{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
863 visninger | Oprettet:

Ang billige hovedtøjer mm. {{forumTopicSubject}}

Nu sidder jeg og er godt igang med arbejdet med læderolien, hvilket fik mig til at tænke på et råd jeg fik fra en garvet kusk, ang billige stive seletøjer, og gamle stive seletøjer der ikke er mørnet.

1. Køb en læderolie af god kvalitet
2. Giv seletøjet alt det læderolie det kan suge, spar endelig ikke på det.
3. Hæng det et tørt sted i en uges tid.
4. Giv det endnu engang så meget olie det kan suge.
5. Lad det hænge et par dage til det er trukket godt ind.
6. Brug det.

Dette er sig selvfølgelig også gældende for hovedtøjer og andet af læder.

Et godt råd jeg lige synes jeg ville dele med jer andre, for der er garanteret flere der har det ligesom jeg, og ikke har vildt mange penge til at købe de dyre bløde hovedtøjer mm, men som synes at de billige kan virke meget stive og næsten ikke til at åbne/lukke smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ang billige hovedtøjer mm.
  • #1   22. jul 2008 Smart (: Man kan også lægge dem i blød i læderolie en nat og tørre det dagen efter..

  • #2   22. jul 2008 © L y k k e b r u n d i n e n «
    Ja, det er lidt nemmere, men det kræver godt nok en del læder olie, og så skal det resterende samles op bagefter smiley


  • #3   22. jul 2008 Det har jeg os altid gjort smiley hehe

    Line:
    Det har jeg da gjort med mange af mine hovedetøjer, ingen af dem er gået i stykker endnu?


  • #4   22. jul 2008 tjah jeg har så fået noget HELT ANDET af vide smiley

    HVER gang du har redet, så tør din trense af med en fugtig klud... har hesten svedt meget smøres der et tyndt lag læderSÆBE på.. som ikke vaskes af igen...

    HVIS trensen skal skinne ekstra meget, så KAN man smøre MEGET LIDT læder olie på op til et stævne...

    brug ALDRIG læderfedt på din trense... da det får mange trenser til at give sig i lædret


  • #5   22. jul 2008 rådet har jeg fået af min ridelære...

    hun er 51 år gammel.. da hun blev konfirmeret købte hun en BRUGT kandar, og en trense.... hun har behandlet dem som jeg har skrevet her, og de er stadig fine og flotte og brugbare smiley


  • #6   22. jul 2008 Det kan godt være at en eller anden billig madolie som læderet bliver lagt i blød i, er en lettere løsning, men jeg er ret sikker på at du ikke får den samme kvalitet læder ud af det. Og jeg er endnu mere sikker på at den ikke er billigere. En liter læderolie til godt 100 kr, holder til rigtig mange gange pudsning.

    sandie L
    Rådet jeg kom med var til nyt og stift, eller gammelt stift læder der har lagt i længe, og har ikke noget med alm pleje af læderet at gøre.
    Mættet læder (enten udstyr af god kvalitet, eller som har fået turen) skal også bare lige have lidt for at skinne.


  • #7   22. jul 2008 vi har kaninunger K - Det er rigtigt nok.. Mine læderstøvler mugnede engang fordi jeg havde haft dem på i regnvejr, og så pakket dem ligeså fint ind i deres pose.. Så var der kommet et ordenligt lag hvid muk.. Amenam! Troede nogen havde malet dem :b Børstede det bare af med en strigle og i dag har de ingen mén af den episode smiley

  • #8   22. jul 2008 Arh smart smiley troede ikke man kunne bruge alm. olie smiley

  • #9   22. jul 2008 Der er da stor forskel på indhold i olie. det kan godt være at man kan få læderet blødt ved at lægge det i blød i alm olie. Men det jeg snakker om er en engangs forestilling, det skal ikke gøres igen, læderet bliver ved med at være blødt, smidigt og holdbart, så længe det bliver behandlet rigtig og brugt, og dermed ingen grund til at lægge det i blød i nogen former for olie sidenhen

  • #10   22. jul 2008 Det der er i blødgør læderet, er noget der er i alle olier. !

  • #11   22. jul 2008 Det er altså rigtigt at læderolie ødelægger syningerne smiley Hellere læder-fedt, hvis det endelig er.

    Er enig med Sandie L på den her... Det bedste er at tørre sin trense (og sadel for den sags skyld) af hver gang man har redet. Tør sved og andet skidt af, og brug gerne lædersæbe. Tiptops er rigtig god! smiley
    Hvis det skal skinne lidt ekstra, så put en anelse læderFEDT på, så skulle læderet holde i mange år smiley


  • #12   22. jul 2008 Cecilie J
    Det råd jeg skriver handler ikke om pleje af læderet. Men noget du skal gøre en enkelt gang hvis du får købt et hovedtøj eller andet, som er meget stift og næsten ikke til at bruge, eller hvis man har noget der har lagt meget længe og ikke er blevet brugt og dermed er blevet stift og ubrugeligt. Derefter skal det passes som Sandie L skriver, men det læderet skal altså være i orden og holdbar først.

    ¤Svindel&Humbuk¤ Nu med eneren Tasso .
    Det der er i de gode læderolier er ikke bare noget der blødgør læderet, der er også noget som gør ind og styrker læderet og gør det mere holdbart.
    Der er stor forskel på hvad olie indeholder, eks er det ikke godt at bruge madolie til hove fordi at de er tørre, da det lukker af så der ikke kan komme fugt til hoven, hvor levertransolie er vandgennemtrængene


  • #13   22. jul 2008 Få dig evt. en slave! TSK!

  • #14   22. jul 2008 Jeg gør det der hvor jeg arbejder, de har 5 trenser og 3 sadler. Det tager ikke mere end 10-15 min. Og selvfølgelig behøver man ikke gøre det hver gang man har redet smiley men i hvert fald at tørre trensen af for skidt i nakken, pandebåndet, næsebåndet og næseremmen tager i hvert fald ikke mere end 5 minutter.

    Labaniet
    - Selvfølgelig smiley det var også mere et godt råd til at få det til at blive VED med at være holdbart. Er helt enig i din metode for at FÅ det holdbart smiley


  • #15   22. jul 2008 Kijofreg - Skumfidusjomfru - nu med eneren Tasso!
    Det jeg skrev med olien var bare for at fortælle at der er forskel på olier, hvor du skrev at det der gjorde blødt er i alle olier.
    Det må i også godt, men i skriver at det gør det samme som en god læderolie, hvilket ikke er tilfældet. Jeg vil nok være på vagt med at købe brugte hovedtøjer, for efter hvad jeg kan se af den her tråd er der nok en del der bruger madolie til deres hovedtøjer, og jeg ville ikke ture købe et hovedtøj der er behandlet med madolie, jeg tror ikke på at det ikke gør nogen skade ved læderet.

    Cecilie J
    Der er vi også helt enige, mht vedligehold smiley
    Det virkede bare lidt som om at både du og Sandie havde misforstået mit råd - og flere andre også. Som om det var noget man skulle gøre jævnligt for at holde det blødt, og det mener jeg absolut ikke smiley


  • #19   23. jul 2008 sadelmagerne frafåder det, da læderet ikke har godt af det og slet ikke sadler da det ødelægger stopningen.

    De anbefaler fedt med parafin i.


  • #20   23. jul 2008 Der er sgi nok heller ikke sadler! Det er hovedtøj, grimer m.m..
    Og du kan ikke komme uden om det er sund, for læderet at ligge 24 timer i olie!


Kommentér på:
Ang billige hovedtøjer mm.

Annonce