{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.322 visninger | Oprettet:

køb af hest {{forumTopicSubject}}

Jeg går lidt med tanken om at købe egen hest indenfor det næste år til to. Jeg føler endelig jeg har et økonomisk råderum til sådan en dyr post, så nu må pigedrømmen opfyldes!

Det burde jo egentlig være rimelig ligetil herfra, men jeg har så mange ting jeg gerne vil:
Jeg har leget med flere tanker i forhold til det med at have hest. Nogle dage har jeg mest lyst til "bare" at købe mig en shetlandspony/miniature, som jeg kan køre en masse med. Mest fordi der er så mange af dem, og jeg derfor kan "sikre" et hjem for en af dem. Desuden synes jeg det er virkelig fedt at køre - og her vil jeg meget gerne udvikle mig.

Men andre dage forstiller jeg mig et noget større dyr. Gerne noget harflinger, som jeg udover kørsel, også kan ride. Jeg kommer nok ikke til at ride megt, men muligheden kunne også være dejlig. Desuden synes jeg det er nogle meget smukke dyr.

Jeg har også tænkt på noget dv/holstener/lusitano, både pga. af gang, udseende, højden osv.

Hvordan har i sporet jer ind på hvad i vil kigge efter? Jeg har jo stadig mange drømme og tanker om hvad jeg vil kigge efter, og derfor synes jeg det er svært at sætte mig fast på en ting.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  køb af hest
  • #1   28. jul 2019 Jeg eeelsker orientalske racer (ørkenheste smiley ) og andre mere spinkle typer. Jeg har pt. to arabere (af den tunge type, dog) og kommer ikke til at have ret meget andet smiley De er så sindssygt alsidige!
    Jeg synes du skal prøve at sætte dig ind i temeramentet i de forskellige racer du er interesseret i - søg dem evt. på youtube og se, hvad de kan "in action" og se hvad du falder for! Men det er svært at låse sig fast på én slags hest - det er i hvertfald ikke unormalt at man falder for en helt anden type hest end den man ville have smiley


  • #2   28. jul 2019 Ja jeg kan godt se, at du tænker “bredt”, når du går fra miniature til DV smiley

    Jeg tror du skal finde ud af, om du gerne vil ride - eller om du er fuldt tilfreds med at køre.

    Hvis du vil begge dele, så vil det være oplagt at finde en race som tiltaler dig af udseende og sind.
    Min oplevelse er, at der ikke er store mængder af heste, som både er rideheste og køreheste.

    En ide kunne være at du i perioden ind til du skal købe hest fx kan være medhjælper til kørestævner, være groome for en ekvipage, og på den måde se hvilke racer bliver brugt, og om du er til store eller små smiley

    Kan du selv tilkøre ? For jeg tænker at det ikke er så tit at se store heste tilkørt og sat til salg, så er det mere fordi man har købt den hest man vil have, og så for den tilkørt efterfølgende.

    Evt kunne du kontakt Henrik Høpner som har salgsstald med heste som både bliver kørt og redet. Jeg kan se han fx har en del oldenborg.

    Mvh Charlotte


  • #3   28. jul 2019 Charlotte: jeg vil selv helst tilkøre, og derfor er jeg ikke bundet af at den skal være tilkørt. Jeg har et okay bagland, der kan hjælpe mig med en evt tilkørsel, hvis behovet opstår smiley

  • #4   28. jul 2019 Jamen så er det jo bare om affinde ud af, om det skal være pony eller hest smiley

    Det er sjældent folk er tiltalt af både shetter, haffer, dv, holstener og lusitano, da de jo er yderst vidt forskellige typer af heste/ponier.

    Så du skal nok snævre feltet ind mht hvad det så er der tiltaler ved alle de forskellige typer.
    Er det farve, hårpragt, størrelse, gang, eksteriør ?

    Jeg kan godt lide smukke heste med masser af hårpragt - men jeg er meget klar over hvilken type af hest jeg foretrækker.
    Så selvom en haffer med masser af gylden farve og masser af hår er smuk - så kunne jeg aldrig drømme om at købe en.
    Jeg synes lusitano kan være en smuk imponerende hest - men gangmæssigt ville jeg være meget overrasket over hvis jeg nogensinde ville købe en.
    Jeg har haft en holstener - en stor flot modig hvid hest. Men igen typemæssigt lidt mere grov end jeg ønsker, og ikke helt det jeg ønsker gangmæssigt.

    Jeg er jo dressurrytter med stort D - så for mig er det vigtigt med en ridehest, som pga mine 180 cm helst skal ligge på 170 cm i stang. Eksteriørmæssigt skal det være en storrammet, langbenet elegant hest, det er det som tiltaler mig mest. God nakke/hals forening. Gode gangarter, men især god balance før stort gående, især god galop og skridt. Ikke for kort ryg - min mås skal være i en 17,5 tommer sadel. Af sind cool, men i reaktion hurtigt reagerende på små signaler. Helst ensfarvet eller med symmetriske aftegn, ikke for store eller for små. Ikke for meget eller for lidt man/hale. Selvfølgelig med dressurafstamning, primært på højt niveau i stammen. Gerne oldenborg/DOA så jeg kan deltage i racestævner.

    Jeg endte med at købe en 1,5 års hingsteplag af oldenborgafstamning. Han er kulsort, forventet stangmål 170-172 cm. Forædlet oldenborg 37% , så storrammet og elegant type. Velbalanceret og 3 fornuftige gangarter for en plag. Super cool, men reagere enormt kvikt fra begge side. Flere middelsvær til internationale dressurheste i stammen.
    Om han bliver “god” er svær at sige om en plag, men sindmæssigt er han super, og eksteriørmæssigt er rammerne er gode for fremtiden.
    Jeg mødte hans far IRL - og var dybt imponeret over ham, kun 5 år, årets forældre hingst som 4 og 5 års, lækker lækker, nem at håndtere og gode gangarter.
    Tjekkede afstamningsmæssigt om kombinationen af de to linier - morsiden og forsiden - havde givet gode rideheste, og dem jeg fandt var mums.

    Hvis du køber en plag ved jeg at mange begynder at tilkøre som 2 års.
    Og det er fantastisk at have dem fra små af smiley

    Her min Freiherr af hvarre i foråret.

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #5   28. jul 2019 Jeg tænker, at en hest med en størrelse så du både kan ride og køre ville være oplagt. Langt de fleste heste, der bruges til konkurrencekørsel rides også - så de er ikke et sjælden fænomen smiley

    For mig personligt er shetter simpelthen for lille - man kommer ret langsomt og ikke ret langt omkring. Hvis du overvejer konkurrencer, vil du være begrænset til det der holdes specifikt for de små og deltagelse i begrænsede dele af køreforeningens konkurrencer (en shetter kan ganske enkelt ikke være med til fuld Marathon osv) - det er for nogen helt ok, for andre vil det være træls, så det afhænger jo af, hvad du vil, hvis du da vil konkurrencer.

    Hvis det kun skal være til kørsel, ville jeg overveje fra 2'er pony og op. Rent dressurmæssigt er der også mere at hente i sådan en (nu du skrev du gerne ville udvikle din kørsel)
    En køretur i skoven synes jeg også bliver lidt sjovere med sådan en og oveni er den stor nok til en lille 4-hjulet vogn, så du også kan have nogen med smiley


  • #6   28. jul 2019 Og ift at købe en tilkørt, så har Henrik Høper stort set altid nogen salgsheste i tilkørsel/kørsel. De kan typisk både rides og køres.
    Jeg ville pænt vente med tilkørsel, der er ikke rigtigt nogen gode argumenter for at tilkøre som 2-års frem for som 3-års.


  • #7   28. jul 2019 Jeg valgte IC - netop fordi den kan rides - køres og er alle tiders børnepony - og med stor personlighed smiley jeg købte en shetter/miniature som selskab til min pony - men den lille er slet slet ikke børnevenlig

  • #9   28. jul 2019 Jeg mener, at min ridning er rekreation, så dermed er småhysteriske, nervøse heste udelukket.
    Jeg vil gerne have en hest, der synes at min smag for aktiviteter er lige så sjovt, som jeg finder dem.
    Sådan en hest fandt jeg.
    Det var så meningen, at hesten skulle være western redet og vandt til trail, køer, trafiksikker - ups, ham jeg købte skulle omskoles, men processen er sjov for os begge. Og han er da trafiksikker!

    ...
    Jeg tænker at du antyder, at du vil have miniature/shetter fordi der er mange af dem, og så kan du sikre en et godt hjem.
    Bare lov mig, at du ikke laver "medlidenhedskøb" og "frikøber" en pony fra elendighed - for resultatet er jo reelt, at du støtter op om dårlig håndtering af "det er bare en shetlandspony" folk.
    Så, det argument er jeg ked af.
    Desuden - hvad vil du med køresport?
    Er du helt sikker på, at du ikke får ønske om at ride igen??
    -Vær helt ærlig overfor dig selv ift hvad du vil med en hest. Og køb efter det du reelt har behov for


  • #10   28. jul 2019 Jeg har shetter og min nye pinto vallak. Shetlænderen har jeg altid kørt med og pintoen er min nye ridehest og forhåbentlig kommende military/jagt hest.

    Skulle jeg stå i din situation ville jeg kigge efter en stor welsh cob sec. D, det er en meget populær hest i UK da det både er en rigtig god ride hest og det er en rigtig god køre hest. De kan have rigtig fine gangarter med godt benløst til dressur og nogle af dem springer også 130 baner så let som ingen ting og de er fantastiske køreheste. smiley


  • #11   28. jul 2019 jeg har selv oldenborg - hele 2 styks og ville da også gerne selv kører med dem
    har været på kørekursus hos en som også har oldenborgheste til kørsel. Hans er 75 og 100% oldenborg.
    det ser jo hammer godt ud når man kommer med sådan et par oldenbassen

    nu er han så med i div kørekonkurrencer og det samme er resten af familien. sønnen startede faktisk med et par shetlændere, men gik hurtigt over til noglet større ponyer og i dag kører han også med oldenborg

    tænker også at du vil få mere ud af det at få en hest.
    så er det bare at finde den rigtige
    når du nu gerne vil kører så skal det jo være en hest som kan holde hovedet koldt.

    der er jo mange racer som er egnet til kørsel. der er jo frieser, de tyske heste og så er der jo frederiksborghesten. ja der er mange gode heste som er egnet.

    er du på FB så søg på denne gruppe Køb og salg af køreheste
    pt er der en lækker dv vallak på 5 år.

    jeg kan godt se at jeg skal derind og kigge noget mere


  • #12   28. jul 2019 hvad med en shire?

    så dette spand for nogle år tilbage. skulle kører med brudepar


    profilbillede
  • #13   29. jul 2019 det er begrænset hvor meget jeg kommer til at starte i køresporten, men jeg vil gerne have undervisning og udvikle mine evner indenfor dette.

    jeg kommer ikke til at lave et medlidenhedskøb. Jeg skal gerne have noget ordentlig fra starten. Selvom de er små, er de jo dyre alligevel når de skal have ordnet alt. Der er ingen grund til at købe sig til problemer smiley

    Anja: tak, jeg må hellere kigge mig lidt mere omkring smiley


  • #14   29. jul 2019 Shire har bare en væsentlig ulempe ift anskaffelse af vogn, seletøj mm. smiley
    Men godt ser der ud, når der er fundet en vogn der harmonerer i størrelse, kusk er rigtig klædt osv smiley

    Sarah - ok, ja hvis ikke en bestemt konkurrenceform er super vigtig, så betyder størrelse jo ikke så meget smiley
    Jeg ville alligevel vælge Welsh, dartmoor e.l. frem for shetlænder, hvis du vil have noget småt, simpelthen fordi de eksteriørmæssigt har noget nemmere ved dressuren... og lige har den lille smule mere størrelse, det åbner altså for lidt flere muligheder i brugen smiley


  • #15   29. jul 2019 Jeg har fået en del heste smidt i hovedet i løbet af årene, men jeg har takket nej til alle sammen.. (en jeg rigtig gerne ville beholde, men jeg var ikke sikker at det kunne hænge sammen) Dette fordi de ikke har kommet fra et hjem (jo et par, men disse kunne jeg ikke bruge til noget) jeg mener har givet de hvad de har haft brug for, så der har været at anskaffe sig ekstra ekstra udgifter og arbejde.. Også har jeg altid sagt at jeg ikke skal have en hest jeg ikke kan bruge til noget (ride på)

    Jeg har været meget klar på hvad jeg ønsket, og dette har hjulpet mig ift valg af heste..
    Så lav en liste med krav (dette skal den opfylde) ønsker (dette ville være rart) og NO GO (dette skal den slettes ikke have)
    Så kig på interessante heste, og find den der opfylder dine fleste krav og ønsker, og tag ud at se på den smiley kig så på næste osv smiley
    Pøj pøj med at finde din næste bedste ven smiley en fantastisk proces smiley

    Mvh TT



  • Anne  P
    Anne P Tilmeldt:
    sep 2022

    Følger: 12 Svar: 2
    #16   20. sep 2022 Jeg er ved at lave et sted hvor man kan læse blogindlæg om heste køb: https://koebhest.dk/
    Jeg kunne godt bruge nogle forslag til indlæg og måske nogle herinde vil hjælpe med at skrive nogle ??????
    Send mig en besked hvis det er!
    God dag


  • #17   21. sep 2022 Lille opdatering:

    Det tog mig 3 år at finde en hest. Jeg besluttede mig for at det skulle være en skimlet PRE.

    Fra beslutningen om en PRE til jeg faktisk købte en, gik der 2 år. Jeg var ude og kigge på mange! Også andre racer. Men for ca 1,5 måned siden købte jeg så min egen. Det blev ikke en PRE, men en cruzado.

    Billedet er et før og efter billede. Der er sket meget på 1,5 måned!


    profilbillede
  • #18   17. okt 2022 Erauuuuu kæmpe tillykke - hvad hedder den?

  • #20   17. okt 2022 #18 Triana smiley

Kommentér på:
køb af hest

Annonce