{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
483 visninger | Oprettet:

Lang tur. {{forumTopicSubject}}

Imorgen har jeg tænkt mig at ride ovre fra Maja også hjem til mig selv og af en anden vej hjem med hende igen.

Men.. Er det bedst at ride med eller uden sadel? Skal siges at jeg sidder lige godt i begge.
Hvis ja med sadel, så har jeg både dressur og kombi - røven har det dog bedst af at sidde i dressuren i længere tid.

Besides det, skal jeg så evt. tage noget vand med hun kan få udover sig eller andet jeg skal huske?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lang tur.
  • #1   28. jun 2009 Hvor langt er det?

    Ville tage sadel på hvis det var mig.


  • #2   28. jun 2009 Der er 8km hjem til mig også er der af den anden rute vel også 8km hjem igen.

    Er bare i tvivl om jeg ville få fnidder af sadelen i længden, da jeg foretrækker kun at ha sadel på når jeg rider dressur.
    Også sveder hun også altid meget under sadelen.


  • #3   28. jun 2009 16 km er nu ikke specielt meget! Det behøver du i hvert fald ingen vand til. Hvis hun evt kan blive tilbudt noget vand halvvejs, kunne du jo evt gøre det.
    Jeg ville også tage sadlen på. Ligemeget hvad, sidder man altid bedst fast i en sadel, og HVIS hun skulle blive bange for noget, er det altså mest rart efter min mening. smiley men god tur!


  • #4   28. jun 2009 Tror ikke du behøver at hælde vand udover den, du kan bare nøjes med at give den et bad når i kommer hjem?

    Hvis de bare får noget vand når i ankommer, burde det nok gå smiley

    Mht sadlen, så syntes jeg du skal gøre hvad du selv føler for. Jeg ville personligt få ondt bagi hvis jeg skulle ride så langt uden, men nu har min hest også en mega spids ryg.


  • #5   28. jun 2009 Maja har en genial ryg til at sidde på, så får ikke ondt ;o).
    Ja man sidder bedst fast i en sadel, det er klart - men Maja løber ingen vejne, hun er blevet bange, sådan alvorligt bange 2 gange i løbet af de 3år jeg har kendt hende, de andre gange er også sket få gange, der traver hun bare lidt fremmad eller glor på det også er det det :o).

    Men spørger ejer også imorgen :o)


  • #6   28. jun 2009 Det er en lang tur for maja der ikke er i kondi xD.
    Anyways, vi kommer ikke til at gallopere meget pga. vejret også holder kondien heller ikke til meget galop da hun, når hun gallopere på tur giver den hele armen i få sek og spare ikke på energien.

    Sadelen ligger okay, ikke perfekt og har nogen gange en tendens til at glide frem, så ligger man den tilbage også ligger den fint.


  • #7   28. jun 2009 ville klart tage uden sadel 16km er INGEN TING

  • #8   28. jun 2009 Hvis hun ikke har noget imod du er på hendes bare ryg og musklerne er til det synes jeg uden sadel er den bedste løsning smiley

  • #9   28. jun 2009 Tror vi begge har det bedst uden sadel, der føler jeg også at jeg har bedre kontakt og sidder bedre :).

    Hun har ikke så mange muskler da vi ikke træner et bestemt antal dage hver uge. Men en tur det er hun altid frisk på når hun er blevet overtalt at at gå væk fra den vante rute smiley


  • #10   28. jun 2009 altid sadel på en tur det andet er for farligt

  • #11   28. jun 2009 man kan aldrig stole på så store dyr hundred procent feks min hest plejer heller ikke at blive bange for noget men i dag gjorde han

  • #12   28. jun 2009 Også små ture ? For jeg rider sådan set altid uden sadel på tur.
    Kunne forstå det hvis hun var en nervøs eller meget energisk hest, men når hun ikke er bange af sig og sådan set er ret ligeglad med diverse ting hun kunne blive bange for.

    Tror turen bliver uden sadel med mindre ejer gerne vil ha' jeg vil ha' den på smiley


  • #13   28. jun 2009 16 km, er da ikke noget overhovedet. Rid som du plejer. Jeg har været på langrideture, hvor vi red omkring 35-40 km om dagen og her får man ondt i røven og slidmærker, særligt på anden dagen og efterfølgende. Men det er bedst og sikrest for dig at ride med sadel. Det er bedst for hestenes ryg at ride med sadel og du slipper for gnavsår og slidsår på røven. Det bliver rigtig varmt, så derfor er det bedst med sadel.

  • #14   28. jun 2009 Og ja igen, det er simpelthen for farligt at ride ud, uden sadel, medmindre man lige tager en lille runde i skoven på 20 minutter. Men skal man ud på veje, ad stier og længere ture som du skal i morgen, så er det dumt at ride uden sadel. Både med hensyn til sikkerhed, men ikke mindst af hensyn til din hests ryg og din røv / slidsår når der er varmt.

  • #15   28. jun 2009 Det bliver uden sadel har jeg besluttet :).
    Pga. varmen - hun sveder meget under sadel og gjord, men dette gør hun jo slf. ikke uden sadel. Pga. jeg sidder bedre - har en langt bedre balance, kontrol og kontakt til hende.

    Er ikke nervøs for at hun bliver bange, men hvis hun er frisk den dag så får hun sadel på, men er hun bare i hendes sædvanlige humør er der ingen problemer med at sidde fast.


  • #16   28. jun 2009 Krikken, det er lige en vigtig detalje du har glemt. Sædet hvor du sidder uden sadel bliver mega vådt og varmt og du får skavsår pga fugten. Plus at trykket fra dig er dårligt for din hest på ture af den varighed.
    Og igen synes jeg det er for farligt at ride uden sadel.


  • #17   28. jun 2009 forstår jer virkelig ikke, det er gud at ride tur uden sadel, ingen lorte sadel der spære en inde


  • #18   28. jun 2009 MAJ, hvem siger man har en lorte sadel der spærre en inde ? Har en bomløs og bliver da overhovedet ikke spærret inde og det er hellere ikke en lorte sadel.

  • #19   28. jun 2009 Ved godt sædet bliver varmt, det har jeg observeret efter nogen ture - men har aldrig fået sår.
    Men også hellere ride uden sadel når den ikke ligger perfekt og glider frem, så har jeg ikke lyst til at tage en galop tur i den.

    Jeg ville heller ikke ride uden sadel hvis hun var nervøs eller energisk, men når jeg glædeligt lader min søster ride en tur på hende og jeg aldrig har oplevet hende blive så bange at jeg ikke har kunne stoppet hende og få kontrol over situationen.

    Veje med biler, lastbiler osv. er hun vant til da hun står på en gård og derfor er vant til at traktoere mm. køre op og ned på klods hold af hende :).

    Som sagt, har hun energisk dag så kommer der sadel på men er hun i normalt maja tøffe humør som på alle andre dage normalt, så ingen sadel.


  • #20   28. jun 2009 har også selv en biomløs og jeg elsker den, men føler bedre jeg har kontakt og har bedre styr på hesten uden.

Kommentér på:
Lang tur.

Annonce