{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
703 visninger | Oprettet:

Unghesten bukker {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige købt en super lækker hest på 7 år. Har kun haft ham 1 uge. Han har været ejet af en ældre mand, så ud over at ride skovtur og gå for vogn kan han intet. Når jeg rider ham går han hurtigt i stå i traven. Igår havde jeg så taget korte sporer på for bedre at holde ham igang. De første 20 min. gik han som en drøm. Gik til biddet og lystede hver et vik. så begyndte han igen at stoppe op i traven, i starten kunne jeg drive ham frem, men lidt efter begyndte han at bukke når jeg pressede ham. Han er ikke blevet redet i en periode, tror I det er fordi han bliver kørt træt, og det er hans måde at sige fra på? Han er ellers utrolig sød og rolig og finder sig i alt


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghesten bukker
  • #1   9. okt 2008 det er meget sandsynligt at det er fordi han bliver træt .. Husk at stoppe når han går rigtig godt.

  • #2   9. okt 2008 Er sadlen tilpasset hesten af sadelmager?

  • #3   9. okt 2008 Selvom hesten er 7 år kan det være en god ide at behandle den som unghest, altså i longe først inden du sætter dig på, træning fra jorden i det hele taget så den lærer at lystre...

    Men du skal huske at vise at det altid er dig der bestemmer, gamle mennesker har ikke mange kræfter og det kan dyr mærke. Når den gamle ville have den til noget og den ikke har gjort har han været nød til at give op, det må du IKKE gøre....
    Det er dig som bestemmer, og du skal mene det du beder den om....


  • #4   9. okt 2008 pas på med ikke at ride for meget,,, han bliver vel nemt træt ( både fysisk og psykisk)..

  • #5   9. okt 2008 For det første er sporer til for at forfine en hjælper og ikke forstærke den. Sporen skal først på når man kan bruge den rigtigt - nemlig ved ikke at bruge dem. Og nej, jeg rider ikke med sporer endnu, da min hest ikke er 100% klar over de forskellige hjælpere endnu.

    Hvis han ikke er redet i en periode, vil jeg mene at 20 min er alt for meget. Heste skal genoptrænes som et menneske. De kan ikke holde til lige pludselig bare at rides normalt. Det er nok fordi han er blevet kørt træt, men det kan også være fordi han ikke forstår dig! Når du traver, holder du så schenklerne ved? Eller slipper du i det øjeblik han har svaret frem på dem? En hest viger for pres, og hvis den derfor lærer, at når du presser med schenklerne og den går i trav, så slipper du, så vil dette indprinte sig i hjernen på den efter ganske få forsøg.

    Håber det var en hjælp. Har selv unghest (4 år).


  • #6   9. okt 2008 Hvis du kun har haft ham 1 uge- og han intet har lavet før... Så skal du ikke presse ham, men stoppe mens han synes det er sjovt. Så får han en god oplevelse, og får ikke lyst til at stoppe op og sige fra.

  • #7   9. okt 2008 HUsk han lige skal have lov til at bygge konditionen op..

    Han bruger jo nogle muskler som han ikke plejer, og det tager på energien.. Så rid 20 min til at starte med og så stop når det går aller bedst..


  • #8   9. okt 2008 Sadlen er rigtig tilpasset, ja, og jeg slipper naturligvis presset omgående han reagere på mit signal. Men det tyder altså på han bliver træt og siger fra, så jeg må bare stoppe noget før. Han er ellers vant til at blive redet og kørt for vogn, men er jo lidt et problem når jeg ikke kunne få oplyst hvor længe det er siden. Nu vil jeg bare starte helt fra bunden med ham. Tak for alle jeres råd.

  • #9   9. okt 2008 Og husk også at fodret er vigtigt.. Hvis kan sveder meget kan du give ham elektrolytter i fodret, for at få genoprettet saltbalancen og giv den ordentlig foder så den har noget energi den kan bruge af... Så jo mere du træner jo mere foder, han skal sættes op efter hvor meget form han er i, og efter hvor meget han laver.... gerne foder uden for meget stivelse, det findes i ikke varmebehandlede korn produkter....

  • #10   9. okt 2008 Jeg har en ungshest (5 år) Den er mega søøøød men, den bukker også lidt, når den ikke vil gå frem, så bliver jeg bare ved<333

  • #11   9. okt 2008 måske det er en følsom hest som ikke vil finde sig i at mennesker den ikke kender rider på den efter kun en uge!
    Eller måske den har ondt i ryggen eller et andet sted.
    Heste bukker ikke uden grund


Kommentér på:
Unghesten bukker

Annonce