{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
499 visninger | Oprettet:

klipning af hest +/- ? {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg kom over en debat om dette emne på en anden side, hold fast de diskuterede.. Og jeg er meget glad for diskutioner, og ved flere andre herinde også er det.
Hvad synes du om klipning af hest?
Klipper du selv din hest?
Hvordan klipper du så din hest?
(det er pælsen jeg mener..)
Hvad for en effekt har klipningen?
Hvordan påvirker den hesten?
Kom nu, lad os få en rigtig debat:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  klipning af hest +/- ?
  • #1   27. feb 2008 Jeg synes det er i orden at klippe sin sportshest, selvom at det nok ikke er fedt for den med dækken.
    Vi klipper selv, når der er behov for det, men det er længe siden. Og hesten bliver fuldklippet (Pento i hvertfald). Og det påvirker Pento meget, så bliver hun langt friskere, selvom at hun hader sit dækken (:


  • #2   27. feb 2008 Jeg klipper min for at den ikke bliver så svedig efter ridning og derved har hurtigere ved at tørre:) Jeg klipper dem over hele kroppen undtagen benene og hovedet:)

  • #3   27. feb 2008 Syntes at klipning ikke burde finde sted, da hesten så skal gå med dækken, og ikke har særlig god bevægelses frihed i et dækken...

  • #4   27. feb 2008 jeg klipper ingen af mine, da de ikke bliver brugt seriøst, de går heller ikke med dækken(self. hvis de har svedt, får de lov til at stå med det til de er tørre).
    jeg er meget imod at man klipper hesten, da det er imod dens natur. Jeg kan godt se det er praktisk når man bruger hesten seriøst, og rider masser af stævner og sådan, men mine bliver altså ikke klippet, det er ikke andet end tid at spilde på at tage dækken på, og af igen for at få et varmere eller kolder på.


  • #5   27. feb 2008 2 af mine to er klippet. Den ene fordi den ellers klør sig om vinteren, den anden fordi jeg rider ham, og han elleser sveder som en gris. smiley
    Sys det er pæneest hvis al pelsen (ben, hovede, og alt) bliver klippet væk. var oppe på et stutteri og hjælpe inden og under forbesigtigelse af 2 års hingst i november, havde intil da ikke troet man vile kunne klippe det hele væk, men det ser brand godt ud !


  • #6   27. feb 2008 Hvad synes du om klipning af hest?
    det ser herre grimt ud.. men det er 100 gange bedre end en syg hest pga den bliver gennemblødt under ridning....

    Klipper du selv din hest?
    Nej. jeg ligger dækken på "tidligt" i stedet.. på den måde undgår jeg at isabella sætter den smule pels hun nu KAN sætte.. og jeg undgår at hun taber sig (hviket hun gør hvis hun fryser)

    Hvordan klipper du så din hest?
    (det er pælsen jeg mener..)
    hun bliver ikke klippet

    Hvad for en effekt har klipningen?
    det hjælper så hesten ikke står og er gennemblødt efter en "hård" ridetur... og det kan hjælpe heste som får tør/irriteret og skællet hud om vinteren fordi deres hud ikke kan ånde igennem den tykke pels (det er der nogle heste der ikke kan)

    Hvordan påvirker den hesten?
    nogen påstår at hesten bliver mere sart??

    men jeg ved det ikke


  • #7   27. feb 2008 Synes det er iorden at klippe hesten, men den skal selvfølgelig have et varmt og behageligt dækken på. Mulle er klippet og jeg er rigtig glad for det, og når man træner hårdt dressur/spring eller andet hårdt så sveder den meget og den har svært ved at slippe af med alt sveden hvis den ikke er klippet, og det ser en DEL bedre ud smiley

  • #8   27. feb 2008 Hej

    Vi klipper selv, og bruger fuld klipning, på nær hoved, vi bruger det kun på kunkurence ponyerne, de andre ligner små bjørne smiley men når det ikke er nødvendigt at klippe avls hopper og plage, vil jeg ikke gøre det.

    Anita W


  • #9   27. feb 2008 Hvad synes du om klipning af hest? Jeg synes det er helt iorden, klipper selv min, så vi undgår nyreslag efter træningen.
    Klipper du selv din hest? Ja, det gør jeg
    Hvordan klipper du så din hest? Jeg klipper ikke ben og hoved, men ellers resten
    (det er pælsen jeg mener..)
    Hvad for en effekt har klipningen? At den tørrer hurtigere efter en svedig træning
    Hvordan påvirker den hesten? Pearly bliver ikke påvirket smiley


  • #10   27. feb 2008 Klipper du selv din hest?
    - Ja, hun bliver klippet 2 gange hver vinter.

    Hvordan klipper du så din hest?
    - Hun er klippet over det hele, undtaget sadellejet, fra knæ/haser og ned.

    Hvad for en effekt har klipningen?
    - At hun ikke sveder så meget og det ser også pænere ud til stævner, istedet for en langpelset hest. Det er ikke til at holde rent heller.

    Hvordan påvirker den hesten?
    -Hun bliver en del mere frisk og i uger efter at hun er blevet klippet er hun fuldstændig overgearet xD


  • #11   27. feb 2008 Jeg klipper ikke min hest, ser ingen grund til at klippe hende

  • #12   27. feb 2008 Personligt klipper jeg fordi
    1) Så sveder hesten mindre hvilket fører til
    2) Den står ikke og er våd og bliver syg.
    3) Den bliver nemmere at holde ren og det er nemmere og opdage skader o.l

    Jeg ville ikke klippe hvis hesten skulle bruges kun til "let arbejde" hvor den ikke ville blive gennemsvedt, selvom det jo er pent med en klippet hest. Det er self. nemmere at holde disse heste rene o.l når de er klippet også, men det har ingen mening for hesten, kun for menneskene..

    Det er mere "normalt" at klippe rideheste fremfor travheste. Det synes jeg er en smule underligt, men i den anden debat kom det fram noget som for mig kunne virke logiskt..

    De sagde det her:
    At når hesten løber udendørs og er klippet og det er meget koldt (det kan det tit være i Norge jo;)), så vil dens muskler blive nedkølet udenfra, og dens blodomløb vil blive dårligere i disse muskler, og O2'et vil ikke komme så effektivt rundt som om den havde haft det varmende lag rundt sig med pæls. Det lyder jo ret logisk.. Der var en der havde haft en travhest der havde tabt sig helt i form (med tanke på løb) når den blev klippet... Det har jeg også hørt andre travheste har, så jeg tror måske jeg har fundet en god forklaring, men jeg ved det jo slet ikke sikkert..


  • #13   27. feb 2008 Jeg klipper ikke min hest. Jeg giver ham et tyndt regndækken på meget tidligt og skifter det så ud med et tykkere når det bliver lidt koldere,

    Men syntes det er fint nok at klippe sin hest hvis den fx sveder meget når man rider.


  • #15   27. feb 2008 jeg synes det er helt ok at klippe sin hest. jeg kan ikke se hvorfor det skulle være synd for den?
    jeg klipper ikke selv Carola da hun ikke får vinterpels=)
    men hvis hun fik det ville jeg da helt klart klippe hende hvis det var nødvendigt.


  • #16   27. feb 2008 Min er klippet fordi det var han ganske enkelt da han blev købt af os smiley ..
    Han er klippet over det hele og lidt i hovedet (Der til kind benene..) .. Det er jeg glad for,, For han bliver ikke så vååd når vi har redet ;b


  • #17   27. feb 2008 Klipper ikke.
    Går ikke med dækken.

    Pippi sveder sjældent efter træning. Måske efter hård spring, men sjældent. Den er svær at køre til sved. Også under de forhold vi har her om vinteren, der bliver redet knap så meget når vejret er som det er og det ikke er noget ridehus smiley


  • #18   27. feb 2008 Egentligt sjovt alt efter hvilken hest man har =Vilke meninger man har og så mange ting:)

    Fx. synes nogle at det er direkte synd for hesten at den skal klippes og gå med dækken og andre vil ikke undvære at han den klippet =P


  • #19   27. feb 2008 mine heste er klippet....
    ponyén pga den står og koger i stalden og jeg vil ikke ha ekstra dyrlæger regning.

    Ride hestene så se kan komme af med varmen under ridning ( i går jo heller ikke i sportscenter med jakke, og der efter godt svedt ud i kulden uden tørt og ekstra tøj)

    den ene af mine heste var det ikke meningen skulle klippes i år men hun blev ved at være trist og "slap". efter hun blev klippet er hun livet helt op, hun Elsker virkelig at blive klippet......
    det er jo også vigtigt hvilket dækken man vælger at ligge på sin hest når den er klippet, efter jeg er begyndt at klippe alle hestene er min dyrlæge regning faldet væsenligt...

    Alle mine heste er klippet over alt...


Kommentér på:
klipning af hest +/- ?

Annonce