{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.281 visninger | Oprettet:

Alternativ til jernsko {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg søger et alternativ til jernsko, da vi ofte rider tur.
Skoene skal være skridsikre på asfalt og græs samt ikke samle sne under. De skal være tilgængelige i str. 5 - alm jernsko.
Jeg vil selvfølgelig tage en snak med smeden, når han kommer. Men det er rart med lidt viden selv smiley
Hesten er Santana, en hollandsk blanding på 10 år, ca 180 cm og knap 750 kg. Han rides i dressur og på tur 4-6 gange i ugen - meget blandet underlag. Han går med 4 sko, da hans hove slides for hurtigt og han bliver øm - der er forsøgt i 6 mdr uden sko.
Jeg håber, at I kan hjælpe mig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alternativ til jernsko
  • #1   1. nov 2019 Jeg bruge hoofboots til min i stedet for jern sko

    profilbillede
  • #2   1. nov 2019 Jeg har haft det til min tidligere hest, men ham her har brug for hjælp 24/7 - så bliver boots jo lidt bøvlet smiley

  • #4   1. nov 2019 Han blev beskåret af en barfodstrimmer - Henrik fra Tosmose hovtrim. Han var okay gående i starten, men efterhånden som vi genoptog ridningen, blev han mere og mere øm, trods at Henrik nærmest ikke beskar hverken sål eller dragter.
    Han er fuldt dækket ind på foder og hovene er af fin kvalitet - han er bare for tung og bliver brugt for meget og slider derfor hårdere på hovene end de vokser. Så årsagen på problemet er blot, at han bliver redet og slider for meget på hovene
    Derfor søger jeg lidt erfaring med forskellige alternative sko, da han kan skride på asfalt - hvilket ikke er fedt smiley


  • #5   1. nov 2019 Jeg har tidligere brugt easyboot glove med stor succes. De blev siddende uanset tempo og underlag og var ikke glatte. Jeg har ikke prøvet andre typer eller modeller. Synes egentlig at de var ok nemme at sætte på.
    Jeg må dog indrømme at jeg blev for doven og er tilbage på almindelige sko.
    Er der en grund til at du ikke vil benytte almindelige sko?
    Alternativ findes der vist også plastisksko, altså som jernsko bare i plastik. Har ingen erfaring med dem.


  • #6   1. nov 2019 Fik lige læst dine andre svar smiley
    Hvis han er øm 24/7 kunne det være du skulle prøve en anden smed og friske øjne på det.



  • #7   1. nov 2019 Man kan få nogle "boots", der limes på hoven, ås hesten går med dem hele døgnet. Man kan også få dem, der hedder "Megasus Horserunners" som er en sko der ogås kan sidde på døgnet rundt. Og så findes der også plasticsko, som sømmes på ligesom en jernsko... smiley

  • #9   1. nov 2019 Bidløse Madsen: Megasus er, så vidt jeg ved, gået nedenom og hjem.

  • #10   1. nov 2019 Du kan købe nogle som bliver limet på, fra hovfokus (:

  • #11   1. nov 2019 Der findes Easywalker, Dynamix og andre fabrikater af gummisko som alternativ til jernsko. De er ikke længere end en google-søgning væk.

    Jeg kender dem ikke af erfaring, jeg har aldrig haft heste, der skulle skoes. Men jeg har undersøgt dem for år tilbage, da jeg red rigtigt meget tur. Salgsargumenterne på gummiskoene er, at du har naturlig affjedring, de lægger ikke så hård en belastning på led og sener. De er lette. De giver hoven mulighed for bevægelse. De er skridsikre på asfalt.

    Ulemper er at de slides hurtigere, med risiko for større grad af ujævnt slid. De er skridsikre, hvilket også skal nævnes under ulemper, idet hesten, når den lander naturligt vil skride millimeter frem, for at tage belastning af led og sener, altså for at lave en blødere landing, inden den sætter af på hoven igen.

    Dvs du ændrer mere i hestens bevægemønster ved gummisko fremfor jernsko, selvom der er tale om millimeter. Så skal man overveje, hvor mange gentagelser der skal til, for at vi rammer ligevægten mellem de fordele og ulemper, der er ved begge alternativer, ud fra de givne forudsætninger.

    Men tag da at rådføre dig med en forhandler og/eller smed om mulighederne smiley


  • #12   1. nov 2019 Jeg har brugt Dynamix og er rigtig rigtig glad for de smiley dog er de rigtig dyre, og der er ikke ret mange smede der vil lægge disse på, især ikke på Fyn. Så jeg blev nødt til at lægge jern sko på her de sidste par gange smiley jeg har haft barfodstrimmer i mange år uddannet efter Ramsay, men da jeg rider så meget og mit underlag på fold også slider, så må jeg have sko på når jeg rider meget da han bliver ømtået. Dynamix får mine varmeste anbefalinger, men må give et par tusinde kroner for fire sko.. smiley

    Mvh TT


  • #13   2. nov 2019 Jeg vil sige fortsæt med almindelige sko. Du kan evt få shock-såler og pakning under for støddæmpning. Med så meget turridning er uden sko no-go. Mht gummisko, plastiksko osv er der rigtig mange smede, der fraråder dem. De kan ikke tilpasses hoven som jernsko kan, derfor vil det blive hoven der tilpasses skoen, hvilket virkelig ikke er smart.

  • #14   2. nov 2019 Showjumping - Det er det værste fis jeg længe har hørt smiley Det kan de da sagtens! smiley De files til, osv. Og kommer i flere str smiley men selvfølgelig skal de sige det.. Hvis ikke må de jo lære noget nyt og må modsige sin nuværende tro.. Ikke alle heste kan gå med de hvis de har for skrøbelige hove. For så vil friktionen gøre at de taber de, men har hesten en normal sund hov, og smeden får sat de ordentlig på, så bliver de siddende!

    Mvh TT


  • #15   2. nov 2019 Du kan jo ikke slå dem i form som du kan med en jernsko. Når smede siger det er noget bæ, og umulige at forme lige så nøjagtigt som jernsko, så vil jeg til enhver tid vælge at tro på dem med deres uddannelse og erfaring, fremfor hestemennesker, der ikke selv skoer deres heste.

  • #16   2. nov 2019 De behøver jo netop ikke at slåes i form da de er bevægelige og ikke faste som jernsko.
    Tag du jernsko på dine fødder, tag en 13kg sæk på ryggen og løb.. Se hvordan dine knæer har det..

    Mvh TT


  • #17   2. nov 2019 Mange tak for alle jeres svar. Jeg tænker, at vi fortsætter med jernskoene - også hører smeden til forskellige såler og muligheder.
    Der har været hele 3 forskellige smede på ham - der har ikke været talt om dårlig skoning eller beskæring på noget tidspunkt. Alle tre smede samt dyrlægen har alle sagt, at han har brug for skoene fordi han bliver brugt og derfor slidere hovene hurtigere end de vokser - jeg stoler på disse fagvurderinger.
    Tak for jeres hjælp smiley


  • #18   2. nov 2019 Det er derfor mine også fik Dynamix på et par gange om året smiley

    Men pøj pøj med det smiley

    Mvh TT


  • #19   2. nov 2019 Hvad med Öllöv? smiley

    Der er godt nok jern i, men der er gummi udover, hvilket gør at de jo også kan bankes i form


  • #20   2. nov 2019 Altså forskellen på os og heste, gør at man ikke kan argumentere for, at vi skal tage jernsko på, man har forhåbentlig ikke fødder, der er som hove smiley og så blødt er horn ikke smiley I mine øjne et er sådan en mærkelig sammenligning, da vi heller ikke dagligt bedes om at rende rundt med noget på ryggen. Vi kan bare ikke sammenligne heste og mennesker, og må acceptere fagfolks vurdering, det vil jeg hellere istedet for at bruge sådanne udsagn som argumenter smiley

    Jeg har intet mod det ene eller det andet, men uanset hvad du vælger, så lyt til flere fagfolk (som er uddannet i det ene eller det andet) for uanset så må det være dem, der bedst kender fordele og ulemper.

    Når det er sagt, så har vi selv heste med jernsko, og med de antal km vi rider, så er skoen meget slidt, når smeden komme. En gummisko er derfor, for os, ikke et validt alternativ, så længe hestene ikke viser besvær/skader whatever forårsaget af jernsko smiley


  • #21   5. nov 2019 Jeg tænker öllöv skoene, de har en jernkerne således at skoen stadig tilpasses hoven - og ikke bare files til som ved så mange andre plastik sko. Har hørt meget godt om dem, dog ikke selv prøvet dem da min hest behøvet special sko og derfor ikke kan gå med dem.

Kommentér på:
Alternativ til jernsko

Annonce