{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder - Pris pr. måned
  • #1   21. apr 2020
    Der er stor foreskel på om man har en der er let og holde huld på - eller svær.

    Og om man med foder tæller tilskudsprodukter også, samt grovfoder.

    I rent foder, så ligger min nok på 250-300 kr om måneden. Hvis hun gad spise rene vitaminer, kunne jeg holde det på 100-150 kr om måneden i kun foder.


  • #2   21. apr 2020 Min han spiser vel for 500-600,- i rent krybefoder.

    En stor DV vallak der træner på M niveau 5-6 gange i ugen.

    Det er lidt svært at sige hvad det koster pr mrd uden at vide hvilken str hest og hvor meget den laver.
    Og hvilken type foder du har i tankerne.

    Når min hest ikke er i træning får han stort set ikke andet en en håndfuld foder pr måltid.


  • #3   21. apr 2020 min spiser for 169,- pr. mdr.
    Men hun er også meget nem at fodre på smiley


  • #4   21. apr 2020 Jeg er blot interesseret i at høre hvad andre giver, så jeg kan kigge på hvad i giver og hvad jeg selv giver smiley

  • #5   21. apr 2020 Det hjælper dig jo ikke meget at vide hvad jeg bruger på at fodre 650kg hest i fuld arbejde, hvis du har en pony på 300kg der ikke laver en ski....

    Jeg har 2 hunde af samme race og de vejer nogenlunde det samme, men de får ikke den samme mængde foder, for så ville den ene blive fed.


  • #6   21. apr 2020 Jeg giver kun vitaminer og har regnet ud at jeg i gennemsnit kommer til at bruge 171 kr i alt pr. måned.

    Jeg giver dog adhD fra VetCur de to første måneder jeg har min hest for at hjælpe hende godt i gang igen. Det er lige 100 kr. ekstra om måneden, men det er kortvarigt.

    VetCur Beginner kommer til at koste 121 om måneden ca. og VetCur Yest kommer til at koste 50 kr. om måneden.
    Jeg er 100% sikker på at hun er dækket ind med alt hvad hun skal dækkes ind med! Jeg kan gøre udgiften billigere og fodre med de vitaminer på opstaldningsstedet, som jeg egentlig også synes er fine og så kun have en udgift på 50 kr. om måneden. Men det skal jeg lige se an. smiley

    Indkøbsprisen er ret høj, men foderet holder også længe og derfor er det så billigt om måneden. Det afhænger selvfølgelig af hvilken race man har. Dette er til en 1-årig islænder. smiley


  • #7   22. apr 2020 Som Karin J siger, kan du have svært ved at bruge prisen på hvad vi forskellige fodre vores heste med - det vil give stor udsving uden baggrund i fx mængden af grovfoder, hvilket arbejde hestene laver, om de er på døgnfold/løsdrift eller står på boks 22 timer i døgnet.

    Men jeg kan godt fortælle hvad jeg har valgt at fodre mine heste med - og hvad de laver og hvordan de holdes.

    Jeg har 3 varmblodsheste - 3, 12 og 13 år.
    Lige pt går de på min vinterfold på 1 tdl, hvor de har lidt græs at gnave i - men ikke noget jeg beregner som særlig foderværdi, folden er næsten jordfold.
    De er på fold fra kl 07-22.

    Den 3 års får Horselux grow 1,3 kg dagligt, samt 400 gr Horselux protein.
    Han æder ca 20-22 kg wrap dagligt.

    Caspian som er en ædel dv med høj forbrænding, er i let ridning får Horselux Easy 800 gr dagligt, samt 400 gr Horselux protein.
    Han æder ca 20 kg wrap dagligt.

    Pinot som er en småfed easykeeper er i ridning på M niveau, han får også Horselux Easy 800 gr dagligt samt 400 gr Horselux protein.
    Han får 12 kg wrap dagligt.

    Jeg begynder at græsse Freiherr og Caspian ind på græs, så de snart kan komme ud på døgnfold med læskur.
    Pinot kommer på vandrespor med begrænset mængde græs og læskur.

    Når græsset kommer så tager jeg Horselux protein væk, så kan de få det via græsset. Undtagen Pinot som fortsætter med sin vante fodring pga jordvandresporet. Han kommer dog til at overgå til hø og havrehalm i stedet for wrap.

    Jeg har valgt Horselux da jeg oplever mine heste ser godt ud på det, har fine hove og er generelt sunde og raske - og har fin energi i ridning, uden at brænde sammen i låget.
    Prismæssigt er det ikke det billigste, men så absolut heller ikke det dyreste.
    Jeg ønsker ikke at fodre med store mængder i krybben, og vil gerne have det fornuftigt lavt i sukker/stivelse - men nøjes heller ikke med kun vit/min tilskud og roepiller - hvilket jeg godt havde kunnet, hvis fx de ikke gik dressur på det niveau de gør.

    Ved at jeg har adgang til store mængder grovfoder, og har heste som æder ALT du hælder i krybben/lægger foran dem, kan jeg snildt holde huld på heste. Fx er det velkendt at heste på højt niveau i arbejde kan have svært ved at æde nok FE nok til at holde huld - og så skal man jo kigge på foder som virkelig kan give noget FE. Da Caspian gik på M niveau var han svær at holde huld på, så udover 20-25 kg wrap dagligt, så fik han udover Horselux plus også MaxiRice og olie.

    Mvh Charlotte


  • #8   22. apr 2020 Jeg plejede at bruge omkring 600 kr. om måneden på krybbefoder, på min islænder vallak der går stævner og blev redet en del, og også er typen der har svært ved at tage på (nu står han så skadet, og jeg er gået meget ned i foder og bruger måske 200 på krybbefoder).
    Til min anden, også islænder vallak, bruger jeg så 20 kr. om måneden på vitaminpiller. Han bruges ikke til stævner, men rides stadig rimeligt ofte, han er bare en helt anden type fodringsmæssigt.


  • #9   22. apr 2020 Min får ad libitum.
    Græs, hø, wrap afhængig af årstid.

    Og så lidt krybbefoder når de andre får, så der er ro i stalden.
    Egentlig behøver han ikke krybbefoder, han holder fint huld.
    Vitaminer gives som godbidder.


  • #10   22. apr 2020 Min 5 års i vedligehold (pt bare jordtræning og mindre gåture) på ca. 500 kg. lever af græs og wrap ad libitum. Derudover får han vitaminer og lidt musli som grundfoder der dækker ham ind. Det koster 150 kr om måneden. Han fungerer super godt på det foder, selvom jeg næsten lige er skiftet til det.

    Men da jeg forsøger at fodre en sarcoide væk, får han også sortkommen og tang pt., det er ca. + 100 kr om måneden. Derudover får han loppefrøskalle som kur efter behov.

    Og så har han haft lidt problemer med maven, så han har lige fået en kur med Balancer (ca. 350 kr for en kur) og så et Levucell produkt for probiotika (80 kr om måneden i pt to måneder) samt en B vitamin kur (200 kr pr kur)

    Så mit budget skifter en del, efter hvad jeg supplerer med. Så mellem 150 kr i nogle måneder, omkring 250 i de fleste måneder og var så helt oppe på 900 kr. i sidste måned.


  • #11   22. apr 2020 Min fjordhest får vitaminer og mineraler i bolche form, og så cirka 1 liter lucerne til at forlænge tykketid - samt hun naturligvis får kur af loppefrøskaller (pelleterede) samt får lidt magnesium og muskelopbyggende i perioder.
    Så tror jeg holder mig i hvert fald under 200 i måneden i foder smiley


  • #12   22. apr 2020 Tror min hest spiser for ca. 250 kr. i krybbefoder pr. md. Derudover kommer hø/wrap, mash og ind i mellem tilskudsfoder (eks. loppefrøskaller)

  • #13   22. apr 2020 Min spiser halvanden sæk af Aveves Calm Mix til 189,00 kr. pr. sæk, og så bruger han vel ca. en 3 kg. spand af Equsanas minivitter på 3 mdr. - mener de koster lige knap 150,00 kr., samt for 100 kr. fiberpiller pr. mdr. ca., og så noget muskeltilskud, ligger ofte på ca. 200 kr. og holder 1-2 mdr. Nu her begynder han dog også at få elektrolytter smiley Og i øjeblikket får han også lucerne, men det er bare for fyldighedens skyld smiley Han får ikke ret meget mad smiley Har i øvrigt fået olie for ca. 50 kr. pr. mdr. også.

    I alt ca. lige over 500 kr. - og han er 7 år gammel, rides hver dag og går ca. M-niveau smiley Man kan spare en del på foder med en nøjsom hest og masser af wrap eller hø smiley Lige nu her får min også lov at gå lidt ned i foder, så han ikke bliver tyk, når han samtidigt får lidt mere græs end sædvanligt smiley


  • #14   22. apr 2020 Her er hvad jeg giver:

    500 kg hest - får 300g Nordic Horse Gastric Zero om dagen = 8,5 kr pr dag = 255kr pr måned
    450 kg pony - får 300g Nordic Horse Gastric Zero + 1200g Horsepro fiberpiller om dagen = 16,6 kr pr dag = 498,75 kr pr måned
    400 kg pony - får 200g Nordic Horse Gastric Zero om dagen = 5,7 kr pr dag = 170 kr pr måned
    Knapt 200 kg pony - får 150g Nordic Horse Gastric Zero + 400g Horsepro fiberpiller om dagen = 7 kr pr dag = 208,6 kr pr måned

    Dette er i vintermånederne, hvor de to der får fiberpiller ikke kan holde huld trods hø ad lib. Den ene holder vægt bedre på denne kombi end på diverse foder til højtydende heste, og den anden har PPID og tåler kun meget små mængder sukker og stivelse.
    I sommermånederne udfodres der ingen fiberpiller, hesten på 500 kg sættes ned til 200-250g Gastric Zero og ponyen på 450 kg sættes ned til 200g.

    Dertil kommer tilskud. Her gives der chiafrø, Solanum Cough Hals, Kieselgur, biotion, Gastric Care, i perioder SandExpel og fra marts-august gives der til de 3 også Blood Sugar Regulator fra Urtefarm. Dette er selvfølgelig fordelt på dem der har behov for de forskellige ting, da alle ikke har brug for alle tilskudene smiley


  • #15   22. apr 2020 Min araber spiser 1 sæk foder (15 kg) på en måned. 1 sæk koster 204.

    Før spiste han 1 sæk til 169.

    Om sommeren står han på døgnfold og får 5 vitaminer dagligt. Den sæk deles vi om i stalden. Så det er meget billigt.


  • #16   22. apr 2020 Jeg fodre med Equsana og to heste spiser vel for 1000kr om måneden smiley Den ene er en unghest som derfor får unghest foder som er i den “dyre” ende (150kr sækken), og min konkurrence hest’s foder koster 120kr sækken eller 110kr vis man er medlem af land og fritid klubben smiley Også er de jo også ind i mellem på tilbud.

  • #17   23. apr 2020 Jeg går efter billigt og praktisk (piller). Min 200 kg hest får vitaminfoder for 1,6 kr om dagen. Det sidste den fik kostede vidst 2 kr om dagen.
    Derudover har jeg tilkøbt en "unødvendig" græs/grønhavre-blanding, fordi pillefoderet ikke er nok til at fordele på de to måltider de får. Jeg forventer at det højst er 1kr/dagen oven i.
    Så denne luksusfodring giver vel 80 kr pr. måned.


  • #18   23. apr 2020 Og husk at se på udfodringsmængden! Jeg så på foder til Hest & Rytter og man skal være vågen når de snakker priser. "Kun 50 kr pr sæk!", jo, det er fint, men med den mængde foder hesten skal have, så bliver prisen 3 gange så høj som det andet jeg fodrede med.
    Omvendt, så det jeg lige er skiftet til koster KASSEN for 5 kg, men hvis hesten kun skal have 30-40g pr. dag, så blev det pludselig vildt billigt.


  • #19   23. apr 2020 Jeg køber også foder i Land og Fritid, og det er bare en af de billige musliblandinger og noget Alfa Omega og mineralblanding. Det bliver til en 4-500 kr pr måned. Plus hestebolcher og saltsten. Det er til en hest og en stor pony.

    Men som en anden spørger om, hvad vil du dog med den information?

    Vil du ikke hellere vide, hvad fordøjeligheden af det grovfoder jeg fodrer med er? Det er 1,01 kgTS/FE, hvilket er et rigtigt fint niveau til en hest i arbejde.


  • #20   23. apr 2020 Hønen - det er nemlig super vigtigt at kigge på udfodringsmængden i forhold til pris pr. kg smiley

    Før Nordic Horse lancerede Gastric Zero, fik vores 450 kg pony foder fra Pavo. De to produkter hun fik kostede 175,- for hhv. 15 og 20 kg, så det er jo en ganske lav kg pris.

    Til gengæld skulle hun have 1,4 kg pr dag smiley Og det var ikke engang nok, så hun fik skisme 1,4kg af HVER af de to produkter, OG 1,5 kg fiberpiller (169,- for 25 kg) oven i for at holde huld - og det er selvom de to produkter fra Pavo skulle være til højtydende heste..

    Det vil sige hun fik foder for 38,5 kr pr dag / 1.155 kr pr måned for at holde huld, og der kunne hun kun LIGE holde huld.. Og så er det jo pludselig mange penge, selvom en sæk på 15-20 kg kun kostede 175..

    Gastric Zero har i forhold til, en høj kg pris med sine 425,- for 15 kg. Til gengæld holder hun vægten på 300g + 1.200g fiberpiller, på trods af, at Gastric Zero egentlig er til nøjsomme heste. Så nu får spiser hun for 16,6 kr pr dag / 498,75 kr pr måned.

    Det er under halv pris af hvad hun kostede at fodre på med Pavos produkter, selvom kg prisen på foderet er næsten tredoblet smiley

    Dertil kommer, at hun ved det foderskift har fået meget bedre fordøjelse og den vej igennem kan spare tilskud til dårlig mave..


  • #21   23. apr 2020 Jeg syntes bare at det er interessant at se hvordan andre fodre, og hvad de giver om måneden:) samtidig kan jeg kigge og få ideer til foder til min hest. Jeg ved at alle er forskellige og der er meget som spiller ind, men derfor er det stadig relevant at se hvordan andre fore syntes jeg;)

  • #22   23. apr 2020 Det er bestemt også spændende at få indblik i andres måder at fodre på, og man kan virkelig blive klog af det! Synes det er et fedt og spændende emne. smiley

    Jeg kender en som fodrer hendes arabere med det samme som jeg fodrer min islænder med - og det fungerer de super godt på.


  • #23   26. apr 2020 Bøgegårdens Liva: Hold nu kæft et eksempel! Det var et af de mere vilde! Det er godt nok mange penge at kaste ud af vinduet på foder.
    En anden grund til at holde udfodringsmængden nede, er også at man ikke hele tiden skal ud at købe nyt foder og håndtere kæmpe sække. 1,5 kg om dagen til en 15 kg sæk, det er jo bare 10 dage. 3 sække på en måned. Det er alligevel en del at slæbe.
    Modsat så stod jeg for nylig og spurgte, om man dog ikke kunne få foderet i mindre end 15 kg sække, for jeg synes faktisk det var træls at have foder til et helt år i 1 sæk.


  • #24   26. apr 2020 Hønen - det er det virkelig. Jeg har 4 heste (til sammen vejer de vel ca 1.550 kg) og jeg bruger sådan ca. 30 kg Gastric Zero om måneden. Tænk hvis de alle skulle have haft 1.4 kg om dagen på noget andet smiley

  • #25   26. apr 2020 Jeg forstår heler ikke dem som vælger at foder 2 + kg hver eneste dag. Det er jo sindssygt dyrt ift andet. Jeg har de sidste par måneder undersøgt en masse forskelligt foder fra forskellige mærker, hvor jeg har skrevet stivelse%, sukker%, mængde for en 500 kg hest pr dag, antal portioner pr sæk og pris pr portioner. Og resultatet var meget overraskende for Aveve, pavo og Brogaarden som er mest kendt er både dyrest og har mest stivelse og sukker

  • #26   27. apr 2020 TS : der kan være mange grunde til at man fodre som man gør. Jeg vægter at min hest få så meget grovfoder som muligt, men alligevel er jeg nød til at give en del krybbefoder - fordi at dyret ikke spiser nok af sit grovfoder til at holde huld, med det arbejdsniveau han har.

    2 kg krybbefodeer er meget til en shette, men knap så meget til en stor shire.... smiley


  • #27   27. apr 2020 Det er rigtigt. Der er mange ting som skal overvejes.


  • #28   27. apr 2020 Det er også interessant at kigge på hvor meget foder en hest egentlig kan rumme i maven. Der er rigtig mange der giver ALT for meget til deres hest. smiley
    En 500 kg. hest skal ikke have mere end 2 kg om dagen, ellers bliver det ikke udnyttet optimalt. Det optimale at give sådan en hest ville være 1.5 kg. ca. for at være sikker på fuld udnyttelse. Det er virkelig svært at finde foder som har en lav fodermængde så man ikke behøver at give så meget af gangen. Det kigger jeg altid efter når jeg køber foder; Lav stivelse og sukker samt lav fodermængde pr. 100 kg. hest. Jo mindre jeg kan fodre i kraftfoder om dagen, jo bedre. Men det er svært at finde nogle produkter som opfylder det.

    ( https://www.foderinfo.com/fordojelsessystemet/)


  • #29   27. apr 2020 Jer der kloger i udfodringsmængde, jeg kunne godt tænke mig et svar på, hvor mange gram stivelse, cellevægge og råprotein i udfodrer. I alt pr. ration. Dvs. inkl grovfoder.

    Og hvilke råvarer indeholder en kraftfoderblanding med lav udfodringsmængde til forskel fra en med høj?



  • #30   27. apr 2020 Lige nu bruger jeg brogaarden 9 0g 7 til min, men jeg vil gerne skifte til nordic horse top athletic. Men det kan jeg først når det sidste af foderet er spist. Der er en del stilevse i brogaarden, og jeg brugte det til min gamle pony som manglede energi, så hun havde brug for det. Men min nye har. Derfor får han mere stivelse lige nu end jeg ønsker. Ved dog ikke hvor mange gram. Jeg kigger kun på procent. Han for heler ikke fuld potion af dem da han ikke vil spise så meget. Men det fungerer okay for os lige nu. Men glæder mig til at kunne skifte.

    I foder med lav udfodrhngmængde er der ofte flere rå naturingredienser i stedet for behandlet korn osv.


  • #31   27. apr 2020 Luna

    Jeg synes det er nogle gode overvejelser, du har gjort dig smiley Nu ved jeg ikke hvad din hest vejer (eller hvor meget foder den får lige nu, nu når du skriver den ikke får fuld portion), men hvis du er nysgerrig på mængden af stivelse der udfodres på de forskellige foder, så har jeg lige en hurtig regning her smiley

    Udgangspunkt: Hest på 500kg i moderat arbejde

    Brogården No. 09
    Udfodring: 3 kg
    Stivelse: 19% = 570g pr dag

    Brogården No. 07
    Udfodring: 2,25 kg
    Stivelse: 19% = 427,5g pr dag

    Nordic Top Athletic
    Udfodring: 500g
    Stivelse: 9,8% = 49g pr dag

    Det er alligevel en ret god forskel. Og hvor er det vildt, at det er mere end et halvt kg stivelse dagligt, ved Brogården No. 09 smiley


  • #32   27. apr 2020 Forskellen er helt vild! Han fungerer jo enlig okay på Brogaarden men jeg er lidt spændt på at se om nordics top athletic kan gøren en forskel på energiens varighed uden at han bliver skør i hovedet

  • #33   27. apr 2020 Ann C: I forhold til udfodringsmængde, så er alt det du nævner ikke noget jeg går op i. Jeg fodrer efter praktiske hensyn og mavefornemmelse. Jeg gider ikke store mængder foder, jeg gider ikke rende ud og købe nyt foder hele tiden. Lige nu tildeler jeg foder til en hest som skal have 2x 700 mL om dagen og jeg bliver vanvittig af at se hvor hurtigt en sæk forsvinder. Derudover, så er fodringen hurtigere overstået. Jeg foretrækker også pillefoder. Pillefoder er ensartet uanset hvor meget man ryster en sæk, det er nemt at måle af, bøtten glider nemt igennem foderet og det er på alle måder enkelt at håndtere. Så praktiske hensyn.

    Og helt ærligt (især efter en tur ved foderproducenter til Hest&Rytter), jeg er træt af at høre på det pis om at hesten skal føle sig mæt, så derfor er müsli/større mængder godt. Det er indbildning. En hest æder 18 timer i døgnet, det er dens grovfoder der skal give "mæthedsfornemmelse" og gøre at den ikke sulter. Ikke det krybbefoder den får 2-3 gange i døgnet. Folk der snakker om mæthedsfornemmelse har aldrig fodret en pony.
    Jeg synes ofte at de mindst givende snakke, hvor jeg følte mig taget ved næsen, var når jeg snakkede med de unge kvinder og især dem som ikke stod med foderet hver dag. De absolut mest givende snakke om fodring fik jeg ved de ældre herrer der havde arbejdet med foder i mange år og ikke mener at der er forskel på om hesten får müsli eller piller (andet et mit argument for ensartethed). De lyttede til præcis hvad mit ønske var og forsøgte ikke at oversælge produkter. Selvfølgelig var der undtagelser, men det var mit generelle billede.

    Skal vi køre den helt ud, så undgår jeg også tilskud så vidt det er muligt. Efter præcis samme princip: Det skal være enkelt! Den eneste grund til at min hest får produkt nummer to (grønhavre/græs/lidt melasse), er at den kan få en håndfuld til andet måltid på dagen når alle andre får. Og så kan det bruges når jeg forsøger med lidt B-vitamin, som jeg også begrænser.

    Og nej, jeg har ikke sat mig særligt ind i sukker, proteiner eller stivelse. Ligesom jeg faktisk heller ikke har styr på præcis hvad jeg selv skal indtage.
    Har I andre styr på jeres egen foderplan? Altså hvad I selv spiser på en dag.


  • #34   28. apr 2020 Med til snakken om indhold af diverse ting pr gram pr dag, så er jeg begyndt at blive mere bevidst om, hvilke råvarer der er i mit foder og hvordan de er behandlet. Det kan være nemt at holde sukker og stivelsesprocent nede, hvis foderet er fyldt med fx varmebehandlet halm, som hesten ikke kan bruge til noget, men det gør intet godt for dem.
    Jeg går ikke længere så meget op i at indholdet af vitaminer/mineraler skal passe på papiret, da jeg ikke ved hvordan vitaminer/mineraler ser ud i mit wrap og græs. Der må man prøve sig lidt frem. Fx i efteråret gav jeg noget foder, som på papiret skulle være super godt, med gode naturlige ingredienser og som rigtig mange anbefaler. Jeg gav det i 4 mdr til jeg indså at det slet ikke fungerede for min hest/med mit grovfoder. Men det gør mit nuværende selvom mange af ingredienserne er det samme som det gamle og med ca samme indhold af diverse ting.


  • #35   28. apr 2020 Der er mange måde at gøre tingene på, hvad der er godt for den ene hest, virker ikke på den næste.

    Derfor er det altid godt også at bruge sin sunde fornuft og kigge på hvordan ens dyr trives.

    Nogle heste er meget følsomme over for stivelse og andre reagere ikke. Har haft en der absolut ikke skulle have stivelse, for så var hun nærmest livsfarlig...

    Det er jo heller ikke ligegyldigt hvordan man tildeler fodret, altså 1 gang om dagen eller over 4 gange.., og hvor ofter der tildels wrap...

    Min han får et pillefoder, som han elsker. Og der er faktisk ret god tykketid i dem også.
    Vi har 2 slags fuldfoder incl i vores opstaldning, det ene er tiltænkt højt ydene heste og det andet er til vedligehold. Min får det til vedligehold, og træner på M niveau.

    Jeg har oplevet med hundefoder, at et kendt "kvalitet" foder, fik vores hunde til at fælde helt afsindigt, og det er ikke normalt for vores korthårede hunde.
    Vi fandt et andet foder og nu fælder de ikke mere end normalt. smiley smiley


  • #36   28. apr 2020 Laura&Bravo
    Varmebehandlet halm er ikke en dårlig råvare. Det er måske ikke så værdifuld en råvare som sojaskrå eller majs, men den er ikke formålsløs.

    Man skal jo se sit kraftfoder som en optimering af sit grovfoder (derfor det er en god ting med analyse, kan sagtens bare være en NIR). Man styrer efter sit grovfoder, og har man noget wrap/hø med en høj fordøjelighed, kan det være en god strategi at supplere med noget træstof (højt indhold i varmebehandlet halm), for at sænke fordøjelighed i samlet ration. Det sænker hastigheden i stortarm og medvirker til en bedre udnyttelse. Men det bidrager ikke med (så meget) energi. Og så kan man sige, det er da billigere om hesten bare æder halm fra sit strøelse.

    Giver det mening?

    Modsat, hvis man har grovfoder med lav fordøjelighed, skal man hæve energiniveau med kraftfoder, fordi fylde er begrænsningen. Og så er kraftfoder med lav tildeling/højt energiniveau jo optimalt.


  • #37   28. apr 2020 Ann: Jeg har basis analyse på mit wrap, men ikke med vitaminer/mineraler. Mit er lidt i den lave ende på fordøjelighed.

    Jeg har bare læst en del om disse behandlede halm piller og hvordan det er behandlet med formål at gøre dem mere fordøjelige ved brug af kemi og opvarmning, som ender med at betyde at hestene ikke kan bruge dem til noget alligevel, ja måske de endda skader mere end de gavner.
    Det er meget muligt det ikke passer, men det er hvad jeg har læst og troet på. Generelt har jeg den holdning at hestenes mad ikke skal opvarmes for meget, da det må gå ud over formålet. Igen, jeg er ikke agronom, men forsøger at læse foder jævnligt smiley

    Jeg har intet imod almindelig halm i begrænsede mængder.


Kommentér på:
Foder - Pris pr. måned

Annonce