{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
876 visninger | Oprettet:

Hvor meget grovfoder? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg fodrer på mine 4 heste. (2 islændere på 3 og 14 år, 1 fjordhoppe på 2 år og en frieserføl på 7 mdr) de æder godt og vel 18-20 kg tørt wrap i døgnet + græs. Syntes det lyder meget. 10 timer efter jeg har fodret dem er der intet wrap tilbage. Frygter lidt for hvor meget jeg skal op på til vinter?? og om de overspiser.. vil jo rigtig gerne have at der ligger lidt tilbage i nettene når jeg kommer for at fylde dem op.

Men mit spørgsmål. For de ikke bliver tykkere end de er nu. Hvad kan jeg så gøre? Jeg har desværre ikke plads til en hø balle i stalden. Kan man smide noget halm sammen med wrappen så de får lidt bare til tyggetiden? De bliver fodret med kraftfoder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget grovfoder?
  • Mimre
    Mimre Online Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.865
    #1   10. nov 2023 Min Fjordhest æder et sted mellem 10 og 15 kg stråfoder dagligt - og han er ikke fed.


  • #2   10. nov 2023 Henover sommeren var vi oppe og give 40-50kg hø/wrap om dagen, så længe hestene gik på døgnfold.
    De står dog på jordfold (meget lidt nippegræs bagerst på folden), og er 2 af stor pony størrelse, 1 frieser/traver og 1 shetlænder.

    Efter de er kommet på boks får de omkring 20kg ud smiley


  • #3   10. nov 2023 Du kan sagtens blande wrappen med halm. Halm må dog maks svare til 50% af wrappen.

  • Mimre
    Mimre Online Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.865
    #4   10. nov 2023 Nå, nu fik jeg lige tid til et lidt mere fyldestgørende svar.
    Som skrevet ovenfor, så kværner min vallak mellem 10 og 15 kilo stråfoder (hø og wrap) i døgnet, og det samme gælder de øvrige heste (alle voksne fjordheste, i varierende grad af brug).

    Det er svært at estimere hvor meget stråfoder du får brug for, da det afhænger af flere ting. Dels naturligvis hestenes størrelse og aktivitetsniveau, men også foderets beskaffenhed. Jo mere græs der er på vinterfolden, jo mindre stråfoder har de brug for.
    Og jo flere foderenheder pr. kg, stråfoderet indeholder, jo færre kg kan de tåle uden at blive fede.

    Man regner normalt med 1,5 - 2 kg grovfoder pr. 100 kg hest som et minimum. Det betyder jo ikke, at hesten ikke kan æde mere - for det kan den sagtens - det er blot et minimum for at holde fordøjelsen sund.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #5   10. nov 2023 Hej Henriette. Allerførst ros til dig for en ganske fornuftig foderplan. Og derefter fordi du er opmærksom på evt. fedmeproblem. Der dør flere heste af fedme end af alt muligt andet.
    Du skriver ikke noget om hvor meget kraftfoder du bruger. Derfor bliver mit svar lidt bredt. For at holde dine heste fri af overfedme skal du, som du selv er inde på bruge halm. Giv dem ikke mere end at de æder op hver gang. De skal have deres nødvendige proteinmængde som du selv udregner . ( kraftfoder/ensilage, hø) Og så holder du bare øje med huldet på dine heste og regulere ned på ensilagen/høet.


  • #6   10. nov 2023 Det er svært at sige, hvor meget wrap eller hø, hestene skal have helt præcist, for wrap er en variabel. Og wrap er forskellig fra balle til balle, fra mark til mark, fra slæt til slæt, og især fra år til år.

    Græsset i år er generelt tungt fordøjeligt, og jeg personligt regulerer det med indkøbt foder/kraftfoder. Min foderplan er beregnet ud fra grovfoder. (den mængde jeg har på lager)

    Så basen er grovfoder, alt efter, hvor meget du har til rådighed. Har de svært ved at holde huld, suppleres med kraftfoder. Holder de rigeligt fint huld, skal kraftfoder reduceres. Fællesnævneren er og bør i min optik altid være halm. Halm skal være ædelystfoder mellem fodertiderne, såfremt wrap/høet er så godt, at det ikke kan fodres ad libitum.

    Hvad kraftfoder angår, er det ikke noget jeg har en særlig holdning til, når det bare er en hestefoderblanding. De indeholder som regel en stor andel cellevægge/fibre og er lave på energi.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #7   10. nov 2023 Det fremgår ikke helt klart af dit indlæg, hvorvidt der er tale om 18-20 kg i alt, eller 18-20 kg pr. hest - men hvis det første, vil jeg mene det er i underkanten, hvis det sidste sulter de da i hvert fald næppe... smiley

    Til sammenligning har jeg 3 stk (2 1-ere og en hest str. 1.60) gående på vandrefold med en del græs 14-15 timer og boks om natten - de får 20-25 kg pr. døgn til sammen, i slowfeeder både på fold og boks.

    De 2 har altid noget tilbage om morgenen, den 3. sjældent - om de spiser op på folden afhænger lidt af hvor spændende græsset er.


  • #8   12. nov 2023 #4 Er det 1,5-2 kg pr 100 kg legemsvægt pr døgn?
    Så en 500 kg hest skal have 10 kg grovfoder i døgnet?

    Jeg har forsøgt at google og kan ikke lige gennemskue det.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #9   12. nov 2023 Det med fodermængde og -sammensætning er ikke ganske enkel. Jeg vil forsøge her at fortælle om noget af det. Hestens foder beregnes i proteiner og foderenheder. Begge dele er der i græs, hø, og ensilage (nogle kalder det også wrap. Sammensætning og mængde kommer an på hestens størrelse. Prøv at finde foderprogrammer på internettet. Græs, hø og ensilage er efter min mening de bedste fodermidler, der findes. Hvis hesten får nok of græs, hø eller ensilage sørger den selv for at æde det den har brug for, hvis den altså får lov til det. Det grovfoder hestene fodres med i boksen skal altid ædes op. Foder, der ligger over fra gang til gang bliver kedelig og nedsætter hestenes ædelyst. Græs er noget for sig. Hvis hestene går på en mark med god græsvækst, får de foder nok i det. Halm har jeg altid betragtet som noget man kan bruge til strøelse. Men det kan også bruges som slankefoder. Det fylder hestens mave, men der er ikke nævneværdige proteiner eller foderenheder i det. Græs kan være farlig. Hvis hestene sættes på en mark med kraftig gødet græs, der står blågrøn kan hestene komme til at æde for meget. De kan blive syge - forfangne. Det kan gøre dem halte og give betændelse ved hovene. Derfor når hesten skal på en ny mark, så vent til græsset har begyndt at sætte frø. Så er faren overstået.
    Det blev så ikke et fyldestgørende svar på emnet. Men alle er velkomne til at stille spørgsmål til mig gennem dette forum, hvis I tror det er noget, jeg kan svare på.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #10   12. nov 2023 @Jens C: Som du selv skriver, så er det ikke et fyldestgørende svar på emnet, men i forhold til forfangenhed er det faktuelt forkert - der er absolut ingen garanti for at "faren er overstået", bare fordi græsset er skredet, sorry.

    Men nu var det jo så heller ikke det spørgsmålet opringelig gik på, så lad den bare ligge her... smiley


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #11   13. nov 2023 Hej Dorthe. Tak for din hilsen. Jeg er helt enig med dig. Her er noget vi skal have med i betragtning. Nemlig også om en hest tidligere har været angrebet af forfangenhed.

    Venlig hilsen Jens


Kommentér på:
Hvor meget grovfoder?

Annonce