{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.999 visninger | Oprettet:

Er jeg ond.. flytte hest ? {{forumTopicSubject}}

Ville lige høre hvad i synes.. har af forskellige grunde måtte flytte min elskede hest mere end jeg bryder mig om.. og nu er der nogle der konstant sviner mig til og siger at jeg bør sælge da det er synd at jeg ikke lader hende stå et sted..

Lige en forklaring på flytninger:
sted 1: Stod her med min gamle hest da jeg købte den nye.. super sted men efter et par måneder blev det solgt og lukkede.. så var nød til at flytte..
Sted 2: Blev valgt lidt i desperation.. det eneste sted med ridehus og folde hvor de havde 2 ledige bokse.. Desværre hold de ikke hvad var aftalt.. hesten kom næsten aldrig ud, de ændrede på foderplan uden at sige noget, foderet var ikke som lovet og min unghest stressede voldsomt... ville ikke spise osv.. samtidig havde jeg meget langt.. valgte at flytte da hesten simpelthen blev syg af at være der.
Sted 3: Igen valgt lidt hurtigt da hesten skulle væk.. men rigtig godt sted hvor begge heste trivedes.. men desværre langt og dårlig buskørsel.. skiftede arbejdstider og kunne derfor kun nå der ud i weekend (pga bus) og da det var med selv mugning og jeg gerne ville se mine heste gik det ikke.. så måtte flytte..
Sted 4: Fik det anbefalet og så fint ud.. advarede dem om at unghesten kunne stresse.. blev bedt om at flytte efter 3 dage hvor den ikke havde været på fold fordi de syntes den stressede for meget.. så intet valg.. måtte flytte..
Sted 5: Egentlig ikke et sted, valgte at sætte dem på sommergræs mens jeg ledte efter noget ordentligt med plads til 2 heste.. overvejede at blive der, men syntes der var for lidt styr over det og for mange heste på folde..
Sted 6: Fandt så et godt, men meget dyrt sted.. fint i starten, men efter noget tid steg priserne vildt.. måtte sælge min ene hest da jeg ikke havde råd til 2.. ting blev ændret.. de tog sig ikke af hestene selv om man betalte for fuldpas.. Min hest stod med stort åbent sår, blev først set efter 15 timer.. blev så tilbudt boks der hvor min solgte hest skulle hen, tæt på hvor jeg bor.. så valgte at flytte..
Sted 7. Intet var som lovet.. 8-10 timer fold blev ændret til max 4 timer på alt for lille jordfold.. hø var pludseligt frøgræs.. og folk vidste intet om pleje og fodring.. blev hold uden for fordi jeg købte wrap og vitaminer til min hest.. hesten tabte sig og stressede meget igen.. blev helt død tilsidst, så turde ikke andet end at flytte..
Sted 8: Valgte det fordi hun skulle i løsdrift og kunne kun finde den.. lidt for langt væk, lidt for lille fold.. men ellers ok og folk virkede søde.. men efter noget tid blandede ejer sig i alt, på trods af at min hest virkeligt havde ændret sig, trivedes og tog på, blev alt kritiseret, min træning, fodring og hvornår på dagen jeg kom.. min hest blev kaldt livsfarlig (3 årig har redet hende og ikke heste kyndig trukket hende på vej) og blev truet med at blive smidt ud.. presset til part.. og ind imellem bare svinet til.. kunne ikke tage ikke at vide hvornår jeg pludseligt blev smidt ud, så da jeg blev tilbudt anden løsdrift tæt på sagde jeg ja..
Sted 9: Står jeg nu.. er super glad for stedet.. søde mennesker, lækre folde, god bane.. eneste minusser er at der kun er 2 heste, så den ene stresser når den anden skal ud og ingen lys på banen.. men nu har jeg så skiftet job og det er blevet rigtig svært for mig at komme der ud.. savner min hest..

Og så er det jeg er blevet (næsten) tilbudt en boks i en lille rolig stald (kun 1 ejer med 4 heste) 5 min gang fra hvor jeg bor, med store folde og bane.. det er super fristende, men tør samtidig næsten ikke for folk er allerede efter mig..

Hvad synes i ? er jeg ond ? Jeg ved jeg har flyttet meget (det er i løbet af 2½ år) men ville i have blevet de steder ?
Trængte vist bare til at få det ud.. bliver ked når folk siger jeg skal sælge, føler jeg har gjort meget for hende.. og alle flytninger har været for hende..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er jeg ond.. flytte hest ?
  • #1   20. sep 2007 Uha, svært valg..
    Har du ikke stået på Krausesminde?


  • #2   20. sep 2007 Jeg ville gøre hvad der var bedst for mig og min hest. Og være ligeglad med hvad andre mente.

  • #3   20. sep 2007 Hvis hun ikke stresser over at blive flyttet, synes jeg da klart at du skal flytte hende : )
    Det er nok det bedste eftersom du får mere tid til hende med den korte afstand.
    Nej du er ikke ond.


  • #4   20. sep 2007 Gør dog som du synes og som er bedst for jer og blæs på hvad andre siger..

  • #5   20. sep 2007 syntes ikke du er ond! der har jo været en grund til at du har flyttet din hest,.. jeg sytnes os du skal flytte den tæt på dig, så du lig kan gå derover så snart du har lidt tid.. håber du finder ud af noget godt.. hilsen mig :]

  • #6   20. sep 2007 Sandr0h. ~ Team KRK ~: Jo har stået der.. vil ikke ind på hvilke af stederne det er, da jeg ikke ønsker at hænge nogle steder ud..

    Pauline: Tak.. det er også det jeg hele tiden har prøvet på.. da hun virkeligt har haft det skidt nogle af stederne..

    Kine: Hun stresser ikke desideret over at flytte, men har meget tendens til stress generalt.. også det der har været problemet mange steder.. Tror det ville hjælpe på hendes stress at jeg havde tid og at jeg ikke stressede fordi jeg altid skal nå bus..


  • #8   20. sep 2007 Hvis du får mere tid, stresser du mindre, og derved stresser hesten jo heller ikke over dig. Jeg tror det ville være godt for jer begge to : )

  • #9   20. sep 2007 camilla: Nu har jeg dog aldrig flyttet hende fordi folk snakkede.. kun fordi hesten ikke trivedes eller ikke blev passet eller fordi jeg ikke kunne komme der ud.. men indrømmer gerne jeg er krævende, mange timers fold, ordentlig foder og masser af hø/wrap er et krav.. men betaler også gerne for det..

    Cowgirls og Abby &buddi: Tak smiley



  • #10   20. sep 2007 Helle: Ingen tvivl om at jeg har flyttet mere end ønskeligt.. er heller ikke glad for det.. har vist været ret uheldig og i starten nok også naiv og bare stolet på folk..
    Tror ikke nogle steder er perfekte.. men nogle ting kan man leve med andre ikke..

    Kine: Tror jeg du har ret i smiley


  • #11   20. sep 2007 Hmm mine egne erfainger er, at der altid vil være noget de steder man flytter hen.. der vil altid være noget som man ikke syntes er godt nok.. eller bør være anderledes... jeg er også flyttet endel gange med mine heste.. hvad jeg ikke brød mig om, men jeg går heller ikke på krompromi med mine heste.. og ved jeg de ikke trives.. eller bliver ændret i det der er lovet.. jamen så vil jeg bare ikke smide penge i det.. men man skal også passe på med at se sig surt i alt.. så bliver det til sidst svært at finde et sted til sin hest..

    jeg flyttede mine heste til en ny stald sidste år i december.. har kun hørt godt om stedet.. og må sige at jeg er rigtig glad for at være der.. det er en selvpasser stald.. men vi har frihed under ansvar, hvis man kan kalde det sådan... der er selvfølgelig regler.. men stedets ejere er super gode.. og er altid hjælpsomme.. og der bliver aldrig gjort et stort problem ud af nogen ting.. og er altid parat til at hjælpe hvis det er nødvendigt.. det er hvertfald det sted jeg har været mest glad for at stå, samtidige med at mine heste har fået det langt bedre end jeg har set dem før.. og det gør mig utrolig glad, at se de trives som de gør.. det er en god stald selvom der er mange heste og ryttere.. alligevel trives hestene.. det er super dejligt.. smiley

    Men jeg tror du må tænke tingene ordenligt igennem.. du vil aldrig slippe for nogle ting du vil syntes er træls.. og angående snak osv.. det vil der også være andre steder.. det er en verden med fnidder/fnadder.. for mange piger.. og misundelse.. osv osv.. og det er skide træls det er sådan... men sådan er det jo bare. smiley

    Hvis din hest har det godt hvor den er brude du lade den stå, hvor den er.. men det er svært..


  • #12   20. sep 2007 Selvfølgelig ikke .

  • #13   20. sep 2007 Du har godt nok oss været uheldig ,.


  • #14   20. sep 2007 Camilla: Helt i orden, tog det nu heller ikke sådan... nej der er nok ingen steder der kan gøre alle tilfredse.. og sjældent steder der er perfekte.. Min er heldigvis ikke følsom for små forandringer.. men viser tydeligt hvis hun ikke trives.. i starten kendte jeg hende jo desværre ikke så godt og det var derfor svært at vælge det rigtige sted..

    Tamiila: Hun trives fint hvor hun står smiley er bare ked af aldrig at se min hest.. ville være så fedt at have hende helt tæt på..

    Mia: Alle har ret til deres mening.. Men jeg vælger nu at stole på min træner som er uddannet hesteadfærdsterapeut med hensyn til hvorfor hun har haft stress problemer.. hun trives fint nu, det gjorde hun også før, men det gjorde jeg tilgengæld ikke.. og synes det er synd at du åbenbart stadig vælger at tro på en vis persons løgne..
    Som du selv ved er det ikke sjovt sjældent at kunne komme ud til sin hest.. og vidste jo desværre ikke jeg ville komme til skade og skifte job (og arbejdstider) da hun kom der ud.. så derfor er stedet tæt på jo fristende smiley



  • #15   20. sep 2007 man kan jo ikke altid forudse hvordan stedet er, før man faktisk er der.. og ja, kan da ikke se noget ondt i det.. ikke andet end det er træls at flytte hele tiden.. men heller finde et sted hvor det er godt for alle parter end at være et sted hvor hverken man selv trives eller hesten..

  • #16   20. sep 2007 Stine: Jeg ved ikke helt hvor ideen er kommet fra.. om jeg har fået formuleret mig forkert et sted eller hvordan.. men har aldrig flyttet min hest fordi nogle snakkede.. de eneste der "snakker" er folk på nettet og noget familie, der kritisere mig for at have flyttet hesten..
    Nej ingen steder er optimale.. nogle ting kan man sagtens leve med (fx har jeg helt opgivet ridehus, da jeg ikke kan finde et sted med sådan et hvor hesten kan trives) men der er altså også ting jeg aldrig vil acceptere.. fx mangel på fold/for kort foldtid.. problemet er jo så når sådan noget ændres efter man er flyttet der hen.. så har man jo ingen chance for at undgå det..
    jeg er super glad for der hvor jeg står nu.. men bare ikke fedt kun at komme i stalden 1-2 gange om ugen fordi der ikke er transport, når der så er en mulighed lige ved hvor man bor smiley


  • #17   20. sep 2007 Mia: Nu kendte du mig ikke for 2 år siden, så ved ikke rigtig hvordan du kan udtale dig om noget som helst fra der.. jeg ved godt at du mener det er min skyld hesten er stresset.. det må du om, jeg kan ikke bruge det til noget.. og ja vælger nu stadig at tro på min træner som har mange års erfaring og flere uddannelser og faktisk ved hvad hun snakker om.. især da jeg jo stadig har hesten og den ikke er stresset, så ville det jo være lidt mærkeligt hvis jeg stressede den..
    Og jo du valgte at tro på hvad en vis person af uvisse grunde ringede og fortalte dig.. uden overhoved at spørge mig om det passede..
    Sjovt nok kritiserede du heller ikke noget før der.. hvis jeg var så galt på den som du jo åbenbart mener, hvorfor så ikke sige det dengang jeg bad om din hjælp ?
    Du træner din hest på en måde, jeg træner min på en anden.. jeg kritisere ikke dig for dine valg og kan ikke se hvorfor du går op i mine..


  • #18   20. sep 2007 Signe.. Nej det kender jeg godt... jeg stod også i en stald.. hvor det blev ændret til man selv skal lukke ud i vinterhalve året.. og det er altså svært at få tiden til at lukke to heste på mark.. og jeg har også den holdning at mine heste SKAL.. ud.. de er bare ikke beregnet til at stå i boks hverdag... de ville blive skøre i bolden af det... men ja kan udemærket godt forstå dig.. det er svært at finde steder hvor hestene må være ude i nogle gode timer hverdag..

    men syntes da du skulle overveje at flytte, hvis det viser sig du får mere tid til din hest.. det ønsker alle vel.. at man har tid til sin hest.. smiley

    hehe okay så må jeg have misforstået dig.. troede det var andre der snakkede om at du ville flytte..

    men syntes du skal gøre hvad du føler er bedst for dig og din hest.. smiley


  • #19   20. sep 2007 Jeg synes ikke at du er ond.

    Der er mange heste som kommer til stævne hver eneste weekend, der står de jo også et nyt sted.


  • #20   20. sep 2007 Mia S - Du opfører dig nærmere som en på 12 end en på 22.

  • #21   20. sep 2007 Synes Signe er den fornuftige her. Hun opretter et emne uden udhængning. At du så føler dig personligt ramt, det er jo dit problem. Kan ikke se hvad Signe har gjort forkert i dette emne.

    At du så vælger at blive fornærmet som en 12-årig pige er latterligt.


  • #22   20. sep 2007 syndes ikke du er und mod din hest... kender det alt for godt med for lidt fold timer... smiley stod en gang på en rideskole hvor hestene max måtte være ude 3-4timer dagligt...-det er ikke nok for en hest... (bare min mening) men nu har jeg dem til at gå hjemme, de står i løs drift, (den bliver kun lukket hvis der er is gladt uden for) hvor der bliver kørt en big balle halm ind af gangen, de får fodre og hø 3gange dagligt..(sydes os at hesten skal ha fodre og hø 3gang dagligt, vi spiser når vi er sulten, hesten kan jo ikk råbe på mad som vi kan smiley )men hvis du har fundet et sted så tæt på dig syndes jeg du skal flytte din hypper, så kan du jo os ha en støre chance for at se den vær dag istedet for 1-2 gang om ugen...

  • #23   20. sep 2007 Mia: Gider ikke diskutere med dig her.. du kender mig kun fra nettet og et par måneder hvor vi stod i stald sammen, men hvis du mener at vide alt om mig udfra det, så fint..
    Og om nogle mennesker som kun kender mig på nettet er trætte af mig.. who cares.. hvis de ikke har andet at tage sig til burde de da få sig et liv..


  • #24   20. sep 2007 Kristina: Ja det er irriterende at man nogle gange bliver lidt usikker på sig selv pga. andre mennesker og derfor søger råd/bekræftigelse.. Som du skriver kan jeg jo være noget så ligeglad med hvad nogle mennesker på nettet der ikke kender mig mener..
    Tak for dit svar smiley


  • #25   21. sep 2007 Jeg må indrømme at JA jeg synes det er synd at flytte hesten så mange gange. Nu har jeg selv en hest der stresser enormt nemt, og havde jeg flyttet ham så mange gange, så havde jeg haft et nervevrag af en hest nu, fremfor den stabile og rolige hest jeg har.

    Din hest har i gennemsnit haft ca 3 måneder hvert sted - dvs at hver gang den er begyndt at falde helt til, så er den blevet flyttet igen. Det er da helt sikkert med til at stresse hesten. Nu kender jeg ikke din hest, men en ung hest der nemt stresser bør ikke flyttes så ofte uanset hvad grunden er. Du burde efter min mening have valgt med større omhu i stedet for flere gange at vælge et nyt sted i al hast. Måske betingelserne der hvor den stod ikke var helt i orden - men tror at det havde været bedre psykisk for hesten at stå der i måske 1 måned mere, end det er at flytte så meget.

    Nu har jeg læst den tråd hvor du mener at folk er efter dig - og efter hvad jeg kan se er der ingen der er efter dig, folk har bare en anden mening end dig, hvilket du åbenbart ikke helt kan acceptere.

    Prøv at læse hvad folk skriver og overvej deres råd i stedet for at føle dig forfulgt. Der er ingen der er "efter dig" - folk har bare den holdning at det er ALT for mange gange den hest er blevet flyttet.


  • #26   21. sep 2007 syntes du skal gøre hvad du føler er bedst for dig og din hest så i får en god tid sammen hvor begge kan falde til ro og bare hygge jer smiley held og lykke med dit valg

  • #27   23. sep 2007 Linda: Nu har jeg tilfældigvis en stabil og rolig hest.. hun stresser ikke nu, men har tidligere gjort.. dog savner hun meget tydeligt at lave noget, hvilket er ret svært nu.. det synes jeg nu også er synd..
    Jeg synes også selv hun er flyttet mere end hvad er optimalt.. men jeg føler ikke jeg har haft et valg.. og nej jeg lader altså ikke min hest stå en måned ekstra et sted hvor den mistrives voldsomt, fordi folk synes det er for hurtigt at flytte..
    Jeg synes der er at være efter folk, når man skriver at jeg skal sælge hesten, kalder mig psykisk ustabil og nogle begynder at skrive at jeg skifter job for tit.. hvad ved de om det og hvad har det med sagen at gøre ??
    Nu kan du jo ikke dele det op med at den har haft 3 måneder hvert sted.. et sted stod den kun 3 dage fordi de ikke ville have den der og et sted kun 1½ måned fordi den tabte sig og ikke spiste og dyrelægen rådede mig til at få den væk hurtigst muligt..
    Hvis man bliver smidt ud eller hesten er ved at blive alvorlig syg pga stedet, så har man altså bare ikke måneder til at vælge og er desværre nød til at tage det bedste der er..
    Men vil da gerne vide hvilke steder jeg skulle have handlet anderledes ?
    Sted 1 lukkede.. der kunne jeg intet gøre..
    Sted 2.. ja valgt lidt i hast, men havde jo intet valg.. stolede stadig på folk på det tidspunkt.. desværre løj de om en masse og min hest blev meget syg, flyttede hurtigt efter råd fra dyrelæge og tandlæge..
    Sted 3 var godt.. men blev flyttet til en andel afdeling og andre arbejdstider.. kunne da også bare have sagt mit job op, men stod jo med 2 heste der skulle betales for og fik tilbud om en bekendt der ville have part hvis jeg flyttede hestene til amager..
    Sted 4 blev smidt ud efter 3 dage fordi de synetes hesten var for urolig, på trods af at jeg havde forklaret dette grundigt inden.. heller ikke noget valg her..
    Sted 5: Valgte så at sætte dem på sommergræs.. det er der mange der gør hvert år, så det er der vel intet galt i.. og så havde jeg mulighed for at finde ordentligt sted..
    sted 6: Godt i starten, men så kom der anden ledelse, prisen steg og jeg følte mig ikke tryk ved at efterlade hesten der (rigtig mange flyttede) samtidig var jeg ude for et overfald på arbejdet og manglede overskud.. Ja kunne da have ladet hesten stå, men når man bliver syg og arbejdsløs, samtidigt med at staldprisen stiger og man ikke føler sig sikker på at hesten bliver passet, så er det svært..
    Sted 7: Pga. at jeg var syg og lidt "nede" så tjekkede jeg desværre ikke nok op på stedet, men troede på hvad der blev sagt.. min fejl det indrømmer jeg gerne.. men vi kan vel alle lave fejl.. da hesten begyndte at mistrives igen havde jeg adfærdsterapaut ude, for at se hvad vi kunne gøre, og hendes råd var flytning..
    Sted 8: Eneste løsdrift jeg kunne finde, og måtte derfor se gennem fingre med nogle småting som meget lang transport og lidt for lille fold, for at hesten kunne komme ud.. hesten trivedes.. men jeg gjorde ikke.. blev fortalt at det var okay jeg ikke kom så meget (jobbet gjorde at jeg ind imellem havde 2-3 dage i træk jeg ikke kunne komme) men pludseligt var det ikke ok, jeg skulle komme hver 2 dag (altså der måtte max være 1 dag jeg ikke kom) hvilket ikke var muligt.. da jeg var på ferie (aftal allerede da jeg flyttede ind) ringede hende der styrede det pludseligt og svinede mig til (min kæreste hørte beskeden og blev meget chokeret) ødelagde resten af min ferie, da jeg sad i USA og intet kunne gøre.. hun truede med at smide min hest ud dagen efter (hvor jeg stadig havde 4 dage tilbage i USA og ingen mulighed for at få den hentet) da jeg kom tilbage fik jeg besked på at jeg skulle gøre alt hvad hun mente var korrekt (komme de dage hun mente jeg skulle eller have part, ride de dage og så længe hun mente og træne hesten som hun mente) eller skulle jeg flytte.. hvem vil dog finde sig i det ? overvejede at sælge hesten, men min træner (adfærdterapeut) sagde at jeg ikke skulle, støttede mig i at jeg gjorde det rigtige (da hesten havde gjort store fremskridt) og at det var okay at flytte hende.. fandt så 1 anden løsdrift hvor jeg kunne komme ud.. der hvor jeg står nu.. alle er super søde og stedet er godt.. men kom så til skade med ryg og nakke og kom til kiropraktor.. og jeg fik at vide at mit job ikke var godt for mig.. fik så tilbudt et nyt super godt job, til bedre løn hvor jeg virkeligt trives.. desværre gør det jo så bare at jeg ikke længere kan nå ud til min hest pga nye arbejdstider.. hesten trives men mangler tydeligvis aktivering.. og jeg synes det er synd hun står og bliver ked af det pga et princip om hun ikke må flyttes.. men måske bare mig.. jeg synes nu stadig jeg har gjort mit bedste i situationerne..


  • #28   23. sep 2007 Jeg deler det ikke op sådan at den har stået 3 måneder hvert sted - jeg siger at den i GENNEMSNIT har stået 3 måneder hvert sted - det er altså ikke det samme.Og jeg synes stadig det er utroligt kort tid hvert sted - og at den så flere steder har stået der i mindre end 1 uge gør det ikke bedre i mine øjne.

    Hvor du kunne have gjort det anderledes?
    Det kunne du fx første gang den flyttede, der hvor stedet lukkede. Da har du formodentligt haft en kontrakt der gav mere end et par dages opsigelse, så da må du have haft muligheden for at finde et sted der ikke var valgt i al hast.
    Du kunne også have valgt selv i en periode at fodre hesten og ordne boks, så den kunne vente med at flytte. Måske tiden er knap, men har man hest så har man ogås et ansvar. Jeg har også et travlt liv med studie og barn ud over hesten og har ikke specielt meget tid - men kræver hesten ekstra tid i en periode, så må jeg finde en løsning og få det til at hænge sammen, hvilket jeg ofte har gjort.

    De gange jeg har flyttet min hest har det været meget velovervejet, og jeg har snakket med andre på stedet, så jeg fik et indtryk af hvordan tingene var, inden jeg flyttede hesten. Af samme grund er der flere steder her i området hvor min hest aldrig kommer til at stå...
    Hvis man har snakket med folk og været på stedet flere gange får man som regel et indtryk af om stedet er som lovet.

    Det er dig selv der gentagne gange har skrevet at din hest nemt stresser, så det er dit eget udsagn at hesten er nem at stresse.
    Min hest stresser også nemt, og netop derfor er jeg meget påpasselig med hvad jeg byder ham.

    Hvilke grunde du har haft til at flytte førhen er mig ligegyldigt - du spørger om det er synd at flytte den nu, hvilket jeg svarer ja til.
    Hvis man ikke må skrive sin mening men kun være "rygklapper", hvorfor så lave sådan et indlæg, hvor du VED der er nogle der vil have en anden mening end dig?!?!

    På HN er der flere der foreslår en knallert eller en cykel - men det afviser du bare, i stedet for at se det som en mulighed for at hesten kan blive stående.
    Hvem er det der tages hensyn til så?!?! I hvert fald ikke hesten efter min mening.

    Ja selvfølgelig er det synd at den mistrives, men som jeg har opfattet de indlæg du har lavet om flytning så er det ikke hesten men dig der mistrives. Det er første gang jeg har set at du har skrevet at hesten mistrives hvor den står nu.
    Man behøver ikke bruge flere timer på at træne en så ung hest, og man behøver ikke bane med lys eller hal osv.
    Man kan træne klikkertræning på staldgangen, man kan gå en tur i mørke (med reflekser, lys osv), trække til den nærmeste ridehal osv. Der er masser af muligheder, hvis blot man vil se dem i stedet for at lukke af.


  • #29   23. sep 2007 Linda: nej det sted jeg lukkede havde jeg ikke nogen kontrakt.. pludseligt fik vi bare at vide det var solgt.. og at stedet ville lukke.. de nye ejere gav meget sparsomme oplysninger.. og alle gik i panik.. der stod 50-60 heste som alle sammen skulle have ny opstaldning.. det er mange heste.. og når man så står med 2 hvilket ikke altid er let at finde på en gang, så siger man ikke nej når man bliver tilbudt noget der lyder i orden.. at de så slet ikke holdt det aftalte og at hesten af en eller anden grund absolut ikke kunne trives i den stald, kunne jeg ikke rigtig forudse..
    Jeg ved ikke lige hvilket sted du mente jeg selv kunne have passet heste ??? Det sted der var solgt ? jeg kan da ikke bare blive stående når de har lukket stalden for ombygning bare fordi jeg selv passede hesten..
    Selv om man tjekker stedet er det jo ikke altid at man kan forudsige alt.. var ude at se det ene sted.. blev vist rundt af en pensionær og mødte flere andre, som alle sagde at hestene fik masser af hø og gik på fold mange timer.. efter vi flyttede der ud blev foldtiderne så ændret og høet viste sig at være frøgræs.. der var bare ingen af pensionærene der kendte forskel..
    Hesten har/har haft tendens til stress, men stresser ikke nu.. men kan mærke at her på det sidste hvor jeg ikke har været der så meget mangler hun opmærksomhed, siger staldejeren også..
    Nu spurgte jeg egentlig om dem der siger jeg skal sælge hesten fordi jeg har flyttet for meget (inde på HN var det ikke mig der snakkede om at flytte nu) havde ret i at jeg var ond.. så det har jo noget med de tidligere flytninger at gøre.. men alle har ret til deres mening.. jeg har vel også bare ret til at svare tilbage, hvis jeg føler folk har misforstået eller dømmer på forkert grundlag..
    Jeg har ikke sådan lige råd til at købe en knallert, åbenbart har alle andre heste mennesker masser af penge sat til side, for forslag er altid at købe bil eller knallert.. men jeg har ikke bare flere tusind kr i overskud (og bare roligt hesten er dyrelægeforsikret, så ingen problemer hvis den bliver syg) .. jeg havde også tænkt på cykel, men jeg har dårlig ryg og får ondt af at cykle.. og jeg ved at det ville smadre mig fuldstændigt at skulle cykle 8-10 km om dagen, hvilket ville gøre at jeg nok for ofte valgte stalden fra (kan jo lige så godt være ærlig)..
    Nej man behøver ikke flere timer.. men der er ingen staldgang.. intet sted jeg kan stå med hende.. kun en mørk ridebane og løsdriften hvor den anden hest er.. så ingen mulighed for at træne der.. og da de kun står 2 heste er det ikke så fedt at gå på vejen med hende.. da den anden så skriger efter hende og så stresser hun.. og inden du siger jeg burde have vidst de ting inden jeg flyttede der ud, ja jeg vidste selvfølgelig hvilken faciliteter der var.. men regnede ikke med at komme til skade og skifte job, så regnede med at kunne komme først på eftermiddagen.. og da den anden hest altid har gået kun 2 heste, regnede jeg med at den var vandt til at den anden blev taget ud og trænet.. men det er den så ikke, da dem der har stået der før mig var heste der ikke blev trænet..


  • #30   23. sep 2007 Nu er det så normalt for mig at man har en kontrakt på sin opstaldning - så undgår man netop sådanne ting.
    Den med at du selv kunne passe den i en periode var møntet på de 2 gange du har valgt ny opstaldning i al hast - hvor skulle jeg vide fra at stedet nærmest lukkede fra dag til dag...

    Nu skal jeg ikke blande mig i andres økonomi, men du skrev tidligere at du skiftede job og fik bedre løn, plus at du nu kun har 1 hest mod 2 før. Det må da give nogle penge i overskud et eller andet sted...
    Hvorvidt folk har råd til at betale dyrlægeregninger eller ej går jeg ikke op i - det er op til folk selv at vurdere om de har råd til hest eller ej, og så længe dyrlægen bliver tilkaldt når det er nødvendigt, blander jeg mig ikke i om folk kan betale regningen eller ej...

    At der et sted blev lavet om på foldtiden kan man ikke forudse nej, men man kan da se om det er hø eller frøgræs de fodrer med.

    At hesten ikke stresser nu er vel netop et tegn på at den er faldet godt til der hvor den står.

    Jeg siger på ingen måde at du ikke skal flytte din hest - det eneste jeg siger er at jeg synes det er synd den er blevet flyttet så mange gange, uanset hvad årsagen så har været. At årsagen har været dårligt foder/for lidt foldtid eller lignende laver jo ikke om på det faktum at hesten har været flyttet utroligt mange gange.

    Du spørger om folk synes det er synd, og det svarede jeg så på...


  • #31   23. sep 2007 Linda: Jamen jeg er helt enig.. jeg ville heller aldrig med min gode vilje flytte en hest så meget.. og har det også dårligt med det hver gang.. men nogle ting kan desværre ikke forudses.. jeg indrømmer jeg tjekkede ikke det såkaldte hø.. når 3 forskellige mennesker havde sagt hø til mig, så regnede jeg med det var hø.. og der gik et par dage før det gik op for mig hvad det var.. havde aldrig set frøgræs før, tænkte først at det dog var det kedeligste hø jeg nogensinde havde set men da hesten ikke ville spise det, ja så undersøgte jeg nærmere..
    Jo jeg har flere penge nu, da jeg havde 2 heste levede jeg virkeligt på pumperne, indrømmet, aner simpelthen ikke hvordan jeg klarede det.. men jeg har ikke flere tusind om måneden bare sådan..
    Ja hesten trives med stedet.. men det er begyndt at påvirke den ikke at lave noget.. den er typen der meget gerne vil aktiveres hele tiden.. og synes jo også det er synd hun keder sig..
    Men tak for dit indput..


  • #32   23. sep 2007 Forresten, det sted der lukkede, der lejede jeg boksene af en der havde lejet et helt staldafsnit.. og hun valgte så at køre uden kontrakt eller depositum.. jeg synes også det var lidt sært.. men stedet var bare super..

  • #33   25. sep 2007 Det er jo helt op til dig selv om du vil flytte hende igen. Men håber for både dig og hesten at du denne gang bruger god tid på at finde det helt rigtige sted, så hun ikke skal flyttes igen kort tid efter.

    Har jo selv en hest der stresser enormt nemt, så jeg ved hvor lidt der nogle gange skal til. Min hest vendte 180 grader da der i løbet af et par måneder flyttede 2 heste fra det sted han stod. Han er så følsom og sensibel at han reagerer på alt.

    Når en hest er så følsom så skal ALT overvejes grundigt, for selv den mindste ændring kan udløse stress. Så jeg har vænnet mig til at tænke grundigt over alt, inden jeg gør noget som helst.

    Håber at du finder en løsning der kan tilgodese jer begge.


Kommentér på:
Er jeg ond.. flytte hest ?

Annonce