{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.563 visninger | Oprettet:

Sygdom PPID (Cushings syndrom) {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Jeg skal i næste uge have teste min gamle dreng for PPID, og ville gerne hører om nogle af jeres har det!


Man kan læse så meget på nettet, men ved ikke om halvdelen er sandt! Så derfor søger jeg folk her inde der har heste med det, der vil fortælle om deres oplevelser med deres heste?(:

Jeg står nemlig lidt splittet omkring det da jeg syntes det er mange penge at give ud for en hest du ikke rigtig bruger? Men på den anden side er det mit hjertebarn!
Så derfor vil jeg gerne have hvordan jeres heste lever efter de er kommet på medicin??
Min dyrlæge snakkede om at det kunne være muligt at trappe lidt ud af midicinen (ikke helt men lidt ned) er der nogle af jer der har gjort det? Hvordan er jeres heste med det? Virker det stadig?(:

Jeg håber vi har fanget det tidligt eftersom han kun har symptomet at være langhåret alt andet er der ikke at se endnu(:

Men derfor vil jeg stadig gerne hører lidt om jeres heste!(:


Håber i vil give jer tid til at svare!(: Og evt hjælpe mig igennem dette med evt flere spørgsmål (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sygdom PPID (Cushings syndrom)
  • #1   24. jul 2019 Klippede pelsen af ham igår efter første dyrlæge besøg, det blev bestemt nydt for fulde drag smiley

    profilbillede
  • #2   24. jul 2019 Krikken herinde har mange gode råd og gav mig et godt et at melde mig ind i FB gruppen "os med EMS og cushing heste". Den er god for alle, også folk som ikke har en syg hest, men en overvægtig hest.
    Et andet råd er at få lavet en clucose stress test af hesten som viser mer præcis billede af hesten om den har EMS eller cushing i forhold til den alm fastende blodprøve.
    Rigtigt Rigtig mange heste får det skide godt på medicin og blomstre helt op igen. Der ligger også et arbejde i at hesten skal tabe sig og der laves en anden foderplan, men der virker.
    Jeg og en anden fra stalden har for nyligt fået taget en fastende blodprøve og den anden hoppe har uden tvivl EMS.
    På 3 uger er hun blomstret op pga medicinen, hun får insulin regulerende tilskud som allerede har gjort at fedtkammen er blevet mindre og hun er igang med at tabe overflødige kiloer.
    Min egen ligger lidt borderline og jeg har fået tilbudet med medicin for at afprøve om det hjælper hende med at smide pelsen hurtigere.
    Skal lige siges at alle hestene i stalden var lang tid om smide pelsen i år, men på baggrund af en trist vinter for min egen, hvor hun virkede modløs og var stiv i kroppen var grunden til nu ville jeg have taget testen, da vinterpelsen hang ved længe.

    Du kan få tilskud for at få taget blodprøven nu her og er gældende resten af året, der er en del penge at spare. Du skal printe den ud og give den til dyrlægen.
    https://langthesteliv.dk/sygdomme/ppid/acth-voucher/

    Hjemmesiden er også rigtig god og de har en FB side smiley

    https://m.facebook.com/groups/vi-med-ems-ogeller-cushing-heste-631736200257638/


  • #3   24. jul 2019 Jeg rider en cushing hest og jeg ville aldrig kunne tage medicinen fra hende. Hun er en helt anden hest, end før..

    For det første er hendes pels slet ikke så voldsom som før, hun er ikke så vommet at se på og hun har ikke haft problemer med forfangenhed. Hun har været forfangen en enkelt gang før hun fik diagnosen og cushing heste er i højere risiko.

    Derudover er hun sjovere at ride på. Det er jeg sikker på er fordi at det er rart for hende at være i sin krop nu. Hun overpisser heller ikke boksen mere, der er meget mere balance i hendes system nu.


  • #4   24. jul 2019 Som miss soffy skriver , så er den side på FB rigtig god smiley

    Jeg har selv en easykeeper, og jeg bruger siden til at få inspiration til Pinot som nærmest er kronisk småfed. Han har hverken EMS eller PPID, men hvis jeg ikke er over ham, så kunne jeg nok ende med en EMS hest på sigt.

    Hvis jeg selv stod med en syg hest med ENS eller PPID så ville jeg starte med behandling uden tvivl, samt kigge på fodring, motion, fold ect. Og så tage den derfra.

    MEN jeg har det også sådan, at hvis man synes det er mange penge at bruge på en gammel hest, som man måske ikke har så megen fornøjelse af længere - hvor ens økonomi bliver stram og glæden ved at have hest ringe, så er det en lige så gyldig grund til at aflive som mange andre skader er grund til at aflive.
    Det er et valg som ejer man må tage - hvor meget har man økonomi og lyst til at gå igennem med en syg og skadet gammel hest. Så længe man ikke sælger/forærer væk til nogle man ikke kender, og som ikke ved hvad det kræver af behandling - så har jeg fuld respekt for en ejer, som siger stop og afliver, hvis det bare er et bevidst valg.

    Mvh Charlotte


  • #5   26. jul 2019 Tusind tak for alle jeres råd og tips! Vil bestemt melde mig ind i Facebook gruppen!(:

Kommentér på:
Sygdom PPID (Cushings syndrom)

Annonce