{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
757 visninger | Oprettet:

Kløe, vægttab, dårlig pels (del 3-ish) {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg har allerede oprettet et par emner tidligere, som omhandlede kløe på min hest.

I første ombæring troede jeg (og dyrlægen), at der var tale om en simpel omgang lus, og jeg fik lusekur over telefonen. Hesten blev behandlet, men uden effekt. Tværtimod udviklede kløen sig.

Jeg ringede selvfølgelig til dyrlægen (i fredags), som, uden at have set hesten, mente at det også kunne være en svampeinfektion eller zinkmangel - men at det ville være at skyde i blinde at forsøge at behandle uden nærmere undersøgelse. Det var jeg selvfølgelig enig med dyrlægen i, og da jeg havde en lidt "off" fornemmelse med hesten generelt, bestilte jeg en tid til i tirsdags. Dén der fornemmelse, man indimellem får som ejer, der siger én, at der er noget, som ikke er helt godt.
Hesten har nemlig også gået og tabt sig (også mere end jeg troede, viste det sig - vinterpelsen har snydt mig lidt), været lidt "øv" i ridningen (hvilket jeg tilskrev ny partsrytter, der er altid en lære-hinanden-at-kende-periode), og så er hendes pels også træls at se på - grov og mat, både lidt tør og lidt fedtet. Alt i alt bare øv. Hun ligner noget der er løgn, hvis jeg selv skal sige det.

Nå, men dyrlægen kom så i tirsdags. Hun er fuldstændig enig med mig i, at hesten ser nogen "øv" ud, og at der er et eller andet galt. Og det på trods af, at hesten, med dyrlægens ord, har det som blommen i et æg - og der ikke er noget at udsætte på fordring og forhold.
Hun tror ikke, at kløen er en svampeinfektion, til dels fordi huden er fuldstændig fin og pæn, hvor pelsen er kløet af, men også grundet de andre symptomer.
Den korte version er, at dyrlægen tager blodprøver - en for bændelorm og en til udvidet undersøgelse (organtal + mangel på diverse, herunder zink, selen og den slags). Hesten får desuden et skud B-vitamin, binyrebarkhomon og penicillin for at stoppe kløen nu og her og stimulere appetitten.
Hvis vi er heldige har hesten bændelorm. Se, det kunne jo være let.
Ellers kunne det være zink eller selen mangel. Worst case er leverproblemer. ...Eller at vi ikke bliver klogere ud fra blodprøverne.

Der kommer svar på tirsdag, og selvfølgelig bliver jeg ikke særlig meget klogere inden da, men jeg vil nu alligevel gerne høre jeres erfaringer med noget lignende dette? Eller blot, hvis I har erfaringer inden for en af de mistænkte årsager (bændelorm, zink/selen (eller anden) mangel eller leverproblemer)?






Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kløe, vægttab, dårlig pels (del 3-ish)
  • #1   29. mar 2018 Bliver din hest også tjekket for cushing?

  • #2   29. mar 2018 Det talte vi også om, da det netop havde været en af mine bekymringer. Særligt fordi hun har været forfangen.
    Men dyrlægen var ret overbevist om, at hun ikke har cushings. Både fordi hun simpelthen ikke ligner en cushinghest, men også fordi, cushingheste typisk ikke klør sig på den måde, som min hest gør (det er noget med, hvilke stoffer cushingheste producerer/ikke producerer som gør, at de sjældent klør sig - derfor kan man også opleve, at eksempelvis en hest med sommereksem stopper med kløen, hvis den får cushing). Dyrlægen kom med en lang forklaring, som jeg desværre ikke kan gengive helt detaljeret - jeg har simpelthen glemt det, da vi talte om mange ting og hesten blev undersøgt vældig grundigt (dyrlægen var der knap 1½ time). Men tak for inputtet - det var, som sagt, også en af de ting, jeg havde tænkt på. Og selvfølgelig noget vi kan undersøge for, hvis ikke blodprøverne giver svar. Det kan jo ikke udelukkes, at min hest er undtagelsen, som bekræfter reglen. Det ville blot overraske en del.


  • #3   29. mar 2018 Svamp i huden giver ik kløe. Men det gør ringorm og skab, hvor din dyrlæge burde ha taget nogen plukket hår med sig og tjekke dem under mikroskop, men det forklare selvfølgelig ik vægttabet. Men jeg håber din dyrlæge tjekker for cushing....for den er rar at få udelukket.
    Prutprøver for bændelorm er nemt udelukket ved at aflevere tre friske prut hos dyrlægen


  • #4   29. mar 2018 Jeg kender en der havde 3 forskellige dyrlæger ude af flere omgange fordi hun var sikker på hesten havde cushing, men ingen ville tjekke hesten for det.
    Til sidst fik hun en ud og bad dem tjekke det selvom de ikke troede på hesten havde cushing, fordi hun selv troede det.
    Det viste sig at hesten havde cushing.

    Så hvis ikke i kan finde ud af hvad det er, kan det godt være værd at tjekke det smiley


  • #5   29. mar 2018 Nej, svamp er dyrlægen også overbevist om, at det ikke er. Heller ikke ringorm - sådan en tur har vi prøvet for nogle år siden, og det her har slet, slet ingen ligheder. Det har ikke engang været på tale. Skab talte vi dog lidt om, men så er vi tilbage ved, at huden er så pæn, hvor hun har kløet sig. Der er ingen små-sår, eksem eller totter, der slipper huden let, som der så ville være. Desuden er den måde hun klør sig på ikke typisk for skabsheste.
    Bændelorm er tricky at undersøge for. Man kan risikere, at gødningsprøven er falsk negativ. Blodprøven er på sin vis sikrere, da den undersøger for antistoffer i blodet. Ulempen er, at disse antistoffer har en halveringstid på et halvt år, så et positivt resultat viser enten, at hesten har bændelorm eller har haft bændelorm. Fordelen er, at der ikke er risiko for en falsk negativ prøve.



  • #6   29. mar 2018 Som nævnt, vender vi tilbage til cushings såfremt blodprøverne ikke viser noget. smiley

  • #7   29. mar 2018 Hvor gammel er din hest?

  • #8   29. mar 2018 Hesten er 16.

  • #9   29. mar 2018 Min pony begyndte jo også at tabe pelsen for ikke så frygtelig længe siden, der var ingen sår/skrammer, ingen kløe og det var det eneste symptom. Jeg var hurtig sikker på at det ikke var skadedyr og ringede til dyrlægen som var enig da hun fik kigget på pony. Vi var helt enige om at ponyen skulle have taget en blodprøve og dyrlægen tog en prøve af det hår som faldte af. Der var heller ingen hudinfektion/svamp at finde. Jeg skulle vaske hende i kovaline sæbe to dage i streg og smøre de bare steder med kovaline creme eller zinkcreme (jeg brugte zinkcreme).
    Blodprøven sagde forhøjede levertal som sagtens kunne være grunden til hårtabet. Dette kan være en følge af EMS så nu har hun også fået taget en blodprøve for det som jeg venter svar på. Hun har ikke andre symptomer end at hun hurtigt sætter fedtkam, ellers er hun glad, frisk, har flot pels, og har aldrig haft problemer med græs. Helt slank har hun aldrig været men hun er også en 3'er pony som kan leve af ingenting.
    Er det EMS så er det det der skal behandles, er det ikke så skal hun have noget tilskudsfoder for at hjælpe hendes lever.
    Hendes hår er dog begyndt at vokse tilbage selvom vi ikke har behandlet det yderligere endnu.
    Jeg ved ikke om det kunne hjælpe med lidt tanker. smiley


  • #10   29. mar 2018 Tak for din erfaringsdeling, Mette!
    Leverproblemer er netop noget af det, der er under mistanke. Og det er jo interessant, at der kan være sammenhæng med EMS. Hesten klør sig dog en del, så pelsen tabes ikke blot - hun klør den af. Jeg vil have det i tankerne, når jeg skal tale med dyrlægen igen.


  • #11   29. mar 2018 Da min havde en forgiftning startede det med at han tabte sig, fik mat og kedelig pels, han kløede sig os rigtig meget og blev så forfangen pga det.

  • #12   29. mar 2018 Hvad havde han fået forgiftning af, Guldhesten?
    Hesten her har kløet sig et stykke tid, men det har været tiltagende de sidste 14 dage. Hun klør sig på halsen og i hovedet. Det er ved at være en del år siden hun har været forfangen.
    Hun går desuden på jordfold med adgang til hø, får vitaminer og salvana biotin, blot til information. Ingen af de andre heste i flokken har symptomer på noget.


  • #13   29. mar 2018 Han havde spist Ahorn og Eg smiley

  • #14   20. maj 2021 Hej Mette M,
    Hvad fandt du ud af dengang? Hvad sagde dyrlægen at det var?


  • #15   20. maj 2021 Hej Rikke
    Uha, nu er det jo ved at være noget tid siden, så jeg kan simpelthen ikke huske den præcise forklaring. Jeg husker dog, at blodprøverne viste noget, og at der var en mangel af en eller anden slags. Måske var det selen eller zink (eller begge dele) - i hvert fald kan jeg huske, at jeg fik et produkt af dyrlægen efterfølgende, som hesten skulle have et par uger. Jeg har ikke haft problemet siden. smiley


  • #16   20. maj 2021 Ok tak for svar smiley Jeg har nemlig dyrlæge til min hoppe på torsdag, så jeg tager lige nogle af dine noter med når han kommer smiley

  • #17   20. maj 2021 Jeg håber, at det kan være behjælpeligt og at I finder frem til problemet. smiley

Kommentér på:
Kløe, vægttab, dårlig pels (del 3-ish)

Annonce