{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
830 visninger | Oprettet:

"Perfekt" ridning, hmm? Debat, tak :o) {{forumTopicSubject}}

Ja, inspireret lidt af en stor dabat pt. om hårdheden af bid osv., så synes jeg lige, at jeg ville oprette denne tråd.
den er opstået fra alle de tråde jeg har læst hvor folk f.eks. spørger "hvordan rider i jeres hest til bidet"
Og stort set alle svar så lyder i retningen af:
"rid den ned med sæde og ben." eller noget i den stil
Det jeg så vil høre er at, er alle dem der udtaler sig sådan virkelig så dygtige ryttere at de kan ride deres heste sådan? For jeg bruger da benene mest, klart, men jeg kan altså ikke samle en hest uden brug af tøjlen også. Så dygtig er jeg bare ikke.

For jeg kender da godt teorien, og kan udtale mig.. men det er ikke det samme som at evnerne rækker når jeg sidder på en hest.
F.eks. ved jeg udemærket godt at jeg har tendens til en for urolig udvendig hånd, især når jeg lige har skiftet volte. Har så fundet en nogenlunde løsning for at stoppe mig selv for det.. Meeen, så er der jo alle de 127 andre småfejl som man altså kommer til at begå..

Så tjaeh, det jeg vil høre er nok om I alle er så dygtige til at ride som jeres udtalelser herinde får det til at syne ;o)
Det gælder især de faste herinde som bruger forummet meget.. I ved nok selv hvordan det er.. Men vil også gerne høre fra alle jer andre..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Perfekt" ridning, hmm? Debat, tak :o)
  • #1   11. sep 2007 Min ridning er langt fra perfekt...
    derfor får jeg undervisning.

    har godt læst mange skriver herinde, hesten skal rides for ben og sæde. Det er jo som sådan rigtig nok. Hvis man så ser en del af videoerne herinde, har en stor del også brug af tøjlen, selvom mange siger ben og sæde kun. Tøjlen skal jo bruges som en støtte og for at kunne bøje hesten korrekt igennem .
    Først ben og sæde, og så bøj af og holde støtten på udvendige tøjle. Og halveparaderne er virkelig en vigtig ting, næsten hele tiden.

    Jeg har en tildens til at hænge i udvendige tøjle. Det er bestemt ikke godt, det er noget jeg skal arbejde meget med!


  • #2   11. sep 2007 Malene - Hehe, det er dejligt at høre.. Har nemlig selv spekuleret på om det var mig der var bagud eller hvad ;o)
    Men har ikke rigti gset videoer her eller andre steder..

    Forresten: I ved nok selv hvordan det er =I ved nok selv hvem I er


  • #3   11. sep 2007 Årh Malene...du er så sød...iiihh jeg ser jo den som den perfekte rytter.... så baaaaaaaaaah du er dygtig... smiley

    Jeg er meeeget dum til at ride, virkelig dum og ved hvor ond jeg er ved min hest!! Jeg har aaalt for meget fat i tøjlen og glemmer tit mit sæde....hvilket så resulterer i at han ka finde på at stejle for at få mig tilbage... Jeg har ik fået undervisning længe, og er rigtig ked af det, for min ridning er langt fra i orden.


  • #4   11. sep 2007 iihh..dumme taster...
    der sku stå...ser dig som den perfekte rytter


  • #5   11. sep 2007 Sørme ik meget debat over det her

  • #6   11. sep 2007 Charlotte - Øv også.. Kender godt den med manglende undervisning. .Bare sommerferien her i år har gjort at jeg Maaangler det.. heh.. Godt at være kommet igang igen..

  • #7   11. sep 2007 Charlotte - Nok pga klokkeslettet, hehe

  • #8   11. sep 2007 Ja det er ik så sjov... smiley

  • #9   11. sep 2007 da jeg fik min unghest havde jeg aldrig været den seriøse dressur rytter og jeg over vuderrede mine evner.... tilsidst søgte jeg hjælp ved min ridelærer (januar 2007).... den gang jeg kom med pegasos kunne jeg knap nok lave en volte uden han løb ud af skulder og nedsidning... ja det lignede noget der var løgn.... men med meget undervisning (3 gange om ugen) er det begyndt og gå mega godt og jeg skal til stævne her i denne måned og næste... vi er virkelig kommet langt siden jeg starede derude.... han går stabilt nu men han driller lidt med og ville stille ind men okay han er jo en unghest og rom blev ikk bygget på en gang.. den perfekt rytter er jeg ikk...har nemli meget urolige ben men undervisning kan gøre meget...

  • #10   11. sep 2007

    det er vel bare noget som man godt, ved.
    skriver det ned.. Men det er jo langt fra alle som kan få deres heste/ponyer til at gå til bidet via, ben og sædet..
    men det kan lade sig gøre..
    smiley


  • #11   11. sep 2007 Ingen rider perfekt, derfor at selv de dygtigste ryttere får undervisning. : )
    Tøjlen er med til at få hesten til at suge, og når den suger er det fordi du har redet den korrekt frem med sæde og ben + den optimale støtte på tøjlen. : )
    Derved bruger den også sin ryg og bagpart korrekt. Manger har bare svært ved at mærke hvad det er korrekt, og jeg er først selv ved at lære at kunne mærke når man hest bruger sig korrekt, og jeg synes da selv at jeg har fat i det efterhånden.

    Jeg har det ligesom Malene, jeg hænger så ikke i indvendige, men jeg har en tendens til at blive passiv i tøjlen, hvilket man jo ikke skal.


  • #12   11. sep 2007 Jeg rider da heller ikke perfekt. Langt det meste foregår da på ben og sæde, og mange der prøver min hest er faktisk imponerede over hvor meget ben der rent faktisk skal til..

    Han kan ikke rides blot på tøjlens bevægelser, men skal hele tiden stoppes op og rides frem, stoppes op og rides frem for at minde ham om bagparten er der hvor "motoren" sidder og det tager VIRKELIG lang tid. Jeg har redet letridning de sidste 2 måneder og kun moment hvis siddet ned for at give ham frihed til at lære at bære sig i traven.

    Nu er vi så kommet til galop, og det føles som at starte helt forfra, for det er bare ligeså svært endnu engang, derfor er jeg nok også lidt tilbøjelig til at skridte og trave mere end jeg galloperer :S


    Men ellers så ja, så er jeg også en af dem der har fået en del undervisning - og får det. For jeg mener at du kun ved undervisning og hele tiden læse og blive klogere kan du ændre din ridning, og det sker tit jeg prøver nye ting af..


  • #13   11. sep 2007 Dem, der får hesten i holdning med ben og sædet er sikkert dem, der har en hest, at når de bare samler tøjlerne lidt op, så bøjer den nakken xD Jeg har en besværlig dressurhest, og hun kan altså ikke rides kun med ben og sæde, så samler hun sig slet ikke, så det er vist noget værre vås at alle og enhver kan samle med ben og sæde xD

  • #14   11. sep 2007 Jeg bruger mine ben for at hun skal runde om dem, mens jeg støtter op på tøjlen. Jeg stiller Ølle rundt i volterne, så hun får en korrekt bøjning og hun kan blive redet igennem og være løs på tøjlen. Og når de er stærke nok i bagparten, så har de også meget nemmere ved at bære sig selv.

  • #15   11. sep 2007 jeg bruger altså også tøjlen for at samle hesten... jeg sytes det er flot dem der kan gøre det helt uden tøjlehjælp,

    jeg har tendens til at hænge mig i indvendige tøjle, men det arbejder vi skam også på.


  • #17   11. sep 2007 Helena - Hah, nej at save kan vi vist godt blive enige om er uønskeligt at gøre ved en hest..


    Men hvor var det rart at læse alle jeres svar.. Og få lidt et indblik i hvilke fejl andre døjer med :o)
    For der er jo altid nogen.. Ellers så opstår de ri hvert fald nye :oD Sådan synes jeg i hvert fald det plejer at være.. Når jeg har fået styr på en fejl, så dukker der en ny op..



  • #18   11. sep 2007 Tjahh nu rider jeg jo lidt anderledes.. så mine råd herinde er jo præget af det.. jeg mener ikke man kun skal ride for ben og sæde.. men at tøjlen stopper, drejer og sænker tempo, schenklen øger tempo, sædet er til at forfine signalerne når hesten er blevet mere velredet..
    Jeg bruger aldrig tøjle og schenkel samtidigt.. da det kun forvirre hesten.. og jeg sidder ikke og skubber rundt i sadlen for at drive med sædet (som man ind imellem ser) da det faktisk forhindre hesten i at bruge ryggen.. bruger sædet gennem vægtforskydelse eller en lille anholdning i lænden.. ellers følger jeg bare hestens bevægelse..
    Jeg prøver jo selvfølgelig at leve op til idealet.. at adskille mine hjælpere helt, så hesten kun får et signal af gangen og at stoppe hjælpen så snart den reagere.. men da jeg også i masser af år har redet på "tysk" (altså drive og samtidig tage i indvendig tøjle for at samle) så er det ikke altid det lykkes.. kan mærke det med det samme jeg for givet modstridende hjælpere eller ikke giver efter så snart hesten reagere.. for min hest bliver snot forvirret og spænder op..
    Så nej ingen er perfekte.. jeg lider også under en del opstillingsfejl, da jeg har en del skader.. men arbejder på det..
    Mener dog godt man kan komme med r¨åd uden selv at gøre det perfekt.. bare man har sin teori i orden.. og det er det ikke alle der har..


  • #19   11. sep 2007 Signe - Spændende at læse.. Og jeg læser som regel også dine råd med interesse.. Og kan godt se pointen i det med et signal af gangen..
    Gad vide hvorfor så få gør det på den måde?


  • #20   11. sep 2007 Eva: Jeg tror at så få endnu rider efter de metoder, fordi vi i Danmark i mange år har lært den tyske metode.. at ride frem til tøjlen.. faktisk er det en gammel fransk metode at adskille ben og tøjle.. og en del ryttere gør det nok også til dels ubevist.. altså slægger lidt på tøjlen inden de ligger benene til..
    Men mange undervisere underviser jo efter at man konstant skal have benene til, hvilket både gør ridningen enormt hårdt for rytteren, men også gør at hesten lære at ignorere schenklen, da den jo aldrig får at vide at den faktisk reagerede korrekt.. det samme med dem der insistere på konstant at tage og give i tøjlen uden sammenhæng med hestens reaktion..
    Heldigvis er der jo nogle kendte ryttere der bruger det.. mange franske ryttere da det er tradition der.. mange australske gør.. men de er jo desværre ikke så kendte ude i verden..
    Men af kendte ryttere er der jo Kyra K. og Albert Voorn.. og så danske Susan Kjærgaard..
    Heldigvis så viser alle videnskabelige undersøgelser af hestes tankeproses og indlæringsevner, at de kun forstår at lystre et signal af gangen.. og at de lære bedst ved mange gentagelser af negativ forstærkning (altså schenkel, lystre, fjern schenkel) krydret med positiv forstærkning (godbid eller ros) når tingen udføres ekstra godt.. så mon ikke flere mennesker vil få øjnene op for det med tiden.. har endnu ikke mødt nogle der har prøvet og er vendt tilbage til de gamle metoder..


  • #21   11. sep 2007 Signe - Det tror jeg da helt bestemt.. Og tror også at jeg skal til at tænke lidt over hvordan jeg selv giver signalerne..
    Men tror også du har ret, de færresten trækker jo i tøjlen samtidig med at de presser med schenklerne.. :o)


  • #22   11. sep 2007 Spunkfoto: Ja, det kan man jo så diskuterer eftersom jeg har en unghest, og den "bøjer" ikke bare nakken. ?!

    Signe: Helt enig. Kunne ikke sige det bedre selv.
    Jeg rider også nogenlunde efter de samme ting som dig. Det der med at lægge schenklen til, den lystrer, du fjerne schenklen. På den måde får du en utrolig lydig hest.
    Så de gamle metoder bliver jeg altså også undervist i.
    Dog skal tøjlen ligge som en sytråd i hånden på mig, men samtidig give den støtte og de signaler uden at det kan ses.


  • #23   11. sep 2007 Eva: Desværre for hestene er der en del der gør.. jeg har haft en underviser engang der konstant råbte "Du skal altid bruge schenklen når du tager i tøjlen.. jo mere tøjle des mere schenkel" og så kunne jeg ikke forstå at min hest til tider ignorerede begge dele smiley
    Har før fået at vide jeg ikke var rigtig klog.. for man måtte aldrig bruge tøjlen uden at drive samtidigt..


  • #24   11. sep 2007 Kine: Jeg har også kontakt på tøjlen (den hænger ikke og dasker) men kun lige så der er kontakt.. og tager ikke i tøjlen med mindre hesten skal sænke tempo eller dreje..

  • #25   11. sep 2007 Signe : Lige præcis. Især ungheste bliver meget forvirrede hvis man slipper tøjlen helt, da den behøver den støtte (uden at hænge, hive eller trække) for at kunne bruge ryggen.
    Men samtidig vil jeg gerne kunne slække tøjlen, klappe hesten UDEN den slår fra og ikke bruger sig. Det skal hesten kunne, mener jeg. Og det er jo intet problem når den bærer sig selv 100%.


  • #26   11. sep 2007 Tja, jeg red 95% med sædet på Cæsar. Ja, han bøjede nakken lige så snart jeg samlede tøjlerne op, men det er altså mig der har tilredet ham, så det er ikke noget han bare gjorde for forrige rytter.

    Helle kan jeg endnu ikke ride så meget med sædet, men arbejder på det! Håber på at hun en dag bliver ligeså let at ride som Cæsar, han flytter sig for den mindste ændring af min vægt, dog må jeg til stævner have en smule mere fat på ham, da han endnu ikke er så rutineret, og der kan godt være en del farlige ting.

    Men ja, jeg kan ride en hest til biddet for kun sæde og schenkel. Det lærte jeg af min gamle underviser som smed mig op på en hest uden bid i munden og sagde; "Værsgo at ride den for mig". Så, jeg har lært det på den hårde måde smiley Og er glad for det idag.

    Men selvfølgelig kan jeg ikke sætte mig op på enhver hest og ride den til biddet, men stræber efter at de heste jeg rider fast skal være så lette for schenkel og hånden, da jeg mener det er rarest for både hest og rytter smiley


  • #28   12. sep 2007 Helena: Nej det gør hun ikke mere (kun når hun er ved at blive træt) men hun gjorde i starten da hun lige skulle finde balancen og finde ud af hvor det var rarest at holde hoved.. hun er trods alt kun redet ca. 40 gange i alt.. så hun er ikke fuldt tilredet endnu..
    Kommer jo an på hvad du mener med at ride den frem til tøjlen.. hvis du driver på og samtidigt sidder og laver tag i tøjlen.. ja så er det for mig forkert.. jeg rider skam også min frem, men til en blød tøjle uden tag..


  • #30   12. sep 2007 Hela: Helt i orden.. lyder jo umiddelbart fornuftigt (i mine øre) det du skriver).. men mange der skriver at de rider frem til tøjlen driver på hesten og sidder så samtidigt og tager rytmiske tag i indvendig eller begge tøjler..

  • #33   15. mar 2009 Haha- hvis min teori rækkede så var der ikke nogen i hele verden der kunne ride sin hest til biddet- bare ved hjælp af sædet.. det tror jeg ikke på smiley
    har dog set et pige ride sin hest til biddet dog uden hovedtøj, men ellers tror jeg ikke rigtig på det.. jeg tror det er en skrøne- men det ville self være dejligt hvis man kunne.

    jeg tror i virkeligheden at folk de mener at de er stabile på tøjlen, altså at rytteren kun skal tage en gang i tøjlen, og så ligger hesten der smiley og at de så bruger benene til at styre rundt med, jeg tror det er sådan det hænger sammen smiley men kun TROR! smiley


Kommentér på:
"Perfekt" ridning, hmm? Debat, tak :o)

Annonce