{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.349 visninger | Oprettet:

Hest takter urent {{forumTopicSubject}}

Min hest havde haft en blødning i en gaffelbåndsgren (det er ikke en seneskade) for ca.1 måned siden. Han måtte jo selvfølgelig ikke rides, så vi gik med ham, de sidste 2,5 halv uge kom han på Højgaard, og blev kontrolscannet, der kunne man ikke rigtig se noget af skaden, og han fik bøjprøve hvor han taktede urent på første skridt. Han stod så på Højgaard i 2,5 uger, hvor han var på vandløbebånd og fold hver dag. Inden vi fik ham hjem, blev han scannet og fik lavet bøjprøve igen, på scanninger var skaden 100% væk, og i bøjprøve var han 100% ren både på hård og blød bund.

Nu har vi fået ham hjem, og det er ved at være lidt over en uge siden. Siden vi har fået ham hjem, og vi har redet på ham har han lavet lidt taktfejl når vi har travet. Men her de sidste par dage synes jeg det er blevet en smule værre, det lidt svært at se, men jeg kan virkelig mærke det når jeg rider ham, og i hjørnerne slår han fra.

Det var meningen vi skulle have haft dyrlægen ud og se ham under rytter, men vi meldte fra da vi sagde han kun lave takt fejl et par gange, og det sagde han der ikke skete noget ved. Men nu synes jeg altså at det er blevet værre. smiley

Er virkelig bange for at han aldrig kommer til at talte rent igen, er virkelig også næsten ved at ringe til dyrlægen igen.

Hvad ville I gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest takter urent
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   5. apr 2018 Få en anden dyrlæge til at tjekke hesten - ex ansager. smiley

  • #2   5. apr 2018 Ville give ham fri i nogle uger mer eller et par måneder. Måske i er gået for hurtigt til værks med at ride og især på volter( tænker et hjørne i ridehus vrider i senen). Ved godt du skriver at det ik er en seneskade han haft men hvad er det kommet af den blødning?
    Går han på en plan fold eller mudderfold hvor han skrider rundt?
    Jeg ville være påpasselig hvad der angår skader på sener eller omkring senen, med at gå for hurtigt til værks med ridning.
    Har i fået fået genoptræningsprogran af dyrlægen?
    Jeg har en hoppe som fik et spark på senen for 3 uger siden men er i bedring( er rengående) i alle gangarter) men jeg lader hende gå i ro på fold et stykke tid udover vores gåture og træning fra jord (mentaltræning) før jeg vil begynde at ride..
    Når vi starter op så bliver ligeud ridning i skridt det første stykke tid og går det godt, så kan vi begynde at trave lidt og hvis det går godt over noget tid, ja så kan vi begynde at lege med de andre gangarter men stadig ligeud de næsten uger til månederog gradvis bygge intervallet op før vi begynder på volter og der vil jeg også være forsigtig og ik bare høvle rundt på volter i starten.
    Jeg smør dagligt senen med diclufenac salve og cool gel, og så går hun med keramiske gamacher 24/7 pt. Har prøvet nogle timer uden gamacherne og så hæver hun op ved senen og hævelsen er varm. Så jeg vil forsøge om en uge igen og se om hun kan undvære de gamacher.


  • #3   5. apr 2018
    Jeg tænker det er hurtigt genoptræning oven på en skade hvis i traver nu?

    Der udover, kan hesten have kompenseret rundt i kroppen og være stiv og låst.


  • #4   6. apr 2018 Krikken
    Grunden til vi traver nu, er fordi skaden ikke var særlig stor + han har gået på vandløbebånd i 2,5 uge, som har styrket ham. Skaden var også helt væk på sidste scanning. smiley


  • #5   6. apr 2018 Jeg ville give ham en længere genoptræning. Og først begynde travarbejde om 2-3 mdr.
    Som hellige nævner, kan det jo godt ske at hjørner og volter stadigvæk kan mærkes på ham. smiley


  • #6   6. apr 2018 Den hellige...
    vi ved ikke helt hvad blødningen er kommet af, men dyrlægen sagde at det var en skade som oftes ses hos dressurhest. Han går på en jordfold i 30-45 min om dagen, hvor han går lidt rundt (vores græsfolde er desværre fuldstændig smadret :-/) vi har fået genoptræningsprogram af dyrlægen, og hele forløbet kommer til at vare i 6 uger. smiley


  • #7   6. apr 2018 Ja jeg må tilslutte mig ift at trave allerede nu, det var hurtigt. Jeg ville starte med at skridte ture de næste seks uger hvor man langsomt øger tiden/kilometerne. Og ikke ride baner før der var gået et par måneder. Jeg er overrasket over at mange negligerer betydningen af en langsom genoptræning, og tænker også at når det tydeligvis ikke fungerer, så må man lade være med at lytte til dyrlægen, men heller give det mere tid. smiley
    De er jo også bare mennesker, og ikke alle heste er ens. Så de kan jo også tage fejl smiley
    Mvh TT


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #8   6. apr 2018 Jeg har lært, at det genoptræningsprogram der kommer fra en dyrlægen, det ganger du med 2 så du bruger dobbelt tid på genoptræningen.

  • #9   6. apr 2018 Det vil sige der er tale om en strækskade af en eller anden form som har givet et brist i væv eller blødning i vævet.
    Du kommer nok ik udenom en dyrlæge igen for at tjekke op på om der står en ny blødning eller en irriteret slimsæk.
    Det er noget være gøgl med de skader i og omkring sener og de kræver alle ro og forsigtig forsigtig genoptræning når tid er.



  • #10   6. apr 2018 Den hellige
    Ringer også til dyrlægen på mandag, så han lige kan komme ud og tjekke ham smiley


  • #11   6. apr 2018 God bedring med ham og håber det bedste smiley

  • #12   7. apr 2018 Den hellige
    Mange tak smiley


Kommentér på:
Hest takter urent

Annonce