{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.568 visninger | Oprettet:

Stigbøjler - hvilken ville I vælge? {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation at jeg virkelig trænger til nogle nye stigbøjler. Og jeg er kommet frem til den konklusion at det umiddelbart skal være en af de to jeg har linket til nedenunder.
Men jeg er meget i tvivl om hvad forskellen på de to egentlig er ud over mærket og prisen? ..

Det ene par er: Arena Acavallo til en pris på 1.249 kr.
https://www.hooks.dk/hest/udstyr-til-hest/stigremme-stigbojler/stigbojler-arena-acavallo

Og det andet par er Venice Tech Stirrups til en pris på 2.290 kr.
https://www.hooks.dk/hest/udstyr-til-hest/stigremme-stigbojler/stigbojler-tech-stirrups-venice

Er der nogen som har erfaring med de to ovenstående stigbøjler og kan fortælle mig om Venice Tech bøjlen virkelig er 1.000 kr. bedre?

Det skal siges jeg har dårlig ankel og har behov for den ekstra støtte i den bredde plade, samt noget mere greb i bøjlerne når jeg rider længere ture i fart(Væddeløbstrav og vi rider som oftest min. 13 km)

Jeg har nemlig også haft kig på Venice Light Plus Tech bøjlen, men syntes alligevel at 3.000 kr. for et par stigbøjler er lige voldsomt nok. Også selvom ideen om den støddæmpende plade er meget god.
https://www.hooks.dk/hest/udstyr-til-hest/stigremme-stigbojler/stigbojler-venice-light-plus-tech-stirrups


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stigbøjler - hvilken ville I vælge?
  • #1   9. mar 2020 Ved jeg ikke besvarer dit spørgsmål, men hvorfor ikke HS Bow Balance? Jeg har ikke længere problemer i ankel og knæene efter jeg købte disse smiley

    Mvh TT


  • #2   9. mar 2020 Fordi jeg ikke bryder mig om de ikke kan åbne, det er den primære årsag smiley
    Og så har jeg fundet ud af at jeg fungere bedst med en lidt bredere trædeflade. Derudover har Beauty en hendes til ikke altid at gå ligeud på tur, så jeg har også behov for en flade jeg ikke glider alt for nemt på smiley for de gange jeg på de seneste ture har tabt bøjlen er simpelthen fordi gummiet er for glat


  • #3   10. mar 2020 Man skal da være helt skudt oven i hovedet? for at give de priser for stigbøjler, Danmark er et rigt land? men det er næsten uforskammet, når man ser hvordan andre mennesker har det rundt i verden, køb et par til 2-300 kr. og giv resten til noget velgørenhed smiley

  • #4   10. mar 2020 Peter nu er det sådan at jeg lige pt har et par til 200 kroner, men går rundt med smerter hver gang jeg har siddet på min hest.
    Så hvis jeg vælger at bruge penge på at kunne ride min hest så er det altså mit valg.

    Med den tankegang burde vi jo hellere ikke have hest for vi skal jo bare give alle vores penge til velgørenhedsorganisationer så der er nogle direktører der som kan udbetalt en fed løn og leve livet i stedet.


  • #5   10. mar 2020 Jeg ville sige der var noget andet du gør forkert, hvis du får ondt i ankler, knæ eller whatever, når du rider, og ikke give stigebøjlerne skylden. For come on, du sidder sgu da på røven 90 % af tiden smiley

    Men hvis det er et par dyre stigebøjler der skal til, for at du synes du rider bedre, så skal du vælge de dyreste.


  • #6   10. mar 2020 Emnet skulle ikke handle om hvorvidt jeg skulle købe nye stigbøjler eller ej.

    Jeg døjer med dårlig ankel og har behov for en bredere trædeflade. Og jeg rider med kortere bøjler end normalt på tur for at give min hest mulighed for at strække ud og tage sig en god væddeløbstrav. Og der er det bare nødvendigt at have et godt fodfæste. Specielt når man har en hest som ind i mellem helt uden varsel trækker bremsen.

    Og når mine ture som regel er på 13 km eller mere vil jeg gerne have nogle bøjler der giver en god komfort uden at jeg skal betale en herregård.


  • #7   10. mar 2020 Ja... Altså jeg rider selv lange, hurtige ture på en travhest, så jeg kan et stykke hen ad vejen sagtens følge dig. Især ift. skridsikkerheden i stigebøjlerne.

    Men det kan også være du skal finde dig et par støvler med en bedre sål og støtte af anklen i stedet? Det synes jeg i hvert fald betyder mere for min ridning smiley


  • #8   10. mar 2020 Ann: det har jeg allerede købt og samtidig har jeg nogle specielle strømper på der også støtter anklen.

    Jeg har haft ondt hver gang jeg gik efter min tur i lørdags fordi at stigbøjlen har trykket på min forfod og fordi de er så smalle kan trykket ikke fordele sig over et større område.


  • #9   10. mar 2020 Hængemuln
    Har du overvejet, at købe brugte bøjler? Så kan du, til en relativ fornuftig pris, prøve alle mærkerne af, uden, at være kommet af med flere tusind kr. Dem, der ikke passer dig så godt, kan du sælge igen, måske ikke til helt samme pris, men noget der ligner.
    Et andet råd er, prøv at kigge på udenlanske sider, måske, der er penge, at spare og køber du med kort, er du sikret dine penge retur, hvis du ikke får varen. Du skal bare gøre indsigelse i din bank.

    Peter L
    Ingen herinde blander sig da i, hvad du bruger dine penge på, så hvorfor den anden vej?
    Om du går i byen hver fredag og drikker dig i hegnet, eller i pølsevognen for den sags skyld, det blander vi os ikke i. Hvis TS har brug for specielle bøjler til flere tusind kr kan det aldrig rage os andre. Ingen skal ihvertfald blande sig i om jeg bruger penge på det lokale kattehjem og mine heste istedet for, at gi dem til hjemløse eller sultne børn i Afrika.


  • #10   10. mar 2020 Jeg fik selv problemer da jeg kom op i årene med mine knæer og ankler da jeg red i almindelige bøjler, da jeg skiftet over til BB har jeg ikke haft problemer siden (medmindre jeg red med andre sine heste og andre bøjler, så fik jeg det igen) så jeg har stor forståelse for at man kan have behov for særlige bøjler.. smiley

    Mvh TT


  • #11   10. mar 2020 Det må da være fordi i rider lidt underligt at bøjler kan gøre den forskel, det er et debatforum og jeg har lov at blande mig og give min mening til kende smiley

  • #12   10. mar 2020 Peter L
    Gi du bare alle dine penge til velgørenhed, hvis det er det du føler for. Men tror du selv på det gør den store forskel i verden? Der vil altid være, uforskammet, rige mennesker, der ødsler deres penge væk og der vil altid være fattige der mangler. Så, om TS vil bruge tusindvis af kr på stigebøjler, det er TSs problem. Ikke vores.


  • #15   10. mar 2020 Lisette: mit store problem er at de stigbøjler som ville være væsentlig bedre til at løse mit problem ikke har en sikkerhedsmekanisme. For ellers tror jeg at jeg var løbet ud for at købe HS bow balance, som skulle være rigtig god. Men der er bare ikke nok sikkerhed efter min mening.

    Og ja jeg ligger meget vægt ned i anklen når jeg rider tur, fordi jeg med de bøjler jeg har nu får trykket min hæl for langt ned.
    Det har jeg fundet ud af jeg ikke gør på samme måde når jeg får en bredere fodplade. Der kommer væsentlig mere ro på mine ben og jeg sænker hellere ikke min hæl for meget.


  • #17   10. mar 2020 Lisette: Vi får besøg af en ridefysioterapeut på søndag i håb om jeg kan forbedre min opstilling ??
    derudover er problemet der nu også mest på tur fordi jeg rider med en kortere bøjlelængde. Og når vi så skridter så er stigbøjlerne reelt for korte og så trykker jeg naturligt foden ned i bøjlen(jeg forsøger at huske at bøje i benene i stedet). Men det er nødvendigt at have kortere bøjler når jeg traver på tur. Så det er med at finde en god mellemvej smiley


  • #18   10. mar 2020 Ej, Peter, come on og vær lidt realistisk. Sådan kan du ikke sætte det op. Der kan være flere årsager til, at man får smerter, og det behøver ikke at være fordi man "sidder underligt". Jeg har kroniske knæsmerter i venstre knæ efter et styrt med en hest for 11 år siden. Operation har taget toppen så jeg nu kan gå normalt igen, men smerterne kommer lynhurtigt. Jeg kan IKKE ride i almindelige stigbøjler uden at jeg så kan bruge de næste 3 dage på at humpe rundt og ikke kan lægge vægt i benet = laver overbelastningsskader på højre ben. Jeg synes edderbankeme ikke det var sjovt at smide 1000,- efter et par stigbøjler på TILBUD, endda bøjler jeg på daværende tidspunkt var rædselsfulde at se på, men det har gjort at jeg nu kan ride uden at døje med ekstra smerter i knæet - og deraf slipper for at ødelægge mit "gode" knæ for at aflaste det dårlige.

  • #19   10. mar 2020 nu ved jeg jo ikke hvad i rider? men en stigbøjle kan ikke være så forskellig, den støtter fodens yderste tredjedel, og selvfølgelig vægten, hvis det er spring eller letridning, hvis man giver 1-2000 kr. er der en der sidder og griner sin r-- i laser

  • #20   10. mar 2020 Problemet med din tese er bare, at stigbøjler er lavet med forskellig funktion. Jeg har nogle der fungerer stødabsorberende. Det gør de billige til 2-300 kroner altså bare ikke. Det har intet at gøre med hvad der rides, hvordan man sidder eller ej - jeg kan ikke tåle det stød, der kommer når hesten går. Jeg kan heller ikke tåle det stød der kommer, når jeg selv går, og kan derfor ikke gå i andet end løbesko der er lavet med lige nøjagtig stødabsorbering i mente.

    Det er ikke altid støtten i bøjlen der gør, om det er nødvendigt at investere i dem der koster mere. Kunne jeg få samme effekt af en bøjle til 2-300 kr, så havde jeg nok gjort det.


  • #21   10. mar 2020 Peter L - mine problemer stammer ikke fra ridning men fra dans og fodbold i unge dage som så gav udslag i ridningen.. Så lide den del har intet med opstillingen at gøre.. smiley
    Og tro mig.. Jeg er nærig og det gjorde ondt at invistere de penge.. Men det er mit livs bedste køb smiley

    Mvh TT


  • #22   10. mar 2020 TS - Kan desværre ikke guide dig lige i de to slags bøjler, men kan bestemt følge dig i, at brede plader aflaster både ankler, knæ og hofter meget. Forstod også selv først forskellen, da jeg skiftede fra almindelige til denne type. Og nu hader jeg at ride med andet smiley

  • #23   10. mar 2020 ShowjumpingDK: jeg tror jeg i løbet af i dag er kommet frem til at købe acavallo. Dem har jeg også prøvet at ride med og det var så meget mere behageligt end dem jeg har nu ??

  • #24   10. mar 2020 Jeg ville købe dem her, hvis jeg var dig. De ser virkelig gode ud, de er på ønskelisten her smiley

    https://www.hooks.dk/hest/udstyr-til-hest/stigremme-stigbojler/stigbojler-tech-stirrups-venice


  • #25   10. mar 2020 Iben: har du en grund til at vælge dem i stedet for f.eks. Acavalloen som jo er næsten ens bare 1000 kr. billigere? smiley
    Jeg har nemlig svært ved at finde en begrundelse for at bruge 1000 kr. ekstra på Tech bøjlen selvom den ser godt ud smiley


  • #26   10. mar 2020 Mange distanceryttere rider i denne type bøjler pga den store trædeflade, stødabsorbende skum og buret, som giver ekstra sikkerhed. https://klimagaardensrideudstyr.dk/produkt/ez-boejler-med-bur-2/

  • #27   11. mar 2020 Jeg fik en påtale til et stævne fra en TD, at jeg ikke måtte ride med bøjler med bur smiley

  • #28   11. mar 2020 Jeg rider ikke stævner pt men det er faktisk hellere ikke tilladt med magnetlukningen i dressur af en eller anden årsag. smiley
    Men jeg er måske lidt kræsen for jeg syntes hellere ikke at buret er voldsomt pænt og sikkerhedsmæssigt kan de stadig ikke gå op hvis jeg falder sidelæns af ??


  • #29   11. mar 2020 Arena Acavallo vil jeg klart anbefale

    Personligt bruger jeg Arena Acavallo på grund af sikkerheden, der vipper sikkerheds "pinden" ud af og peger ned. og så har den en rigtig god fodflade, og støvlen glider ikke.

    Jeg vil aldrig vælge den anden model, pga chancen for at kunne komme til voldsomt skade idet sikkerhedssystem er monteret så "pinden" pege ud/op af i falden, og rytteren vil kunne komme til skade på denne, hvis man er uheldig og falde nedad i faldet..



  • #30   11. mar 2020 Jeg har faldet af på en utallige forskellige måder, og jeg har aldrig haft problemer med BB i forhold til at sidde fast smiley

    Mvh TT


  • #31   11. mar 2020 HN: jeg er også kommet frem til det er den model jeg gerne vil have smiley Det giver slet ingen mening for mig at give 1000 kr. ekstra for et navn og at udløseren vender den modsatte vej ??

  • #32   12. mar 2020 Jeg har dem fra acavallo, og ja det er nogle dyrere bøjler, men det er de bedste bøjler, jeg har ejet!. Er rigtig glad for sikkerhedsklappen. Jeg er faldet af med dem, hvor klappen gik op og min fod fløj ud. Derudover er der vildt god grip på dem. Det var lige før, jeg synes, jeg sad for fast i starten, men nu har jeg lært dem og kende og elsker dem smiley

  • #33   12. mar 2020 Lea: Det er godt at høre og er generelt det jeg hører om dem. Jeg regner også med at jeg skal ud at have nogle enten i dag eller i morgen smiley

  • #34   17. mar 2020 Jeg har disse https://equinics.eu/products/acavallo-arena-sikkerhedsbojler?_pos=1&_sid=db3acb017&_ss=r som jeg er utrolig glad for!
    Jeg har tidligere bøvlet en del med ankelsmerter, efter mange forstuvninger og en generelt svag ankel - men har ikke mærket meget til det siden jeg fik disse. Desuden er jeg super glad for, at de er så skridsikre - så støvlen sidder godt fast. Jeg er af samme mening som dig angående sikkerhed og derfor valgte jeg disse smiley
    Held og lykke med det hele
    Lad ham Peter fyren passe sig selv og sine holdninger smiley


  • #35   17. mar 2020 Tjagvad: jeg har lige været ude og købe dem du linker til og jeg er så glad for jeg gjorde det! smiley

  • #36   18. mar 2020 Jeg har redet, vel sammenlagt i 30 år og aldrig haft problemer med helt almindelige stigbøjler, der er noget galt med jeres opstilling hvis bøjler kan have så stor betydning, nogen skriver at foden sidder godt fast? en stigbøjle skal jo kun støtte foden, det kan ikke give forstuvninger og andre skader, i sidder simpelthen forkert smiley


  • #37   18. mar 2020 Peter: forstuvninger og andre skader kommer jo ikke af stigbøjlen men er sket fordi vi lever vores liv. At vi så som følge af det har behov for ekstra støtte mv ved at købe specielle stigbøjler er vores sag.
    En bredere flade på stigbøjlen i forhold til en standard hjælper og derudover er det mindre skridsikker. Så har man en hest der ændre retning i fuld fart så har man en chance for at hænge på. Sikkerhedsmekanismen gør at hvis man så ikke kan hænge på så sidder man ikke fast.

    Jeg har redet med billige stigbøjler altid og har ikke problemer når jeg rider normal dressur på banen. Men mit store problem var på tur da jeg er nød til at have for korte stigbøjler. Så ja der sidder jeg forkert, men det er en nødvendighed for at jeg kan løfte mig nok fra sadlen når jeg rider i høj fart(væddeløbstrav er ikke behagelig hvis man ikke kan løfte sig nok).


  • #38   18. mar 2020 Jeg håber virkelig, at det hjælper for dig at købe et par nye stigebøjler.

    Jeg er dog grænseløst skeptisk over din hypotese om, at det kommer til at have en effekt. Og holder på, at der er noget du gør helt forkert, hvis du kan få ondt i en ankel af at ride, uanset hvordan du måtte stå i de stigebøjler. For som jeg tidligere skrev, så sidder du på din røv 90 % af tiden.

    Jeg har vedhæftet et screenshot fra min ride-app. Du kan se distance, knap 6 km (Så må du sætte din egen distance i perspektiv). Tid for, hvor længe man rider skridt og hvor længe man rider hurtigere gangarter. Man bruger ikke ret lang tid på at ride trav og galop, slet ikke for os, der rider væddeløbsheste, for man kommer langt på kort tid.

    Når vi rider væddeløbstrav, så står vi op, ja. Men du skal huske at have G-kraftspåvirkningen i mente, dvs. du står ikke konstant med samme vægt i bøjlerne.

    I fald det er en skade fra andet foretagende end ridning, ved du bedst selv. Bliver du ved med at have ondt i en ankel, så skal du måske overveje om du overhovedet kan tilbyde din hest den korrekte vægtfordeling, og at du ikke aflaster en øm ankel, ved at lægge mere vægt i den modsatte side.


    profilbillede
  • #39   18. mar 2020 Ann - Hvad er det for en app? smiley

    Mvh TT


  • #40   18. mar 2020 Jeg har redet military i mange år, og har da en del erfaring, jeg har også støvler på, med sål smiley det støtter da også, så jeg kan stadig ikke følge jer? rider i uden støvler i bare fødder? smiley


  • #41   18. mar 2020 Peter L
    Har du slet ikke fattet, at der er tale om en skade i anklen, der gør ondt? Som kræver mere støtte?
    Fordi du ikke har gamle skader, er det jo ikke ensbetydende med andre ikke har fået nogen.


  • #42   19. mar 2020 Team Tindur

    App'en hedder Equilab smiley
    Der er noget betalingsmur, hvis man vil have detaljeret statistik, men man kan også få en del info, selvom man ikke køber abonnement.


  • #43   19. mar 2020 Hvis man ikke betaler.. Ser man så hvor man har travet og galoperet? smiley

    Mvh TT


  • #44   19. mar 2020 Ja, så der det ud som på det screenshot jeg har uploaded.

Kommentér på:
Stigbøjler - hvilken ville I vælge?

Annonce