{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.175 visninger | Oprettet:

KONSTANT muk hos hest {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Er der noget man give som forebyggende/ i kan anbefale at bruge mod muk til hest?

Har en hest der altid døjer med muk ofte med flere koder af gangen og uanset årstiden, den går for det meste på stor fold med minimal mudder

vi har prøvet en del efterhånden, den er dog sjældent generet af det men den kan godt få hævelse og sår mm,- Som muk jo er kendt for og i enkelte tilfælde været lettere halt.
Vi har forsøgt Zink kur i foderet, div salver, spray og lign der både skulle bekæmpe og forebygge det, bakteriedræbendesæbe , den har også været på direkte penicillin af dyrlæge hvilket virkede men det kan den jo ikke blive ved med i al evighed, nu starter den ogs stævner så det skal helst være tilladt så man kan bruge det jævnligt.

Er der noget man kan gøre?
Hvad virker for jer?

Spørger mest for "skønhedsfaktor" at det kunne være dejligt hvis der nu fandtes noget vi havde overset der kunne holde det lidt mere nede, det jo hverken dejlig for hest eller rytter at den døjer med det :D.

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  KONSTANT muk hos hest
  • #1   10. aug 2023 Er du sikker på, at det er muk? Kan det eventuelt være skab? smiley

  • #2   10. aug 2023 Hvor gammel er hesten?
    Min egen vallak har også døjet en del med muk. Vi havde bl.a. et forløb der endte på 3 ugers penicillin fra dyrlægen. Havde ellers prøvet samtlige salver, sprays og jeg ved ikke hvad.

    Han har også døjet med luftvejene og svamp i pelsen.
    Fandt ud af at han havde cushing, og efter han har fået medicin for det, så har der 7,9,13 ingen problemer været. smiley


  • #3   10. aug 2023 Rimelig sikker på det muk
    Det danner skorper som bliver til samtlige rifter og skrammer også til hævelse og ømhed, mest på hvide sokker så det rimelig rødt og irriteret i koden

    Hun er 10 og har hvertfald døjet med det on/off de sidste 4 år hvor jeg har haft hende


  • #4   10. aug 2023 Har du haft en dyrlæge ude og kigge på det, siden du er så sikker? Det ville jeg i hvert fald have, når det er et tilbagevendende problem smiley

  • #5   10. aug 2023 Ja
    Vi havde her for nyligt for den blev ramt så voldsomt af det at bagbenet var helt tykt og den havde feber, og var stokhalt
    Dyrlægen hurtigt konstaterede det var muk som var gået til betændelse i lymfekarrene

    Inden vi havde dem ude havde vi også forsøgt at bekæmpe det i koderne med div spray og salver som skulle virke bakteriedræbende og beskyttende men det var ik nok

    Efter er det bare kommet tilbage igen i perioder
    Som om det vi bruger ikke rigtig har den ønskede effekt, tager lang tid og få bugt med det og kommer ofte tilbage når behandling er slut
    Og det er ved at være pænt træls syntes snart vi har været markedet rundt (og i samråd med dyrlæge sendt billeder af produkter og koderne osv)

    Jeg forstår fuldt ud nogle bare er mere tilbøjelige til få det og mere sarte end andre men HVIS nu der fandtes noget enten tilskud til immunforsvar eller sæbe/creme lign. vi havde overset som måske kunne hjælpe så var det da hvertfald et forsøg værd

    Det dog vigtigt at sige at den meget sjældent har været halt af det trods rifter og hævelse så et kæmpe problem er det ikke på den måde, men det da stadig træls

    Og hvorfor det kommer tilbage om den mangler noget i vitaminer?, For for det meste har behandlingen ofte virket med en zink salve og evt sæbe hver 3 dag (tørre ben) men så snart vi har fået bugt med det og stoppet med behandling så en uge efter eller noget så har den det igen... :/.


  • #6   10. aug 2023 Måske du i virkeligheden bare skal behandle med sæbe og zink salve hver tredje dag fremover? Det skader i hvert fald ikke smiley

  • #7   11. aug 2023 Det har vi også gjort smiley
    Men vi syntes ikke længere det har helt den effekt som ønsket

    Måske vi skulle snakke med en dyrlæge igen, det har du helt ret i, men hvis nu nogle havde oplevet noget lign at det kommer igen og der var noget andet der virkede for dem syntes jeg det var et forsøg værd inden man kontakter dyrlæge for den er jo ikke halt på nuværende tidspunkt det vil bare ikke gå væk


  • #8   11. aug 2023 Overvej evt en general vit/min kur. F.eks. Mega vitality, microvatal eller anden lignende fra andre mærker smiley
    Og ellers havde jeg nok taget fat i dyrlægen, for at høre om de har en ide til hvad du kan gøre.

    Er der mudder på folden? Og hvad står den på af strøelse i boks/løsdrift?


  • #9   11. aug 2023 Folden hun normalt går på er stor og med masser af græs også i vinterperioden så mudder er minimal, hun går nemlig kun sammen med 1 kat 3 pony så de pløjer det ikke ret meget op
    Hun står på træpiller i boks som bliver ordnet dagligt

    Men ja en generel vit kur er måske en god ide, hvis hun nu mangler noget til immunforsvar eller noget for hjælpe hende med bedre kunne få bugt med det, mange tak :D.


  • #10   11. aug 2023 Hmmm... så har jeg ikke andre ideer til hvad søren det kan være...
    Prøv med en kur, evt et tilskud til at støtte op om immunforsvaret smiley
    Og ellers havde jeg nok hørt dyrlægen, om de evt har en ide til hvad søren det kan være. For det er da bestemt ikke fedt at stå med... smiley


  • #11   12. aug 2023 vi plukker hyben og tørre dem og laver det til pulver det hjælper på dem som får mug og brændenælder tørrre vi også og blender det skulle også hjælpe på mug

  • #12   13. aug 2023 For år tilbage døjede mine med hvide ben også med muk engang i mellem, men fik tip om at give dem eggermans vitamin bricks som tilskud og efter de har fået dem, så har ingen muk mere og det er nok 10 år siden at jeg har haft en med det smiley

  • Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Svar: 17
    #13   13. aug 2023 Har du prøvet med et zink/kobber tilskud eller kun med zink? Eller overvejet at skifte foder? Det år jeg for mange år siden fodrede med Regulator Complete var et rent mukhelvede. Selv den der i de over 20 år, jeg kendte hende, hverken før eller efter havde muk var ramt det år. Er der planter der giver fotosensibibiltet på folden? F.eks smørblomster? Med lidt held kan jeg klare det uden at vaske, men bare ved at smøre med kopattesalve iblandet Stalosan.

  • #14   13. aug 2023 Cecillie h
    Den havde jeg aldrig hørt før, det var måske et forsøg værd

    Vindens Arabian ved du hvor man kan få det? :D.

    Ditte h
    Kun zink har vi prøvet vidste ikke lige kobber kan hjælpe på det?
    Lige foder skift er lidt problematisk
    Da den er noget varm i hovedet og kun må få lav sukker og stivelse indhold
    Også har den også døjet med mavesår så det skal der også tænkes over ved foder valg


  • #16   13. aug 2023 Ved ikke lige i Nordjylland men de kan fåes i det fleste butikker der forhandler eggermans smiley
    Både i en spand med 3-4 kg eller hvad der nu er i og i en sæk med 14-15 kg tror jeg det er


  • Mimre
    Mimre Online Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.895
    #17   14. aug 2023 Dit svar til Ditte H får mig til at foreslå dig, at du overvejer at nøjes med stråfoder og en god vitamin-/mineralblanding.

    Jeg har en vallak, som havde muk (måske?) da jeg købte ham, og jeg har i flere år brugt meget energi på at behandle og spørge/læse om behandlinger - stort set uden resultat. Til trods for meget tørre folde var han stort set altid fuld af skorper, og ind imellem bredte det sig op ad benene.
    På et tidspunkt sagde en dyrlæge til mig, at jeg måske skulle læse lidt om MS (Mallander/Sallander), som er en overproduktion af keratin der giver muklignende symptomer. Den findes især hos de svære racer, som jo har meget hovskæg - men mange ting passede faktisk godt på min hest.

    Skæbnen ville, at jeg skiftede adresse, og måtte have hesten opstaldet ude - og han står nu på en gård, som ligger i en mose. Det betyder, at han går på folde med temmelig meget mudder det meste af året, og selvom han kan gå op på det tørre, så foretrækker han at pøle lige igennem alle pladderhullerne (man er vel dreng, ikke? smiley )
    Samtidig er han kommet på en anden foderplan, hvor han hovedsageligt lever af hø og wraphø med et ret lavt proteinindhold - og så får han sine vitaminer og mineraler. Færdig, slut.

    Han er en hest med pænt meget energi, og kan sagtens arbejde på denne diæt - og rent faktisk er hans koder og underben hele og skorpefri, næsten året rundt.
    Jeg var jo i starten bekymret for, at han kom i underskud af alle mulige ting, mest fordi han tabte sig lidt - men da han i anden forbindelse fik taget en blodprøve, viste den meget fine værdier hele vejen rundt, så han har altså ikke brug for alt det protein, han tidligere har fået. Og måske var det dét, der slog ud på ham?

    Jeg ved at hos fx Jyder og Belgiere er man meget bevidst om at fodre proteinfattigt af hensyn til de kløende ben - og jeg tror at vi andre måske godt kunne lære noget af det.


  • #18   14. aug 2023 Det er hyben nær vi plukker

  • #19   15. aug 2023 Det kan godt være at jeg har overset det, men er der blevet taget blodprøver for at se om der er noget hesten reelt mangler og er der blevet taget skrab-prøve af den potentielle muk, sådan så man kan få be eller afkræftet om det nu også er muk.
    Efter hesten har fået antibiotika er der så efterfølgende givet en eller anden form for probiotika. Antibiotika er ret hårdt ved tarmens mange gode bakterier, mikrober m.m., som har stor indflydelse på immunforsvaret, så tænker hesten nok godt kunne have gavn af sådan en kur til at hjælpe tarmfloraen på rette kurs igen
    Også hvor må det være frusterende ikke at kunne slippe helt af med det, håber at det lykkedes at finde det som hjælper på netop din hest smiley


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #20   17. aug 2023 Mug på en hest kan være svær at komme til livs. Over google kan du købe et specialmiddel. Men din hest skal under behandlingen ikke gå på en mark med hverken meget eller minimal mudder. Den skal gå på en total tør mark. Hvis den står i box , skal der renses hver dag. Og husk før behandlingen at få renset sårskorperne væk med en meget stiv børste. Det kan godt gøre lidt avs på din hest. Og så skal du behandle muggen regelmæssig til det er væk. (Til sårene er væk). Du må forvente det tager nogen tid.

  • #21   18. aug 2023 Sørg for at holde benene så tørre som muligt. For meget vask kan faktisk også øge risikoen for muk. Mudder på benene, lad det tørre og børst så grundigt og nøjes med at vaske/skylle ben 1 gang om uge.


  • #22   21. aug 2023 Marian
    Hvordan gør man så når hun ofte bliver spulet efter ridning for at få vasket sved af?
    Ikke at man direkte vasker benene men det kan jo ikke undgås de bliver fugtige
    Og hvis man lader det sidde og børster af senere er der bare nemt tildens til svamp/skæl i pelsen har jeg hørt

    Maria
    Der er faktisk ikke blevet taget blodprøve, hvorfor ved jeg faktisk ikke det har da bare aldrig været snakke om trods dyrlæge ude- kontakt med jævnligt om det, det er måske egentligt en godt ide, hun fik sådan en kur til maven efterfølgende og immunforsvar boost (udover mavesår medicin) , da penicillin nemlig godt kan være lidt hårdt ved dem også derfor vi jo gerne vil finde en anden løsning der virker så vi kan undgå penicillin så vidt muligt i perioderne


  • #23   21. aug 2023 Godt at høre der blev tænkt på og taget hånd om det med mave/tarme og immunforsvaret, dejligt at høre dyrlæger også tænker over det i en behandling smiley

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #24   21. aug 2023 Muk er sår, der skal heles op. Det heles kun, hvis specialsalven kommer direkte ind i såret. Hvis der sidder sårkager, må de skrabes væk før behandlingen. Hvis der er væske, ligegyldig om det er efter vask eller bare er udsivning fra såret, skal det tørres væk med en opvredet klud , gerne opvredet efter varmt vand. Så længe der sidder væske i såret kan specialmidlet ikke hænge fast i såret. Når først specialsalven er smurt effektivt ind i det tørre sår, bliver behandlingen næppe skadet af en regnbyge på en ridetur eller af afskylning af hesten. Muksalven er et oliemiddel, ofte fremstillet med tjære som grundlag.

  • Mimre
    Mimre Online Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.895
    #25   22. aug 2023 Hvis du ikke kan spule hesten uden at gennembløde benene, så kan det være at du skal overveje at gå over til at bruge spand og svamp/børste til at vaske med smiley
    Det sparer også pænt meget på vandet...


  • #26   22. aug 2023 Hvad med de der muk mudder gamacher man kan få, er det værd end penge?

    Har i erfaring med det godt kan virke lidt med forebyggende (og igang for holde sårene rene på fold, især her i vinterperioden?)

    Eller har det ikke så meget effekt


  • #27   23. aug 2023 jeg bruger en våd svamp til at tage sveden på kroppen i den situation og nøjes med at vaske ben 1-2 gange om ugen. Men ja der er lige så mange løsninger som der er mennesker, næsten.

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #28   23. aug 2023 Hej Marian D

    Du skal bare være klar over at mugmidlet er et oliemiddel. Hvis der er væske i muksåret, kan du ikke for mugmidlet til at hænge ordentlig fast. Og så virker det ikke ordentlig. Er midlet først smurt ind i et tørt sår, sker der ikke skade i behandlingen af en byge på rideturen, eller lidt forsigtigt skylle vand.


  • #29   23. aug 2023 Hej Jens C Tak for svar. Jeg ved ikke hvilket mugmiddel der er tale om. Jeg havde en hest, hvor det var blevet meget slemt. Jeg smurte det om aftenen med noget creme (tror det var blåt) og om morgenen smurte jeg med zinksalve. Og efter råd fra dyrlægen ingen vask. Det hjalp. PS hendes muk var i løbet af 2 dage blevet så slemt, så dyrlægen mente der var ved at gå blodforgiftning i, men det undgik vi heldigvis.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #30   24. aug 2023 Mukmiddel kan du selv købe hjem. Søg mukmiddel over Google.

  • #31   24. aug 2023 Jens C: Ja det ved jeg, men der er mange forskellige. Det jeg købte og brugte sammen med Zinksalven havde jeg også købt i håndkøb. Da dyrlægen kom ud, kiggede hun hvad det indeholdt og sagde, at det var rigtig godt og at jeg bare skulle fortsætte med det.

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #32   24. aug 2023 Held og lykke. Husk: hold sårskorperne væk - selv om det gør lidt ondt på din hest. Og hold hesten væk fra mudderpøle og urenset box. Og fortsæt behandlingerne indtil sårene er væk. - Det kan godt tage ret lang tid.

  • #33   19. sep 2023 jeg gav zink tilskud, det hjalp virkelig.. Organisk zink fra bluehors smiley

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #34   19. sep 2023 Hej Emma Louise. Muligvis kan zinkmidlet hjælpe. Men jeg vil foretrække også at anvende de anerkendte midler mod muk. Selv om du måske skal ofre betaling for en attest fra en dyrlæge. Det kommer også an på hvor voldsomt angrebet er. Et voldsomt angreb kræver lang behandlingstid. Derfor er det vigtigt at bruge højeffektive midler. Muk er noget hårdnakket skidt at få bugt med. Derfor er det meget vigtigt med forebyggelsen: Lad hesten altid opholde sig på tør grund.

Kommentér på:
KONSTANT muk hos hest

Annonce