{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
900 visninger | Oprettet:

Stivsindede ryttere {{forumTopicSubject}}

Hvorfor er rideverdenen så fyldt med skrøner, myter og overtro ? både omkring ridning, hestens indlæring og tankegang, flok mentalitet osv ? i alle andre former for dyretræning udvikler man sig og ser på videnskaben.. i hesteverdenen stiller folk sig helt på bagbenene hvis noget de har troet på viser sig ikke at passe..
Rigtig mange nægter at tage ny viden til sig selv om det er videnskabeligt bevist men vil hellere tro på gammel læring og deres eget skøn som jo er farvet af hvad de har lært fra starten... hvorfor er ryttere så stivsindet ?
Fx:
Heste kan ikke være frække, udspekuleret, tage røven på rytteren og lignende.. dette er videnskabeligt bevist, de mangler den del af hjernen det kræver.. alligevel er der rigtig mange der nægter at tro på det for de ved bedre.. men okay at indse det kræver også at man indrømmer at fejlene er ens egne ikke hestens..
Hestes hiraki.. rigtig mange holder på at heste har liniært hiraki med en føre hopper (før kvindernes ligestilling troede man sjovt nok det var en førehingst).. dette er også bevist ikke passer, den hest der er mest motiveret for den resurse øjeblikket handler om er lederen det øjeblik.. igen noget folk af en eller anden grund har svært ved at indse..
Krybbebidning er en dårlig vane og smitter.. det er gang på gang bevist at heste ikke kan lære af at se hinanden og krybbebidning skyldes mavesmerter pga forkert fodring, disponering for følsom mave eller stress, det kan blive "en vane" ikke selve krybbebidningen, men de kan blive afhængig af de stoffer hjernen udskiller under krybbebidningen.. igen noget nogle har svært ved at acceptere, selv om det heldigvis går bedre og bedre med at få den viden igennem smiley
Heste bliver forvirret af modstridende signaler.. dette er også bevist.. heste bliver mindre stressede og mindre anspændt hvis man adskiller tøjle og schenkel og generalt bruger enkle og få signaler.. men mange er jo oplært i den tyske skole, og at skulle indse at det ikke er det nemmeste (og nej jeg siger ikke folk er dyremishandlere eller lignende, blot at de gør det sværere for både dem selv og hesten) at "trække lidt i bremn og samtidigt trykke på speederen" gør jo at de skal starte forfra og måske indrømme man ikke er helt så god som man tror igen noget ryttere har svært ved.. Og så join-up.. forstår simpelthen ikke at en mand kan forblænde en hel generation af ryttere på den måde.. heste laver ikke join-up på hinanden, dette er bevist af masser af etologer der har studeret både vilde og tamme flokke og endda prøvet at fremprovokere adfærden.. join-up er en gammel cowboy metode der hedder whip breaking, som Monty lærte af sin far.. de gamle cowboys advarede mod at bruge den som andet end sidste udvej, da det let kan skade hesten.. Monty omdøbte det så til join-up og udbredte historien om at sådan gjorde heste ved hinanden.. og det fik åbenbart alle til straks at tro at det bare var så blidt, så naturligt og så godt.. og at overbevise folk om andet på trods af alle andre der har forsket i det siger det ikke sker og at rigtig mange etologer advare mod det, og Monty har indrømmet at alle hans historie ikke var sande, ja så holder rigtig mange fat i at det er så godt for hesten..
Og ja kunne blive ved og ved smiley er bare så træt af at heste mennesker sjældent oplyser sig og sætter sig ind i hvad der faktisk er bevist.. men køre videre på deres barnelærdom og hvad deres træner (som også køre på sin barnelærdom) siger..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stivsindede ryttere
  • #1   31. okt 2008 Hørt hørt! ;o)

  • #2   31. okt 2008 Det er rigtig(: Men jeg vil dog mene at heste godt kan være udspekulerede og være "frække" Så snart hesten finder ud af at hvis den gør på en bestemt måde slipper de for ridning/at køre i trailer/komme på fold osv. det vil jeg da kalde at være udspekuleret.

  • #3   31. okt 2008 endnu et stort diskussionsemne.... vi bliver aldrig helt enige...

  • #4   31. okt 2008 annie B: Det har nu intet med at være udspekuleret at gøre(hvilket de jo beviseligt ikke kan være) .. det er simpelt tillært adfærd.. rytterne/træneren/trækkeren har lært hesten at den får ros (dvs noget positivt) ud af at gøre sådan, fx rideskole heste der lære og gå ind og stille sig på midten, det er fordi de har lært at så stopper ridningen, det er positivt for den, derfor gør den det.. den går ikke og tænker "nu går jeg ind på midten, så slipper jeg".. det er jo også det man bruger i træning, ved fx at lære hesten at når man tager blidt i tøjlen/træktorvet skal den stoppe og man giver efter når den gør det, så lære man den at det er rette respons ved at rose den (her fjerne pres)

  • #5   31. okt 2008 Karina N: Skal det forståes som at du mener man skal ignorere eksperterne og videskaben og holde på at man selv ved bedre ?

  • #6   31. okt 2008 ang det med fræk, så er det jo bare en adfærd som vi kalder fræk.. ikke ens betydning med at hesten tænker "nu vil jeg være fræk"...
    fatter ikke hvorfor det er så svært at forstå??

    Og ligesom ude på folden, så prøver heste også deres ryttere af, da det er helt naturlig adfærd, der ikke kræver at hesten "tænker".. men det kalder vi jo også bare fræk..

    suk..


  • #7   31. okt 2008 Janni *Shakespeare* H: nu er der jo faktisk mange der mener hesten reelt er fræk, at den står og tænker "nu vil jeg tage røven på min rytter" og at den gør tingene for at genere og derfor straffer den for det... derfor synes jeg det er et trælst ordvalg at kalde det fræk, hvis man godt ved den ikke er det, da det jo netop giver unge ryttere det indtryk at hesten er fræk..


  • #10   31. okt 2008 » Sus «: Ja det er korrekt at dressur reglementet (eller hvad det nu hedder) blev oversat forkert så næsten samtidige blev til samtidige.. og så blev den metode brugt meget i tyskland da man gik over det at bedømme bespjæt og kraffulde præstationer højere end afslappede korrektgående heste, og tyskerne vandt meget, så folk begyndte at kopiere dem.. og nu er det det der læres de fleste steder..


  • #12   31. okt 2008 **Den Grønne Møgkælling** ©: Det meste af det lærte jeg også sådan i sin tid.. men var så så "heldig" at holde en længere ridepause.. og da jeg genoptog ridningen som "voksen" valgte jeg at sætte mig godt ind i tingene for at se hvad der var sket siden jeg lærte at ride smiley

  • #17   31. okt 2008 *Ædel 2'er til salg -NEDSAT! *: nu er det ikke særligt svært at sætte sig ind i hvis man er interesseret.. hvis man vil have det let tilgængeligt og samlet forefindes det meste på Epona tv (men det kræver abonnement)..
    http://www.aebc.com.au her inde kan læses rigtig meget især om hestens indlæring.. hvis man er god til engesk
    Men meget af det er jo videnskabelige afhandlinger eller bøger, og derfor viden man selv skal gide opsøge..


  • #18   31. okt 2008 Taz UDSTYR TIL SALG: Med hensyn til bid og sko er jeg så ikke enige i at de er entydigt "slemme"..
    Sko hæmmer hovens naturlige udvigelse under bevægelse og sender stød op igennem benet, så kan de undgåes bør de.. men nogle heste kan simpelthen ikke undvære hvis de skal rides.. og hellere sko end en hest der hår ondt.. fik min brug for sko ville jeg dog nok se på nogle af de nye plastik/gummi sko der er kommet og som skulle være mere flexible..
    Med hensyn til bid skal man være forsigtig og sikre sig at det passer i hestens mund (ikke bare bruge det tykkeste som man før i tiden troede var blidest).. men mener dog bid sagtens kan bruges uden at påføre hesten skade (hvis man bruger det korrekt og ikke piller eller saver den i munden).. de eneste undersøgelser jeg har set der er lavet mod bid er lavet af opfinderen af bitless trensen og derfor er hans undersøgelser ikke videre opjektive.. kom der velbegrundede undersøgelser fra velrenomerede eksperter, ja så ville jeg selvfølgeligt tage det op til overvejelse igen smiley


  • #19   31. okt 2008 Taz UDSTYR TIL SALG: Jeg har så heldigvis været så heldig at mine sidste 2 heste klarede sig fint uden sko, og min smed mener heller ikke at min unghest får brug for dem smiley men ja ingen tvivl om at de dårlige hove, til dels skyldes avls problemer og til dels den måde mange heste opstaldes på (endnu en ting folk har svært ved at acceptere er åbenbart at deres heste er flok og slette dyr og som sådan ikke er bygget til at stå i en boks 22 timer i døgnet) ..
    Jeg mener så stadig ikke at Cook er opjektiv, han ønsker at bidet skal være slemt, da han jo tjener på (en del) af dem der vælger at være bidløse.. og nogle af de ting han siger har jeg læst om at andre har lavet samme forsøg og har fået andet resultat.. ja optimalt blev hvert bid tilpasset til hesten eller alle formåede at ride bidløst og det var tilladt til stævner.. men mener ikke bid behøver betyde smerte for hesten.. der kan også give problemer med bidløs da de jo alle sammen fungere med tryk/smerte også, bare andre steder end munden.. fx cook bittles trense har problemer med at den ikke altid giver efter (løsner sig) hurtigt nok, og derfor giver sløvede signaler.. jo mindre udstyr jo tydeligere signaler og bedre timing kræver det af rytteren, er man ikke istand til dette forvirre man let hesten og så mener jeg et fornuftigt brugt bid er bedre..


Kommentér på:
Stivsindede ryttere

Annonce