{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
537 visninger | Oprettet:

Foder til tinkerplag på 1,6 år {{forumTopicSubject}}

Hej nu når v er ved emnet foder så har jeg lige observeret at min plag på ca 1,6 år ser lidt ranglet ud. Det er svært at fornemme hans ribben pgr pelsen men de kan mærkes. Jeg fodrer med opblødte roepiller, en håndfuld hippolyt equigard musli, eggersmann mineralbrix. 2 gange dagligt. Hø morgen, formiddag og aften. Han går på græsmark det meste af dagen.
Er der nogen der har forstand på fodring af tinkerplag? Ville det være bedre at fodre med en føl eller "vokse" blanding ? Og så er jeg lidt i tvivl om jeg skal fortsætte med roepillerne. Dem fik han som stabilisator da han ankom i februar. Og for at være sikker på at han havde væske nok i kroppen. Til sommer kommer han/de på jordfold om natten og så vil jeg også gerne give ham roepiller for mæthedens skyld.....
Hit me med foder ideer.
Mvh Helle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til tinkerplag på 1,6 år
  • #1   8. apr 2018
    Heste har ingen mæthedsfornemmelse, de kan ikke modsat mennesker spiser en stor portion også være mætte i flere timer. Det er derfor heste får mavesår af manglende grovfoder - fordi der efter 4 timer uden grovfoder, så begynder mavesyren og ætse i maven.

    Derfor er der ikke mening i og give roepiller for mæthed.

    Udover det; ja så ville jeg vælge et føl/plage foder. Det kan fx være Horselux Grow, Dangro Junior eller Suregrow.



  • #2   9. apr 2018 Jeg har ingen erfaring med tinkere, men har haft opdræt af andre trivelige racer.

    Hvis der skal være plads til masser af strå, så er det ofte svært med føl/plagfoder, da de simpelthen får for mange fe. Og især når de nærmer sig 2 år, for så bruger de ikke så meget krudt på at vokse længere.

    I stedet vælger jeg en god mineralblanding, der duer til opdræt og supplerer med gode fibre og omega 3. Feks. lucerne/grass/esparsette/hørfrø etc.

    Lige nu kører min 1½ års dog på metavital og ½ ration junior fra Dangro, da det passer rigtig godt med vores grovfoderanalyse og giver mindre besvær for mig.

    I dit tilfælde ville jeg skifte vitaminerne ud med et bedre egnet produkt (ex metavital, equsana perform vit, salvimin grøn) og så fortsætte med roepiller(evt blandet med høcobs el esparsette) og evt müsli hvis du har det godt med det.

    Og så husk. Plage skal være ranglede. Hellere lidt for tynde end for tykke.


  • #3   9. apr 2018 Mette B... ja han er mega ranglet... skal self også have taget en ormeprøve på ham og de to andre;) jeg tror jeg kommer frem til en lucerneblanding og den ene af de små skal have glyx mash pgr cushing... hvorfor ville du vælge noget andet til at dække vitaminbehovet?? Mineral Brix er så dejlig nemt for mig???

  • #4   9. apr 2018 Krikken så engang en animationsfilm om mavesyre hos heste.... selvfølgelig skal man undgå det men det er svært at styre når de om natten enten er på jordfold eller står i stald med spåner.... men filmen med mavesyre viste hvordan den går ind og forstyrrer hestens mave. Når hesten er i ro og ikke får noget at spise arbejder mavesyren sig op( bliver større) og problemet kommer hvis du sætter hesten i arbejde på Tom mave... lige så snart hesten får mad/ grovfoder falder/ forsvinder mavesyren... altså ligger den bare stille i mavesækken når de er i ro. Selvfølgelig er det ikke godt med al den mavesyre men tænker at det handler om at holder en sund Tarm mave flora?????

  • #5   9. apr 2018 Jeg ville udskifte eggersmann fordi det er utrolig svært at få tilpasset i et foderprogram. Indeholder ikke ret meget kobber (345 mg mod 800-1200 mg i mange andre) og et forhold mellem kobber og zink, der er meget skævt. Desuden er calcium og fosfor ikke særlig højt til en plag, der stadig er i vækst.



  • #6   10. apr 2018
    Når hesten står på jordfold eller i boks, skal den netop have adgang til grovfoder for at neutralisere mavesyren. Det har ikke kun noget og gøre med når de er i arbejde, men også når de står stille. Heste får for meget mavesyre efter 4 timer, så uanset hvad - om den arbejder eller ej, så skal den tildeles grovfoder så den ikke står mere end max 4 timer uden medmindre man vil risikere mavesår.

    Roepiller er ganske sundt, men ikke mættende og nødvendigt.


Kommentér på:
Foder til tinkerplag på 1,6 år

Annonce