{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ledmus og handelsundersøgelse
  • #1   21. dec 2018 Nej, ikke nødvendigvis. Hvis den sidder et sted hvor den ikke genere , vil der ikke komme nogen reaktion.

    Jeg vil så anbefale dig at få røngten af benene. Hvis den ikke "består" bøjeprøven, så ville jeg ikke ofre penge på røngten, da jeg så IKKE vil købe hesten.

    Hvis sælger så ønsker røngten, så må sælger betale for det.


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #2   21. dec 2018 Hvis det så bliver opdaget senere at hesten har ledmus, er det så at blive betragtet som en handelsfejl når hesten er gået igennem en klinisk handelsundersøgelse?

  • #3   21. dec 2018 Hvis du har kendt til at den muligvis havde ledmus, men ikke har undersøgt det tilstrækkeligt, så kan du ikke sende hesten tilbage eller lignende. Ved bare den mindste mistanke, skal du undersøge det før du kan påberåbe dig det senere smiley

  • #5   21. dec 2018 Ledmus generer den ikke nødvendigvis.
    Derfor reagerer den ikke nødvendigvis ved bøjeprøve.

    Jeg er ikke jurist.
    Men mange heste (og mennesker) har ledmus uden at det nødvendigvis betyder noget som helst.
    Så, et tilfældigt fund af ledmus senere tror jeg ikke at kan være handelsfejl?

    Jeg er på arbejde.
    Laver overspringshandling i en pause.
    Jeg mener at oddsne for at hesten aldrig får problemer er ret gode, hvis man operer før brusken er yderligere skadet.. Pris ca 10.000?

    Hvis hesten er upåvirket og prisen lav nok, så kunne jeg faktisk godt finde på at købe en hest med kendte mus...


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #6   21. dec 2018 Er heldigvis ikke i denne situation. Har bare været så uheldig med mine heste at jeg var lidt nysgerrig efter hvordan jeg ville være stillet hvis jeg kom i den situation.

  • #7   21. dec 2018 Om det vil blive betragtet som en fejl der kan medføre annullering af handlen afhænger vel af, hvor den sidder. Hvis den sidder, så den generer/Har betydning fir hestens brug, så kan den reklameres. Hvis den derimod sidder så den er uden betydning for det brug hesten er købt til, så kan den næppe reklameres.

    At man SKAL lave handelsundersøgekse (og endda inkl. røntgen, som jeg forstår på Sirius, hun mener?) Er ikke rigtigt. Man har som køber undersøgelsespligt, men det betyder altså blot, at fejl der er eller burde være opdaget af LÆGMAND ikke kan reklameres. En mus hører ikke under den slags fejl.

    - men har man kendt til at hesten har problemer, f.eks. halter, så kan man selvfølgelig ikke reklamere, blot fordi man ikke undersøgte haltheden nærmere før køb.

    Så handelsundersøgelse er ikke påkræver for at gøre brug af reklamationsretten, men er selvfølgelig alligevel en god idé at få lavet (også for sælger).


  • #8   25. dec 2018 Ledmus eller OCD-fragmenter, som de også kaldes, er sjældent problematiske, når de sidder i kode eller has - sidder de i knæ, så er det oftest noget skidt.

    Hvis et OCD-fragment begynder at genere, så kan det hæve lidt op omkring ledet, og i den tidlige fase til dette, vil du nok måske begynde at få et udsving på en bøjeprøve. Ellers tror jeg ikke, du vil kunne se det i bøjeprøven. Mange vælger i øvrigt denne fra, fordi der har været snak om, at denne kan være skadelig. Min unghest kom ikke igennem bøjeprøven som 2 års - den sprang vi over - så vi ikke kom til at genere hans vækstlinjer el. skade ledene.

    Masser af rideheste går velfungerende med OCD-fragmenter... uden vi ved, de er der smiley Men de kan lave en del bøvl, og så skal man handle hurtigt for at få dem ud. Jo tidligere, du får det gjort, jo bedre.

    Tror det afhænger meget af, hvordan OCD-fragmentet sidder. Hvis der er en risiko for, det får betydning, kan det godt være, der kan kræves afslag... men som udgp. afhænger det vel af mange faktorer - eks. en hest på 10 år, der har været redet i 6 år uden problemer m. en lille og uproblematisk mus, da vil du næppe kunne få afslag. Afhænger nok også af hestens pris, og hvad du selv skal bruge den til + hvad den skal bruges til jf. kontrakten smiley Men lige hvordan praksis er, det ved jeg ikke. Man er ret skrap ved sælger... smiley

    Min var 2 år gammel og havde 2 små mus - en i en has og en i en kode. Han fik begge opereret ud til 12.500 kr. på Højgård. Begge uproblematiske. Jeg fik ikke afslag i pris hos sælger, fordi hesten i forvejen var billig smiley


Kommentér på:
Ledmus og handelsundersøgelse

Annonce