{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
894 visninger | Oprettet:

Når det næsten går galt...... {{forumTopicSubject}}

Jeg vil endnu en gang minde folk på hvor vigtigt det er at ride med ridehjelm - samt evt sikkerheds vest... uanset hvor meget du stoler på din hest, kan det gå galt....

I går, tirsdag, havde jeg sprunget på Coco, han var en stjerne, jeg glad og coco selvtillid i top.

Vi skridtede glade af, uden stigebøjler og med tæppe på.
Min hund var lige så glad, løb rundt og legede, vejeret var skønt og det hele skønt.

Vi rider ud af ridebanen, pludselig kommer min hund med 100km i timen, hænger fast i snoren ved rideane indgangen, skræmmer coco ved at snoren rammer ham og coco hopper i luften og til siden, mens jeg glider af og lander på ryggen på den sten hårde jord.

Det var ikke noget vildt stundt, det foregik fra skridt af... der var ikke kald på eog jeg ramte ikke noget.

MEN jeg ramte direkte med ryggen ned i sen sten hårde jord og fik slået luften ud af lungerne og kunne længe ikke trække vejret.

Lige i sek. var jeg klar til at rejse mig op og grine. For det var fandeme uheldigt, havde jeg haft stige bøjler på og ikke sad på et glat tæppe, så var jeg jo aldrig gledet af pga så lille et hop.

men jeg kunne ikke rejse mig og jeg kunne ikke tale eller få vejret.

Min ryg gjorde ondt og mit hovede bunkede.

Jeg har en ekstrem høj smerte terskel, så da jeg efter lidt tid kunne trække vejret, satte jeg mig op igen og skridtede videre.

Jeg fik det hurtigt dårligere og dårligere og min veninde kørte mig på skade stuen.

Jeg måtte selv gå ind, da vi ingen p plads kunne finde. Jeg var svimmel, så meget sløret og var snøvlet. Jeg kom direkte ind på en stue, fik hevet alt mig tøj af og blev bedt om at blive liggende på ryggen.
Min ene albue begyndte pludselig at gøre ondt og var meget hævet og jeg kunne så stille og roligt begynde at mærke min krop.

Jeg kunne ikke tåle lys og måtte holde mig for øjnene og havde sindsygt ondt i ryggen.

jeg blev tjekker i hoved og røv - bogstaveligt talt.

Sendt til røntgen, lægen var bange for jeg havde brække ryggen og min albue.

Jeg var selv overbevist om at der intet var sket.

Jeg havde jo faldet af tusinder gange og havde prøvet det der var meget værre.......

Efter temmelig mange timer i uvidsthed viste det sig at jeg heldivis ikke havde brækker min ryg. Dog havde jeg virkelig fået slået min ryg, men den var ikke brækket.

Jeg gik hjem med en god gang hjerne rystelse, lidt trykket ribben, en albue på størrelse med min knæ og en meget blå krop.


Jeg måtte tage mig selv i at tænke, FUCK jeg var heldig.



Jeg rider ALTID med ridehjelm - og havde jeg ikke haft den på, JA så var jeg nok ikke kommet hjem.


Og nu sidder jeg og tuder fordi det først lige er gået op for mig hvor dum jeg har været.
Jeg er IKKE udødelig.
Og selv små dumme uheld kan ende ud i en kronisk skade.


Jeg sidder og tænker på alle dem der hver dag rider rundt uden hjelm og enda folk der rider bidløst - udstyrs løst, UDEN HJELM.


Jeg tænker hvorfor???? Jeg ser ikke noget sejt i at sætte ens eget liv på spil.

HVERKEN DU ELLER JEG ER UDØDELIG ELLER HELLIG....

Og jeg bliver skræmt over at vi først KAN og VIL lære lektien når uheldet er ude.....

Jeg vil inderst inde ønske at JEG kan vække en eller to op, ÅBEN jeres øjne....

LÆR AT MIN FEJL... FØR DET BLIVER JERES TUR....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når det næsten går galt......
  • #1   13. nov 2008 rart med en opfordring til at bære hjelm!! Det kan hurtigt gå galt, selvom hesten er rolig og flink!
    Matilde


  • #3   13. nov 2008 Jeg har aldrig redet med sikkerheds vest, da jeg føler mig meget låst smiley
    Men rider ALTID med ridehjælm, og har altid gjord det. har engang givet den til min bror som sad foran, dog ikke med god vilje, men hans hjelm var blevet stjålet, og han var ikke mere en 3-4år :X Ingen lovlig undskyldning, men drengen tudbrølede da jeg meddelte at vi ikke ku ride.!

    Men min ridehjelm vil blive på hoved hvergang jeg hopper op. heller se flot ud med den, end at gå bort fordi man vil være grim smiley (ved mange ville sige det omvent, men syntes folk uden hjelme er grimme, og kan ikke se ideen i ikke at passe på sig selv)
    Mange under 18 rider uden hjelm, hvorfor ? Fordi man skal se smart og lækker ud? Hva med når man falder af og skader sig selv alvorligt, så man pludselig ikke så smart mere.! Og giver forældrene deres tilladelse til at i må ride uden hjelm ? det jo deres ansvar til man er 18..!


  • #4   13. nov 2008 Maria&sun

    Læs hvad jeg skriver


  • #6   13. nov 2008 Maria&sun

    ØHH de indlæg er jeg vist gået glip af...

    seriøst har du ikke andet at tage dig til.....

    HVIS jeg for pokker kan få nogle til at lære af dette uheld, så kan du vel være lige glad...


  • #7   13. nov 2008 <b>Maria&Sun .</b> Nu havde jeg ikke set hendes emne før, og føler da med hende, og syntes det helt i orden hun skriver igen.!
    Hvis du ikk gider læse det to gange, så står det dig frit for at gå ud af forumet, og åbne et andet.!


  • #9   13. nov 2008 Altså ja det er træls med genpostet indlæg i forummet - specielt hvis det er totalt lige gyldige indlæg, men hjælp mig og vil du stemme på mig halløj, men det har er dyb alvor...

    Alle sidder jo ikke og bladre i gamle indlæg, netop derfor valgte jeg at poste det igen, så flere læser det og så flere danner et billede af hvad de skal kan risikere, hvis de tror de er udødeligt.

    Der er Så mange der ikke tænker sig om... OG disse vil jeg med glæde prøve at omvende....


  • #10   13. nov 2008 <b>Maria&Sun .</b>
    Der forskel på hvordan du genposter. du må ikk poste lige med det samme, fx må du heller ikk lave et forum, hvis noget tilsvarende har været oppe inde for de sidste 10 indlæg.
    jeg ville mene genposter man inde for få timer, jamen, så det ikke i orden nej.
    Men her der er tale om dag. og jeg fx havde ikke læst det før.!

    Så det har intet med hvem man er.!


  • #12   13. nov 2008 Uha et træls uheld.
    Jeg synes det virker helt forkert at ride uden ridehjelm.
    Jeg har prøvet det én gang, men synes det var for mærkeligt.


  • Cille <3
    Cille <3 Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 50 Følgere: 50 Svar: 840
    #13   13. nov 2008 Jeg havde godt nok læst dette indlæg før, men jeg rider altid med hjelm.

  • #14   13. nov 2008 har heller ikke set indlæget før MEN.

    Sikke en "heldig" historie, det kunne ha gået rigtig galt smiley godt der ikke skete mere end der gjorde smiley


  • #15   13. nov 2008 alså jeg ride med ridehjelm en gang imellem springer jeg uden springvest hvis det er meget småt og det er min egen pony .. kunne da godt finde på at smide min ridehjelm hvis jeg var 18 år...

    men det er vel folks egen sag, grunden til jeg ride uden sikkerhedsvest en gang imellem er fordi jeg synes det er ubehaligt ( staves?) og når jeg bliver 18 år smider jeg nok også min ridehjelm når jeg bare ska ride dressur på min egen pony, og det har alså ikk nået af gøre med at jeg føler mig lækker og cool


  • #16   13. nov 2008 Det et godt at høre at du er ok - for pokker sikke en tur. Og i det store hele har du jo ret, MEN dem der så vælger at ride uden ( der iblandt mig ) vælger også at de IKKE er udødelige, og forhåbentligt har de taget ansvar for deres eget liv, og er klar til at tage konsekvensen hvis uheldet er ude. Jeg er klar. Jeg ved at et styrt kan være fatalt. Jeg har valgt. Jeg har heller ikke hjelm på når jeg kører på skøjter og rulleskøjter. Heller ikke når jeg cykler. Og ja jeg har styrtet på hest og fået århundredets hjernerystelse, MED hjelm, men hjelmen hjalp ikke på min nakke som i dag er helt og aldeles ødelagt. For at undgå den skade skulle jeg slet ikke have sat mig op på hesten. Jeg har valgt at forberede mig bedst muligt så ulykkerne IKKE sker - og alligevel kan jeg aldrig gardere mig 100 % - heller ikke selvom jeg blev inde altid. Men jeg respekterer dem som gør alle de sikkerhedsting som jeg ikke selv gør, og kunne aldrig drømme om at stikke til dem som værende overforsigtige. De er bare klogere end jeg er. :o)

  • #17   13. nov 2008 Må indrømme jeg rider uden på mine tøser.
    Synes bestemt ikk det sejt. Det er bare mit valg.
    Dog springer jeg med den, underligt nok, for du kan komme lige så galt afsted i dressur, hvis man er uheldig.


  • #18   13. nov 2008 kender godt det der med pludselig at opdage man ikke er udødelig ;b Før jeg brækkede armen satte jeg mig også op på hvad som helst, red i fuld galop på små skovstier med lukkede øjne og hvad ved jeg.

    Nu har jeg så en kronisk skade af den milde slags, i og med jeg har 2 metalskinner i min arm der holder knoglerne på plads. To skinner der irritere mig på det groveste og stadig gør ondt efter snart 2 år.

    Ang det med hjelm, så er det op til folk selv. Bare ærgeligt nogen skal ud i sådanne uheld før det går op for dem deres hest ikke er roligheden selv.


  • #19   13. nov 2008 Præcis.
    Palmira som er den roligste pony, jeg NOGENSINDE har redet, har lige fået mig til at indse, at selv den roligste pony kan finde på unoder/ bliver forskrækket. Jeg aner stadig ikke, hvad der skete i går, men da vi galopperede stille og roligt, fik hun et flip, galopperede derud ad, og jeg havde INGEN chance for at stoppe hende. Sadlen gled helt frem, og jeg faldt af til sidst.

    Jeg rider altid med ridehjelm, men næste gang jeg skal ride, så skal sikkerhedsvesten OGSÅ på. Jeg slog faktisk ryggen og i dag gør det rigtig ondt faktisk. Det var en stille og rolig tyr på en stille og rolig pony, men smiley


  • #20   13. nov 2008 astrid M

    Ja, jeg er stadig rystet over det, der skete. Jeg har aldrig været ude for noget lignende med Palmira. Det er så lang tid siden, jeg har skulle tænke i sådan en vild situation, for hun er ALDRIG sådan. Jeg plejer at kunne gøre med hende, hvad jeg vil. Jeg kan altid stoppe hende uanset, hvor meget fart vi har på, men i går? Hun farede afsted, og jeg sad bare der helt hjælpeløst, mens jeg tænkte at det ville ende galt.


  • #21   13. nov 2008 Astrid - Det sku ikke alle der spiller smart.

  • #22   13. nov 2008 Og det var ikke bare galop. Hun løb faktisk løbsk smiley

  • #23   13. nov 2008 Kan sagtens se jeres pointe.
    Nogle spiller selvfølgelig også smarte
    "hey jeg er sej jeg har ikke ridehjelm på"
    Hvor andre, som mig ikke kan holde ud at ride med det.


    Derfor synes jeg også det er super fint, at man ikke selv kan vælge på de fleste rideklubber og gårde om man vil ride med eller uden før man er fyldt 18.




  • #25   27. nov 2008 Jeg har aldrig siddet på en hest uden hjelm, og vil heller aldrig gøre det, kan ikke forstå folk der gør det.. jeg rider med vest når jeg springer og i skolen, hvis jeg ikke havde gjort det var jeg kommet meget slemt til skade et par gange.
    Er både faldet meget voldsomt ned i et spring på bane, hvor jeg slet ikke kunne rejse mig, og er også en gang faldet ned i en træstamme i skoven hvor vesten og hjelmen fik mig redet, og så lander jeg altid på ryggen og hovedet når jeg falder af, så var nok død nu hvis jeg ikke red med hjelm.


  • #26   24. dec 2012 okay ved ikke om det er mig der forstår det må den måde.... du skriver: Jeg sidder og tænker på alle dem der hver dag rider rundt uden hjelm og enda folk der rider bidløst - udstyrs løst, UDEN HJELM.
    så mener du os der rider bidløst har større chancer for at falde af?? jeg rider bidløst men altid med hjelm.. smiley


Kommentér på:
Når det næsten går galt......

Annonce