{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.658 visninger | Oprettet:

Smed regning ved tabte sko {{forumTopicSubject}}

Hej jeg håber i kan hjælpe.
Jeg har fået en rykker på en lidt ældre smed regning, 1. Er det oprindelig beløb ikke stemmer ens med den første faktura.
Det andet er jeg 2 dage efter jeg havde smed ud skrev til dem, (kunne ikke få fat på deres nummer) at jeg ikke ville betale fuld pris eller de måtte sætte nye sko på.
Dette fordi min hest normalt aldrig smider sko(ikke oplevet i de 4 år jeg efterhånden har haft ham)
Men her smed han dem efter blot 2 dage og den sidste på 3 dagen. Generelt var arbejdet ret sjusket og “hurtigt lavet”.
Men jeg fik en respons og opgav men nægtet betale fuld pris. Nu har jeg så fået en rykker uden svar.

Hvad kan jeg tillade mig, der var virkelig dårlig arbejde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smed regning ved tabte sko
  • #1   19. mar 2021 Er faktura 2 pålagt rykkergebyr?

  • #2   19. mar 2021 Du skriver at du fik respons, hvad var denne?
    I forhold til prisafslag er det ikke noget smedene er forpligtet til at give, så det er lidt op til smeden og ofte noget som forsvinder hvis der bliver dårlig stemning.

    Hvis du er utilfreds med kvaliteten af arbejdet, så må du klage? Men nærmest kun en mulighed hvis du har benyttet en registreret beslagsmed.


  • #3   19. mar 2021 De smede vi har brugt har ydet den service, at tabte sko blev omlagt gratis de første 1-2 uger (antaget at hesten ikke går i knæhøj mudder osv).

    Men det er ikke noget de har pligt til, det er blot en service.
    Så du burde have reklameret da skoen blev lagt på igen - hvis ikke man reklamerer når man opdager en fejl, så mister man retten til at reklamere.

    Men ok, så skrev du efterfølgende - men her undlader du så at følge op, da du intet hører.
    Man kan altså ikke bare undlade at betale en regning uden at lave en aftale om det så kommer der selvsagt en rykker... som du heller ikke bare kan undlade at betale - medmindre du da vil bruge den dyre løsning at betale den til et inkassoselskab i stedet.

    Det lyder som dårlig service fra smedens side... Men du har altså heller ikke selv handler særligt rettidigt eller hensigtsmæssigt.


  • #4   19. mar 2021 'fik respond, men opgav ".
    Hvis du ikke har en aftale om noget andet, så hænger du på regningen.

    Jeg havde betalt.
    Og tænkt mit.
    Og så praktiseret ordsproget" gå aldrig tilbage til en fuser".

    Betal, glem det, kom videre og find en ny smed.


  • #5   19. mar 2021 Jeg tror jeg har skrevet for hurtigt kan jeg se, nej jeg fik ingen respons.
    Samt har de ikke været ude og ligge by sko på . Dårlig formuleret men med nr 2 sko mener jeg nr 2 sko af forhovene. Først var det den ene forhov og bagefter den anden.
    Jeg har prøvet at rykke ved, at ringe men uden held.


  • #6   20. mar 2021 Igen, hvis ikke der er en aftale, må man betale, ellers kommer der rykkere.
    Eftersom du og andre har kunnet bestille smed må man antage at smeden faktisk kan kontaktes.

    Det korte af det lange er, at det dårlige arbejde skal man klage over, når det opdages.

    Det er ganske muligt at du har fået rigtig dårlig service, men undlader du at betale ryger regningen blot til inkasso, det vinder du intet ved.

    Jeg havde prøvet at kontakte smeden igen g forsøgt at lave en aftale, men det er jo ikke noget han er forpligtet til at acceptere


  • #7   20. mar 2021 Bid i det sure æble betal regningen og find en ny smed til næste gang.
    Jerg havde smed ude efter jeg flyttet fint arbejde men ikk den pris jeg havde fået oplyst træls og det resulterede bar i jeg fandt en anden der holdte den aftalte pris færdig slut.


  • #8   22. mar 2021 Som de andre skriver, betal og se glad ud. Betaler du ikke ryger du bare til inkasso og så blir det mange gange dyre, end regningen er nu.
    Find en anden smed og aftal på mail, hvilke regler der gælder ved tabte sko. Mundlige aftaler er også gældende, men bare pokkers svære, at bevise. Derfor på skrift.


  • #9   24. mar 2021 Tak for svar jeg skal nok betale den men regningen er stadig lige steget for den oprindelig service (altså uden rykkereren ) fra 720 til knap 1000 kr det skal jeg vel ikke betale men blot de 100 kr også det oprindelige beløb. Det er ikke renter men så vidt jeg læser på retten side så må man heller ikke dette medmindre det er oplyst på regningen.

  • #10   24. mar 2021 Jeg tror at du skal gå ind på taenk.dk og melde dig ind - og så spørge dem før du finder på kun at betale 2-3 af regningen.
    Hvis du ikke betaler hele regningen, så vil smedens firma stadig regne det for, at du skylder et beløb.

    Du har stadig kun to muligheder.
    1) betale beløbet - og evt aldrig bruge den smed igen.
    2) reklamere for regningen. Fx ringe ind til smeden og med venlighed have argumenterne i orden - eller spørge forbrugerrådet til råds.

    ... Jeg kan noget med at prutte om priser og tale mig ud af ting, så jeg havde overvejet / afprøvet nr 2. Men generelt - husk ordsproget "vælg dine kampe med omhu". Er det de par hundrede kroner værd - så tal din sag eller lav en klage via de officielle kanaler - ellers betal og "tryk på pyt knappen".


  • #11   25. mar 2021 Du kan ikke "nøjes" med, at betale noget af regningen. Det hele skal betales. Ærgerligt ja, men sådan er reglerne. Betaler du kun noget af regningen, skylder du stadig og bliver sendt til inkasso for resten. Det er ikke besværet og / eller pengene værd.
    Du kan klage over regningen til smeden ja, men det firtager dig ikke for, at betale. Prøv, at få fat i smeden, han har sikkert en mail og se hvad du får af svar. Skriv du har forsøgt, at fange ham på tlf uden held. Hold tonen pæn og saglig, ingen gider blive skældt ud, ikke engang på skrift. Se hvad der kommer ud af det. Men som Dr who skriver, find pyt knappen frem og hold den nede til gassen er gået af din ballon. Find en anden smed næste gang og få på skrift, hvordan h#n forholder sig ved tabte sko.


  • #12   25. mar 2021 Smeden må ikke ændre prisen på ydelsen nej - ring og spørg om der er sket en fejl

  • #13   25. mar 2021 Som flere allerede har skrevet, så er du forpligtet til at betale det fulde beløb inkl. gebyr og renter. Du vinder absolut intet ved at nægte betalingen, tvært i mod stiger det dag for dag indtil at regningen bliver sendt til inkasso og så koster det endnu mere.

    Tænk den modsatte vej, hvis nogen kun ville betale det halve for dit arbejde, fordi de er utilfreds med dit arbejde?

    Jeg ved ikke om jeg misforstået det, men jeg læser dit indlæg som om du har valgt en ny smed? Hvorfor valgte du så at skifte smed? Generelt er prisen jo nærmest ens ved registrerede beslagsmede +/- lidt, men du har den sikkerhed at du kan klage.
    Derimod hvis du vælger at bruge en uautoriseret smed, er der svært, som nærmest intet at gøre, end at hurtigst muligt skifte tilbage til din gamle smed (HVIS han/hun vil tage dig ind igen).

    Mine råd vil være - 1) Betal regningen omgående, så det ikke bliver dyre for dig.
    2) Skift tilbage til din gamle smed, få smeden til at se på hovene og så må han/hun vurderer hvilke sko hesten skal gå med, da der også er forskel på skoens kvalitet, samt om den evt. skal have en sål på i en kort periode, hvis det er nødvendigt.


  • Pia H
    Pia H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 27 Følgere: 26 Svar: 1
    #14   25. mar 2021 Hvis du er erhvervsdrivende har smeden lov til at lægge et kompensationsgebyr på 310 kr. på hvis du betaler for sent, udover det almindelige rykkergebyr og almindelig procesrente.

    Hvis ikke du er erhvervsdrivende og beløbene ikke er specificeret på rykkeren så bed om at få en specifikation før du betaler noget.


  • #15   25. mar 2021 Pia - gebyr ja. Ikke en stigning i den aftalte pris på ydelsen i sig selv.
    Så jeg ville bestemt ringe og påpege fejlen - eventuelle gebyrer skal selvfølgelig betales, men selve prisen på arbejdet skulle gerne være den samme.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #16   27. mar 2021 Du skal starte med at skrive en såkaldt reklamation til smeden - altså din begrundelse for ikke at ville betale. Så kan smeden vælge at lave arbejdet om, eller sende dig i retten. Hvis du der møder op og fortæller din historie, og kan tage én med som kan bevidne rigtigheden af din forklaring frikender dommeren dig for at betale, og smeden bliver dømt til at betale sagsomkostninger.
    Jeg tror ikke at smeden vælger at sende dig i retten. Han vil tilbyde dig en ny skoning, når han modtager din klage.


  • #17   8. apr 2021 Jeg har skrevet og ringet til smeden 2 gangs uden held. Jeg har påpeget jeg gerne betaler ydelsen og det ene rykke gebyr.
    Men ikke for det ydelsen er hævet dette kan hverken være gebyr, kompensation eller andet da det kun står som ydelsen. Dermed har de bare ændret den og det må de jo ikke.

    Nu er mit problem bare der ikke bliver svaret nogen steder, hvad gør jeg nu tænker mest om de kan tillade sig at sende en rykker mere når jeg er igang med kontakt ? smiley


  • #18   8. apr 2021 I gamle dage kunne man sende et anbefalet brev, som modtager skulle kvittere med underskrift, for modtagelse. Denne ydelse hos Postnord er vist ikke længere tilgængelig og heller ikke retsgyldigt mere. ( så havde man selv en kopi af brevet ) Det var også engang muligt, at be om kvittering for modtagelse af en mail og eller man kunne se om mailen var læst. Skriv en ny mail til smeden, at du inderligt gerne vil betale det for skoningen, som oprindeligt var aftalt, samt rykkergebyret, men, at han altså er nødt til at reagere så i kan få denne sag ud af verden. Også for hans skyld.
    Ellers syntes jeg du skal låne en telefon og på den måde prøve, at komme i kontakt med ham.
    En anden mulighed er, at opsøge ham på hans adresse. Forklar, at du har, adskillige gange, forgæves forsøgt, at komme i kontakt med ham men, at det ikke er lykkes og derfor du nu griber til denne løsning. Hold hovedet koldt og undgå for alt i verden, at blive vred.
    Jeg må tilstå, jeg syntes det er underligt, at han ikke reagere på dine henvendelser. Konfliktsky? Udmattelses krig? Tja... jeg ved det ikke.
    Ellers betal den højere regning og kom videre. Livet kan godt gå hen og blive for kort til, den slags og er det virkelig ulejligheden, bøvlet og prisen værd?
    Lær af det og betal med det samme, når arbejdet er udført, så undgår man ubehagelige prisstigninger, man ikke kan bevise, IKKE er aftalt.
    Held og lykke smiley


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #19   9. apr 2021 Du skal nu ikke gøre noget som helst mere end du har gjort. Men gem en kopi af den besked du har sendt ham. Du har ikke pligt til at betale for noget, som intet var værd!

  • #20   9. apr 2021 Jens - på den måde ryger det så bare videre til inkasso, det er næppe en god idé.

    Maria - umiddelbart ville jeg så betale det oprindeligt aftalte beløb for ydelsen + rykkergebyr, sende en mail om dette med besked om venligst at besvare og gemme dine beskeder til ham for det tilfælde der skulle blive noget.
    - og så I øvrigt finde en anden smed for det der er da noget bøvl.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #21   10. apr 2021 Michelle w. Jeg har selv prøvet at være i retten for ikke at betale en regning. Når en udført tjeneste (her skoning) ikke er i orden, fritager retten modtageren for at betale. Her er tale om en grov fejl, når hesten taber sko kort tid efter skoning!

  • #22   10. apr 2021 Jens - man skal jo altså kunne dokumentere at det ikke var i orden (og ikke f.eks. skyldes foldforhold e.l.) og så ryger man altså ikke direkte i retten når man ikke betaler. I reglen ryger det først til inkasso (hvis sælgeren benytter sådanne selskaber), ellers kan man havne ved fogedretten. Og ja, her vil det formentlig hjælpe, at man kan dokumentere at man har forsøgt at lave en aftale.
    - men man kan altså ikke købe en ydelse og så bare undlade at betale, hvis man ikke er tilfreds.

    At en sko tabes kort efter den er lagt på er ikke automatisk = dårligt arbejde. Det kan også skyldes foldforhold, hovkvalitet, type af skoning (f.eks.kan nogen typer såler gøre det vanskeligt at holde skoene på) osv.


  • #23   10. apr 2021 Jeg har rykket en gang til pr mail og ringer igen manden. Møde op på adressen er for langt væk samt ikke noget jeg ønsker smiley men tak for de gode råd jeg afventer stadig.

  • #24   10. apr 2021 OPDATRING : nu har de endelig svaret- de forstår ikke helt mit spørgsmål og forklaret ydelsen er hævet pga renter. Men der står bare intet skrevet om renten på ydelsen kun de 73 kr og det er korrekt men ikke resten om at ydelsen lige er steget 180 kr

  • #25   11. apr 2021 Ydelsen kan da ikke hæves pga renter - ydelsen må nødvendigvis forblive samme pris, og så kan de tilskrive renter og gebyrer separat.
    Men hvis det er forklaringen kommer du nok ikke udenom håber dog du informerede dem om, at deres kundeservice lid noget tilbage at ønske


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #26   12. apr 2021 Michelle w. Hvis en sko falder af, knap efter en fagmand har lagt den på, er skoningen værdiløs. og en smed kan ikke stille krav om at hesten ikke må komme på en blød mark og lignende. Hvis hesten er en type, der altid taber skoene, skal smeden gøre opmærksom på det før skoning. Smedens rentesnak er bare et forsøg på at forvirre. Spørg ham direkte, hvad han mener om en skoning, hvor en sko falder af knap efter arbejdets udførelse.
    Spørg evt. forbrugerombudsmanden om det samme!

    Jeg tror stadig ikke at smeden vil gøre mere for at få sin betaling. Det vil være en uhyggelig dårlig reklame, hvis historien kommer ud til hans potientielle kunder.


Kommentér på:
Smed regning ved tabte sko

Annonce