{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
421 visninger | Oprettet:

Græsning. Langt græs eller kort/nedbrudt? {{forumTopicSubject}}

Hej forum... Jeg har lige et spørgsmål jeg håber i kan gør mig lidt klogere på.
Jeg står og skal vælge sommer fold.
Jeg har 3 heste 2 fjordhest og 1 jysk hest (1 fjordhest på 9, 1 fjordhest på 5 og en Jysk på snart 3år)
De laver alle 3 det jeg vil kalde let arbejde.

Fik afvide af dyrlægen at vi skulle pas lidt på med sommer græs. Okay det giver go mening ?? men så blev vi foreslåt at sæt dem på ned bidt græs ?? men er det ikke der aldt sukker sider?? Det siger min logisk mig, (har læst til landmand for mange år siden så det er lidt rusten).
Min tanke var små folde med græs og så få timer og så på ders alm fold med hø. Hvad tænker i?
(Vi skal selvfølgelig ind græsse først osv)

Kh Christina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Græsning. Langt græs eller kort/nedbrudt?
  • #1   10. maj Kort/nedbidt græs = stresset og derved højt fruktan/sukker niveau.
    Højt græs (+5-10 cm) = lavt sukkerniveau.

    Det man så oveni skal huske, er at hesten kan få en del mere indenbords ved det lande græs, end det korte.
    Og de kan nå at spise ABSURD meget, på et par timer smiley


  • #2   10. maj Jeg ville også sætte dem på nedbidt græsfold, hvis der ikke er nogle af dem der umiddelbart er disponeret for forfangenhed. Så skal de arbejde lidt mere for føden, og det er begrænset hvor meget de kan spise på en gang, pg derved også hvor overvægtige de kan nå at blive, som er det der bla øger risikoen for forfangenhed.

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 213
    #3   12. maj Som andre skriver - der kan ganske rigtigt være mere sukker i det nedbidte end det lange, men regnestykket er en del mere komplekst.
    Bla. handler det jo ikke udelukkende om sukker, men også samlet FE-indtag - og der vil langt græs hurtigt overhale det korte.

    Er det "kun" et spørgsmål om at hesten ikke skal ha' for mange FE, er nedbidt et godt bud, og det samme kan jordfold/græsfold-kombinationen være - er hesten glykoseintolerant/EMS kandidat er begge dele no go.

    Har I overvejet vandrefold?


  • #4   13. maj Jeg ville sætte dem på langt græs i kortere tid af gangen, og så tilbage på almindelig fold med hø/wrap smiley

    Især hvis de er disponeret for forfangenhed smiley


  • #5   15. maj Tak for jeres go svar.

  • Annette Lund S
    Annette Lund S Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Svar: 6
    #6   16. maj Ja græsning af heste kan være noget af en forvirrende sag.
    Jeg har en pony som har været forgangen på alle 4 og har cushing og derfor må være på vagt for hvor meget græs de får.
    Jeg indgrænser meget langsomt og stiger med 5 minutter hver dag indtil jeg når 3 til 4 timer om dagen.
    Jeg gør også en anden ting. Jeg måler græsset hver dag for sukkerindhold som ikke må overstige 6 %.
    Jeg måler både langt og kort græs for at være sikker. Og det er med et refraktometer som kan købes på nettet for ca 4-500 kr. og den kan også måle sukkeret i wrap hvis man vil det.
    Jeg har gjort det i ca 4 år og jeg har rigtig flotte ponyer ud af det. Ingen af dem har haft voldsom overvægt siden.
    Græs i skygge har ikke så meget sukker som græs i solen. Det er min erfaring.
    Hilsen annette


  • #7   17. maj Det er ikke græssets længde, der afgør andelen af sukker. Det er klart, at længere græs indeholder mere nedbrydelige og unedbrydelige fibre, så det 'fortynder' indholdet af sukker.

    Men en større mængde græs er også lig med mere sukker. Det er almindelig matematik.

    Sukkerindholdet afgøres af temperaturen. Jo koldere det er, jo mere sukker trækker græsset op i strået. Om natten er mere sukker end om dagen. Målbart, men ikke mærkværdigt.

    Tidligt forår med nattefrost trækker græsset derfor meget mere sukker op i strået, da det virker som frostsikring. Kan ses ved at bladspidserne bliver lilla. (skal ikke forveksles med magnesiummangel i græsmarken, der viser sig som samme misfarvning af bladspidser, men en anelse mere orange).

    Temperaturene både nat og dag har den seneste uge været så høje, at sukkerindholdet ikke er særligt højt i græsset.

    Så kan man snakke forskellige sorter... Har man en god græsmark der består af rajgræssorter og svingel, skal man ikke bekymre sig om sukker. Men er det en upasset mark, hvor græsset over vinteren har været dødbidt, og det eneste græs der er er enårigt rapgræs (ukrudt), så skal man passe på de ikke foræder sig i det, da det ikke indeholder så stor en andel fibre, og koncentrationen af sukker dermed vil opleves som stor.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 213
    #8   17. maj @Ann C - tror du forveksler rajgræs og rapgræs...
    Rajgræsser har typisk højt fruktanindhold, mens rapgræs og svindel begge ligger moderat.


Kommentér på:
Græsning. Langt græs eller kort/nedbrudt?

Annonce