{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.159 visninger | Oprettet:

Hjælp - syg hest {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg har fået en syg hoppe i pleje. Hun stod på enmark hos en hestehandler vi kender godt. Vi fandt hende, da vi hentede nogle heste hos ham, som jeg skulle låne på prøve.
Vi tilkaldte dyrlægen, som sagde at hun skulle have intensiv pleje eller aflives. Hun havde allergi og benene var hævede og hun havde store sår af udslæt.
Hestehandleren havde købt hende 5 dage tidligere, hvor hun ikke fejlede noget bortset fra at hun var tynd. Han havde givet hende ormekur den dag han købte hende, og havde ikke set hende siden.
Den dag vi fandt hende, lå hun ned og kunne ikke engang løfte hovedet. Hun havde god appetit, så vi valgte at prøve at redde hende. Hun fik nogle sprøjter, og vi kørte derover flere gange dagligt. Vi fodrede hende og gav hende vand direkte i munden, og vaskede hende i sæbespåner, og kølede hende ned med koldt vand.
Efter to dage rejste hun sig op og kunne selv spise.
Da hun kunne gå, fik vi hende op i en trailer og hun kom hjem til mig at stå.
Nu står hun i vores stald og har det meget meget bedre. Hun har fået penicillin i 7 dage, og kan gå uden problemer. Hun æder stort set dagen lang, foder og hø, men hun er stadig uhyggeligt tynd.
Jeg trækker hende en tur hver dag, så hun ikke bliver stiv og så hun kan få lidt græs. Ellers kommer hun ikke ud, for hun har stadig sår som fluerne er vilde med. Hun er også mere beskyttet mod de andre heste i stalden. De er jo hårde ved en svag hest.
Jeg vil købe hende, så hun ikke skal mere ondt igennem.
Hun er ikke så gammel, for hun har ikke den krogede 8 års tand. Hun er skikkelig, trafikvant og løfter hovene når man beder hende om det.
Jeg har kaldt hende Ditte Viktoria. Ditte efter Ditte menneskebarn, og Viktoria fordi hun overvandt sygdommen.

Mit problem er nu. Har nogen af jer kendt lignende tilfælde? Kan det være ormekuren hun har fået allergi af? Har I set eksempler på heste der blev syge af ormekur? Hvad kan hun ellers være syg af?
Hvis I har haft en så syg hest, kan den så blive så rask at den kan bruges bagefter? Altså til at ride skovtur osv? Jeg tror nemlig hun er ridevant, og hun er jo ikke så gammel, så hun kunne være en fin skovturshest.

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh Sussi.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp - syg hest
  • #1   5. jul 2005 spög en dyrlæge !

  • #2   5. jul 2005 Ja tak, det har vi jo altså gjort!

    Hesten har haft dyrlæge 2 gange i den sidste uge.
    Han kan ikke sige andet end at det er allergi, men ikke overfor hvad.
    Men det kunne jo være nogen af HG's brugere havde haft en hest med lignende problemer, og kunne sige noget om årsagen.
    Vi tror jo selv det var ormekuren hun ikke kunne tåle, men vi kan ikke vide det med sikkerhed.


  • #3   5. jul 2005 Svar pænt? Jeg svarer altid pænt. Ville da ikke støde nogen.

    Anyways, jeg køber hende fordi jeg synes det er synd for hende, og jeg får hende billigt. Hun smitter ikke.
    Ved godt det er alvorligt, det er jo også derfor dyrlægen er inddraget i sagen.

    Tænkte bare at nogen måske havde prøvet det samme.


  • #4   5. jul 2005 Synes bare hun skal have en chance især når hun er så ung.
    Havde hun været 15 år var det noget andet. Man afliver jo heller ikke et menneske fordi det bliver alvorligt syg.
    Hun har haft det rigtig skidt ja, men har haft viljen til at leve, idet hun hele tiden har haft appetit.
    Hvis hun bliver rask, og det tror jeg på hun gør, så er jeg ligeglad med prisen, og hvis hun har 15 gode år tilbage, så skal hun sørme have lov at få de gode år her sammen med mig.


  • #5   5. jul 2005 Hvilken ormekur har hun fået?
    Det kan være en reaktion fordi hun evt. har være så helt eminent smækfuld af orm at hele hendes system har reageret! Hvilket faktisk kan være sandsynligt, når hun er så radmager.
    Men det er nu ellers sjældent, at sår på ben opstår så hurtigt, mon ikke den hestehandler har udeladt en smule i sin forklaring til dig for at komme af med problemet (hesten)
    Du virker jo fast besluttet på et køb. Så god arbejdslyst, fordi dette peojekt kommer til at tage tid. Og få hestens tænder undersøgt også nu, så du er sikker på, at der ikke er problemer med tænderne. Det er en fordel at tænderne er iorden specielt på en hest i den foderstand, du der beskriver.


  • #6   5. jul 2005 Hej Tina.

    Tak for dit svar.

    Jeg ved desværre ikke hvilken kur hun fik.
    Til gengæld kan jeg sige med sikkerhed at han ikke har haft grund til at lyve for mig om hendes tilstand, da han ikke engang ved endnu at jeg vil købe hesten.
    Men jeg ved jeg kan få den billigt, fordi han lovede mig afslag på en anden hest, fordi jeg ville passe denne her for ham. (Den anden vil jeg ikke have alligevel).

    Min nabo som jeg stoler 112 % på, så hesten den dag han købte den, og hun siger at den ikke fejlede andet end at den var tynd.

    Det er muligt at hun var smækfuld af orm, og at det kan være derfor hun har reageret så kraftigt.
    Jeg ved godt det vil tage tid, men det er jeg helt indstillet på, så længe hun bare får det godt bagefter.

    Jeg er bare bange for hvad der sker, næste gang hun skal have ormekur.
    Jeg må prøve at finde ud af hvilken kur hun fik. Måske kan man få en ormekur der er mild mod hesten, så det ikke sker igen.

    Tror du, hun måske kan have orm endnu? Eller burde kuren have taget dem alle?

    Mvh Sussi.


  • #7   5. jul 2005 Jeg synes du skal have et skulderklap for at have reddet denne hest fra at blive aflivet og nu også vil købe hende, så hun kan få et godt liv. Der skulle være mange flere som dig ;0)
    Held og lykke med Ditte Victoria.


Kommentér på:
Hjælp - syg hest

Annonce