{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.968 visninger | Oprettet:

Handelsundersøgelse? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil høre jer andre kloge hestemennesker til råds.
Jeg er ved at købe min første hest, og jeg er blevet i tvivl om jeg skal have lavet en handelsundersøgelse på hende. Normalt ville få lavet en, men mange af mine grunde er allerede opfyldt. Fx. ville jeg vælge en undersøgelse for at kunne tegne en forsikring, men i dette tilfælde kan jeg overtage den hun har i forvejen, så den "grund" er væk. Hun fik lavet en sundhedsundersøgelse i forbindelse med vaccinationer, og fik ordet tænder i december 2017. Dermed er hun gået i gennem, og der er blevet tjekket hjerte, lunger, tarmene, lymfeknuder, hendes ben og fleksibiliteten i ryg- og bug muskulatur. Dermed er en anden "grund" væk. Jeg overvejer om jeg skal få den lavet for at få lavet en bøjeprøve på hende.
Det skal også lige siges at det er hendes egen dyrlæge der skal foretage undersøgelsen, da vi bor langt fra hinanden, og at hun koster 32.000kr. Hun fik lavet en handelsundersøgelse for 2 år siden, med den eneste bemærkning at hun havde sur hov på venstre forben. Hun var 4 år, da den blev lavet og hun er 6 år nu, så hun har vokset siden hun fik den lave.
Hvad ville i gøre? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Handelsundersøgelse?
  • #1   13. maj 2018 Jeg ville ALTID få lavet en handelsundersøgelse smiley Der kan være kommet noget til siden, 2 år er lang tid, og det ville da være ærgerligt at få den hjem, og så er den pludseligt halt/andet smiley

    Min hest kostede kun 16.000 kr. i indkøb, og han kom både i røntgen af ryg, ben og en handelsundersøgelse smiley Vi fandt faktisk 2 OCD-mus, som senere blev opereret ud, så jeg var MEGET glad for, vi havde opdaget dem... ellers kunne jeg have risikeret at ødelægge min hest smiley Min første hest kostede 20-22, og han kom bestemt også i handelsundersøgelse smiley


  • #2   13. maj 2018 Tak for dit svar. Jeg vil også gerne opdage det, hvis der er noget, så man kan gøre noget ved det. Det er også det der taler for smiley
    Valgte du røgten på dyrlægens anbefaling, eller vil du også altid anbefale det? smiley


  • #3   13. maj 2018 Ja præcis smiley Plus det er altså bare lige et fald på folden en dag, så kan den have slået noget skævt/andet, som du opdager ved handelsundersøgelsen. Hjertefejl, luftvejsproblemer, halthed m.m. er også rare at få opdaget inden smiley

    Jeg havde min dyrlæge rigtig meget med inde over købet af min nye hest, da vi blev enige om, jeg skulle have en rask hest. Det var kun en to års, hvilket talte ekstra meget for, at den skulle i røntgen. Hun anbefalede det Kraftigt, og var bestemt en af grundene til, at den kom i røntgen smiley Jeg vil anbefale det, men tror dog, du kan overveje at spare røntgen væk, hvis det er en hest, der har været redet i en del år. Men med de unge vil jeg altid gøre det - også med en 4-7 årig hest smiley


  • #4   13. maj 2018 Mange tak smiley
    Jeg tror at hun får lavet en handelsundersøgelse og muligvis røntgen alt efter hvad dyrlægen anbefaler smiley


  • #5   13. maj 2018 Hvis du er så dygtig til at se på en hest, at du selv kan se de synlige ting, så spar pengene.

    Men hvis der er noget galt, som let kunne opdages, du ikke selv så det og fravalgte handelsundersøgelse - så kan du ikke klage bagefter.

    ... Der er enormt fristende at springe det over, men medmindre du stoler 100% på sælger, kender hesten (fx - køber sin part), eller er klogere end jeg er, ville jeg meget kraftigt overveje at tage den undersøgelse.

    Undtagelsen er, hvis du vil købe hesten uanset svar, give samme pris uanset svar, og er ligeglad med klagemuligheder. Så har klinisk handelsundersøgelse jo ingen konsekvens, og er dermed ligemeget.


  • #6   13. maj 2018 ALTID få handelsundersøgelse!

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   13. maj 2018 hvis hesten skal bruges til ridning vil jeg altid få den handelsundersøgt med røntgen/scanning ssmt fysioterapeut inden køb.

  • #8   13. maj 2018 Jeg fik ikke min handelsundersøgt, simpelt af den grund jeg havde kendt ham ca 11-12 år, redet ham i sammenlagt 5-6 år og han var rideskolehest. Jeg kendte hesten ud og ind, kendte sælgeren og ved de ikke ville snyde, samt han har aldrig haft en sygedag i sit liv udover en smidt sko her og der. Men vil stadig anbefale en fuld undersøgelse så du er sikker på at hesten er ok

  • #10   13. maj 2018 Få den handelsundersøgt! Det kan hurtigt blive dyrt at lade vær.

    Selv om du bor langt væk, skal du ikke bruge sælgers dyrlæge. Ring og hør sin egen dyrlæge om han/Hun kender en i området, som kan anbefales.

    Brug ALDRIG sælgers dyrlæge.


  • #11   13. maj 2018 JA du skal have lavet en handelsundersøgelse - at hesten har er blevet undersøgt i forbindelse med vacc. gør det ikke ud for en handelsundersøgelse (og da slet ikke, når det var helt tilbage i 2017).
    Du behøver ikke bruge hendes dyrlæge, det er bare at forhøre sig om dyrlæger i området, finde ud af hvilken du ønsker at bruge (som du er tryg ved/har et godt indtryk af) og så denne til at lave undersøgelsen. Hvis du også vil have lavet røntgen kan du bede om, at de også sender billederne til din egen dyrlæge, så du får hans/hendes vurdering af dem også.

    Medmindre du får hesten foræret, ville jeg altid få den undersøgt ved køb - er hesten billig og/eller skal den ikke bruges hårdt ville jeg fravælge den helt store tur med røntgen, men en klinisk undersøgelse ville jeg altid få lavet.


  • #12   13. maj 2018 Jeg skulle lige til at købe min første pony uden handelsundersøgelse, men min ridelærer sagde, at man altid skulle gøre det - uanset hvad hestens ejer siger. Vi fik lavet bøjeprøven og hun gik IKKE igennem pga ledgigt. Hesten der 'aldrig' havde været halt...

    De fleste gør også sådan: går hesten igennem betaler køber, gør hesten ikke betaler ejer. Hvis ejer ikke vil gå med på den, er der stor sandsynlighed for at der er noget galt.


  • #13   13. maj 2018 Helt klart få lavet en handelsundersøgelse!!! Det kan simpelthen blive noget værre bøvl hvis i fx finder noget om et par år... Hvis det er fordi din egen dyrlæge er for langt væk så find en helt 3. Købers dyrlæge får selvfølgelig også et problem hvis han lader den gå igennem på trods af at han finder noget, men alligevel...

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #14   13. maj 2018 Altid handelsundersøgelse jeg har været så meget i klemme på trods af ren handelsundersøgelse og røntgen uden anmærkninger købte en hest med store problemer med bevægapparatet.
    Men fordi der forelå undersøgelserne kunne jeg med hjælp fra advokat få dem til at tage hesten retur da 2 dyrlæger efterfølgende mente den nok ikke blev ridehest igen.
    Så spar ikke de penge og vælg en dyrlæge de ikke har brugt før.
    Og sørg for at undersøge alt det du kan selv inden, der var ingen tvivl om den hest jeg købte havde været smertedækket da jeg prøve red den.


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #15   13. maj 2018 Og er der noget på handelsundersøgelsen kan man jo altid vurdere om det er noget man kan leve med.

  • #16   13. maj 2018 Hvorfor skal du bruge sælgers dyrlæge?
    Det lyder ikke som verdens bedste ide.
    Men uden tvivl, ville jeg få lavet den, man er dog bedre stillet videre frem.


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #18   13. maj 2018 Jeg tænker også kun handelsundersøgelse hvis der så er noget der giver anledning til videre undersøgelse kan man jo altid snakke om det

  • #19   13. maj 2018 Altid fuld handelsundersøgelse! Hvorfor “spare” de penge? Risikoen for at de ikke er sparet i sidste ende, er da i hvert fald til stede. Med en ung hest er 2 år lang tid, den kan have forandret sig mange gange, og der kan være sket mange ting man måske ikke umiddelbart ser.

    Hvis man synes det er mange penge, synes jeg slet ikke man skql anskaffe sig en hest. For det er da bestemt ikke det der koster. Det der koster er hver måneds vedligeholdelse, dyrlægeregninger, smed osv. Det er da ikke en sølle handelsundersøgelse.

    Kan slet ikke se hvorfor man ville undvære det, medmindre selvfølgelig at du ville købe den ligemeget hvad handelsundersøgelsen viste smiley


  • #20   13. maj 2018 til 32.000 havde jeg nu nok smidt en røntgen i også. SÅ dyrt er det trods alt ikke. Min egen fik jeg ikke lavet ny røntgen på ganske enkelt fordi hun var meget billig og i øvrigt kun skal bruges til hyggeridning, skovture og den slags - så lever jeg gerne i lykkelig uvidenhed om evt. skavanker så længe hun har det godt smiley
    -der forelå så røntgen af forben der kun var et par mdr. gamle, så dem tog dyrlægen da et kig på, når nu de var der.

    Men købte jeg ridehest til lidt mere seriøs brug og/eller i en anden prisklasse, så ofrede jeg også de par tusinde og fik taget røntgen - for mig ville spørgsmålet her ikke være, om der skal laves røntgen, men mere om der kun skal laves af ben eller også af ryg, nakke osv.

    jeg er lidt nysgerrig efter (TS), hvad hesten skal bruges til?


  • #21   13. maj 2018 LM - det handler jo ikke kun om, om man har råd, men også om, at prisen på undersøgelserne skal stå lidt mål med pris og brug af hesten.
    Naturligvis står det en frit for at bruge alle de penge man vil på undersøgelser... personligt syntes jeg det var noget overkill til en selskabs-/skovtursmusse til 15.000. Og min dyrlæge var i øvrigt ganske enig. Sådan er vi jo så forskellige. Mit djævleyngel er i øvrigt heller ikke forsikret... Jeg er glad for hende, men holder hun så holder hun (hvad jeg naturligvis forventer) og holder hun ikke, har hun ikke kostet mere, end hvad jeg har råd til at miste


  • #22   14. maj 2018 Du kan jo selv lave bøjeprøve på den, det er ikke vanskeligt, hvis ellers tingene virker til at være ok er der jo ingen grund til at smide penge ud til flere undersøgelser, det er kun at føde på dyrlægen.
    jeg har selv en hest jeg har haft i 3-4 år nu, jeg fik ikke lavet nogen undersøgelse, du virker fornuftig og fordi der er en masse ukyndige der ikke kan bruge deres sunde fornuft behøver du jo ikke ryge med på den galej


  • #23   14. maj 2018 Handelsundersøgelser er meget mere omstændige nu, end hvad den var tidligere. Dyrlægen krydser af i tre sider, med to koloner på hver side fuldstændig tætskrevet med ALT muligt de skal forholde sig til. Det tog den dyrlæge jeg brugte knap 1 time og 20 min at stemme den af på hesten.

    Overvej muligheden i at du poster 30.000 kr i en hest der har en hudlidelse, OCD, ømme sener i forben eller andet som gør du ikke kan bruge den til det du gerne vil? Så er 30.000kr spildt. En forsikring er ikke altid en sikkerhed, jeg har endnu tilgode at opleve ikke at poste mange penge i diverse undersøgelser osv før forsikringen til slut udbetaler noget.

    Jeg har lige solgt hest (14 dage siden) og fik lavet røngten af ben/knæ/has samt handelsundersøgelse og kom af med små 3500,-
    ^ det er jo småpenge i forhold til hestens indkøbspris, og jeg vil aldrig købe hest til ridebrug uden som minimum ovenstående, uanset indkøbspris.

    Og det blev lavet af en uvildig dyrlæge som ikke havde set hesten før og ikke kendte køber eller jeg (Y)

    Aftalen var simpel: vi kendte prislejet på dyrlægen på forhånd og gik hesten igennem betalte køber, hvis ikke betalte jeg.

    Hvor meget man som køber så vil acceptere i fejl/mangler osv må man jo så tage hen af vejen som det opdages ifb med købet.


  • #24   14. maj 2018 Peter - havde jeg hest til salg ville en tilfældig fremmed altså ikke få love at bøje den... den slags skal gøres korrekt, du kan jo faktisk overbøje og bøje den halt og så giver det jo ikke et korrekt billede.

    Derudover er handelsumdersøgelse jo mere end en bøjeprøve. Det er også et kig på tænder, lytte på hjerte og lunger både før og under motion mm.

    Jeg har haft hest i ca. 30 år og mener godt jeg kan vurdere om en hest er fornuftig og en jeg vil have. Men en dyrlæge er altså uddannet til at spotte ting, som ikke ses med det blotte øje af en kyndig hesteejer.


  • #25   14. maj 2018 de ting du skriver om er jo tjekket og at lave en bøjeprøve ødelægger ikke hesten, der er nogen der ser spøgelser alle vegne, de blive gerne indlagt når der engang er plads, men ellers hav et positivt blik på tilværelsen smiley


  • #26   14. maj 2018 Michelle
    Nej men det handler om om man vil ofre de penge på det, og hvis man ikke vil det nu, skal man da bare tænke over hvad det kan komme til at koste senere. Eller hvad et tandlægebesøg koster eller lignende. Kan ikke se nogen grund til at prøve at spare der. Udover hvis det er som du selv siger, at resultatet nok ikke havde ændret noget.


  • #27   14. maj 2018 Peter - det er de da ikke. Sælger fortæller der er lavet sundhedsundersøgelsr i 2017. Det er dels ikke et handelstjek og dels aner du jo ikke hvad dyrlægen har set eller ikke set, du har jo kun, hvad sælger oplyser (og selv med en super ærlig sælger ved man jo ikke, om hun faktisk har fået det hele med).

    Og nej du ødelægger ikke hesten hvis du skulle bøje for hårdt eller forkert. Men du får heller ikke et reelt billede af, om der er problemer i bentøjet. De færreste heste synes det er super fedt at bli' e bøjet så du fik ganske enkelt ikke lov selv at lege dyrlæge på min hest, når resultatet så ikke engang kan bruges


  • #28   14. maj 2018 LM - selvfølgelig ville resultatet ændre noget hvis det viste noget. Jeg ville da ikke bevidst købe en hest med f.eks. en mus i knæet e.l. så var der røntgen der viste sådan noget var jeg sprunget fra, men eftersom jeg ikke fik taget røntgen, så ved jeg jo reelt ikke om hun har den slags... Og det kan jeg fint leve med. Du ved så ikke, om din hest har KS for du fik ikke lavet røntgen af ryggen. Det er et valg, du valgte du godt kunne leve med den usikkerhed. Jeg valgte så blot at jeg fint kunne leve med usikkerheden omkring bentøjet også - hvad er forskellen?

    Hvad det koster at få ordnet tænder kan jeg ikke se er mere relevant end hvad det koster at få opereret for kolik eller købe en speciallavet sadel...


  • #29   14. maj 2018 Michelle
    Det forstår jeg slet ikke du siger, for jeg fik netop lavet røntgen af min hests ryg. Så det var da et dårligt eksempel eller hvad det nu var. Efter et hestekøb engang hvor jeg fik lavet en dårlig handelsundersøgelse (længere historie), og der senere viste sig at være noget. Så løber jeg ingen chancer.

    Jeg siger heller ikke at tandtjekket er mere relevant, det var blot et eksempel på en udgift du sandsynligvis kommer til at betale for.

    Jeg siger bare, at jeg købte ikke en hest som skulle rides på osv, uden at få tjekket hvad man egentlig står med. Der kan være alle mulige ting, både med eller uden betydning. Men det kan jo også være det har betydning for prisen hvis der viste sig at være noget uden den store betydning, men noget der gjorde at den måske ikke holder så mange år som først forventet. Men det er fint hvis du ikke vægter det så højt i nogle tilfælde, det skal jeg ikke blande mig i. Jeg kommer blot med mit synspunkt.


  • #30   14. maj 2018 Jeg fik ikke handelsundersøgelse på min hest på baggrund af samme vurdering som dig (Der var røngten osv. for 2 år siden). Jeg har betalt flere regninger på hesten nu, end hvad den kostede. Jeg har kun haft den i 1 år. ALTID få handelsundersøgelse - og vælg en anden end ejerens dyrelæge, det kan være hun "fusker", selvom det er ulovligt.
    Dog kan en handelsundersøgelse ikke være 100% præcis, da det ikke viser nogle neurologiske sygdomme såsom headshaker osv. smiley


  • #31   14. maj 2018 Dig forstår jeg ikke hvordan det kan koste 30.000kr... hvorfor ikke vælge en dyrelæge DU stoler på, til en billigere pris? Jeg kom af med 3.600kr ca

  • #32   14. maj 2018 LM - sorry, det var Ditte der skrev røntgen af ben/knæ/has, ikke dig, jeg har forvekslet jer smiley

    Ang. andre udgifter, så kommer der jo et hav af udgifter når man har hest, nærmest uanset hvad man bruger den til. Jeg kobler ikke rigtigt handelsundersøgelse med hvad det koster at holde hesten.
    Hvor meget jeg poster i en handelsundersøgelse afhænger for mig i høj grad af, hvad hesten skal bruges til. Hvis hesten aldrig kommer på virkeligt hårdt arbejde vil man formentligt aldrig mærke til, hvis den evt. har lidt småskavanker (som jo ikke har været tilstrækkeligt store til, at hesten har haft problemer tidligere eller vist tegn ved mønstring og longering for dyrlægen, bøjeprøve osv).

    Du må naturligvis undersøge alt hvad du vil, det er jo dig, der skal føle dig tryg ved købet. Det jeg reagerede på, var at du skrev:

    Hvis man synes det er mange penge, synes jeg slet ikke man skql anskaffe sig en hest

    Dvs. at fordi jeg ikke vil smide små 4000 i (for mit brug af hesten) ligegyldige undersøgelser, bør jeg ikke købe hest? DET var hvad jeg reagere på. Hvad DU vil bruge af penge på undersøgelser er helt op til dig, men jeg er altså ikke uegnet som hesteejer, fordi jeg prioriterer mine penge anderledes end dig.

    Jeg ville aldrig købe en hest jeg vidste fejlede noget af betydning, men en hest der går rent igennem klinisk undersøgelse begynder jeg heller ikke at lede mere aktivt efter fejl ved, når mit brug af den ikke er mere krævende en det er.


  • #33   14. maj 2018 Maria - det er vist hesten og ikke undersøgelsen der koster 32.000.

  • #34   14. maj 2018 Medmindre det er tale om føl, så få de altid handelsundersøgt smiley

    Mvh TT


  • #35   14. maj 2018 Michelle
    Jamen hvis man mener at det er mange penge at betale for at få en handelsundersøgelse, så synes jeg bestemt det er våget at undlade. For de omkostninger det kan koste hvis den så fejler noget man bevist har undladt at undersøge, det kan komme langt højere op.

    Og det jeg mener med at man ikke skal have hest hvis det er, det er nu mere hvis det er fordi man synes det er så mange penge at man nærmest ikke har råd. Hvis man ikke kan trække flere penge ud af kontoen for at få råd til den handelsundersøgelse, så synes jeg ikke man skal have hest. For der skal man gerne have råd til alle mulige slags uforudsete ting, eller forsikringer eller lignende.

    Men min holdning er nu slet heller ikke møntet på dit køb af den hest du hele tiden omtaler. For resultatet af en handelsundersøgelse lyder til at ville have været uden videre betydning alligevel. Du kalder det jo selv ligegyldige undersøgelser osv. Så jeg forstår slet ikke du føler dig truffet. Jeg siger jo netop, at hvis en senere opdaget “fejl” ved hesten der kunne have været opdaget ved undersøgelsen, ville have haft betydning ved købet, så synes jeg man skal gøre det. Men dette er baseret på mine tidligere erfaringer, da jeg selv har taget chancen engang - og det gør jeg ikke igen. Jeg vil heller ikke ride rundt på en hest flere gange om ugen, uden at vide om der kunne være noget som øjet ikke ser med det samme. Men det er min holdning, du gør bare hvad du føler bedst for smiley jeg ser ingen grund til at du skulle føle sig truffet.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #36   14. maj 2018 hvis folk fik handelsundersøgt deres kommende rideheste, så ville rigtig meget snyd og videreformidling af "uridelige" heste blive opdaget..

    jeg syntescat man skylder hesten og vide hvordan at dens krop har det, inden at vi smider vores numser på deres ryg..


  • #37   14. maj 2018 LM - jeg føler mig nu ikke voldsomt truffet, jeg bliver bare provokeret af, at ikke at ville betale for røntgen automatisk må være = at man ikke har råd og ikke bør have hest (for det var hvad du skrev, det har du så uddybet nu).

    Nu var mit indkøb blot et eksempel, men grundene til at fravælge røntgen kan jo være mange. I sidste ende handler det jo om, om det man får for de ekstra penge, er det værd for den enkelte. Det var de, i dette tilfælde, ikke for mig, men det er det så åbenbart altid for dig, og det er jo fair nok.
    Om man har råd eller ikke råd er absolut ikke eneste grund til at til- eller fravælge en undersøgelse.
    Men du har uddybet, så fair nok smiley


  • #38   14. maj 2018 Michelle
    Så har du misforstået mig, for jeg skrev jo at hvis man synes det er mange penge, og det er derfor man ikke gør det. Så vil man nok blive lettere overrasket for der er mange ting ved at have hest der koster penge, og mange gange flere penge. Men hvis man har anden grund til ikke at gøre det, så er det jo sådan det er. Men synes det er dumt at lade pengene komme i vejen, hvis man måske godt ville have haft den smiley

    Hvis det er en hest jeg skal ride på, så ja. Der vil jeg altid få lavet en handelsundersøgelse.


Kommentér på:
Handelsundersøgelse?

Annonce