{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.344 visninger | Oprettet:

Hjælp til trailer regler {{forumTopicSubject}}

Hej
Mine forældre har købt en bil (hyundai i30) den må trække 1500kg og har selv en totalvægt på 1920kg.

1. Må jeg så købe en trailer som har en totalvægt på 1600 kg, og så læsse min hest på ca.500 kg i, og køre med hvis vægten ikke overskrider de 1500 kg.

1. Jeg skal holde mig til en trailer som har en totalvægt på 1500 kg.

Hvilke af disse er rigtigt?, for har nemlig fået noget forskelligt af vide af folk. Synes nemlig også det er svært at finde en 1 hestes trailer med sadelrum til 1500 kg eller under.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til trailer regler
  • Franciska D
    Franciska D Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Svar: 50
    #1   12. apr 2020 Bilens totalvægt + trailerens totalvægt må tilsammen ikke overstige 3500 kg smiley
    Du må derfor gerne trække de 1500 kg som bilen kan, da det så ik overstiger 3500 kg smiley


  • #2   12. apr 2020 Man kan "veje traileren ned" for mange modeller.

    Så, køb fx en trailer med totalvægt 1600 kg, hvis du kan få den vejet ned til 1500 kg.


  • #3   12. apr 2020 Franciska D
    Det ved jeg smiley
    Men det jeg ikke ved er om det er lovligt hvis jeg køber en trailer med en totalvægt på 1600 kg og jeg så putter min hest i, hvis vægten så ikke overstiger de 1500 kg , nu hvor bilen må trække en trailer med en totalvægt på 1500.
    (Håber ikke det er for forvirrende skrevet) smiley


  • #4   12. apr 2020 Det kommer an på, hvornår du har fået dit kørekort.

  • #6   12. apr 2020 Jannie G
    Det min far der skal køre og hans er ikke efter maj 2009


  • #7   12. apr 2020 Doktor WHO
    Skrev med en trailer forhandler på et tidspunkt, og de skrev at man ikke længere vejer trailere ned pga. nye regler


  • #8   12. apr 2020 Hvis traileren har en totalvægt på 1600 kg og bilen en totalvægt på 1920 kg, så bliver det jo 3520 kg. altså må du ikke trække den trailer med den bil, uden trailerkørekort smiley (går ud fra din alder her på HG)
    Så uanset hvor "lidt" vægt du propper i traileren, skal du altid regne med totalvægten smiley Så jeg vil gå efter en trailer med en totalvægt på 1500 kg, det vil være træls at blivet snuppet for de sidste 20 kg, hvis man en dag bliver tjekket.

    Håber at det gav mening og var svar på dit spørgsmål smiley


  • #9   12. apr 2020 Amilz
    Tak for svar, det er min far der kommer til at skulle køre, men han har heller ikke trailer kort.
    Det du skrev, var også det jeg tænkte var det rigtige, der var bare mange der sagde det andet også. Så vil bare lige være sikker, for ja det vil være dumt at få en bøde for.
    Men ved du så hvis jeg køber en trailer til 1500 kg, kan jeg så være 100% sikker på at den ikke bare vejer lidt mere, for så er der jo kun ca.80 kg til de 3500 kg smiley


  • #10   12. apr 2020 totalvægten siger jo kun noget omkring hvor meget traileren må veje i alt, når du har læsset den. så medmindre du overlæsser traileren, så skal du ikke være bekymret.

    Inden jeg tog trailerkørekort, havde vi en bil med en totalvægt på 1600 og så købte jeg en trailer med en totalvægt på 1300 kg, som havde en egenvægt på 675 kg. Altså havde jeg 625 kg hest jeg kunne læsse i traileren, uden at det ville overstige totalvægten på traileren.
    Bilen måtte trække 1300 kg, så det passede helt perfekt. smiley


  • #11   12. apr 2020 Så gælder de gamle regler. Dvs. han må køre med bilens totalvægt + tilladt påhængstræk for bilen, der dog til sammen ikke må overstige 3500 kg. Han må gerne køre med jeres bil + anhænger med totalvægt på 1600 - han bare bare max have 1500 på krogen.

  • #12   12. apr 2020 Din trailer må ikke have en totalvægt over de 1500 din bil må trække, med mindre du har trailer kørekort. Den faktiske vægt er ligegyldig.

  • #13   12. apr 2020 Louise J
    Tak for svar smiley


  • #14   12. apr 2020 Louise, jo man må så, hvis førerens kørekort er fra før 1. maj 2009.

    Sara, her er et link, så du ikke forvirres.
    https://fdm.dk/alt-om-biler/test-udstyr/trailer-campingvogn/saa-tung-en-trailer-eller-campingvogn-maa-din-bil


  • #15   12. apr 2020 Min trailer kørekortslærer sagde de der regler er så forældede at de virkelig ikke er værd at køre rundt i.

    Sara: gør jer selv den tjeneste og invester i et trailerkørekort. De er ikke ret dyre og gør jeres liv meget nemmere hvad det angår.


  • #16   12. apr 2020 Louise, for dig er de ikke, men for dem der har kørekort, hvor det er gældende giver det da absolut god mening at være klar over. Det kan være forskellen på om et trailerkort er nødvendigt eller ikke.

  • #17   12. apr 2020 Jeg har stået i samme problem før jeg tog mit kort.

  • #18   12. apr 2020 Jannie G
    Tak for artiklen. Er blevet lidt forvirret.
    Så når jeg skal have en trailer, skal jeg så bare kigge på trailerens egenvægt og ikke totalvægten?


  • #19   12. apr 2020 Louise J
    Det bare lige og finde ud af hvordan reglerne er, for tænker ikke der bliver problemer i at overholde dem, det mere at finde ud af hvad der er rigtigt. For min far har ikke rigtig tid til at skulle tage trailerkørekort.


  • #20   12. apr 2020 Sara, så længe din far skal køre med den skal du kigge på hvad trailerens egenvægt er + hest + evt udstyr/andet du putter i traileren. Dette må ikke overstige 1500 kg.

  • #21   12. apr 2020 Janni G
    Mange tak for svar. For jeg troede heletiden at man bare skulle gå ud fra totalvægten og ikke egenvægten smiley


  • #22   12. apr 2020 Sara, det skal du også, hvis du selv skal køre med den (går ud fra du har et nyere kørekort) smiley

  • #23   12. apr 2020 Jannie G
    Ja, fik kørekort sidste år smiley


  • #24   12. apr 2020 Har kigget på en trailer med en egenvægt på 760 kg og så kommer min hest på 500/550 kg = ca.1250 kg + udstyr.
    Så den vil være lovlig at køre med uden trailerkørekort?


  • #25   12. apr 2020 760+550 = 1310 => 190 kg til udstyr, strøelse, hø. For din far vil det være lovligt med den nævnte bil, ja.

    Kan se siden er nede nu, men fdm har også en beregner, hvor man kan taste vægt mm ind, og så regner den ud for en om koblingen er lovlig smiley


  • #26   12. apr 2020 #24 Ja, MEN totalvægten på bil+trailer må stadig ikke overstige 3500 kg. og det er ligemeget om det er dig eller din far der kører, når det er uden trailerkort.

    Jeg har lige taget stort trailerkort, præcis fordi jeg ikke gider at være i tvivl, desuden synes jeg ikke at det er ansvarligt at køre med stor trailer og slet ikke levende dyr, med mindre man har taget trailerkort.
    Det tog 3 x 1,5 time + køreprøven og kostede lige godt 4000 kr.


  • #27   12. apr 2020 Kontakt politiet og få et skrifteligt svar retur med din fars kørekort nummer og bilens reg nummer skrevet i spørgsmålet. Print svaret ud og hav det med, når I kører.

  • #28   12. apr 2020 Citat fra trafiksikkerhed

     Er dit kørekort erhvervet før 1. maj 2009, kan du vælge at lade bilens størst tilladte påhængsvægt gælde i stedet for trailerens største tilladte totalvægt. Hvis bilens tilladte totalvægt og bilens tilladte påhængsvægt ikke overstiger 3500 kg, må du køre med traileren, selvom dens tilladte totalvægt er større end bilens tilladte påhængsvægt. Traileren må aldrig veje mere, end bilen er godkendt til at trække.


  • #29   13. apr 2020 www.haenger.dk

    Så er du ikke i tvivl


  • #30   13. apr 2020 Jannie G
    Har du et link til den side, hvor jeg kan indtaste og se om det er lovligt smiley


  • #31   13. apr 2020 Maria E
    Min far har ikke tid til at tage trailerkørekort. I forhold til at køre med stor trailer, tænker jeg ikke der bliver nogen problemer, da han generelt er god til at køre og bakke med trailer osv smiley


  • #32   13. apr 2020 Kilden
    Vi havde også snakket om at skrive til politiet, så vi er sikre på vi ikke gør noget forkert og får en kæmpe bøde smiley


  • #33   13. apr 2020 Sara, som sagt er den ikke oppe at køre pt, men det er denne
    https://fdm.dk/alt-om-biler/test-udstyr/trailer-campingvogn/beregner-til-trailer-campingvogn


  • #34   13. apr 2020 Jannie G
    Tak smiley


  • #35   13. apr 2020 Min bil må trække 1600kg jeg har en 2000kg med egenvægt på 750kg trailer, jeg har ikke trailerkort men kørekort fra før 09 jeg må gerne køre med dette vogntog, dog må jeg bare ikke proppe mere i traileren end det bilen må trække! Jeg er blevet rutinestoppet hvor de har bedt om anslået vægt på min pony og udstyr!

  • #36   13. apr 2020 Stald Harbogaard
    Tak for svar smiley


  • #37   13. apr 2020 Fra FDM: "Du må gerne køre med en anhænger, der har en tilladt totalvægt, der er højere end det, din bil må trække. Det kræver blot, at du ikke laster anhængeren mere, end at den maksimalt vejer det, som din bil må trække. Derudover skal du huske, at tage højde for, hvor meget du må trække med dit kørekort.

    Eksempel: Din bil må trække 1000 kg. Du låner en trailer med en tilladt totalvægt på 1100 kg og en egenvægt på 800 kg. Du må derfor kun fylde traileren med 200 kg, så den maks. vejer 1000 kg."

    Jeg har kørekort efter 2009, den tilladte totalvægt på mit vogntog er under 3500 kg. Traileren har en tilladt totalvægt på 1400 kg, min bil må maks trække 1200 kg, altså må jeg ikke udnytte de sidste 200 kg der må være i traileren, fordi bilen ikke må trække det. Men jeg må gerne køre med traileren.

    Mange folk roder rundt i "tilladt totalvægt" og "faktisk totalvægt". Det er ikke det samme. Tilladt totalvægt er det der står i bil eller trailers registreringsattest at den som maksimum må veje når den er fuldt lastet. Faktisk totalvægt er det bil eller trailer vejer hvis man kører den på en vægt med det indhold der er i bil/trailer lige nu.
    Derudover skal man faktisk også holde øje med hvad bilen har som vogntogets tilladte totalvægt, for du må sjældent både hænge det maksimale på krogen og fylde bilen helt.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #38   13. apr 2020 Må man overhovedet kører med mere end 750 kg på krogen uden BE kørekort?

  • #39   14. apr 2020 Ja hvis dit kørekort er fra før 09!

  • #40   14. apr 2020 Så hvis jeg skal køre med trailer (fik kørekort sidste år) må jeg ikke køre med en trailer som har en totalvægt på mere end 750 kg?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #41   14. apr 2020 Sara: jeg mener bestemt at man uanset tidspunkt for udstedelse af kørekort ikke må have mere end 750 kg på krogen med B kørekort.
    Forskellen fra kørekort fra før maj 09 og efter er hvordan man udregner vægten.


  • #42   14. apr 2020 AMT
    Hvis man har kørekort før maj 2009
    Må man vist køre med et vogntog på max. 3500 kg


  • #43   14. apr 2020 Lige meget hvornår man har fået kørekort, må man have et vogntog på 3500kg, hvis ikke man har trailerkort. Hvor meget der så må være på krogen og hvordan man udregner det hele afhænger af forskellige parametre.

  • #44   16. apr 2020 Hold da op hvor folk sidder og forvirrer hinanden herinde.

    Tilladt Vogntogsvægt:
    B: 3500 Kilo
    B+: 4250 Kilo
    BE: 7000 Kilo

    Dette er hvad de forskellige kørekorts kategorier giver lov til. Man skal dog stadig kontrollere sin registreringsattest om fx køretøjet er godkendt til den vogntogsvægt eller ej.

    Jeg har en 2001 Passat Stc med følgende data:
    Totalvægt 2000
    EgenVægt 1375
    Tilladt vogntog 4020
    Tiladt træk 1600

    Mit kørekort er fra FØR Maj 2009 Så som udgangspunkt må jeg smide 1500 kilo på krogen "uagtet" trailerens totalvægt. Men havde mit kørekort været fra efter 2009 Maj 2009 så havde det heddet max 1500 Kilo totalvægt på traileren.

    Nu har jeg så tilfældigvis BE kørekort så jeg må godt overskride de 3500 kilo, og med "fuld" læsset bil og trailer kommer jeg max lovligt på på 3600 kilo så i princippet er mit BE kørekort "for stort" og jeg ville i det her tilfælde kunne nøjes med et B+ kørekort, men da uddanelsen er stort set den samme og prisen er den samme, så er det fuldstændig spild af tid og penge at tage B+ når man lige så godt kan tage BE.

    Har så også C og CE, men det er sagen uvedkommende smiley


  • #45   17. apr 2020 DangerDane
    Så når bilen må trække 1500kg, så er det ikke sikkert den må have et vogntog på 3500 kg?


  • #46   17. apr 2020 #45 Sara A.

    Det kan man I princippet godt risikere. Men det er nok meget sjældent det forholder sig sådan. Vil nok tro de fleste, hvis ikke alle biler er godkendt til en vogntogsvægt der hedder bilens totalvægt + totalvægten på de må trække.


  • Karen H
    Karen H Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 35
    #47   17. apr 2020 Øhm på politi.dk står der at det er max 750 kg på krogen med kørekort efter 2009...

  • #48   17. apr 2020 #47
    Har du et link?


  • Karen H
    Karen H Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 35
    #49   18. apr 2020 https://politi.dk/faerdsel/faerdselsregler/koersel-med-paahaeng

    Tryk på: Hvilken type trailer må du køre med, med almindelig kørekort.

    Det er hvertfald sådan jeg læser det smiley og så må man self stadig ikke overstige 3500 tilsammen i totalvægt.


  • #50   18. apr 2020 Karen, du læser kun halvdelen af hvad der står..
    "Derudover må du køre med trailer, hvis summen af bilens tilladte totalvægt og trailerens tilladte totalvægt tilsammen ikke overstiger 3.500 kg."

    Læg vægt på derudover.


  • Karen H
    Karen H Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 35
    #51   18. apr 2020 Arh nu gik det op for mig hvad de skrev: altid 750 kg uanset bilens vægt.

    Vejer trailer mere, så må vogntoget maks veje 3500...

    Skulle lige læse det flere gange!


Kommentér på:
Hjælp til trailer regler

Annonce