{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.039 visninger | Oprettet:

EVIG SULTEN HEST {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation at jeg har en mildt sagt altædende hest.
På den ene side er det jo dejligt at han bare spiser uanset hvor han står eller hvad han har lavet, men det store problem er lidt han han er faktisk forslugen...

han spiser dobbelt så hurtigt som de andre 6 heste i stalden og spiser over det dobbelte wrap/hø af hvad de andre får.

Han får pt 1kg fuldfoder og 2.5kg roepiller (opblødt) 3 gange dagligt og ca 6kg wrap/hø 3 gange dagligt.

prøvede at ha ham på det der hedder Easy strø og engang på halm, som boks strøelse, men når han var færdig med sin "normale" mad så pillede han det rene strøelse fra.

hans tænder er OK, og han er i fin foderstand.

Han har PT en stor sten i kruppen for at sætte farten lidt ned når han spiser, og det hjælper os lidt men os kun lidt.

og høet forsvinder os hurtigere end nogen af de andre i stalden....

Nogen gode råd??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  EVIG SULTEN HEST
  • #1   10. nov 2008 put høet i et hønet, og se om det hjælper at han skal arbejde lidt for det...
    jeg ville putte en sten mere i krybben også...


  • #2   10. nov 2008 ROE PILLER

    Giv ham det i sit foder, der er hesten længe om at fordøjeog der har en lang tyggetid....

    Så den hele dagen har noget at arbejde med i maven.... og så slipper den for at være konstant sulten....

    hesten er jo vant til at æde døgnet rundt, så hvis du ikke kan give den fri adgang til hø og halm døgner rundt, så ville jeg give den roepiller....


  • #3   10. nov 2008 haha overså at den allerede fil roe piller...

    hmmmm.. underlig hest, den får jo så meget at æde...


  • #4   10. nov 2008 Du kan jo ikke rigtig fylde mere på hesten, så ender det galt... måske flere måltider han af dagen?

  • #5   10. nov 2008 Anne og Coco: Jeg har skrevet han får 2.5 kg roepiller 3 gange om dagen så mon ikke 7,7kg om dagen burde være fint?? smiley

    Det med hønettet går desværre ikk, han tygger det fuldstændig i stykker da han blir irriteret over det går for langsomt, ellers et rigtig godt bud... men overvejer at finde en smed og få lavet en specialbygget høhæk, men lige hvordan den skal se ud....det ved jeg ikke lige...


  • #6   10. nov 2008 hehe problemet er bare at det er en lille privat stald der i forvejen har gjort mange tiltag bare for mig og min evigt sultne hest's skyld... så overvejer hva jeg så kan gøre mere selv...


  • #7   10. nov 2008 Har samme problem med min hoppe. Hun kan noglegange begynde at spise tørven som hun står på i sin boks hvis der ikke er mere mad, og det er jo ikke specielt sundt.
    Jeg giver hende bare wrap alibitum, men hun formår altid at spise op før alle de andre heste.
    Jeg har lagt en saltsten i hendes krybbe og giver hende oven i det kilo musli hun får morgen og aften en halv spand lucerne, så hun står og tygger i længere tid og derfor spare på wrappen.

    Men det er altså et svært "problem" at have med at gøre synes jeg, så ved ikke lige hvordan man kan hjælpe det, andet end at give godt med lucerne i maden


  • #8   10. nov 2008 Man kan få sådan nogle "hønet" i metal som man borer i væggen, det skal jeg have sat op i min hoppes boks i løbet af ugen. Vi har et par stykker liggende, du må da gerne købe et hvis du har lyst smiley

  • #9   10. nov 2008 Pia

    hihihi jepp skrev os at jeg overså den allereded fik roe piller...

    Nu ved jeg ikke præcist hvor meget roe pille man max må give en hest, men det kunne du jo undersøge og så prøve at give den noget mere.

    jeg kender nogen der har en islænder der også er konstant sulten, den får en hel spand roepiller om dagen, som den kan spise af morgen, middag og aften, som den lyster og det hjalp.

    I starten åd den det hele, men med tiden stoppede det med det og blev mere kræsen - nok mere overmæt...hhahahaha


  • #10   10. nov 2008 En stor sten i krybben, han skal flytte rundt på for at få maden, kan forlænge tyggetiden og få ham til at arbejde lidt mere for det...

  • #11   10. nov 2008 Simone T: De metalhønet du snakker om er dem der hedder høhæk, og han havde en hvor han stod før, men han kan hive det ud ligså hurtigt som man lægger det i... Dygtig hest haha
    men jegf har tænkt på en special lavet en inde i hovedet men ved ikk om den kommer til at fungere i praksis...


  • #12   10. nov 2008 jeg tror en jern hønet vil hjælpe den har min dog behøver han der ikke

    sådan en man sætte op på væggen


  • #13   10. nov 2008 du kan jo selv købe sådan et og får en til sætte flere tremmer i så han for svært ved at hvie høet ud

  • #14   10. nov 2008 Tror måske det kan være noget galt med ham...

    Havde en veninde hvis hest havde noget på lungerne der gjorde at den brugte masser af ebergi, bare på at trække vejret, og den åd også bare alt!!!

    Den skulle også have adgang til wrap 24/7 og have specialfoder og endda unaturlig store mængder af det...


  • #15   10. nov 2008 bland en masse lucerne i fodret... en sten mere... og hvis du døjer med at hesten bliver for tyk fordi den spiser så meget wrap, så kunne du udfodre noget frøgræs-halm i boksen, sammen med wrappen...

    hmmm har ikke andre forslag...

    måske han kunne give noget af hans appetit til isabella?? hi hi


  • #16   10. nov 2008 han har heller ikke mavesår, det skyndte jeg mig nemlig at få tjekket, da en anden hest i stalden havde det. spurgte dyrlægen om hans råd og han tjekkede den og sagde (lidt i sjov os) at han havde hørt at knabstruppere var MEGET glade for mad... og hende der ellers tjekker ham halvårligt fra mule til hale har heller ikke ku finde noget på ham...

  • #17   10. nov 2008 sandie: haha han vil nok ikke af med sin appetit, men for mig måtte hun gerne...!

    jeg tror jeg må prøve med lucerne, det ser bare helt vildt ud i spanden når han blir fodret i forhold til de andre der får noget i retning af 2 kg i hver spand...hihi


  • #18   10. nov 2008 jeg har skimmet det de andre har skrevet , så hvis jeg får gentaget noget andre har skrevet så undskyld..
    Jeg havde en pensionær(Sir John) og han var også bre en sulten lille ven *G* når de andre havde rodet wrappen rundt i tørven de stod på, så fik Johnny lov at stå der inde i 30 minutter, så var der støvsuget!
    Du har gjort hvad du kan, den tager ikke skde af det, og du må nok bare leve med den er en slughals! og hønet tror jeg ikke hjælper dig meget!!
    Matilde


  • #19   10. nov 2008 Prøv at give den noget at lege med som en bold eller sådan noget??

  • #20   10. nov 2008 Louise k: Jeg ville hellere end gerne gi ham noget at lege med, men han gider det ikke syntes selv det er hyggeligt når de står og leger men han glor bare mærkeligt på tingene...øv...

    Mathilde: Han ser jo os ud til at trives så jeg tænker egentlig ikke videre over det andet end at man har lidt ondt af ham når han kigger sørgmodigt efter spandene hver gang man går forbi dem...hihi


  • #21   10. nov 2008 han går på fold hele dagen, er kun inde om natten og når de skal spise (max et par timer)...

  • #22   10. nov 2008 Jeg har også en meget mad glad pony som har spist op i løbet af 3 sek. Men jeg begyndte at give ham godt med lucerne og det hjalp meget, da det giver længere tygge tid samt de ikke bare kan sluge det som de kan med roe piller, eller det kunne min da han fik det.
    Evt give den hø i steden for wrap? Da skal have dobbelt så meget hø som wrap for at det svare til hinanden vitamin mæssigt. Og lad den stå på halm? Da de skal spise omkring 12 kilo halm før det er en foder enhed (FE).


  • #23   10. nov 2008 det med halm går ikke han spiser det hele og bliver kugle rund, og det med hø og wrap er ikke så slemt hos os, det er næsten som hø, og han var helt oppe på 30kg af det om dagen uden problemer...

  • #24   10. nov 2008 Hvis den bliver rund af halm er det fordi den ikke bliver brugt nok smiley

  • #25   10. nov 2008 • Team Kærslund •: Nej heste bliver let runde af halm, det ophober sig nemlig i maven på dem da de har svært ved at fordøje det, så har intet at gøre med om de bliver brugt nok..

  • #26   10. nov 2008 min får 4 kg fuldfoder samt 4 kg wrap og 2 kg hø/ halm hun spiser også hurtig

  • #27   10. nov 2008 er hesten blevet tjekket for bændelorm?
    der er mange der har fået det konstanteret i år, og ofte kan man kun se det i en blodprøve.
    synes det er en god ide med at få en smed til at lave en høhæk, men husk at heste skal spise i benhøjde, så den skal stå på jorden.
    dem der laver de der hit aktiv stald, de har sådan nogle specielle høkasser, der gør at hestene spiser høet lidt langsommere... måske du kunne få inspiration derfra?
    ellers vil jeg sige, at wrappen skulle ud og erstattes helt med hø.... gerne noget grov hø. og så ville jeg tilsætte lidt halm, da det slet ikke er så slemt som mange vil have os til at tro.
    du kan blande hø og halm sammen, så han ikke bare sluger høet på nul komma fem. halm er også zink, som mange heste mangler i deres foderplan, hvis de ikke får halm.


Kommentér på:
EVIG SULTEN HEST

Annonce