{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
991 visninger | Oprettet:

Heste og salgspriser - WHAT ? Ö {{forumTopicSubject}}

Hej alle i søde HG'ere (:
Ja for et par dage siden havde jeg en snak med ejeren af det stutteri Vestri står på. Hun avler islændere og som vi jo nok alle ved er Islændere i den høje ende af prisskalaen.
Vi kom til at snakke om hestepriser lige i øjeblikket og blev enige om, at priserne på mange af 'de store hesteracer' er latterlig lav. Tit og ofte sætter folk deres heste til salg her inden vinteren til en pris der er lavere end bedækningsprisen, fordi det er billigere at sælge dem end fodre på dem en hel vinter.

Mit spørgsmål er så: <b>Hvordan kan man synes det er sjovt at avle hvis man KUN taber penge på det ?</b>
Det er jo ikke bare det at lave føllet der koster penge, det er jo også det at opfostre det og evt tilride den når den bliver ældre.
Så er der gået penge til dens mad, strøelse, arbejdskraften der er lagt i den, sko og dyrlæge i form af ormekur, vaccine, tænder og så evt. sygdomme undervejs.

en bedækning på en islænderhingst koster jo somregel omkring 8-10.000 hvis man tager en af de 'gode' hingste og allerede inden det er født har det så kostet i hvert fald 15.000 kr.

Jeg forstår ikke hvorfor prisen på varmblod er så lav mens f.eks. islænderne er dyre.

<b>Nogen der har gode svar, mog argumenter eller noget lignende ?</b>

// CSF 8D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste og salgspriser - WHAT ? Ö
  • #1   5. nov 2008 hihi sjovt spørgsmål :O) vi gør det vores heste er ren hobby og nydelse.

    vi behøver ikke tjene penge på dyrene, men hvis vi kan se en hest vokse op, og være glad og blive solgt videre til den rigtige rytter så er det nok for os :o)


  • #2   5. nov 2008 Jamen det kan jeg også godt forstå - jeg har jo også hest på hobby plan.
    jeg forstår bare ikke hvordan det kan hænge sammen på den måde, altså ved at sælge hesten for mindre end den har kostet en ?

    Det må da være svært at få det til at hænge sammen på den måde ? (:


  • #3   5. nov 2008 vi er ikke gået bankarot endnu smiley

  • #4   5. nov 2008 MEN - seriøse avlere kan vel ikke leve ved at sælge hesten til en pris der er mindre end det de 'har givet for den'..
    det er da OVERHOVEDET IKKE et spørgsmål om kærlighed til dyret.
    folk der dyrker kartofler dyrker dem da heller ikke udelukkende fordi de elsker kartofler og dermed er ligeglad med hvilke salgspris de får.

    Jeg elsker da også min hest, men jeg er da ikke interesseret i at 'tabe helt vildt mange penge' på den.

    hvi sman giver sig til at avle med henblik på salg, er det da fjollet at sælge den til en latterlig lav pris.

    Det vil jeg da i hvert fald ikke kalde seriøst


  • #5   5. nov 2008 Men der fides da mange stutterier hvis eneste indtægtskilde er deres avl. så har de jo sikkert også et par hingste som de kan trække en masse hopper på - på den måde giver de jo så ikke så meget for bedækningen, men opfostringen er der jo stadigvæk.



  • #6   5. nov 2008 Jamen jeg synes også avl er en fed ting og en hver hest vil jo give et vis antal minus føl og et vis antal plus føl mens de resterende føl vil være middel føl (:

    Men mit spørgsmål er bare hvordan prisen kan være så lav ? (:
    før i tiden ku man kun finde 20 årige eller udbrændte heste til under 30.000 nu er det Alt muligt man finder i den prisklasse (:


  • #7   6. nov 2008 jeg kender en der avler olderborg. Hendes føl koster typisk 30000 kr, hvis hun har et rigtigt fint et er det selvfølgelig dyrer. Et føl til 30000 kr koster hende typisk mellem 20000- 25000 alt efter om den kommer i fol første gang. Nogle føl tjener hun slet ikke noget på.
    Hun har så sin undervisning og tilridning ved siden af, hun er berider, og det er det hun tjener sine penge på


Kommentér på:
Heste og salgspriser - WHAT ? Ö

Annonce