{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
821 visninger | Oprettet:

Cykelrytter er farlige {{forumTopicSubject}}

Der hvor min hest står og i det område, er der en stor cykelrute, og genrelt rigtig rigtig mange cykelrytter. Det er sådan set fint nok. Problemet er at det er ude på landet, vejene er meget smalle og der er ikke lige ridestier eller skov i nærheden.

Jeg har haft en rigtig grim oplevelse med en cykelrytter for to års siden og nogle af dem jeg har redet med kan ligeledes fortæle om grimme oplelveser med cykelrytter der ikke tænker sig om. Seneste var det min veninde der blev ubehaligt overrasket af en cykelrytter, hvor hendes hest løb løbsk med hende.

For problemet med dem er at de kører meget stærkt, de er total lydløse og de overhaler ALT for tæt på og først når de er på siden af en opdager man dem og både en selv og hesten får et giga chok og det er nok et spørgsmål om tid før en hest hopper ud i en cykelrytter.

Der hvor jeg havde hest før var det også et stort problem, og vi talte om hvad vi kunne gøre for at gøre cykelrytteren opmærksomme på at det er livsfarligt at komme lysløst og overhale så tæt på.

Jeg tror nemlig ikke de aner hvilken fare de udgør. Selv meget trafiksikre heste får et chok når der kommer sådan et sus forbi og de fleste reagere ved at hoppe til siden og i væreste fald ud i cykelryttern og så har vi vidst katastrofen, eller man kan jo riskiere ens hest løber løbsk og så har vi også en mindre katastrofe.

Jeg møder cykelrytter dagligt og oplever alt for mange gange hvor tæt på de overhaler. Får et chok hver gang. Man kan ikke engang nå at råbe efter dem og fortælle dem at det de gør er skide farligt.


Hvordan får vi råbt de cykelrytter op, de må jo ganske givet ikke ane at de er farlige når de kommer på den måde.

Mit bud er at de overhaler i en STOR bue udenom, sænker farten og evt råber HEJ så man bliver opmærksom på dem, men hvordan får man dem det fortalt.

Oplever i det samme ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cykelrytter er farlige
  • #1   4. aug 2009
    Faktisk ikke :o). Der kommer mange cykelryttere lige uden for Majas fold hvor der går en vej lige forbi.

    Om de køre en stor bue uden om eller tæt på kan for mig være det samme, jeg høre dem ikke alligevel og hesten er også ret ligeglad - er kun en gang blevet overrasket og der sov vi begge to næsten bogstavligtalt.

    Hvis de råbte hej ville jeg i mange tilfælde få et chok, som ville smitte af på hesten. Hvis de sank farten ville det tage dem længere tid og komme forbi og længere tid at opfatte/høre dem.

    Så har det helt fint at med de smutter forbi.


  • #2   4. aug 2009 I kan evt. kontakte byens cykelklub, og lave en seddel hvor i skriver om faren ve det. Så kan i evt. skrive at det er en god ide at gøre opmærksomhed på at man komme ved f.eks. at lave lyde så man kan dreje hesten så den kan se der kommen nogle.
    I skal evt. skrive i den lokale avis, og hænge en seddel op i brugsen:)


  • #4   4. aug 2009 heller ikke her... altså sultan og villy kan da godt blive lidt obs men det er også det hvis der kommer en i et krat, men de har aldrig hoppet eller løbet... vores cykelryttere heroppe er rigtig flinke... D sætter farten end hvis de kan se at hestene ikke er så glade for det og måske bliver nervøse, og generelt set så er de rigtig gode tila t sætte faten ned og ikke køre for tæt på... Vi er også gode til at deles om stierne fordi cykelruterne og ridestierne ofte ligger temmelig tæt på hinanden og nogle gange erbunden bedre i den ene siden end i den adnden og så følges vi bare ad, så går den ene ud til siden hvis vi skulle støde ind i hinanden... Så jeg synes at vi har det rigtig godt heroppe...

  • #5   4. aug 2009 Okay vi har vidst bare været pænt uheldige herude.

    Det er bestemt ikke ligegyldigt om de overhaler tæt på eller i en bue udenom. Får hesten et chok og hopper til siden, så har vi lige pludeslig et kæmpe problem, da man risskere at hesten hopper ud i cykelrytteren.


  • #6   4. aug 2009 Men jeg synes aldrig man ser eller opdager cykelrytteren før de kommer pilene forbi alt for tæt på. Defor får hesten jo et kæmpe chok, inkl en selv.

  • #7   4. aug 2009 "ÅRHUS RUNDT" mener jeg ruten hedder og det er den der lægger forbi området hvor vi rider.Det er en rute for cykelrytter på omrking 25 km, og de køre tit enten alene eller mange sammen.

  • #8   4. aug 2009 Jep jeg kender det ...
    En dag vi var på vej hjem fra rideskolen og det her var på cykelsti ..
    jeg red inde i rabatten og min mor gik i den anden "vejbane" på cykelstien ... vi snakker og hører intet, for ja, det er total lydløse .. og pludselig suser en cykelrytter mellem hesten og min mor, og vi bliver da selvfølgelig lidt bange ... for selvom vi orientrerer os bagud ofte, er de der lige pludselig, og har åbenbart ikke lært at bruge deres ringeklokke eller sige en lyd eller ææhh keh kan komme forbi eller noget i den stil!
    Min hypper er utrolig god til biler og tungt kørende på vejen, men når der suser sådan en cykelrytter forbi også i høj fart kan han godt hoppe frem. og blive bange,
    0g jeg tænker lidt, at det er fandme os farligt hvis hesten sparker ud efter cykeln og den vælter eller sådan noget, pga. de er så uhensynsløse . en jeg kender red os på cykelstien helt ude i rabatten, og der kommer kørende en af de der flokke med cykelryttere. og i stedet for at cykle på RÆKKE suser de forbi hesten og en snitter den på bringen. det er FANDME ikke særligt smart , og tror ikke de tænker på hvor farligt det lige kan være ..
    Så nej, har heller ikke gode erfaringer med dem.


  • #11   4. aug 2009 KSL, nej det er jo en helårs rute, men genrelt kan køre på cykel, samt at det jo er på offenlige veje. Og det er jo værst her om sommeren. Det er ikke en trænigsrute som sådan, bare en rute rundt omkring århus, som fårgår på helt almindelige veje.

  • #12   4. aug 2009 Har ikke dårlige oplevelser med cykelryttere, de plejer at være bange for Rony. Ved ikke lige hvorfor, men de stopper altid op, advare at de kommer eller køre en stor bue uden om smiley

    KSL
    Der skal være plads til alle


  • #13   4. aug 2009 KSL;
    Så må de ski til at anskaffe sig et, eller sådan et lille båthorn eller noget, for det er kraftedme irriternende at blive jordet af dem ....... ARHG


  • #16   4. aug 2009 KSL, jeg prøver lige en gang til, det er IKKE en træningsrute, IKKE beregnet til nogen cykelklub, det er IKKE nogen afmærkede stier til cykelrytteren eller noget som helst. Det er bare skilte der er sat op, så cykelrytteren til dels kan finde rundt, da det er på langtyndskidmarker, samt at det er en rute på 25 km, UDEN om århus, som altså indikere sabro, tilst, true, borum osv osv, hvor der er rigtig mange heste og rytter. Der er ikke meget trafik og derfor nemt for cykelrytteren at køre der, samt der er mange bakker og godt at træne hvis de skal træne op til løb, frem for feks at træne inde i midt byen hvor man skal stoppe for hver eneste lyskryds.
    Det er sådan set kun derfor de har valgt at ligge vejen forbi herude. "ruten" er på helt almindelige oftenlige veje, der er ingen besteme dage de køre og det er ikke en klub eller noget. Mange mange cykelrytter vælger bare at køre de veje da der næsten ingen trafik er, ingen lyskryds og godt terræn.


  • #18   4. aug 2009 Nej det er også min pointe, de aner ikke hvor farlige de er når de kommer så lydløse. Men jeg kan jo altid starte med at gøre opmærksom på det herinde og høre andre forslag til hvordan man får løst det.

  • #21   4. aug 2009 Altså, nu er jeg billist, og jeg forbander også cyklister langt ind i helvede. Problemet med cyklister er simpelthen, at de tror de er biler. De skider på regler om tegngivning,hvornår de skal trække over vejen..og generelt hvornår de må køre over vejen :S

    Men når jeg har redet, synes jeg nu cyklsterne har været rare.


  • #22   4. aug 2009 Har endnu ikke haft dårlige erfaringer med cykelryttere. Plejer selv at køre en stor bue uden om, og så sætte farten ned, når jeg passerer en hest, men nu er jeg sjældent på cykel.

  • #24   4. aug 2009 Normalt har jeg ingen problemer. Múninn virker som om han kan fornæmme når der kommer noget bagfra på laaang afstand. Er det en almindelig cykelrytter er der ingen problemer overhovedet, men hvis de har en gul nettopose på styret eller en gul vest/jakke på, så går det ellers derud af i fuld galop. Han kan ikke lide gule ting der kommer hurtigt imod ham bagfra, fra siden og skråt forfra.
    Til gengæld var jeg til trav en tirsdag med min moster og onkel hvor jeg gik med Rush Abb inden vi skulle hjem, og han er sød og stille og rolig, indtil en jeg kender triller afsted på sin cykel et stykke bag os, hvor Rush traver frem ad og jeg må løbe med ham. Så får jeg tempoet ned igen, men den t*mpe kører bare endnu tættere op i r*ven på hesten bare for at skræmme ham endnu mere! Det kan Rush ikke lide og springer frem igen, jeg når ikke selv at komme afsted, så han løber rundt om mig 5 gange, indtil drengen der hører til i stalden ved siden af os giver sin hest vidre til en anden og hjælper mig med at stoppe Rush. Det skal lige siges at ham på cyjlen af en eller anden grund åbenbart ikke kan fordrage mig....


  • #25   4. aug 2009 KSL, om det hjælper at skrive om det herinde er nok begrænset, men jeg ville gerne høre andres oplevelser, positvie som negative.

    Man bliver da ikke forvirret fordi en cykelrytter råber hej, eller " jeg kommer lige her " eller " jeg overhaler lige", for så bliver man opmærksom på dem. Så kommer de ikke som et chok. Når jeg cykler og hvis jeg møder en rytter og hest, plejer jeg at råbe " HEJ JEG CYKLER LIGE FORBI JER" rytteren vender sig om og bliver opmærksom på os, og hesten ligeledes og ingen af dem får et chok.


  • #27   4. aug 2009 THIT, årh hvor jeg kender det. Jeg køre dagligt scooter inde i midtbyen og det er et maridt. Alle cykelister svinger højre om, selvom der er rødt. Ingen giver håndteng, de vælger pludesligt at cykel over fodgænger fæltet, de køre pisse stærkt og overtræder generelt alle regler. Er EN gang kørt sammen med en cykellist. Fæhovedet gør som så mange andre, drejer til højre, selvom der er rødt, jeg kommer fra modsatte side og når ikke at se ham før vi ligger på vejen og roder rundt. Han kom jo pludeseligt. Det kan simpelthen pisse mig fuldstædnig af at folk ikke akn vente med at svinge til der bliver grønt.

  • #28   4. aug 2009 KSL, rolig nu. Det er vel tillidt at diskuerete og vende nogle ting herinde ligesom i alle de 4000 andre debatter der er herinde, uden at du hidser dig op over at jeg ikke LIGE NU henvender mig til dem. Desuden er det svært at råbe en cykelist op efter de at fræst forbi en.

  • #29   4. aug 2009 KSL og igen igen, det er ikke en cykelklub, det er helt almindlige fritids cykelrytter, de tilhøre ikke nogen klub.

  • #30   4. aug 2009 Vores cykelryttere er faktisk gode til at give info ned igennem flokken om at der kommer heste... smiley

  • #32   4. aug 2009 KSL, ja men jeg bliver irreteret fordi det lyder som om at DU ikke forstår at det er okay at snakke om hvad der kan være et problem i dagligdagen med hest. Desuden gentager jeg lige mig selv igen igen, det er IKKE nogen cykelklub og der er INGEN cykelklub at kontankte.

  • #35   4. aug 2009 KSL, selvom i ikke kan gøre noget ved det, udelukker det jo ikke at man godt kan skrive om det. Tænkt ´på alle de emner om at folk ikke behandler deres hest ordnelige, at elite rytter rider groteks, at det der er i tvet er dødsygt, at folk i markedet ikke gide rlæse annoncen, at ens hest er blevet syg osv osv. Vi kan ikke gøre en skid ved det, men vi skriver da om det alligevel. Det er jo ingen løsning på debatter, netop derfor at det er en debat.

Kommentér på:
Cykelrytter er farlige

Annonce