{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
840 visninger | Oprettet:

Lystfiskere contra dyremishandling ??? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg ved godt det ikke har en pind med heste at gøre.

Men jeg sad lige så en bid af et tv program om fluefiskeri i de norske elve. Jeg blev simpelt hen så gal at jeg lige måtte have luft - og høre andres mening.

Det , det går på er: Er det en rimelige facon at lystfiske på at bare fange fisken med krog i mundvigen eller helt nede i gællerne , for derefter at trække krogen ud igen og slippe fisken løs i vandet igen - altsammen bar for sportens skyld.

Kunne man tænke sig at det samme var tilladt med fugle og dyrejagt - at man stiller fælder op bare for at fange så mange fugle eller dyr for sportens skyld og så slippe dem løs igen for at kunne fange de samme dyr flere gange.

Hvad med at skamskyde hjorte i det ene ben for derefter at pille projektilet ud f.eks med en kniv og så slippe dem løs for at kunne skyde på dem igen næste gang man følte trang til at gå på jagt.

Ja i må undskylde hvi i væmmes ved tanken , det gjorde jeg selv da jeg så programmet om ørrederne der blev fanget med krog , bare for at blive sluppet løs igen.

Kærlig hilsen bent


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lystfiskere contra dyremishandling ???
  • #3   19. maj 2004 Jeg fisker rimelig ofte, men det er fordi, jeg synes det er dejligt og afstressende, samt for at få noget mad hjem i fryseren... Og kan faktisk heller ikke se fornuften i at slippe dem ud igen, bare for at kunne fange dem igen, da fisk jo ret ofte tager ret meget skade af at blive kroget, og derfor måske ikke har så nemt ved at tage føde til sig det første stykke tid...Dem jeg kender, der fisker for sportens skyld, men genudsætning for øje, tjekker også altid, om fisken har taget alvorligt skade af krogningen, inden den bliver sat ud igen, og hvis det er tilfældet, bliver den selvfølgelig også tilberedt om aftenen, men det er helt rigtigt, at der er alt for mange, der kritikløst kaster alt ud igen, bare for at kunne fange en ny, til at smide ud igen....Men det er heldigvis langt fra alle, der kun tænker på at få fisken smidt ud igen, og lige derefter snøren ud igen, for at hapse en ny til at sætte ud igen...
    Mvh. Michael


  • #4   19. maj 2004 jeg synes det er helt i orden. det er heller ikke sport på nogle måder. det har noget med hobby at gøre. det er også en hobby at ride på heste. så er ridning ligeså meget dyremishandling som lystfiskerri. vi ber jo også hesten om at stå i stillinger eller springe høje spring som ødelægger hesten. det er ikke narturligt. vi har vores heste til at stå i en stald, bare for at kunne komme til at springe eller ride vanskelige dressurøvelser, som hesten/ponyen ikke har godt af på nogle måder. de fleste synes ikke det er synd for hestene. men med fiskene er det straks dyreplageri. nogen gange skal man lige tænke en ekstra gang inden man brokker sig.

  • #6   19. maj 2004 Rart at høre jeres holdninger.

    Jeg havde forresten en pointe med at skrive lyst fiskere , hvad mener i forresten hvis man indførte begrebet lyst jægere eller ligner det lidt for meget lyst mordere.

    Nu ved jeg ikke om der er forskel på lystfiskere og sportsfiskere - jo forresten sportsfiskere dyster vel om at få den største og mest vamskeligste fisk på krogen.

    Apropo vanskeligste , så hører man jo lystfiskere omtale det adrenalin kick de får når de har vundet kampen mod f.eks. en stor havørred, og jo længere tid de har kæmpet om at få den i land jo større er kicket. Nu ved jeg ikke om man kan tale om adrenalin kick i forbindelse med hestesport. Men i forbindelse med lystfiskeri og jagt , så gir det i hvertfald mig en meget dårlig smag i munden.

    En anden ting der måske undrer mig lidt ved Ann`s holdning er at hvis det drejer sig om tilfredsstillelse af menneskets lyst så virker det som at grænsen for mishandling er tilo at overse, Gad vide om Ann har den samme holdning når det drejer sig om dyreetik når økonomi det handler om, : hestetransporter, skuldersår på grise, høns der knap kan gå ingen fjer har, grise søer der nærmest er fastlåst i små tremmebure for at de ikke skal komme til at skade smågrisene . Her er der jo ikke tale om lystbetonet mishandling men om mishandling for økonomiens skyld.

    Kærlig hilsen bent


  • #8   19. maj 2004 Hej Michelle, Jeg er enig med dig hele vejen - det er bare dette infame ord lyst i forbindelse med andre levende væsener jeg har det så forbandet svært med. Det at noget hvis det bare er lystbetonet så er det OK.

    KH bent


  • #10   19. maj 2004 Jeg har det også skidt med at man er "ejer" af en hest f.eks. Jeg synes at man har købt retten til at tage sig af den, og ikke mere, da man ikke kan "eje" et levende væsen, efter min mening..

  • #11   27. maj 2004 nu siger jeg min mening om i kan lide den eller ej. Jeg synes ikke det er synd at sende heste til udlandet for at blive slagtet. jeg synes ikke det er synd for de små kalve der må sendes til udlandet og leve deres liv som tremmekalve. jeg synes ikke det er synd for grisene at ligge i en lille bitte bås. og jeg synes heller ikke det er synd for hønsene at de går i store hønsehuse hvor de går og piller fjerdene af hinanden. jeg har aldrig haft noget imod noget af det. jeg er blevet opdraget til at se hen over det. det er ikke noget vi kan gøre noget ved. sådan er det bare. sådan er forretningerne i dag. på den anden side har dyrene det jo godt nok. jeg bor selv på en gård hvor vi har kalve som bor i bittesmå boxe. men de har det godt. de har det faktisk bedst sådan. hvis de går i en større flok er det sværer at se om de har skader eller om de er syge. sygdomme sprædes også nemmere og hurtigere hvis dyrerne går hvor de kan røre ved hinanden. vi kan ikke gøre noget ved det, så hvorfor tage sig af det? man skal ikke mishandle dyr. men buissenes er og bliver buissenes. punktum.

Kommentér på:
Lystfiskere contra dyremishandling ???

Annonce