{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.596 visninger | Oprettet:

Konklusion for tørre hove {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Ville høre jeres konklusion på tørre hove skyldes?

- Er det en varm og tør sommer som skyldes det?
- er det fodret det skyldes?
- er det alderen på hesten?
- er det pga at den går med sko?
- for lange intervaller mellem smed besøg?
- eller er det noget helt andet?

Min har tørre hove og er ik påvirket af det ( her ment at hun ik er halt eller ømtået) det jeg kan se som er tørt i hendes hov - er at sålen flager lidt nu her og strålen er hård og ik viskelæder agtig som den plejer.
Smeden havde svært ved at beskære sålen og strålen her sidst for fjorten dage siden, da de er tørre.

Hun er 23 år
islænder
får vitamin piller med en lille håndfuld lucerne for dækning af det daglige behov.
Får tørt wrap.
Står i løsdrift.
Redet 5 gange om ugen og det er ik lal ridning.
Går med fire sko og har smed hver 6-8 uge afhængig af hovvæksten og skoens slid.
Går i løsdrift med næsten ingen nippegræs.
Hun har tabt sig rigtig meget på et år og skyldes motion og ved at være fin i vægten men er og bliver en nøjsom hest.
Får 1 times græs ( det er ik højt og frodigt græs) men hvad skal man sige, halv tørt og lettere kedelig græs i mine øjne.

generelt er der hel del heste her i Nordsjælland har "problemer" med tørre hove kan jeg forstå på min smed som han siger skyldes den ekstreme tørke og vi har stortset ik fået regn i mange uger.
Der hvor min er opstaldet, har de andre også tørre hove og fodres på samme måde som min og går også med sko. Der er dog enkelte som får lidt müsli til deres vitaminpiller da de ik tager så nemt på som min.

Ville gerne høre om i har en hest med normal hov som ik er tør påtrods tørken eller I også kan se en ændring i hoven ?

Står jeres i løsdrift, på boks eller på sommergræs?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Konklusion for tørre hove
  • #1   29. jun 2018 Sidste sommer begyndte min islænder at døje en del med tørre og flækkede hove. Hun går i løsdrift, uden græs. Lever fotrinsvis af hø og vitaminer og får dog lige nu en lille smule hippolyt equigard ved siden af, da jeg har haft lidt problemer med at holde huld på hende. Hun er tidligere forfangen.
    Men tilbage til sidste år. Min smed anbefalede at jeg gav hende salvana biotin dragees, hvilket jeg har gjort siden. Det er simpelthen så godt et produkt. Allerede efter få måneder var der meget (!) stor forskel og nu er hendes hove super gode - smeden roste dem meget så sent som i går, fordi han oplever mange øv-hove for tiden. Så her har tørken ingen forskel gjort. Ind i mellem smører jeg med Strongstep, men jeg glemmer det for det meste - så det kan ikke være dét.
    Normalt giver jeg ikke alle mulige tilskudsprodukter, jeg synes hurtigt man kan en masse penge efter ting, der alligevel ikke virker. Men lige det her, må jeg erkende, er super godt.


  • #2   29. jun 2018 Min ene araber har altid haft SÅ tørre hove, men efter han er begyndt at få hørfrø har jeg slet ikke skulle smøre ham i år, til trods for både tørt vejr og rigtig tør fold. Dem kan jeg i hvertfald anbefale smiley

  • #3   29. jun 2018 Jeg er af den overbevisning at hoven ikke kan suge vand og fugt, og dermed heller ikke bliver "tør". derimod bliver de porøse hvis nogle af de ting der påvirker dem ikke bliver taget højde for.

    blandt andet
    1. for lange intervaller mellem beskæring
    2. ubalance i tarmene (herunder græs, foder, wrap og hø)

    Jeg kan se på min egen så snart han får græs at de bliver porøse. når græsset så er ved at slippe op og hans krop har vænnet sig til det bliver de ligeså stille normale igen


  • #4   29. jun 2018 De bliver lidt tørre, men ikke så tørre, at jeg synes det er noget at bekymre sig for. Jeg vasker dem med vand - indeni og udenpå og smører dem med fedt/olie. Cirka en gang om ugen.

  • #6   29. jun 2018
    Vi ved ud fra studier at hovene ikke kan suge vand, andet end sålen og efter 4 timer var det begrænset hvor meget den havde suget. Der udover fandt man ud af at fugtighedsniveauet i hove der gik i konstant tørt vs. hove der gik i konstant vådt miljø var forskelligt.

    Hvis det hjalp at proppe hestens hove i vand - så ville heste der gik i konstant tørt vs. vådt miljø være forskelligt indhold af vand. Ellers giver det ikke mening at man pøser masser af vand på.

    Til gengæld, så har jeg lidt luret en del af det der nok går galt efter at have læst flere indlæg på facebook hvor folk spørger efter hjælp til deres hest der har tørre hove, hvor de smider et billed ind af et par hove der skulle ha' været beskåret for længst.
    Hvortil folk lystigt kommenter en masse omkring olie og vand og hvad de bruger.

    Hvis folk ikke kan se foreskel på hvornår deres hest trænger til beskæring eller ej ( eller om smeden har taget nok af/gjort det godt ), så kan jeg sgu godt forstå at så mange har problemer med hove der flækker om sommeren - hvor hesten netop skal beskæres oftere fordi hovene vokser hurtigere.
    Flækkede hove har folk også problemer med om vinteren - der giver de bare ikke tørke skylden men alt muligt andet. Sidste år stod det ned i stænger hele sommeren og der var adskillige der lavede indlæg på facebook og ikke kunne forstå, hvorfor hovene flækkede sådan når vejret var så vådt.

    Det er mit ene bud på hvorfor hove flækker. det andet har Tine der er trimmer og beslagsmed skrevet et indlæg om på hende facebook side; Sukker. Græs er spækket med det, selvom vi ikke tror det - især nu hvor græsset mangler næring.
    https://www.facebook.com/169392714657/photos/a.10151252193599658.482743.169392714657/10154059904229658/?type=3&theater

    " Jeg ser altid frem til foråret både med glæde og med gru. Med foråret kommer der en masse gode oplevelser i naturen, men desværre er det også årstiden hvor mange heste begynder at reagere i hovene pga. græsset der begynder at spire.
    Som beslagsmed oplever jeg at hovene har en slags cyklus der følger året. I foråret begynder mange så småt at få ændringer i hovene i form af flade såler, vinger, ømhed, seedy toe, ringe i hornet mm. Disse ting udvikler sig som regel hen over sommeren når hesten går på græs. I nogle tilfælde står hesten med en akut forfangenhed, men i mange tilfælde ser man forandringerne ske gradvist, hvor hesten blot bliver mere ømtået end den plejer.
    Når vi når til sensommeren er det tid for tabte sko, for her er hornet på mange heste så porøst og dårligt efter flere måneder på græs, at skoene ikke kan holde på. (servicemeddelelse: mange tror at hovene flækker i sommerhalvåret pga. tørke, men sandheden er at tørre hove ikke flækker bare fordi de er tørre. Hove flækker hvis de er for lange, ude af balance eller der er noget der ikke fungerer i hestens diæt).
    Efterår og vinter bruger man så på at rette hovene op efter sommerens græsindtag, og når man endelig synes at hovene begynder at blive fine igen med konkav sål og uden vinger, ja så er vi tilbage til det tidlige forår, og en ny græsningssæsson står for døren. "

    Og hvorfor er det så lige, at sukker i græsset kan gøre at hove flækker og reaktionen kommer hurtigere end man normalt tænker en hov vokser.
    " det er fordi at lamellerne i hoven bliver påvirket og dermed svagere. Så snart lamellerne begynder at blive bløde, vil hoven ret hurtigt ændre udseende idet lamellerne ikke er i stand til at understøtte hestens vægt. Dermed vil hovvæggen i løbet af ganske kort tid begynde at vinge ud og sålen vil blive fladere. I svære tilfælde hvor lamellerne går helt fra hinanden ser man en strukket hvid linje og her vil der også opstå ret tydelige forandringer på hoven ret hurtigt. "

    Som en anden nævner, kan der også være problemer i hestens tarmsystem et sted - og generel fodring, kan også gøre udslaget.

    Jeg har iøvrigt aldrig smurt min med noget eller vandet hove, kun til pynt - har ingen problemer med tørre hove og har aldrig haft.


  • #7   29. jun 2018 Som så mange andre skriver så er forskningen imod at der findes "tørre" hove. En del af forklaringen udover foder osv. som der er nævnt så virker det til at har hovene det med at blive hårdere i strukturen i et varmt/tørt miljø og "blødere" i et fugtigt/koldt miljø, problemet er bare at en hårdere struktur har større tendens til at "sprænge" ved pres/belastning som man ser når der kommer flier osv. Det egentlig fint at de bliver hårdere når jorden bliver hårdere således at slidbalancen udjævnes, bare noget skrammel når der er sten i jorden.

  • #8   29. jun 2018 Udfra hvad i skriver indtil videre, synes jeg ik der noget der decideret peger i retning hvad der skulle gøre at min hoppe har tørre hove nu her.
    Hun har fin afføring, har en smuk blank pels, får en smule græs om aften, der er ik langt i mellem smed og har aldrig været for lang i sine hove.
    De får eqiusana vitamin bolcher om sommeren og horsepro vitamin piller de andre måneder på året og sådan er de alle blevet fodret med år efter år hos staldmutter.
    Sidste år havde hun ingen tørre hove selvom det regnede meget og intet er ændret end at hun får motion og det er ekstrem tørt i vejret så jeg er ik blevet meget klogere.
    Det skal ik forståes på den måde at jeg forventede at finde et svar i dette indlæg, så misforstår mig ik smiley


  • #9   29. jun 2018 Kan tilføje at vi har givet min pensionist pony sko på i dag (han har faktisk gået som Barfod de sidste 10 år også da han startede stævner). Han slog flier af tåen på den ene forhov efter at være blevet beskåret, dog formentlig pga en svaghed men det bredte sig ligesom pga sten osv. Så vi tog valget om "nemme" sko nu fremfor at se det an og risikere noget mere bøvlet hvis det så forsatte.

  • #10   29. jun 2018 Jeg spurgte min smed, han sagde at det var det pludselig skift fra våd til tør som var problemet, dertil fodringen.

  • #11   29. jun 2018
    Det kan være din hoppe ikke kan tåle det græs hun får - selvom du ikke synes det er meget, det kan være smeden ikke tager nok af og efterlader vinger, det kan være intervallet skal ned på fx 4 ugers. Det er svært og sige uden at have set hesten.


  • #12   29. jun 2018 Krikken- Skal prøve at tag billede af hendes hove, når jeg kommer i stalden. Hun vokser ik ret meget horn pga sin alder, så der stortset ik meget at beskære fra smedens side. Det som der er tørt i hendes hove er sålen og strålen. Græsset ligner i mine øjne at det er udpint pga varmen, solen og den manglende regn. Ved godt at græsset er fyldt med fruktan om morgen men her bliver de lukket max 1 time på græs om aftenen.

  • #13   29. jun 2018
    Hvis det bare er sålen og strålen er det ganske naturligt - det skal du ikke pøse vand på smiley

    En hård hov, kan langt bedre modstå den tørre og hårde jord, end en blød hov. Desuden, så skifter heste stråle og sål jævnligt, så det er også ganske normalt.


  • #14   29. jun 2018 Krikken- det er ik fordi jeg er nervøs eller noget og har det også sådan, hvad gør de vilde heste i naturen når det er som en sommer som i år, derfor har jeg intet gjort ved dem før smed besøg. Men min smed sagde ordret " hovene er ret tørre, så jeg skulle huske at smøre dem med fedt så strålen kom til at føles som et viskelæder". Det med tørre hove han mente var hendes stråler og sål, og det var galt mange steder hos hans kunder.
    Hendes sål er ved at skifte og her tager jeg og hjælper hendes af med flagerne med en hovkniv ellers sidder der en lomme mellem det nye og gamle sål hvis man kan sige det sådan smiley


  • #16   29. jun 2018 Åhhh er ik på FB smiley men ellers tak

  • #18   29. jun 2018 Det giver ikke rigtigt nogen mening at din smed beder dig om det. Det er ganske normalt for hoven.

  • #19   29. jun 2018 Hvis hovene bliver hårde i tørt vejr og bløde i vådt vejr, som en slags tilpasning til omgivelserne.

    Hvilket iøvrigt lyder ret logisk.

    Så giver det jo ingen mening at vande og smøre hovene for at få dem bløde, som i vådeperioder. Så er hoven jo ikke hærdet til at modstå den nu hårdere underlag opg tørken.


  • #20   30. jun 2018 Tak for jeres svar her til sidst, for det i fortæller er det samme som jeg ser og tænker at det er normal tilstand for hoven som jeg beskriver smiley jeg lægger vandbad på hylden som også smeden foreslog udover at smøre dem med fedt

  • Naja M
    Naja M Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 4 Svar: 2
    #21   10. jul 2018 det er fordi at det er varmt og tørt uden for fordi det har min egen pony også du skal bare smøre dem ind i hove olie ind til de ikke er tøre mer??

Kommentér på:
Konklusion for tørre hove

Annonce