{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.155 visninger | Oprettet:

Er det normalt? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer! smiley

(jeg kan godt se, at det er fra 2008, men alligevel....)
Jeg undrer mig over, om det er normalt, at man hos springheste bruger at løsspringe føllet? Er det ikke meget usundt for hesten at springe i den alder? Jeg tænker, at man jo ikke engang må gå til agility med en hund, før den er halvandet år gammel eller sådan noget...

https://youtu.be/V59MtE6qB-c


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det normalt?
  • #1   22. jun 2018
    Det er ikke normal standard at løsspringe føl :o)


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   22. jun 2018 Nej, det er meget unormalt.
    Faktisk er min opfattelse at det er "amatørerne" der løsspringer deres føl, og ikke de profesionelle.


  • Anne
    Anne Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 3 Emner: 5 Svar: 26
    #3   22. jun 2018 det er kun tåber der kan finde på det. tror ikke det er sundt for føllets udvikling af led at springe, og da slet ikke så højt. ikke desto mindre har føllet da en god springstil, af alderen taget i betragtning, men det retfærdiggøre ikke at løsspringe den smiley

  • #4   22. jun 2018 Ingen seriøse heste mennesker springer et føl. Man fraråder faktisk at løsspringe heste indtil de er 2 år+ (og her meget sjældent og ikke højder)

    Mvh TT


  • #5   22. jun 2018 tjekkede for sjov op på den, den er i sporten men ikke en fantastisk springer, ligger rimelig i midten til sidst i sine klasser men den springer 120 klasser smiley

    men vil dog aldrig løsspringe så ung en hest!


  • #6   22. jun 2018 altså nu tager hesten ikke skade af at springe, så længe det ikke er ofte. Et føl kan vel godt vises springe en enkelt gang, så længe at det ikke er noget de træner den i?

  • Anne
    Anne Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 3 Emner: 5 Svar: 26
    #7   22. jun 2018 ida H: men syntes alligevel at springet er for højt til et føl på dens alder smiley

  • #8   22. jun 2018 Ida H
    Det synes jeg faktisk ikke, at man kan sige. Det er jo netop skadeligt, så jo, den tager jo skade af det... Det kan godt være, at det ikke sker af denne ene gang, men det er jo ikke noget, man ved med sikkerhed. Det er lidt som at sige, at det ikke skader at tage euforiserende stoffer, hvis man kun gør det en gang i mellem..


  • #11   23. jun 2018 Ida H - Jo fordi belastningen når hesten lander er alt for hård ved et føl hvor ligamenterne ikke er færdig udviklet. Hvis jeg husker rigtigt så er det først er når de er to år +- at de lukker (er færdige) i benene. Så derfor siger man at man ikke løsspringer før de er 2 år, og ej heller højt og meget. Til og med voksne spring heste får belastnings skader på forbenene pga landingen hvis man ikke er forsigtig. smiley

    Mvh TT


  • #12   23. jun 2018 jeg mener bare, at heste også springer i naturen - dog aldrig ofte - uden at blive invalide af det. En hest vil ikke tage skade af at springe nogle få gange. og med det mener jeg altså få. selvfølgelig skal en hest (i alle aldre i min optik) ikke springe højt. Så altså det at den vises frem i en video hvor den springer over et par spring ikke er skadeligt imo. Man kan så diskutere om det er nødvendigt smiley

  • #13   23. jun 2018 Heste springer kun i naturen under flugt. Du ser aldrig vilde heste springe medmindre de er på flugt fra noget. Det er også derfor flugt instinktet træder ind når man springer. Men dette kan Susan Kjærgård og BBH fortælle mere om da jeg ikke har de tidligere læste artikler for hånden.. Måske Krikken sidder inde med nogle da hun har mange forskellige forsknings resultater liggende smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Er det normalt?

Annonce