{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.100 visninger | Oprettet:

En oldenborger som ridehest? {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænkte mig at høre noget om oldenborgeren som race,
-hvordan er de af temperament?
-ser man dem komme ''langt''?
-er det umiddelbart en hest med kapacitet?
-hvordan er de til at lære nye ting?
-har de let ved at blive for ''tunge''? (eller er det bare en skrøne?)

Bare kom med alt hvad I har om denne race xb.

Alt modtages med kyshånd :).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En oldenborger som ridehest?
  • #1   28. dec 2008 Jeg kigger lige med...

  • #2   28. dec 2008 .. min hester halv oldenborg , han er sådan set lidt kraftigt
    og han har et meget orlig temperament som også kommer fra hans oldenborgrace ..
    andet ved jeg ikke smiley


  • #5   28. dec 2008 Kig på isabella smiley

    hun er 62.5% oldenborger... SUPER temperement, men kan "tændes", som en sportshest skal kunne... men kan også slukkes igen...

    en hest der ikke bliver åndsvag af fridage... var endda stadig god i hovedet efter 72 dages boksro...

    isabella er BESTEMT ikke tung... tværtimod... hun er meget let og nem at "flytte" rundt...

    giv gerne en kommentar til hendes profil smiley


  • #6   28. dec 2008 Min er oldenborger smiley

    Og ja - de kan skam nå meget langt . Mange af tophestene er faktisk oldenborgere .
    Så massere af kapacitet , og så findes de også i den lette type ..
    Prøv lige at kigge på min smiley


  • #7   28. dec 2008 Min søster har en oldenborg og han er bare super! Han har startet LA1, og LD spring, han har sprunget 115 cm.
    Han har et rigtig godt sind og alle kan sætte sig op og ride ham.
    Og han er endda ca. 85 % ren oldenborg, resten er fordi nogle langt ude i hans familie var kåret i DV. smiley
    Alt i alt er oldenborgeren en SUPER hest! smiley
    Held og lykke med at finde en. smiley


  • #8   28. dec 2008 Du akn desudne finde oldeborgen i alle størrelser smiley
    Jeg kender en der er pony , og en på 1.55 . Også findes de på over 1.70 smiley


  • #9   28. dec 2008 De har et rigtig god temperament, jeg rider og passer en oldenborg og han er skide dygtig i dressuren, og han er ved at lære springningen, jeg synes det er en god race og min part er ikke den tunge tybe

  • #10   28. dec 2008 oldenborgere er meget kraftige tyber kender dog en som ikke er nær så kraftig, . men meget kraftige typer, eller det er de fleste
    men de har et super dejligt temperament. og er dejlgie at have med at gøre.


  • #11   28. dec 2008 hejhej.. smiley

    ja, selvfølgelig kan oldenborgerene også komme langt i sporten, og som en anden skriver, så er mange af de heste man ser i sporten også oldenborger.. smiley Det er en race.. smiley

    Oldenborgerne, har et fantastisk og venligt sind, de har et roligt sind, men kan selvfølgelig også tændes som alle andre heste.. smiley De har bare et godt gemyt.. smiley

    Oldenborgerne findes i to slags "modeller" Der er den gammel dags oldenborger, som var i gamle dage arbejdsheste/trækheste.. og de er robuste og tunge heste.. smiley Dem kan man stadig få idag, men der er ikke så mange af dem tilbage, fordi folk ikke ønsker det længere.. Det er selvfølgelig kedeligt for racen.. Men så er der den lette oldenborger, hvor racen har indført ædel blod i, så hesten er blevet mere sporty, og dermed også mere med på moden.. smiley Disse heste, har forskellige andel % og der kan man så vælge ud fra hvor meget fuldblod man vil have, og hesten bliver jo så også lettere.. Men har stadigvæk det gode oldenborger temperament.. smiley


  • #12   28. dec 2008 Ditte du kender jo Escape. De behøver ikke være store og tunge. Man skal bare have en med så meget blod at den kan opfylde ens krav.

  • #13   29. dec 2008 Det skal lige siges at de nye modeller af oldenborgeren faktisk er varme i hovedet , og ikke så rolige og oldenborger'agtige som de gamle .

  • #14   29. dec 2008 boholdt - nu skal du altså passe på med at generalisere og sige at alle forædlede er mere varme... for det er de langt fra

  • #15   29. dec 2008 Jeg mener at det er generalt at de er blevet varme , end at de stadig er rolige .

  • #16   29. dec 2008 Boholdt.. Ja nogen af dem er, netop fordi der er blevet indføret fuldblod i racen.. Men det er ikke alle af de forædlede oldenborger, der er varme i hovedet.. Det er jo blot et spørgsmål om at finde de rigtige heste.. For selvfølgelig er der varme heste.. det kan de fleste blive.. smiley og især hopper.. smiley En vallak har et helt andet temperament..

  • #17   29. dec 2008 De fleste er jo netop med al den forædling smiley
    Ikke kun nogen - men de fleste xb


Kommentér på:
En oldenborger som ridehest?

Annonce