{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.117 visninger | Oprettet:

Hvad koster en løsdrift? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley

Jeg har en drøm om hestehold hjemme hos mig selv, på en løsdrift. Jeg har haft hest før som også stod på løsdrift, og det er bestemt min personlige favoritløsning til den givende race.

Drømmen er at have to tinkere, men mit problem er at jeg ikke helt præcis ved hvad pokker der skal gives for at drive en løsdrift. Jeg har kunne læse mig til så mange forskellige svar at jeg semi er blevet mere forvirret end jeg var da jeg startede. Nogen mener at det kan klares for 1000 kroner om måneden, mens andre mener at 5000 knapt kan gøre det.

Jeg ved f.eks. ikke hvad det ville koste i alm. foder, eller hvor meget wrap og hø jeg skal have. - Jeg har forhørt mig lidt omkring og er blevet anbefalet græs og wrap ad libitum, og så halm som strøelse.

Jeg har styr på priser som smed, dyrlæge, forsikring, opsparing, raspet tænder, og udstyr. Det eneste jeg mangler er en ca. pris for foder, strøfoder, og strøelse. smiley

Jeg er bosat på fyn og hvis løsdriftdrømmen bliver aktuel kommer jeg til at have lige omkring 3 hektarer, til folde og læskur.

På forhånd tak for hjælpen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad koster en løsdrift?
  • #1   27. mar 2018 Jeg følger lige med smiley

  • #2   27. mar 2018 Mener du i forbrug kun? Altså kr. pr. kg halm, havre?

    Eller skal etablering, forrentning og kapacitetsomkostninger inkl. vedligehold med?

    Har du CVR nr.? I forhold til indkøb af foder, kan du lave grovfoder selv? Er der hektarstøtte på jorden?


  • #3   27. mar 2018 Det kommer nok også lidt an på, hvor stort et græsareal, hestene har adgang til om sommeren og om de kan klare store mængder græs. Dvs. om de kan leve af græs og vitaminer det halve år og så kun få foder og hø om vinteren. Hvis man har rigeligt græs, og det fungerer for hestene, så kan det gøres meget billigt.
    Har du udgifter med til kalk og gødning af foldene i dit budget? Samt el og vand til hegnet?
    Hvis vi kun tænker i foder, så afhænger det også af, hvor meget dine heste skal bruges. Er det vedligehold, eller en hoppe med føl ved siden, som kræver en del mere foder?

    Mine to kat. I hopper, som er nøjsomme, spiser f.eks. 1 minibig balle på 14 dage her om vinteren. Den koster ca. 400 kr. Dvs. min høudgift er 800 kr. pr. måned. Du skal dog beregne mere, eftersom dine heste er større. Dertil kommer så vitaminer som er ca. 300 kr. pr. måned. Foderprisen afhænger af kvaliteten. Mine er meget nøjsomme og er på slankekur, så jeg kan holde prisen langt nede smiley


  • #4   27. mar 2018 Jeg har kunne holde mine heste med græs om sommeren og så selvfølgelig vitamin sten.
    Jeg har ikke brugt foder om sommeren. Ca fra 1-10 til ca 1-5 har jeg fodret. Jeg har brugt ca 500 kr pr hest til hø pr mrd. Halm har jeg købt i minibig og der har jeg brugt ca 1,5 pr vinter.
    Hvad man bruger af kr til kryppe foder er jo meget forskelligt.
    Så det behøver ikke koste spidsen af en jetjager at holde hest hjemme.


  • #5   27. mar 2018 Hold da op, jeg kan godt se at jeg ikke har sat mig nok ind i det hehe smiley

    Ann C: Kan du uddybe hvad du mener med "etablering, forrentning og kapacitetsomkostninger"
    Jeg har ikke noget CVR nummer, og ingen mulighed for at lave grovfoder selv.
    Løsdriften er udelukkende for at have et par heste hjemme som kan hygges og arbejdes med. smiley

    Ann: Hestene har ca. 3 hektarer at gå på, og de bliver fordelt an på vejr og mændge. Jeg har aldrig hørt noget om at tinkere skulle have et problem med at klare store mængder græs, sådan som du beskriver det, men det er måske lige noget jeg skal se om jeg kan finde noget om på nettet smiley
    Hvordan mener du med udgifter til kalk? Jeg har afsat penge til en opsparing, hvor ting som gødning kommer ind under, dog uden helt præcis at vide hvad det koster.
    Det kommer nærmere til at være vedligehold. Planen er ikke at skulle avle lige foreløbig. Hestene skal bruges som turheste og horsemanship/liberty.
    Så din mening er at jeg både skal give hø og wrap? Jeg har læst mig til at man ca. skal give 1% af hestens vælgt om dagen. Evt. lidt mere. Så når en tinker gennemsnitligt vejer 600 kg, skal jeg give ca. 6 kg hø, og lige omkring 8-10 kg wrap, an på hvor vådt det er. Men jeg har også fået anbefalet at holde mig til wrap og græs i sommerhalvåret.
    Når du skriver 300 kroner til vitaminer om måneden, hvad går så ind under dér? smiley

    Sunshine: Jeg ved ikke helt hvad du mener med "Ca fra 1-10 til ca 1-5 har jeg fodret." Kan du uddybe det? smiley


  • #6   27. mar 2018 Det er mrd om året ca 1 okt til 1 maj der er de fodret... Har lige redigeret så det passer med det jeg skrev først..

  • #7   27. mar 2018 Ah okay så er jeg med smiley

  • #8   27. mar 2018 Det er 1 kg tørvægt af grovfoder.
    Så afhængig af vandindhold er det ca 2 kg hø/ wrap.

    Prøv lige at se på hestenes størrelse.
    Som tommelfingerregel vejer en kraftig koldblodshest på 160 i stang ca 1.0000 kg - så en Tinker på 150-160 ville jeg forvente vejede en del mere, måske 800 kg..?

    Anyway, det er ikke det, som vælter budgettet.


  • #11   27. mar 2018 Tinkere er nøjsomme, så ofte kan de ikke bare tåle ubegrænset græs. Men med lidt magement kan man indrette foldene så de kan klare sig primært med græs en stor del af året.

    Hvor meget halm man bruger er meget individuelt, men en minibig/rundballe om måneden er nok ikke helt skævt. Måske mindre i sommermånederne.

    Udover det løbende forbrug af strøelse/strå/foder så er der en ret stor post til pleje af markerne, vedligehold af hegn samt el/vand.



  • #12   27. mar 2018 etablering - skal du bygge noget? Inventar, hegn, ridebane, vand, afløb, ventilation, Lov om hold af hest... Hvad koster det? pr. hest/plads?
    forrentning - skal du låne penge til etablering? Eks. et forbrugslån på 100.000 kr. med en rente på 8 % og 5 års løbetid har renter for godt og vel 21.000 kr., som også skal regnes med.
    kapacitetsomkostninger - altså faste omkostninger til drift: vand, el, varme, vedligehold, gødning og kalk. Afsætning af husdyrgødning kommer også herunder. Det kan godt være, du kan aflevere det 'gratis' et sted, men der er også fragt dertil.

    Du er selv nødt til at lave regnestykket, et budget. Lav et Excel regneark med alle måneder vandret og alle omkostninger lodret. Du ved jo selv, hvad du betaler for strøm, pr. m3 vand, og hvad du kan forhandle foder, gødning til og afsætning af husdyrgødning.

    Heste kan godt leve af græs, det er jo det de ville have levet af, hvis de var i naturen. Men i naturen bliver de ikke redet på, og har mulighed for at variere sin kost og dermed få forskellige næringsstoffer og mineraler flere steder fra.
    Når de bliver sat ind i en fold, på noget græs, der ikke bliver lagt om, og som ikke bliver gødet, kalket og tildelt andre næringsstoffer, så får de bare ikke det de skal have. Og det er bla. derfor mange heste må leve med livsstilssygdomme, som et liv som tamhest medfører. Hestene skal have mineraler, det skal græsmarken også. Bare lige en kommentar til diskussionen om afgræsning smiley


  • #13   27. mar 2018 Vi er i den nøjsomme ende smiley
    7500,- pr år til pagt og pleje/vedligehold af marker.
    Laver selv wrap på noget af marken, til 130,- pr balle. Det strækker til ca januar afhængig af vejret.
    Derefter har vi en aftale med en lokal bonde, hvor vi henter wrap til 250.- pr balle ( big baller )
    Bruger 2-3 baller pr måned til en ispony og en belgier. De får hvad de kan spise.

    De får kun vitaminer/mineraler året rundt. Så der bruges ikke meget på foder.


  • #14   27. mar 2018 Min 3 års er i en alm løsdrift indet fancit mig her og der . Jeg giver 2500 på nord Sjælland. inkl ridehus og baner . som vi ikke bruger.
    Det er en af de dyreste løsdrift på Scala 9 ud 10 ??
    men til gengæld ved jeg hesten har det godt .


  • #15   28. mar 2018 For lige at svare på din kommentar til mig, så ved jeg jo ikke, om dine tinkere er nøjsomme eller ikke. Det med om de tåler at leve af græs eller ikke, det er noget du ved om de kan.

    Jeg har intet skrevet om wrap. Men uanset om du vil give dine heste wrap elller hø eller begge dele, så skal du regne med mindst 1,5 kg pr. 100 kg hest.

    Når jeg skriver 300 kr. til vitaminer, så dækker det kun vitaminer. Foder kommer ved siden af.

    Angående kalk til markerne. Når du anlægger græsfolde, så skal du med jævne mellemrum få lavet analyser på jordens ph-værdi. Hvis den er for lav, hvilket den hurtigt bliver, så skal der tilføres kalk. En god tommelfingerregel er at give sine folde kalk via en maskinstation hvert andet år. Mængden af gødning afhænger af, hvor meget græs du har behov for.
    Man siger, at en hest har behov for mindst 1 HA for at kunne klare sig med græs. Du har to heste og 3 HA, så den del tyder jo på, at du ikke har behov for at skulle gøde voldsomt men blot almindeligt.
    Spørg løs, hvis jeg ikke har forklaret mig godt nok smiley


  • #16   28. mar 2018 Jeg har en lille løsdrift. 2,5 heste.
    Jeg har i faste udgifter (eksklusive udstyr, uforudsette dyrlæge, behandler udgifter og fold +hegn)
    Ca 2500kr mnd.
    Wrap og strøelse koster 1700 mnd. Nogle måneder spiser de mere wrap så det øges med 350kr.(September - Maj)
    Og Foder koster 700-800kr.mnd
    Heste folden skal om lægges hver 5 år. Jeg har 8000 kvm. Jorden er besværligt med mange sten. Så maskinstationen skal have 6000kr for at omlægge det hele. Dette er inkl. Gødning. Eksklusiv græsfrø. Som koster mig Ca 1700kr oveni. Tot 7700kr hvert 5 år. Så kommer gødningen hvert år. Det koster på mine 8000 kvm. 2000kr
    Jeg er heldig og kan bruge gødningen på ejendommen. Så jeg skal ikke betale for afskaffelse af denne. Dog skal jeg betale 800kr for at få denne ud hvor det skal. Også skal jeg fylde på nøddesten Ca 1x årligt. Det koster 800kr. Også er der udgifter til hegn.. Dette har jeg ikke en pris på.
    Så kontakt dine kommende samarbejdspartnere og forhør dig hvad de skal have for diverse smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Hvad koster en løsdrift?

Annonce