{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.237 visninger | Oprettet:

Parter - har jeg bare været uheldig? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte, men tilbage sidste år begyndte jeg at lede efter en part til min hyp. Ikke sådan meget "insisterende", men fordi jeg en gang i mellem godt kunne mærke, at jeg havde brug for en "fridag" hvor jeg f.eks. kunne mødes med venner/familie. Allerede der ramte jeg ind i problemer, med folk der skrev at de havde 100% styr på deres ridning, havde haft egen hest m.v.
I det de kommer ud, kan de ikke engang lægge en sadel på hesten, og kan hverken finde ud af at sætte hesten i skridt eller stoppe den igen. Og han er altså pænt nem at ride!

Jeg gav lidt op dengang, men da jeg så kom til skade i maj mdr, begyndte jeg igen at lede efter part - denne gang mere seriøst med opslag flere steder.
Fik en del beskeder fra folk, som slet ikke havde læst opslaget igennem. Og til sidst endte det med at der var en der kom ud. De var et fint match, hun prøvede ham et par gange, og turde godt lade hende være part. Allerede efter en uge stopper hun med at overholde aftalerne, og jeg ender med slet ikke at kunne få fat på hende, hvor jeg så vælger at opsige hende.. Der gik 1,5 mdr før hun hentede sine ting smiley

Kort efter var der en ny der kom, og det har egentlig fungeret ret fint - det troede jeg i hvert fald!
Hun nåede at have part på ham i omkring 3 mdr, og hun har været syg i ca 1,5-2 mdr sammenlagt. I den tid hun har haft part, hvor jeg altså "gav slip" på dem, i form af at være der imens, der har hun redet MAKS 5 gange. Og når jeg har spurgt hvordan det er gået, har hun sagt han er SÅ sød at ride - hvorefter jeg finder ud af at hun altså kun var der i 10-15 min, og ikke har redet.
Fik fat i hende, hvor hun undskyldte med at hun ikke lige havde tid eller også var vejret for dårligt, men hun ville skrive hvis hun ikke red de dage hun var der. Det gjorde hun også et par gange - men bliver så igen mødt af staldejer, der spørger om min hest er syg/skadet, siden hun ikke har redet det sidste lange stykke tid. Selvom parten altså IGEN har sagt at hun rider.. Hun har så sagt parten op nu, efter jeg konfronterede hende med det igen..

Jeg er VIRKELIG i tvivl om jeg overhovedet gider besværet med at finde en ny part - for hold da op hvor er der mange useriøse! smiley Kan det virkelig være "normalen"?
Jeg er stadig i genoptræning efter operation, og kan først nu begynde at gøre mig håb om at kunne lave lidt jordarbejde. Han trænger SÅ meget til at blive lavet noget med, han keder sig virkelig meget, og hans krop er blevet noget rigtig møg, fordi den har bedst af daglig motion... Men åh hvor jeg også synes det er unfair overfor ham, hvis der endnu en gang skal være folk ude og prøve ham, for så at have part i et par uger, og så forsvinder de igen smiley


Så ja... summa sumarum, er det virkelig normalen, at parter er SÅ useriøse? Fælles for dem alle i år, har været at parten er/var gratis, fordi man skulle tage foldvagten 2x ugentligt, som tager ca 20 min.
Nu står han på fuldpas, så det eneste man skal er at ride/longere/gå en tur/hygge med ham, og derfor ville jeg så også tage penge for det, hvis han skal have en ny part...
Har folk en erfaring med, at parter er mere seriøse, hvis der kræves betaling?
Jeg har selv været part over flere gange - både gratis og betalte parter, og føler da at jeg har været lige seriøs ved alle sammen... smiley

Vedhæftet er et billede af min lille charmetrold fra i foråret smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parter - har jeg bare været uheldig?
  • #1   28. okt 2023 Selvom jeg egentligt mest er imod at man tager penge for sin part kunne det da godt lyde som den bedste løsning for dig så du fraskiller de helt useriøse som knap nok møder op. Hvordan er det generelt i dit område det handler jo også en del om udbud og efterspørgsel. Lyder til at du har fået en hel del henvendelser så det burde jo kunne lade sig gøre. Hvis overskuddet er der ville jeg forsøge igen også gøre det endnu mere klart at du forventer folk møder op. Der findes heldigvis også gode stabile parter derude og finder man en af dem kan de virkelig være guld værd smiley

  • #2   28. okt 2023 Maria R
    Tak for svar! smiley
    Jeg er bestemt heller ikke tiltaler af at tage penge for en part, og især ikke hvis der er hjælp med staldarbejdet inkluderet! Men havde godt nok ikke regnet med så stor en mængde af useriøse parter, der maks holder et par mdr, og lyver godt og grundigt smiley
    Det er "dsv" et område hvor det er ret normalt at have hest, har dog hørt fra andre i stalden som tidligere også har haft parter, at det har været helt umuligt at have parter uden at tage betaling for det. Synes bare det virkede for underligt, men nu har jeg så også selv prøvet det.. smiley
    Om henvendelserne ryger, når jeg tager penge for det, aner jeg ikke...
    De fleste steder i området, som kan tilbyde "samme slags" hest og faciliteter tager 500-800,- for parten for 2-3 dage ugentligt + staldarbejde. Og min umiddelbare tanke havde været 500-600 for 2 dage ugentligt (+ det løse) men ingen staldarbejde.
    Tager man 10 min længere østpå, giver folk 1000-1200 for det samme jeg kan tilbyde...
    Og evt hvis parten holder stabiliteten efter x antal tid, så kan jeg jo gøre det billigere/gratis... Ved bare ikke om det er den rigtige vej frem.. smiley

    Men ved også hvor glad jeg var, dengang jeg søgte hest at ride, da jeg endelig fandt en sød hest jeg kunne ride, og som også var enten gratis eller billig! Og den mulighed har jeg ikke noget imod at give andre.


  • #3   29. okt 2023 Jeg havde flere useriøse parter, inden jeg fandt den rigtige. Og det var for en part, man skulle betale for. Der var heller ikke noget staldarbejde. Efter jeg havde haft tre-fire parter, som hurtigt stoppede eller ikke overholdt aftaler, fandt jeg endelig den rette, hun var kun 12 år gammel, men der var virkelig forældrestøtte, og hun endte med at have part i fire år. Jeg er rigtig glad for at jeg fortsatte med at lede, indtil jeg fandt det rigtige match, for det har været en kæmpe hjælp at have en til at passe hesten, som jeg kunne stole på. I dit tilfælde ville jeg nok også tage penge for det, du kan jo altid sænke eller ophæve beløbet, når I har lært hinanden at kende.

  • #4   29. okt 2023 Jeg har faktisk aldrig haft parter til mine heste før, men har du fået en til min gamle hoppe på 22. Parten er en ung pige som kommer og rider ture 2 - 3 gange om ugen og hun kan komme når hun har lyst og vejret er til det. Det går super fint.
    Hun gir 500 kr om md.
    Hun skriver lige når hun har været der for så ved jeg hun er blevet motioneret og fodret.


  • #5   29. okt 2023 Elle
    Tak for svar!
    Jeg tror jeg prøver at give det et forsøg igen. Tænker nemlig det kunne være en rar aflastning, især fordi jeg starter på en uddannelse næste år, hvor jeg skal til udlandet 4-5 uger hvert år.

    Jeg har egentlig sat en alder der hedder +18, men det er mest fordi det er et småt sted (uden offentlig transport).Men hvis der er en forældre med, er det jo noget helt andet smiley

    Nina
    Tak for svar!
    Jeg har dsv ikke mulighed for at have det så "løst", da jeg også selv rider ham, når jeg altså ikke render rundt på krykker smiley
    Men havde tænkt 2 faste dage, med mulighed for flere ved f.eks. sygdom eller ferier, og især nu hvor jeg er pænt "handicappet" smiley

    Jeg prøver at give det et forsøg mere!


  • #6   29. okt 2023 Jeg har desværre haft samme oplevelse som dig. Mega useriøse, lyver/overholder ikke aftaler, svarer ikke tilbage osv ... Det gider jeg simpelthen ikke spilde min tid på. smiley

  • #7   30. okt 2023 Har også prøvet cirkusset med part det gider jeg heller ikke igen

  • #8   30. okt 2023 Åh hvor øv at høre at det lyder som "normalen" at der er mange useriøse parter...

    Jeg har besluttet at give det ét forsøg mere - mest fordi jeg også står og skal start epp uddannelse i Tyskland næste år, og kommer til at skulle derned 4-5 uger om året. Der kunne det være rart, at nogle gad og lave noget med ponzen. smiley


  • #9   30. okt 2023 Håber at det lykkes dig at finde det helt rigtige match af en part smiley

  • #10   1. nov 2023 jeg kan kun snakke for mig selv..
    jeg har altid partheste med fuld ansvar, overholdt aftaler, og behandlet hestene som mine egne
    men har set piger der har været i modsatte grøft


  • #11   3. nov 2023 Det er umiddelbart også sådan jeg selv mener jeg er, og også mange af mine veninder. Men er godt nok blevet overrasket over hvor useriøse folk er, og forstår da også pludselig bedre, hvorfor man hører så tit om klager over parter.. smiley


    Der kommer en og og prøver ham i næste uge, og håber virkelig at det kunne være et match smiley


  • #12   24. nov 2023 Jeg har være heldig med parter. Mine første havde jeg, mens mine heste stod på en rideskole, det var piger fra rideskolen, som jeg kendte godt i forvejen, og som jeg vidste var virkelig interesserede. Den sidste jeg har nu, var min staldejer, som kom og spurgte om jeg var interesseret. Pigen havde redet en hest på nabogården, denne var nu blevet aflivet. Jeg var lidt betænkelig, min hest er en fjordhest(stærk) og 23 år gammel, og kan ikke noget særligt ridemæssigt, så jeg var bange for pigen ville blive skuffet. Men nej hun er simpelthen det bedste der er sket, for både Karmen og jeg. Hun forstår virkelig at tumle Karmen og det er tydeligt, at Karmen er glad for hende.

  • #13   24. nov 2023 Åh hvor dejligt Marian!

    Jeg har dsv endnu engang været rigtig uheldig, og har derfor droppet ideen om part. Har simpelthen haft alt for mange useriøse ude, og ryttere der slet ikke har nogle selvindsigt i deres rideniveau. Min hest er egentlig ret nem at ride (synes jeg selv), men har alligevel krav om at man som minimum kan lidt grundridning (alle tre gangarter og kunne støtte hesten). Alligevel har jeg haft folk ude, der ikke engang kan trave uden at lande på bagsvidslen eller også holder de hele balancen i tøjlen. Selvom de siger de har redet i adskillige år og her grundridning på plads.. Synes virkelig det har været op ad bakke!


Kommentér på:
Parter - har jeg bare været uheldig?

Annonce