{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.025 visninger | Oprettet:

Hesten keder sig {{forumTopicSubject}}

Jeg havde behandler til min islænder, fordi hun er begyndt at løbe i traven og ville gerne have udelukket spændinger/skævheder osv. Behandleren starter så med at sige at hun har haft kontakt til hesten og spurgt om den har ondt og hvorfor den løber. Der var lidt småting i kroppen og så keder den sig og vil gerne lave nye ting (hvilke nye ting kunne hesten dog ikke sige).

Jeg havde bestilt en fysisk gennemgang og tror helt ærligt ikke helt på det der telepati, men her fik jeg det så med i pakken uden at have bedt om det og det satte lidt tanker igang.

Jeg tror på at heste kan finde ridningen svær hvis den feks er udfordret på balance eller styrke, er stresset over omgivelser eller rytterens signaler. Og så er det jo nærliggende at tænke at det er fordi den keder sig og hellere vil noget andet.

Men med min viden om hesten har jeg virkelig svært ved at forholde mig til at heste kan tænke "det her keder mig, men hvis vi nu spiller fodbold bliver jeg glad" (bare et eksempel). Ligeledes tror jeg ikke rigtig på, at hvis bare man træner tricks el lign så bliver det pludselig nemt for hesten at lave en blød afslappet trav hvor skuldrene bliver på plads.

Hvad tænker I? Kan hesten have sådanne tanker? Og tror I på at heste feks løber under ridningen fordi de keder sig eller trænger til at lave noget andet (fremfor at det er en fysisk el psykisk udfordring, der tricker dem)?

Det her handler ikke om telepati som sådan, så please forhold jer til jeres holdning til hestens tanker og ikke en masse palaver om at det er fis, fup og svindel.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten keder sig
  • #1   15. maj 2019 Var hun en uddannet hestemassør? Ellers ville jeg ikke tro en døjt på hvad hun siger... det kan være en rigtig god ting at få en massør ud til hesten... har selv haft det på River.
    Hvis han løber i traven, så ville jeg begynde at træne der... du er inde på at han keder sig. Er eet dig der keder sig???? smiley afveksler du træningen lidt ? Ture i terræn fx. Bare lidt sjov på banen, osv...
    Er du i tvivl om at din hest fejler noget så få altid en dyrlæge til at se til den...


  • #2   15. maj 2019 Hun er ikke uddannet massør, men KST og en masse andre alternative metoder. Og fra et anerkendt sted, så den del sætter jeg ikke spørgsmålstegn ved. Hun rettede også lidt skævheder og løsnede nogle spændinger.

    Jeg keder mig ikke, og er i fuld gang med at træne det. Behandler var for at hjælpe lidt på vej, hvis der nu var noget der gjorde det svært for hesten. Og jeg har helt styr på hestens træning med afveksling, undervisning osv.

    Jeg var mere interesseret i andre holdning til hvordan hesten tænker.




  • #3   15. maj 2019 Hvis vi ser bort fra telepati, om det er muskelsmerter osv.

    Man kan lære de fleste lektioner i livet på flere måder.
    Du må gerne række ud efter den løsning, der giver jer mest glæde...
    smiley

    ....
    Hvis du er bange for, at der er en fysisk årsag, så kig lige på kompetencer hos den, du får ud.
    En massør kan måske kommentere på, om der er ømme muskler.
    Men jeg er sgu ikke fan af massage. Det er da meget rart lige bagefter, men finder du ikke årsagen holder tendensen til ømme muskler ikke op. Massage er symptombehandling, og kan aldrig stå alene.
    .....
    Jeg er opdraget til, at "hvis det går godt, så har man en god hest.
    Hvis det går dårligt, har du en dårlig rytter."
    - Jeg ved godt den slags er umoderne at tale om, men min barndoms ridelærer var født i ca 1927.
    Men, kig indad.
    Vage gener med at ride en hest, kan sagtens komme fra en rytter, som har alt fra stress på arbejde til dårlig balance eller bare et naturligt behov for at lære mere, før ekvipagen kommer videre frem.


  • #4   15. maj 2019 Om en hest kan kede sig undertræningen - ja, det er jeg ret overbevist om.

    Men om den er bevidst om, at den keder sig, altså at den tænker at nu keder jeg mig, også giver jeg mig til noget andet - er jeg nok mere tvivlende over for.

    Men nu behøver man jo heller ikke have en bevidsthed om noget, for at kunne agere på det. Man skal ikke dykke ret langt ned i neurologien, for men finder ud af, at ufattelig mange af vores handlinger, er noget hjernen bestemmer uden om vores bevidsthed.

    Så ja, har du en hest, som synes din ridning er kedelig, og derfor finder på noget som er sjovere, ja, så er det i min optik helt klart en mulighed. - men dens adfærd er næppe en velovervejet handling, men mere en reaktion på en her og nu oplevelse, taget hestens mulighed for refleksion i betrækning.

    I min optik, kan hesten opleve de fleste af de følelser som vi mennesker har, da de har de samme strukturer i hjernen, som vi har, som danner disse følelser. - så hvis vi kan kede os, så kan hesten det også.

    Men hesten evne til kognitivt at bearbejde disse følelser, er jf. deres hjernes bygning ret begrænset, da denne bearbejdning forgår i de præfrontale områder, og disse områder er ret små hos hesten. - jeg siger ikke, at der ingen behandling foregår, for det ved kun hesten, - men det er ikke den stratetiske planlægning, som fylder mest på første sal hos hesten.

    Dertil fungere hestens hukommelse også på en anden måde end vores - hvilket gør planlægning og stratetisk tænkning lidt svært for hesten.


  • #5   15. maj 2019 Jeg tillægger nu ikke min hest den store tankevirksomhed, men jeg gør mig umage under ridning, så vi får gode oplevelser, så jeg kan rose ham. Og jeg er slet ikke i tvivl om at netop det har stor betydning for min hest.

    Han er meget sensitiv, og meget OBS på ris og ros, og man skal virkelig passe på med ris. Så derfor er min opgave at tilstræbe muligheder for ros, og vi slutter altid med noget vi kan, så vi kan slutte med ros.

    Dog tror jeg godt at en hest kan finde ridning kedelig, hvis rytteren tæsker rundt og rundt i det samme igen og igen. Den lidt kvikke hest vil så finde på overspringshandlinger, hjørnet er farligt, tage biddet osv.

    De fleste heste der løber i traven, løber ofte væk fra bæring der ønskes. Det er nemmere at løbe end at tage fra (bruge sig mere).

    Det handler jo også om at gøre ridningen spændene for hesten, og ikke bare trave den ene volte efter den anden uden forandring.

    Ride frem og tilbage i tempo, lav overgange, slangegange, volte tilbage, det er kun fantasien der begrænser. Og alle øvelserne vil styrke din hest.


  • #6   15. maj 2019 Hm. Hvordan tænker dyr?

    Jeg så engang en vittighedstegning.
    Man så et menneske og en hund bagfra , der gik tur.
    Der var en tankebobbel til hver.
    I menneskets stod Mind Full.
    Hos hunden stod mindfulness...

    Dyr har ikke sprog, ikke abstrakte tanker, de kan kun være til stede i nuet.
    De reagerer på det, som sker i nuet.

    Jeg tror at deres tanker minder om, hvad der sker i mit menneskehed, når jeg er koncentreret om nuet og bare til stede.
    - Ergo, du kan ikke tolke så meget i dyrs motiver.

    Men, hvis det du gør ved træning sætter nogle velfungerende rammer, vil dyret koncentrere sig om at gøre det rigtige.
    Hvis du sætter nogle dysfungerende rammer for dig og dyret, vil i være tilbøjelige til at gøre noget forkert.

    Dorte siger lignende pointer, med andre ord.


  • #7   15. maj 2019 TS- Løber hun med dig eller sætter hun bare farten op og forbliver i den fart, hvor du ikke kan få til at gå roligere?

  • #8   15. maj 2019 jeg tror godt at heste kan kede sig i træningen. ingen problemer. for laver man det samme og det samme hver dag, så begyndt vi også at kede os.
    så en tur i natur et par gange om ugen eller andet, bare væk fra banen, ja det kan gøre underværker.
    men også ridestilen kan blive for "det samme", så må der også gerne ske noget

    det kan også bare være at der gerne må ske andet i hestens liv.

    men om hesten direkte tænker " jeg keder mig" det kan jeg ikke svare på. men jeg ved at de godt kan kede sig


  • #9   15. maj 2019 Jeg tænker det kommer an på hvordan man definerer “at kede sig” - om det er den menneskelige udgave af det, eller et mere dyrisk udtryk man tænker på ?

    Jeg tror godt en hest kan kede sig gevaldigt i ridning, når jeg ser nogle trille rundt i 5 min i galop på samme volte, uden tempoveksel, overgange eller noget som helst brugbart rent træningsmæssigt smiley
    Jeg tror så også den nemt bliver stiv, får spændinger og låsninger af det smiley

    Til gengæld ville jeg kede mig total i laser af at stå og æde græs på samme fold med samme udsigt igennem hele mit liv - og det tror jeg såmænd ikke hestene tænker på på samme måde. smiley

    Jeg oplever at mine heste kan miste fokus og konsentration i træning, hvis der ikke sker afveksling nok - jeg har fornøjelsen af at genoptræne min ene hest efter en meget lang vinterferie, og han falder jo nærmest mental i søvn af at gå “hele ridehuset rundt”, selvom det sikkert er sundest at gå så meget ligeud som muligt. Derfor endte vi med at gå ture ligeud, så havde han han da i det mindste noget nyt at kigge på, en bil at passere osv, fremfor barrieren rundt i ridehuset smiley

    Nu er vi nået til at ligefrem ride på banen, og nøj hvor han nyder at “lave noget” - ørene frem, og så tilbyder han forskellige øvelser undervejs, og får han lov til at lave lidt øvelser så bliver der pustet og han udstråler “se mig, seee hvad jeg kan, er jeg ikke dygtigggg” smiley

    Så ja jeg tror heste kan kede sig i træning, men ikke den form for kede sig vi mennesker tænker på.
    Men heste som viser en eller anden form for “protest/spooker ect” vil oftest have et fysisk problem - og kommer det problem så af uafvekslende ensidigt opslidende arbejde, som gør hesten stiv og øm, eller kommer det af at hesten mangler styrke og måske bliver bedt om lige rigeligt, og derfor spænder op, løber ect det er så det man som rytter skal nørde sig frem til en løsning på smiley

    Mvh Charlotte



  • #10   15. maj 2019 Tak for jeres input smiley Det er fedt at få forskellige holdninger til hvad kedsomhed er for hesten og hvor meget man vil lægge i det.

    Min hest er uden tvivl frustreret over vores ridning, når det foregår på bane i øjeblikket. Da jeg købte hende var hun redet FREM. Jeg gik igang med at omkode og hun fangede faktisk ret hurtigt at det var komfortabelt at sætte tempoet ned, slippe spændingerne og strække overlinien ud. Desværre havde vi en episode, hvor hun blev virkelig bange og løb panisk afsted. Det har sat sig, så hun er mere obs på alt omkring hende, og når hun bliver spændt så løber benene. Ikke at hun stikker af, for det gør hun slet ikke. Men hun vælger et tempo, der er alt for højt til at kunne praktiseres med en afspændt krop. Beder jeg om lavere tempo stresser hun over det, og det giver endnu mere spænding, som selvfølgelig ikke er fedt, men nødvendigt hvis vi skal have noget fornuftigt ud af det.

    Nå det var et sidespring, men var afledt af at behandleren sagde hun kedede sig, og det kan jeg da godt forstå, fordi der er en del frustrationer. Men det havde været mere sigende for mig at hesten havde givet udtryk for at det var hårdt, stressende eller hvad ved jeg. Og der afveksles med ture, bomarbejde osv så det er ikke fordi vi tæsker rundt i trav og bremser hver eneste ridetur smiley


  • #11   15. maj 2019 Jeg fik lige en øjenåbner for 1 uge - jeg læste det var meget hårdt for hesten at stå stille fordi den så skulle spænde mavemusklerne og bære rytteren, deraf kom at unge og utrænede heste har svært ved at stå stille smiley

    Se den havde jeg ikke fanget efter at have redet i snart 35 år smiley

    Så da jeg var til træning i går måtte jeg jo lige fortælle min berider min nye viden....kloge Åge her smiley
    Jeg nåede knap at begynde at fortælle omaktivering af mavemuskler ved parade, da min heldigvis højtelskede berider fortsatte med at fortælle, at det jo var derfor det var svært for unge heste at stå stille smiley
    Det var så lige 8 års undervisning ved hende, tilridning og træning gennem 8 år fra mine heste var unge - og ja jeg havde så hverken spurgt, fattet eller forstået smiley

    Så giver det lige pludselig mere logik i min verden, hvor hårdt det er at bære, hvis man bare har haft lov til at fræse frem - for hvis det er hårdt for mullerne at stå stille, hvor hårdt er det så ikke for mullerne at sænke tempo og tage bæring i trav og galop ?

    Så lige meget om hesten har været fræsermaskine eller tulledovenlars hos tidligere ejer, så må det være sindssygt megahårdt at skulle ind og bære - og deraf spændingerne.

    Nå men ellers en fed tråd med godt startindlæg og spændende overvejelser fra alle = meget meget lærerig og super sober indlæg fra alle - en fornøjelse at læse smiley

    Mvh Charlotte


  • #12   15. maj 2019 Charlotte: Det er mega hårdt for dem at gå langsomt og bruge kroppen lidt mere fornuftigt. Derfor er det heller ikke mærkeligt en tidligere fræse-hest (elsker det udtryk, tak smiley ) forsøger at løse tingene ved at sætte tempoet op. Derfor får min hest også masser af ros for at gå i stå fordi det er en så meget bedre løsning når det bliver hårdt.

    Og ja mange tak for den virkelig gode tone og jeres lyst til at dele jeres helt personlige overbevisninger.


  • #13   15. maj 2019 Fedt med viden om bæring smiley smiley smiley

    Da jeg for 2 år siden startede med Aslan, løb han også konstant ud gennem mit sæde. Jeg stoppede ham, og frem igen, og stop og frem. 5 travtrin 3 skridt i skridt, 5 trav 3 skridt og det blev jeg ved med, til han holdt op med at løbe hurtigere end mit sæde angav. - det tog sin tid, men i dag løber han kun sjælden ud gennem mit sæde.

    Han vil dog gerne spænde op - når jeg får redet for meget frem. Men efter jeg er begyndt at starte hver lektion i trav et numre langsommere ens luntetrav, kun en aneleses hurtigere end skridt, også skal han søge ned og slappe af i overlinjen før jeg øger tempoet og indundergriben.

    Hvergang han begynder at spænde hvor han ikke skal spænde, tilbage til luntetrav og hente ro og afspændthed, også frem igen.

    Det har bevirket, at han er blevet mere taktfast i øgningerne, og han er lettere at ride ryggen op på, senere i lektionen og han er blevet blødere på venstre volte, og han tendens til at lægge hoved på sned på venstre er også blevet markant mindre.


  • #15   15. maj 2019 Dorthe C: Luntetrav ville også være en løsning for mig på mange heste, men hende her er islænder, så når jeg korter så meget ind, så slår hun over i et uskønt miks af trav og tølt smiley

    Anni: jeg ved godt det er fremgangsmåden for mange islænderryttere, men jeg er ikke enig. Bare fordi det er en islænder har den ikke nemmere ved at afvikle sine ben hvis det går for stærkt end andre hesteracer. Derfor var første step med hende at lære hende at sænke farten, så hun ikke væltede ud over forparten. Og hun fangede det lynhurtigt og havde en periode hvor jeg kunne ride hende lang og dyb uden hun faldt forover og øgede tempoet. Nu er vi så sat lidt tilbage pga vores uheldige episode, der tilsyneladende har tricket løbegenet igen. Men hun har kunnet, så vi skal bare have det fundet frem igen smiley


  • #17   15. maj 2019 En måde du også prøve hvis hun er longevant, det er at træne hende lang og dyb med clicktræning. Det har hjulpet sindsyg meget på min miniracer. I det hun skal gå dybere så sænker hun farten for ikke at snuble med snotten i jorden. Nu kan jeg rette hende longen ved at bede hende om at løfte hovedet højere så hovedet er ved knæhøjde, så hun arbejder bedre gennem kroppen. Har overført træningen fra ryggen også. Og det fungere i momenter som hun får bedre balance og styrke efter hun stod stille i to mdr her i vinters

  • #18   15. maj 2019 Anni: Vi bliver ikke enige smiley Den her hest løber når hun bliver stresset. At ride mere fremad vil bare forstærke hende i at der er noget at løbe over. Jeg er godt klar over at der er forskellige tilgange, men i min verden rider man aldrig bare frem, hvis det er den løsning hesten selv foreslår. Så får man den ned i tempo og finder balancen og så kan man begynde med små øgninger, hvor det er rytter der beder om tempo og ikke hesten der vælger det.

    Miss soffy: Vi træner også i longe og på rolige dage kan hun godt finde balancen og strække sig frem i næsen så ryggen begynder at arbejde. Men den mindste forstyrrelse så ryger hovedet op, ryggen spænder og benene japper derudaf. Men jeg forsøger at finde de gode momenter og rose hende overdrevent for det.



  • #19   15. maj 2019 Åh jeg synes det svært at sige hvad du skal gøre, for indgangsvinkel til heste er så forskellige fra hest til hest. At bruge kun én bestemt metode, har jeg aldrig kunne bruge på,de forskellige heste jeg har redet og har nogen gange måtte være kreativ for at finde ud af, hvad virker for denne hest.
    Jeg ved at der findes mange gode tråde på HG og hestenettet, hvor folk spørg til hvad de skal gøre når hesten stresser i ridningen eller læber i ridningen. Der kommer så mange forskellige fif. Måske du kan finde noget ved at Google og forsøge dig frem. Håber du finder den røde tråd med din hest, du virker meget opsat på det i hvertfald smiley
    Jeg tror du er inde på det helt rette i longen og er også sikker på jo ældre/moden hun bliver, jo mere vil hun byde sig til i takt med bedre balance og styrke


  • #20   15. maj 2019 En ting jeg kom til at tænke på og har hørt fra et par avlere og ryttere af islandske heste, det er hvis hesten er tilredet som 5 årig, har haft en pause og derefter genoptaget tilridningen for først derefter gangsætter hesten. så man starter nænsomt forfra da det giver en glad og en rolig hest i ridningen, da den er blevet fortrolig med tilridningen i første omgang. En islandsk hest siger man først er sikre i sine gangarter, når de er 6-7 år gammel og er først udvokset og moden , når de er 8-9 år. Salgstalde skal have solgt hestene og kan desværre være en forhastet (stresset) ridning/periode som tillægger nogen gange hesten en lidt kedelig adfærd som kan tag lang tid at ombetinge.

Kommentér på:
Hesten keder sig

Annonce