{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.332 visninger | Oprettet:

Ridehus bund - argh altså {{forumTopicSubject}}

Vi er jo igang med og etablere ridehus herhjemme af en i forvejen brugbar bygning smiley

Vi har undersøgt priser og tilbud på ridehus bund - hvis der skal være bare lidt kræset om kvaliteten af ridehusbunden - men der er vitterligt bare ikke noget i en prisklasse hvor alm hobby heste ejere kan være med ! Øv også! smiley

Vi har skrevet til 3 forskellige og prisklasserne ligger MED et GODT tilbud fra 55000- og op til 80000, der kan vores penge pung slet ikke være med desværre... smiley

Hmm så må det blive ganske alm ridebane sand ...
Og så må det andet vente til vi engang vinder i lotto... *ironi kan forekomme*.... smiley

Hvad har i andre gjort ?? smiley

Sparet op i 15 år inden i overhovedet vidste i ville have ridehus ?? smiley

Set i bagklogskabens lys, skulle vi nok have lavet ridehallen FØR alt det andet (andet = heste stald, folde, læskure , ridebanen, rytterstuen , sadelrum, og badeværelse)..
Af "skade" bliver man klog , har jeg hørt. smiley




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridehus bund - argh altså
  • #1   14. aug 2020 Jeg synes at det lyder som en fin priotering at tage hestestald, folde osv før ridehal.

    Hvad er hallen værd, hvis man ikke har folde?

    Hm, hvis ridebanesand er godt nok, så ville jeg bare gå efter det.
    Og ellers, udleje bygningen (Hvis egnet) og lægge den indtjening oveni opsparingen til ridehal bund.

    Fx 50-80.000 kr er på den ene side mange penge - men ud af budgettet til totalrenovering på måske... har du brugt en hel eller halv million eller mere indtil videre...? - så er det jo en lille andel af det samlede beløb.
    På et tidspunkt har du pengene.
    Hvis den perfekte bund betyder meget havde jeg ikke nødvendigvis brugt penge på en midlertidig løsning men gået direkte efter at spare op til det, som jeg ville have.


  • #2   14. aug 2020 Doktor Who:

    Hmm nej den betyder i princippet ikke så meget, det var bare hvis ikke der var særlig meget forskel prismæssigt på alm ridehusbund og så de andre hvor der er lidt ekstra fjedring i bunden, så var vi villig til og smide 5000 kr oveni, men her er der flere 1000 kr der er forskel i prisen og der kan vi desværre ikke være med smiley

    Udlejning er ikke en mulighed, for vi vil gerne have ridehallen op senest til november... vi ved jo alle hvor svært det er og være heste pige, om sommeren er der for varmt og for mange klæge, om vinteren er der oftest Frost og hård jord, om efteråret er der mudder og regn i lang baner, hmmm så er der foråret tilbage som man aldrig ved hvor man har henne vejrmæssigt - så ja ridehallen bliver skøn og kunne have smiley så skal man heller ikke ud og køre for det smiley

    Heldigvis har vi "kun" smidt 5xxxxx kr i vores renovering herude når ridehallen er færdig.. Vi var heldige at alle bygninger var godt vedligeholdt og var lige til og gå til... men ja pengene løber godt nok hurtigt derop af smiley


  • #3   14. aug 2020 vi har selv lige gjort det samme og her er stampet/tromlet knuste brokker og så et lag ridebanesand prisen på sandet knap 20000kr det andet har vi selv gjort så i maskintimer mm. kender jeg ikke prisen

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   14. aug 2020 Gode ridehus bunde er dyre.

    Men de er også pengene værd.

    Et ridehus med en bare lidt dårlig bund er intet værd, og man vil i sidste ende bare irritere sig over at man brugte penge på den dårlige bund, og ikke ventede til at man havde pengene til en god bund.

    En god bund har imo også rigtig stor betydning når det kommer til skader mm. For hestens vedkommende.


  • #5   14. aug 2020 Jeg ved ikke om i har tænkt at folk udefra skal ha mulighed for at leje sig ind i hallen, eller om det "kun" er for opstaldere.
    Jeg har fravalgt er par steder der ligger tættere på mig når jeg kører i hal udelukkede grundet for dårlig bund - så vil jeg hellere køre 10 min ekstra hver vej når jeg alligevel er ude at køre, og så et sted med en god bund.
    Dette selvom jeg "kun" har adgang til en 20x40 sandbane på opstaldningsstedet som bestemt godt kunne holdes bedre end den bliver


  • #6   14. aug 2020 Stald Harbogaard:

    Her snakker vi os kun om indkøb af bund, mht de priser jeg skriver ... vi har gode kontakter mht og kan få bunden lagt ud osv... så synes bare det er mange penge ....

    Mht ridebanesand er det skam os helt ok, og jeg ved flere steder hvor de bruger det med stor tilfredshed, og der er ingen heste der 7-9-13 står med skader bare fordi det "kun" er ridebane sand der er brugt smiley
    Så jeg føler heller ikke det bliver et "fejt" valg hvis det "bare" ender med ridebane sand smiley

    Men ja, det havde da bare været fedt og kunne vælge en af de EKSTRA gode bunde hvis prisen ikke havde den store forskel, men det kommer så ikke til og ske her smiley

    Jeg var nok os lidt nysgerrig på hvad andre helt private hobby ejere havde gjort for at kunne få råd til en af de dyre ridehus bunde - for jeg ved da at der er nogle stykker rundt omkring som har de EKSTRA gode bunde - smiley

    Men ja.. vi holder os vist til ridebane sand smiley



  • #7   14. aug 2020 Jeg fravælger glad og gerne steder med dårlig bund - og de findes rent faktisk også de steder med de dyre bund.

    En ting jeg har lært med min egen bane er, at den skal passes meget og tit for at fortsætte med at være god. Så lige meget hvad bund I får i jeres ridehus så hedder det vanding et par gange om ugen, og harvning og plantning dagligt.

    Jeg rider to heste på min udendørsbane og harver/planner ca hver 3 dag - så undgår man huller og hovslag.
    Jo flere ryttere jo mere vanding og harvning er påkrævet - så er der forventet 5 ryttere som rider, så er det daglig harvning.

    Og TS du behøver ikke være så ked af ikke at købe de dyre bunde smiley Der er sørme også problemer involveret med dem, og jeg ville fx ikke stå opstaldet et sted i længere tid med de syntetiske bund, men vil gerne ride i dem fx til stævner hvor de giver “bounce”, men ikke til dagligt hvor de forhindre sliding af hoven.
    Og igen - en dårlig dyr vedligeholdt bund er lige så ringe og skadelig som en billig dårlig vedligeholdt bund.

    Eneste rigtig store fordel jeg ser ved de syntetiske bunde er, at det ikke smuldre væk, og at det minimerer støv i fx en ridehal.

    En udendørsbane som er velopbygget og velpasset er en fornøjelse at ride på i vinterhalvåret smiley
    Men jeg ville da selv foretrække at ride indendørs i klæg-sæsonen og i øspøsende regnvejr. Frost er noget af de skønneste vejr at træne udendørs i - men det lært jeg også først da jeg fik min egen udendørsbane og ikke gad køre med hestene, når nu banen lå lige foran snuden smiley

    Så husk at medregn udstyr til vanding og harvning, og så tid af til det.

    Mvh Charlotte


  • #8   14. aug 2020 Nu har jeg ikke forstand på ridebane bund, så er det på plads. Men jeg har set og hørt forskelligt om samme. Bla at en sort fiber bund er væsentlig billigere end en lys. Desuden er der forsøg igang med genbrug af brugte dæk, som laves til granulat. Det skulle være godt til ridebane bund. Det bruges pt som underlag på legepladser. Jeg har familie med dæk virksomhed, der har nævnt den mulighed med granuleret dæk. Måske var det værd at undersøge?

  • #9   15. aug 2020 Jeg har stået et sted hvor der blev kørt en gang sand på.
    Den var så dyb og dårlig, at den var et helved at ride i og lige til skader.
    Ud over det, blev bunden heller ikke passet rigtigt, hvilket gav bølger.
    Bunden og hallen var ny i 09, der var det fiber bund.
    Og selv om den aldrig blev kørt, fordi islænderryttere gerne vil ha en hård stampet, var den fin da den endelig blev ordnet, kørt, vandet og tromlet.
    Men den "nye" bane kostede 30000, men det var lydeligt en lappeløsning.
    Og fordi den var så dyb, gav den skader på et par heste.

    Så jeg siger bare, at de xtra penge ka være givet godt ud,
    Min hest ku ikke gå i den bund, flere heste havde problemer på kortsiden.
    Ingen fjedring, bare som at ride på stranden.


  • #10   15. aug 2020 Jeg har intet imod den klassiske ridebandebund med sand og flis. Bliver den passet ordentligt er den rigtig god at ride i.

    Har du undersøgt hvad det koster evt at blande flis i ridebanesandet? Flisen er med til at banen ikke bliver så dyb.

    Jeg kommer dog aldrig til at ride på fiberbund da det er påvist at den kan give seneskader mv. pga hesten ikke kan glide naturligt med hoven.


  • #11   15. aug 2020 Som Hængemulen skriver, hvad med at komme fils i? Det skal være den flis der er beregnet til ridebane brug, den skal være uden bark.

    Ud over at den giver noget "fjedring" så er den også med til at holde på fugten.

    En anden fordel ved at bruge naturmateriale, er at den da bunder er "slidt" op, så kan du bare køre den ud på marken - Det kan du ikke med en flokkerbund.


  • #13   21. aug 2020 Husk at ansøg kommunen om ændret anvendelse af bygningen. Det kræver en byggetilladelse at ændre den til ridehal

  • #14   21. aug 2020 Sussanne:
    Jep det er blevet gjort for længst smiley da heste stalden også skulle ændres fra svinestald til heste stald , plus velfærds rummene skulle bygges skulle der også rapporteres noget der smiley


Kommentér på:
Ridehus bund - argh altså

Annonce