{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.245 visninger | Oprettet:

Værdi af leca sten og knust beton {{forumTopicSubject}}

I forbindelse med istandsættelse af vores husmandssted er gulve gravet op, der er lagt isolering, gulvvarmeslanger osv.
Jorden har lægget under gulvene i 180 år, det bliver spredt på egen jord.
Men, der er frigjort nogle kubikmeter lecasten. Og knust beton helt uden jern og plastic.
smiley

Jeg tænker på at gemme de to ting, og så lægge dem foran ledåbninger, foran løsdrift osv for at forhindre mudder.
Hvad siger I til den ide??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Værdi af leca sten og knust beton
  • #1   16. dec 2019 Nyt tømmer i vestgavlen..

    profilbillede
  • #2   16. dec 2019 Mit fine køkken?

    profilbillede
  • #3   16. dec 2019 Nye vinduer.
    Ser frygtelig grønne ud - men har faktisk samme farve som der hele tiden har været på alt andet end stueetagens vinduer, nemlig oxidgrøn...


    profilbillede
  • #4   16. dec 2019 Uhh er slet ikke misundelig smiley smiley Elsker den grønne oxid smiley Passer så godt til de gamle bindingsværk huse.
    Tror betonen og lecaen kan hjælpe på mudderet og evt dræning . Men har ingen erfaring.


  • #5   16. dec 2019
    Det kan du godt. Knust beton gør flere sig brug af.
    Men grav mudderet af først. Der er dog med knust beton nogle miljø ting man skal tage hensyn til - noget med om der er regler i kommunen for at det skal kunne formulde eller fjernes, det er nogle steder, ikke alle der er de regler - afhænger nok også af hvor man har jord.


  • #6   16. dec 2019 Der går et år, før jeg skal have store dyr hjemme...
    Er det værd at gemme???


  • #7   16. dec 2019
    Det kommer vel an på om du gider opbevare det for at spare de penge senere hen.


  • #8   17. dec 2019 Det nærmeste sted heromkring der sælger knust beton, har det til 39.- kr. pr. ton, så det er ikke specielt dyrt at anskaffe, men har du det alligevel, og plads til at have det liggende til det skal bruges, ja så er det da det smarteste. smiley

  • #9   17. dec 2019 Krikken.
    Hvor meget er det værd, hvis man skulle købe det?
    Det er måske netop kernen i spørgsmålet


  • #10   17. dec 2019 Spændende projekt I har gang i smiley Og fed farve til vinduer, elsker når man går tilbage til det originale smiley

    Mht opbevaring af brokker ( og andet skrammel ) så tror jeg du skal se på det udfra 2 muligheder/overvejelser :
    1: Genbrugstanken om at det man har, skal man bruge selv
    2: Pas på med at ende med at være “semi-horder”, for på en ejendom kan der ligge utroligt meget rundt omkring, for hvis nu i fald at....

    Selvom jeg ikke er verdens mest ryddelige menneske, så hader jeg at se huse og ejendomme forsvinde under mængder af skrammel - så hjemme hos os er vi meget nøjeregnende med hvad der skal blive og hvad der skal på genbrug.
    Vi har valgt et hjørne på ejendommen ved siden af møddingspladsen, hvor vi har opbevaring af “skrammel” og stabilgrus/grus/billigt indkøbte kantsten ect.
    De nydelige kantsten står der nu på 4 år......manden har store planer og for lidt tid.......
    Grus/stabilgrus hentes hjem i trailerlæs og bruges løbende hen over året - koster 35 kr....
    Brokker som graves op fra staldgulv køres på genbrug ca 1 x måneden.
    Skrammel ryddes op og sorteres og køres på genbrug ca 1/2 årligt.

    Jeg kan godt lide genbrugstanken, men ikke for en hver pris - og heldigvis har vi jo et kanon genbrugssystem via genbrugspladserne, så min samvittighed er ikke sort smiley

    Så som ny husejer så er det godt at starte med at finde et hjørne til kontrolleret opbevaring af skrammel/genbrugsmaterialer, og så finde ud af hen af vejen om det er det rigtige for jer at have skrammelhjørnet.

    Min oplevelse er, at mit yndlimgsskrammelhjørne er vores “træ-lager” i laden, hvor jeg har lært stumper af træ godt kan bruges, så det “lager-fører” vi smiley

    Mvh Charlotte


  • #11   17. dec 2019 Vær opmærksom på at lecanødder holder på vandet (godt om sommeren, skidt i våde perioder). Knust beton bruges til dræn. Selve materialet koster næsten intet. Derimod er transporten dyr, hvis du ikke selv kan hente/køre det væk.
    Hvis du først skal have store dyr om et år, så kan du jo bruge tiden indtil da til netop at forberede jorden ved indgangen til folden med at lægge drænet og så græs henover, så rødderne får en chance for at gro og gøre noget af området stabilt, inden dyrene kommer og træder det op.
    Afhængig af mængden I har liggende, så brug noget af det nu, gem noget og måske kør det sidste væk. Hvis du ikke har anlagt ridebane/rotonde endnu, og påtænker det, så vil du evt. kunne bruge brokkerne til dette formål.
    God fornøjelse med projekterne smiley


  • #12   17. dec 2019 Uha det ser spændende og hyggeligt ud. smiley
    De grønne vinduer er jeg skudt i. De er SÅ smukke smiley
    Sådan en ældre gård har sikkert en møddingsplads som er rigtig go til opbevaring af ting, man helt sikkert får brug for. Ting man smider væk, skal man som regel bruge 1 mrd efter det er væk. Det er utroligt mange penge, at spare, når man kan genanvende træ, mursten osv. Ikke nødvendigvis til samme anvendelse som første gang. Men en bjælke er i høj kurs søndag kl 17 30


  • #13   17. dec 2019 Der er ingen mødding.

    Der har ikke været store dyr siden 1970 (fraset mors nordbakke, der gik frit og kunne tigge til flaskeøl), og dengang var der ikke en mødding men en møgbunke langs nordsiden af stalden...


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #14   18. dec 2019 Kender ikke lecastens anvendelighed i den forbindelse, men knust beton fungerer i hvert fald fint som opfylds-materiale, så jeg ville da vælge at lade det blive liggende i første omgang - bliver I trætte af at se på det, kan det jo bortskaffes til den tid, og formentlig uden ekstra kost/besvær...

  • #15   18. dec 2019 Hvis leca stenene er i blokke er de super bygge materialer. Min far hentede (købte?) i sin tid en masse af dem, brugte, med mørtel og det hele, og så gjorde min søster og jeg dem rene og herefter blev de brugt til at mure hesteboksene. Nu ved jeg ikke hvad du påtænker af bokse eller løsdrift men det kan de i hvert fald bruges til. Har ingen erfaring med knust beton.

  • #16   19. dec 2019 Hvor ser det lækkert ud og super fedt at I istandsætter med øje for husets oprindelse, det er de færreste der gør det mere og jeg synes at det er synd! Så tommel op til jer!!!!!

    leca har jeg ingen erfaring med, men det kan vel bruges som isolering i stald, hvis der skal laves noget sadelrum med indervægge...

    Og beton vild jeg helt klart beholde, det er fantastisk drænmateriale, jeg ville dog køre det på inden der bliver mudret, for ellers skal man til at grave mudder af først, så på hvor der planlægges at være led og evt. mellem stald og fold, med mindre du skal have løsdrift, så smid et læs foran åbningen smiley


  • #17   19. dec 2019 Jeg har på forhånd tilladelse til at lave en ridebane, på betingelse af at der kun er lys, når det skal bruges og ikke efter kl 21.

    Og jeg har tilladelse til at bygge to løsdrift skure på max 50 m2 et stykke ude på marken.


    ....
    Men, helt seriøst.
    Hvad er det, som gør en ejendom charmerende?
    Det er at der er sammenhæng i byggeriet og istandsættelse ift omgivelser, formål/ om den udfylder sit formål og om der er respekt for egen historie / kontekst.
    - Hvis du bygger noget, der "stikker af" i forhold til omgivelser, der trods al indsats ikke er egnet til at udfylde sit formål og ikke hænger sammen arkitektonisk ift sig selv - så kan man lynhurtigt ødelægge en ejendom.
    Vil man købe for at istandsætte uigennemtænkt, så er det ofte ret uigenkaldeligt - og det skal man ikke rode sig ud i.

    Jeg takker for de pæne ord om ejendommen.


  • claus k
    claus k Tilmeldt:
    aug 2009

    Svar: 4
    #18   21. dec 2019 Hej.. Havde det været mig selv så havde jeg gravet det jord væk hvor der er smadret ned til sandet og så ville jeg fylde op med vasket sand. Grunden til det er smadret er jo at vandet ikke kan trække ned. Vi har gjort det ved indgang til heste huset smiley smiley

  • #19   21. dec 2019 Lige nu er jorden stadig forpagtet ud.
    Der går et år, måske lidt mere før der er klart til store dyr hjemme...


Kommentér på:
Værdi af leca sten og knust beton

Annonce