jeg på arbejde hele dagen, jeg kører hjemmefra kl 8 og er hjemme igen kl 23. Så er hun i morgen nødt til at gå i lødriften.. smiley

    Mvh TT


  • #6   19. mar 2018 TT: Jeg kan sagtens følge dig, jeg tænker det samme, altså mere arbejde og besværligt, det var også bare for at høre om nogen ville købe en sådan hest smiley

  • #7   19. mar 2018 Jamen det er der jo måske nogle der ikke har et problem med, hvis hesten står i fuldpas, og man er "ligeglad" med de fire timer. Jeg kunne personligt ikke, men ikke dermed sagt at ingen vil købe den.. smiley

    Mvh TT


  • #9   19. mar 2018 Det ville jeg , fordi jeg kunne give den forhold hvor den ikke æder sig frem i græs.
    Jeg ville tage hensyn til den lige som de andre vi har...
    Men hade en dyrlæge sagt den ikke kunne holde til alm. ridning så ville jeg ikke, hvis det var det jeg hade brug for..
    Og hvis folk bare ville sige det som det er når man ser på hest så ville jeg blive GLAD


  • #10   19. mar 2018 Ved alle hestekøb og salg handler det om at være ærlig.

    For nogle mennesker er det voldsomt upraktisk med en tidligere forfangen.
    For andre går alle hestene allerede under lignende forhold.

    I dit sted ville jeg lade det fremgå af salgskontrakten, at købet er orienteret om tidligere let forfangenhed.
    Og når du sælger en pony til lav pris, så hyggesnak lidt ekstra med køber i telefonen, og lad dem fortælle om hvordan de håndterer forfangenhed. Hvis de ikke aner en døjt, så behøves du jo ikke at fremvise.


  • #11   19. mar 2018 Anette: Jeg mindes ikke at have omtalt at hun ikke vil kunne rides, selvfølgelig rides hun ikke nu, men når hun er tip top er der intet der hindrer, hun er en meget aktiv og arbejdsglad hest smiley
    Men skulle det gå så galt, afliver vi hende helre end at sælge en syg hest der ikke bliver god igen.

    Who: God idé at skrive i kontrakten! Tak smiley

    Under alle omstændigheder venter vi med at sætte hende til salg, til vi ved hun er helt ovre det og frisk igen.

    Selvfølgelig vil vi være ærlige omkring hendes fortid og snakke meget med evt. interesserede, da hverken jeg eller ejer er interesseret i "bare at skulle af med hende"
    Det skal være Det rigtige match!



  • #12   19. mar 2018 Ja det er dejlig nogen har det sådan smiley
    Det andet er noget bøvl
    Måske også fordi min opdragelse siger at jeg skal tro på folk
    Så dig ville jeg ikke have skrubler med at købe af smiley


  • #13   19. mar 2018 Jeg syntes at det kun er etisk korrekt at oplyse interesserede købere om, hvad hesten har af skavanker, tidligere skader og sygdomme osv.
    Så kan køber vælge om de er interesseret i hesten eller ej.
    Køber man en hest med tendens til forfanhed, må man tage de hensyn der kræves, præcis som hvis man køber en hest som har haft en skade eller har bemærkninger på røntgen, eller hvad ved jeg.
    At en hest ikke har været forfangen på salgstidspunktet, betyder jo ikke at den aldrig bliver det smiley
    Så længe hesten ikke er så syg at det er uforsvarligt at holde den i live, syntes jeg godt man kan sælge den.


  • #14   19. mar 2018 har en veninde der solgte sin connamare hoppe med forfangenhed smiley hun satte prisen efter hendes manglende træning, forfangenhed og alder, og fik hende faktisk solgt ret hurtigt, og ejer er enormt glad for hende smiley

  • #15   19. mar 2018 Selvfølgelig kan man det. Du kan i princippet sælge alt så længe køber er indforstået med det.

  • #16   19. mar 2018 Sagtens smiley Har selv en pony vi købte, fuldt vidende om at han havde været forfangen og generelt havde tendens til det. Synea det er vildt vigtigt at oplyse som sælger (som du også selv skriver), så man som køber kan tage hensyn til dette.
    Vil dog også som køber gøre opmærksom på hvor svært det kan være at have en forfangen hest hvis man har hesten opstaldet. Vi havde en episode hvor han var sluppet ud uden sin mundkurv, som staldejer vidste han skulle have på, da de andre skulle ud. Staldejer gad ikke gå ud efter ham fordi hun "ikke kunne fange ham" igen. Vi fik heller ikke besked om hvad der var sket. Så da vi kom havde han gået ude i 7 timer uden mundkurv, lige da der var ekstra knald på græsset. Siden da, resten af den sommer vi var der, var han kun ude når vi var i stalden, simpelthen for at undgå sådan en situation igen. Slet ikke ideelt for ham at skulle være inde så meget, men han tog det heldigvis rigtig flot og stod bare og sov indenfor. Men sådan nogle risici skal man have med som køber, og jeg tænker også at det kunne være smart at nævne som sælger - at man bør lave en speciel kontrakt med evt. opstaldingssted smiley
    Og selvfølgelig understrege vigtigheden af at holde hesten sund og være opmærksom, for det er slet ikke alle som kan se alvoren i det, desværre.


  • #17   19. mar 2018 Nope, en hest med væsentligt øget risiko for sygdom vil jeg ikke købe. Tendens til forfangenhed giver en del ekstra bøvl/udfordringer ift. Opstaldning, fodring og motion. Det ville jeg ikke købe mig til.

    Men så længe man melder åbent ud, ser jeg ikke et problem i at sætte hesten til salg


  • #18   19. mar 2018 Min gammel hoppe havde været forfangen før jeg købte hende og det havde jeg ingen skrumler med. Hun var en super fin hoppe ellers. Solgte hende videre og ved hun ikke har været forfangen siden

  • #19   19. mar 2018 2 ud af mine 3 fjollere har en historik med forfangenhed, fra før jeg købte dem og de gå i løsdrift med adgang til græs 24/7/365, og jeg har ingen problemer med nogle af dem.

  • #20   19. mar 2018 Anette: Det er jeg da glad for at du skriver smiley

    Jeg er lettet over at høre alle jer der har købt heste, velvidne at de har været forfangen, det er betryggende at vide at hun kan få et godt hjem, trods denne uheldige episode.
    Og fordi den har været det én gang, betyder det heldigvis ikke at hesten vil blive det igen hver år! Blot at man skal være opmærksom smiley

    Hun er heldigvis allerede bedre gående og meget gladere end i går, der har ikke været hverken varme eller puls så vi håber at vi slap med skrækken.
    Hun er kommet på jordfold med hø/halm blanding og skiftet fra 8 kg wrap til 6 kg hø i boksen, muslien er skrottet (hun får vit/min blanding og har hele tiden fået det, blot med en musli topping for at hun vil spise det ;)) og så får hun amequ balancer og espasette så vi kan få styr på tarmen igen smiley



  • #21   19. mar 2018 min pony har været forfangen hos tidligere ejer, og jeg valgte at købe hende alligevel. Det var en mild forfangenhed opstået pga overfodring af wrap. Havde det været pga almindelig græsfold eller lignende havde jeg nok ikke gjort det.

    så læne du er ærlig i annoncen, synes jeg, at det er helt ok:)


  • #22   20. mar 2018 Det ville jeg ikke nej.. Men kun fordi jeg har haft en og det er virkelig ikke andet end bekymringer.. Jeg kan slet ikke tåle det..

Kommentér på:
Salg af hest der har været forfangen

Annonce