{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.244 visninger | Oprettet:

Er det gjordkrampe? Eller noget værre??? {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Håber der er nogle kloge heste-mennesker der kan hjælpe mig.
I går havde jeg planlagt en tur i skoven med min lille hest, og 2 andre.
Vi står og sadler op og Hlif (min hest) er glad, vågen og drillende (hendes sædvanlige humør). Jeg begynder at lægge sadlen på hende, og strammer gjorden lidt. Jeg strammer altid gjorden grad vist, og gjorde ikke noget anderledes fra hvad jeg plejer.

Hun ser pludseligt meget træt ud, og inden længe begynder hendes ben at folde sammen. Jeg løsner hurtigt gjorden igen, inden hun får lagt sig ned, og i løbet af 5 sek. er hun god igen. Jeg bliver her bekymret, og beder nogle af de andre om lige at kigge på mens jeg hiver lidt i gjorden igen.
Denne gang strammer jeg ikke engang gjorden i remmene, men hiver blot op igen for hurtigt at kunne lette presset fra hende. Lige så snart jeg begynder at hive lidt til, begynder hun at se træt ud igen, og læner sig bagover, som om hun er ved at sætte sig. Jeg slipper igen.
De andre råder mig til at gå med hende, og kigge efter symptomer på ondt i maven, så det gør jeg. Hun er frisk og glad på tur, og hendes mave lyder som den skal, hendes ben er ikke varme, hun forsøger ikke at lægge sig ned, og appetitten er som den plejer.
Når vi kommer tilbage fra tur ringer jeg alligevel til en dyrlæge, men han siger at det nok bare har været en refleks af en slags.
Hun er en fjordhest, kun 4,5 år gammel, og har aldrig gjort noget lignende før. Hendes sadel er fra Barefoot og gjorden er equi-soft, så alt burde være så blidt som det næsten er muligt.
Jeg prøver gjorden på hende igen senere idag sammen med en der ved alt om heste.
Hvad mener dyrlægen når an siger refleks? Er der nogen der har oplevet noget lignende? Kommer hun til at reagere sådan hver gang jeg lægger en gjord på hende fra nu af? Er der noget andet udstyr, der kan hjælpe hende?
Undskylder for de mange spørgsmål, men jeg er ret nervøs for min dejlige lille hest. Håber der er nogen, der kan hjælpe mig!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det gjordkrampe? Eller noget værre???
  • #1   1. okt 2018 Det kan godt lyde som gjordkrampe, jeg vil dog ikke udelukke at der kan være andet galt.

    Hvis du sadler lidt anderledes op, kan du forbygge at hun reagere.

    Læg sadlen på, spænd gjorden løst.

    Gå lidt med hesten, spænd lidt igen.

    gå lidt med hesten, og spænd lidt igen.

    Forsæt til sadlen er spændt til det ønskede niveau, og træk lidt med hesten inden at du sætter dig op.

    En af mine tidligere heste gjore det, hvis han havde spist for meget græs, så blev han noget oppustet.


  • #2   1. okt 2018 Hendes hove er ik varme?

  • #3   1. okt 2018 Miss Soffy nej, både ben og hove var som de plejer smiley

  • #5   1. okt 2018 TS- Nå godt puha, tænkte lige hurtigt om det var en begyndende forfangen smiley

  • #7   1. okt 2018 En enlig svale gør ingen sommer.

    Tror du skal ud og prøve igen, og se om reaktionen gentager sig. Før ville jeg ikke konkludere noget som helst.

    Ville stemme i med dyrlægen, og sige det er en refleks, den bliver forskrækket og spænder op. Formentlig pga. en gjordkrampe smiley


  • #8   1. okt 2018 Jeg ville være meget opmærksom på, om den havde ondt i ryggen. Jeg kendte en, der vitterligt var ved at sætte sig på rumpen, bare du spændte en longegjord... den havde vist nogle problemer med musklerne i ryggen, der var totalt overspændte smiley

    Gentager det sig, så ud med en dyrlæge : )


  • #9   1. okt 2018 Tak for svar alle sammen smiley
    Jeg har været ude idag, og tjekket for sand i tarmen, men der var intet. Lagde sadlen på igen og forsøgte med gjorden, hun reagerede ikke som igår. Men hun stod i forvejen og halvsov, så det er svært at vide hvad der var eventuelle symptomer, og hvad der bare var træt hest.
    Det der undrer mig mest, ift. alle de ellers udemærkede forslag jeg har fået, er at hun på intet tidspunkt har sagt fra. Hun har ikke bidt efter noget, eller så meget som vendt et øre. Hun gik lige fra at stå normalt, og så direkte til at ligne en der var ved at falde omkuld (altså igår).
    Jeg prøver med gjorden igen imorgen, forhåbenligt er hun lidt mere vågen der (det er ikke unormalt for hende at stå og slumre lidt, det afhænger af hendes humør)


  • #10   2. okt 2018 Min tidligere hest gjorde noget ligende en dag. Han havde så tendens til let gjordkrampe, fik jeg af vide da jeg købte ham, så jeg var altid påpasselig med at spænde laaaaangsomt. Efter jeg havde haft ham i ca. 4 år, hvor han ikke havde vist tegn på det, gjorde han det pludselig. Jeg var lidt stresset den dag kan jeg huske, så var lidt for hurtig til at spænde gjorden. Da jeg stiger op, ligner det han får et krampeanfald og så forsvinder hans ben og så ligger han der bare. Jeg fik ham rejst op og tog sadlen af, og så var han normal igen. Det var første, eneste og sidste gang det skete. Så måske det "bare" er noget lignende det du har oplevet.

  • #11   2. okt 2018 Jeg har oplevet det en enkelt gang - jeg lod være med at tage sadel på, og skridtede en tur. På tur snublede han voldsomt, og da stod jeg af, og satte ham tilbage på fold (han går i løsdrift). Har ikke oplevet noget før eller siden, han må have haft en dårlig dag på en eller anden måde smiley
    Jeg havde ellers ringet til min dyrlæge og alt muligt, men hun kunne ikke finde noget på ham smiley


  • #12   2. okt 2018 prøv, igen stille og roligt at lægge sadel på , og sæt din gjord på men tag fat i den, og læg den hen mod dine gjordstropper uden at spænde den , og så slip den igen. hvis den hvad du har gang i , og se hvordan din hest reagere uden du spænder den i starten. og så prøv som du har gjort lidt af gangen . Har du tænkt på , at prøve en gjord der er med memory skum , den følger din hest . Jeg bruger selv sådan en til min barefoot sadel . Det skal nok lykkes for jer begge to smiley

  • #13   2. okt 2018 Gå med hesten mens du spænder gjorde.

    Men det kan lyde, som et skævt brystben. Ville få en Kiro på.


Kommentér på:
Er det gjordkrampe? Eller noget værre???

Annonce