{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
766 visninger | Oprettet:

Lån af hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle. (beklager dumme spørgsmål på forhånd:))

Da jeg har fået mulighed for at låne en pony jeg engang havde part på, vil jeg lige se om jeg kan blive lidt klogere på det med at låne en hest.
Jeg synes det er svært at finde ud af hvad det reelt koster at låne en hest - hvis jeg søger efter det, kommer der mest artikler og opslag fra 2008 ca. og det kan jeg ikke bruge til så meget ;).
Jeg hørte engang noget om at man fx betaler ejeren 1000 kr. i måneden, men jeg synes det lyder som ret meget, når man i forvejen står for alle udgifterne?? Folk siger ofte at låner selvfølgelig står for alle udgifter udover forsikring, men der står aldrig rigtig noget om, om det koster noget udover det..? Altså fx de 1000 kr. Det lyder bare lidt mærkeligt at ejeren ikke tjener penge på det, men derimod BRUGER penge på det?
Ponyen jeg måske(!) skal låne er MEGET sensitiv (der skal arbejdes en del), har fået føl for snart et år siden og er ikke rigtig i form - hvad vil i mene er værd at betale, hvis altså det overhovedet koster noget? Hvorfor låner folk egentlig fremfor at købe? - Selvfølgelig er det dyrt at købe en hest, men er der andre fordele, enten økonomisk eller praktiske? - Fx at ejeren betaler halvdelen af dyrlæge eller sådan noget..? Hvis man betaler de 1000 kr. +- i måneden, kan det jo hurtigt løbe op i et budget, hvor man lige så godt kunne købe hesten..? Jeg ved som sagt ikke så meget om at låne heste, så i må lige bære over med dumme spørgsmål haha:).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lån af hest
  • #2   1. jan Det jeg oftest har hørt, er at man som låner står for alle udgifter på hesten undtagen forsikring (ansvar, og nogle gange en evt sygeforsikring).
    Det koster altså ca det samme som at have egen hest, men du har en tryghed i form af at kunne aflevere hesten tilbage.

    Det er vanvittig vigtigt at have skrevet en god kontrakt med klar aftale om hvem der står med byrden økonomisk i tilfælde af skader... Både for ejer og låners skyld


  • #3   1. jan Det lyder meget utraditionelt at skulle betale penge for at låne en hest, samtidig med, at man skulle betale alle udgifter. Det ville jeg personligt ikke sige ja til, så vil jeg hellere have min egen hest.

    Som Baysen siger, er det meget vigtigt, at man har en klar aftale på skrift, altså en kontrakt, som en advokat har kigget på. Der skal blandt andet være styr på, hvem der skal betale for større dyrlægeregninger.


  • #4   1. jan jeg låner en pony pt efter at min hoppe gik bort for 2 år siden. Hightlight måtte ikke stå alene, og jeg ved at han ikke trives i opstaldning ude. Og skulle købe hest nr 2 havde jeg hverken lyst eller råd til. Også fordi jeg nok dropper heste helt når jeg ikke har Highlight mere. så vil det være dumt at købe en hest nu
    så jeg valgte at låne en pony. Hun er en ældre dame som er gået på pension efter en seneskade. Så hun skal bare gå og hygge sig- ligesom Highlight også gør det. så de to gå bare og nyder hinandens selskab
    jeg giver ikke noget for det. Men har udgifter til foder/smed og evt en del af dyrlægen - alt efter hvad det er


  • #5   2. jan Jeg tror først månedligt beløb for leje af hest/pony kommer på tale når der er tale om en topklasse stævnehest. Her har jeg før set at der bliver forlangt en månedlig betaling, men her er der også tale om en service i og med udlåneren jo nærmest lejer topklasse hest/pony ud for at andre ryttere kan få mulighed for at gå de store stævner, men ikke skal ud og betale 100.000kr + for at købe en pony/hest.
    Ved "normale" udlån handler det tit om at udlåner låner hesten ud fordi de ikke længere bruger den, men ikke er der hvor de er klar til er vil sælge hesten. Derfor låner de ud så de slipper for udgiften, men de ejer stadig hesten og kan få den igen hvis deres behov lige pludseligt ændre sig eller de ønsker hesten hjem igen.

    Som de andre skriver er det allervigtigste at der bliver udarbejdet en meget udførlig kontrakt hvor der står hvilke regler som gælder især med de ting som hurtigt kan blive store økonomiske udgifter. Det er nok også godt at have afklaring om hvornår man ringer efter akutdyrlæge m.m. Det er ikke alle der har samme holdning til hvornår/ hvor hurtigt der ringes efter dyrlæge og sådan noget kan hurtigt skabe fnidder hvis den ene mener der ikke var behov for at kontakte dyrlæge og låner så har gjort det alligevel og udlåner nu står med en udgift de ikke mener var nødvendig.

    En ting er helt sikkert. Du skal have din(e) forældre med indover det netop fordi man kommer til at stå for ansvaret for en anden persons levende ejendom så på nogen punkter tænker jeg at det næsten kræver mere ansvar en var det ens helt egen hest


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #6   12. jan Efter nærmere overvejelse vil jeg råde jer til at undlade at låne en hest. I kommer let til at hænge med dyrlægeomkostninger og foder til en hest, som I kommer til at holde af, og I alene derfor får svært ved at komme af med igen. Sørg i hvert fald for at have en (skriftlig) slutdato. Få altid en voksen som medunderskriver på en skriftlig låneaftale!

  • #7   15. jan jeg har lånt flere heste, fælles for alle aftaler, jeg stod med alle udgifter, opstaldning, dyrlæge, smed. til gengæld stod ejer af hesten selv med forsikringen af hesten.

    Der har så været krav om at hesten selvfølelig passes efter alle kunstens regler, men jeg har haft hesten helt som min egen, jeg har blot, og gør stadig, oplyser ejer om hvor hesten står, og groft hvis vi laver noget spændende eller anderledes, står jeg med noget sygdom, kontaktes ejer og vi fælles finder ud af hvad der er bedst for hesten. smiley


Kommentér på:
Lån af hest

Annonce