{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.085 visninger | Oprettet:

Staldarbejde jobs - fælder {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg kunne godt tænke mig et staldarbejde job, men vil blot høre om der er noget man bør være opmærksom på inden man starter?
Bemærk jeg er 27 år, så jeg vil ikke kunne indgå under en under-18 løn smiley

Har hørt lidt forskellige historier om blandt andet:
- Underbetaling
- Ingen udbetaling overhovedet
- At det er virkelig hårdt fysisk
- Urimelig lange vagter
- Urimelige arbejdsforhold
- og så videre.

I mit tilfælde har jeg ikke egen hest, så det er ikke en ting jeg vil kunne få problemer med smiley
Er også meget interesseret i at høre hvorfor du/ i ikke har staldjobs mere? Måske man stopper sådan et job hvis man vil have børn og hus og det. For man bliver selvfølgelig ikke rig af et staldjob det ved jeg udemærket godt,

ELLER er du / i stoppet fordi at det har været alt for fysisk hårdt i længden? Eller hvad gør at nogle stopper?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Staldarbejde jobs - fælder
  • #1   3. feb 2022 Har ikke arbejdet i stald overhovedet. Men havde en bekendt der læste til hestepasser og lønnen var simpelthen så ringe at man næsten var bedre tjent med dagpenge. Og hun var over 18.

    Min kæreste er hestepige så af princip ville jeg personligt ikke have noget imod at hjælpe til, eller ligge lidt frivillige timer i den stand hun står ved, for lidt goodwill eller lidt billigere standleje. Men ville aldrig blive mit primære erhverv men kun noget hobby.


  • #2   3. feb 2022 Jeg tænker det er svært at finde et stald job som er lønnet så man kan leve af det.
    Min oplevelse er at det er et område hvor der er mange unge/teenager der arbejder ulønnet mod at kunne ride, eller folk der kommer igennem kommunen. Så hvis man ikke er uddannet berider eller lignende, så tror jeg det er svært at finde job.

    Derudover, hvis man arbejder i stald, så er det højst sandsynligt udmugning, forfaldent arbejde som vedligeholdelse af hegn, baner og evt hal.
    Så det er fysiske hårde arbejdsopgaver der er flest af, de store steder har jo ansat folk til selve træning/ridning af hestene.




  • #3   3. feb 2022 I min verden er et staldjob noget man tager, i stedet for at være au pair - altså lige efter skolen i et års tid, bare for at "trække vejret" og prøve noget andet. Og det er også i dét leje, lønnen ligger smiley

    Enkelte steder, som i store stalde, har man "voksne" ansat til en bedre løn - men det kræver en stor omsætning for at der er økonomi til den slags. Så hvis du gerne vil have staldarbejde, så skal du forhøre dig de helt store steder, såsom Helgstrand eller Blue Hors etc.

    Og ja, du skal forberede dig på at det er hårdt arbejde. Og staldfolk ansættes til staldarbejde, ikke til at ride smiley


  • #4   3. feb 2022 Jeg har arbejdet i kostald, først som elev, under overenskomst. Siden som faglært, og selv forhandlet min løn og arbejdstider.

    Men uanset hvilket job du tager, som involverer dyr, så er det aldrig et otte til fire job. Man er hele tiden til rådighed, både nat og dag, i weekenderne, nytårsmorgen og på sin fødselsdag. Hvis man gerne vil tjene penge, så skal man finde et job langt væk fra staldgangen.

    smiley


  • #5   3. feb 2022 Jeg har aldrig haft et staldjob.
    Eller, jeg er landmandsdatter fra (frygter jeg) sidste generation af, at man løbende blev oplært i arbejdet og deltog efterhånden som man blev gammel nok og arbejdskraften var nødvendig.

    Jeg har arbejdet 2-4 timer dagligt (naturligvis meget mere i høst, weekender fra jeg var stort skolebørn.
    Som familiemedlem bare uden løn....

    ..
    Mit råd er, at du starter med en forventningsafstemning.
    Hvad forventer du at få ud af det?
    Hvorfor vil du staldjob i stedet for andre ting, der kan løse dit behov??

    Jeg har den fordom, at de fleste hestepiger I staldjob har nogle søde tanker, og derfor er lige præcis i en hestestald.
    Men, hvad nu hvis du kunne lære mere, have bedre fysisk arbejdsmiljø, men ved at tænke ud af boksen? Hvad hvis du er træt af boglige studier, og får en gladere krop af at fælde juletræer og udenfor sæsonen bygge shelters, sætte hegn op, passe agerhøns og lignende, hvis du savner natur og fysisk arbejde, er det så skovarbejder?
    Hvis du savner dyr, hvad med at passe køer eller lignende?
    Hvad hvis du vil formidle, lære fra dig? Hvad med læreevikar, spejderleder.

    Hvad er det du vil have? Hvor finder du det?
    Tænk ud af boksen!


  • #6   8. feb 2022 Jeg har arbejdet i stald i Island (2 steder), DK, Spanien og Canada. Alle steder var det tidsbegrænset fra starten af, da det var under mine sabbatår (og en sommer imellem mine uni-studier), så det var aldrig meningen, at det skulle være et permanent fuldtidsjob, hvor jeg kunne "leve et normalt liv" samtidig.

    Alle steder fik jeg kun lommepenge - kost og logi (og adgang til bil) var den egentlige "løn". Jeg tjente mest det første sted, jeg var i Island, da jeg også passede køer og får. Den egentlige gevinst for mig har altid været oplevelserne ved at arbejde i udlandet - derfor holdt jeg også kun en måneds tid i stalden i DK. Stedet fejlede ikke noget som sådan, men lommepenge var bare ikke nok at få i bytte for fuldtidsarbejde uden spændende oplevelser i weekenderne etc.

    Takket være hestearbejde har jeg: Set masser af nordlys, redet opvisning som opvarmning til Royal Canadian Mounted Police (google deres kvadriller - de er vilde!!), besøgt utallige nationalparker smukke steder med vandfald, gletchere, bjergsøer etc., redet 100 forskellige heste, fået livslange venskaber med skønne mennesker fra andre lande, badet i varme kilder i frostvejr, redet avlshingste, haft en masse spændende madoplevelser og så videre og så videre.

    Hestearbejde er selvfølgelig ikke altid sjov og ballade - det kan være hårdt, og man skal vælge sin arbejdsplads med omhu (!!!). Snak med nogen, der arbejder der lige nu, og spørg ind til de ting, der er vigtige for dig.

    Det her er bare min oplevelse, og det er ikke sikkert, at den er relevant for dig. Men jeg fik lyst til at give lidt indsigt i, hvorfor nogen vælger hestearbejde i perioder, selvom det ikke betaler sig rent økonomisk smiley


  • #7   9. feb 2022
    Det er egentligt spøjst at det i hesteverdenen er sådan at " jobbet og oplevelserne man får er løn nok i sig selv " - det kan man jo hverken leve eller dø af.

    Det bliver jeg også træt af og hører om mit fag - jeg arbejder som sosu hjælper og nogen mener også at " arbejdet er løn nok i sig selv " så og sige - at hvis man brænder for det man laver, så behøver man ikke mere i løn.
    Det er jeg så træt af og hører.

    Men i hesteverdenen hænger det nok også sammen med at vi er lidt forkælede - for hvis der i forhold til fx opstaldning blev krævet det tingene reelt krævede for at drive et sted, så det gav overskud samt så man aflønnede personalet der håndterede og sørgede for hestene.
    Men så ville en del nok ikke have råd til hest - man skal bare huske, at det ikke er en menneskeret og have hest.

    Nå - det var lige et sidespring.
    Jeg kunne godt finde på at arbejde i stald - men så skulle det være til en ordentlig løn.


Kommentér på:
Staldarbejde jobs - fælder

Annonce