{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.272 visninger | Oprettet:

Unghest - meget "nærgående" {{forumTopicSubject}}

Er det almindeligt blandt ungheste? Den hest, jeg hjælper til med, kommer glad, når han ser mig komme på folden, følger mig rundt på banen, og skal hele tiden snuse til mig og gerne HELT oppe i hovedet, når jeg står med ham på banen og nusser. Når jeg trækker med ham, vil han gerne gå og puffe til hånden ind mod sig hele tiden, og ja, da jeg skulle lukke ham på fold her sidst, lagde han hovedet på min skulder, mens jeg åbnede for hegnet.

Jeg ved ikke, om det er fordi han er glad for mig eller om det ganske enkelt drejer sig om dominans? Hvad mener I? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest - meget "nærgående"
  • #1   29. sep 2009 Og nå, ja. Hvis det er dominans, hvad skal jeg så gøre ved det?

  • #2   29. sep 2009
    Vil bare mene han er en hest der er enormt snaksalig.
    Sådan er Gizella skam også og hun er 12år - hun er bare meget snaksalig og vil gerne snakke hele tiden.


  • #3   29. sep 2009 Okay, jeg synes bare, det er utrolig hurtigt, at han er blevet sådan, men det er jo bare dejligt så smiley Da han kom på gården for et par måneder siden, måtte vi ikke en gang komme hen til ham på folden, når vi skulle hente ham.

  • #4   29. sep 2009 Tror han er forelsket i dig smiley

    Min datters pony er på samme måde overfor hende og kun hende, han kan ikke undvære hende, og hun kan alt muligt med ham, så jeg tror ikke det har noget med dominans at gøre....


  • #7   29. sep 2009
    Well, heste bliver meget hurtigt nærgående. Gizella blev det også meget hurtigt da jeg havde fodret hende. Nu ved hun altså at jeg giver mad, eller ihvertfald at der er en chance for at der falder noget af og derfor vil jeg mene hun er enormt selvskabelig.
    Mad er trodsalt et stærkt insinkt hos heste.

    Også er der bare nogle der er mere snaksalige end andre. Maja gider fx. slet slet ikke snakke og nusse, sådan er heste forskellige.


  • #8   29. sep 2009 Signe&Gylfi

    Jeg tænkte nok, der lå et eller andet i det måske. Jeg har det sidste stykke tid viftet/ "skubbet" ham væk fra mig, når han kom for tæt på, håber på at det er signal nok. Ellers ved jeg ikke rigtig, hvad jeg kan gøre?


  • #9   29. sep 2009 Han er bare så meget forskellig fra min egen, at jeg har svært ved at vide, hvordan jeg skal håndtere det. Palmira var ikke nærgående på samme måde, men ville hellere en gerne stå og blive nusset smiley

  • #10   29. sep 2009 <i>Jeg tror overhovedet ikke det har noget med dominans at gøre.
    - ungheste er virkelig nysgerrige, og vi har også nogle stykker herhjemme, som er ligesådan .
    , men det er vel i bund og grund, fordi alting er så nyt for dem, også synes de det er spændende :o)


  • #11   29. sep 2009 jeg ville gå igang med noget jordarbejde med det samme, så han lærer at respekterer dig og dine grænser - at det er dig der bestemmer og ikke ham! I ute lehmanns bog "horse in harmony" er der flere rigtig gode redskaber til at lære ham det!

  • #12   29. sep 2009
    stine T

    Det er sjovt du nævner Ute Lehmann, for Ute tror hverken på dominans eller respekt.. Heste har simpelthen ikke hjernekapacitet til at dominere eller respektere mennesker, for de kan ikke ræsonere i hjernen, så det der holder ikke smiley


  • #13   29. sep 2009 Jasmin .

    Hvad endnu mere sjovt er, at jeg lige har købt den bog i dag og læste mig til det samme smiley Men nu har jeg jo self heller ikke læst den hele, så det vil jeg da helt sikkert få gjort.


  • #14   29. sep 2009 jeg taler bare udfra det kursus jeg var med på, hvor jeg havde lidt samme problem... men det kan godt være at ordet respekt måske mere skulle være tydelighed ifht hvad du synes er i orden

  • #15   29. sep 2009 Men har I nogle fif til, hvordan jeg ligesom får ham til at respektere mig? Hvad jeg skal gøre, når han kommer for tæt på?

  • #16   29. sep 2009 Jeg bruger to fingre på kæben, det ligner meget det hestene selv gør når de viser hinanden at nu kom du for tæt på...

    Ved ikke om det er det du mener???

    Front mod hesten betyder stop fx...


  • #17   29. sep 2009 Jo, det er lige det, jeg mener smiley

  • #18   29. sep 2009 Min hest er en lommehest. Og jeg har aldrig haft en nemmere hest. Han har ikke så meget som bukket en eneste gang, da jeg satte mig på ryggen af ham (han er 3 år gammel) og han er bare super super nem.

    Jeg er kun glad for at han er en snaksagelig nussegøj og ikke en eller anden sur gimpe der ikke gider snakke smiley


  • #19   29. sep 2009 Jeg taler bare ud fra de 4 kursus jeg var med på smiley hehe.. I bogen står der helt præcist:
    <b> Da heste ikke reflekterer dybere over deres handlinger, burde vi fjerne tillægsord som snedigt, udspekuleret, frækt eller uartigt fra hestens skuldre og give slip på den forældede opfattelse at heste skal >>sættes på plads<< og lære at >>vise respekt<< over for os mennesker. </b>

    Men det er jo op til dig.. smiley



  • #20   29. sep 2009 Jeg må indrømme at jeg synes det ville være enormt synd hvis du "straffer" hesten blot fordi den er snaksagelig. Det kan ende med at synes at mennesker er nogle stride bananaer på den måde. Lad hesten være et nussehoved, så længe den ingen problemer laver!

  • #21   29. sep 2009 ^^ det står på side 24, spalte 1 linje 1-6.. :o)

  • #22   29. sep 2009 Men jeg må indrømme at jeg stadig ikke tror det har noget med dominans at gøre, han er jo ikke ubehagelig udfra din beskrivelse...

    Som tidligere nævnt, så er min datters ligesådan og hun har ingen problemer med ham overhovedet, ja det skulle da lige være at han vil stå på halen for hende hvis han kunne...


  • #23   29. sep 2009 Men ellers er det vel bare, at bakke ham lidt væk og så rose, når han går pænt uden at være for tæt på (;

  • #24   29. sep 2009 Signe B

    Jeg er enig med dig...

    Kan høre at din hest ligner min datters, da han havde hende på ryggen første gang, red hun et par runder på banen, det gik fint, så red hun sig en tur på vejen og der har aldrig været noget ballade med ham..


  • #25   29. sep 2009 Nej, det er han nemlig ikke, og det er også derfor jeg spørger herinde. For jeg vil jo helst ikke straffe ham for at være snakkesaglig. Vi har haft ham i et par måneder, og han har forandret sig meget fra at være sky over for os. Han virker bare glad for, at vi tager os af ham og bruger tid på ham. Jeg har aldrig oplevet ham agressiv over for mig, og når han kommer tæt på er det altid med ørerne HELT fremme.

    Han bider ikke og ja, han har aldrig uvist agressiv adfærd over for mig. Vi er begyndt at ride ham lidt (tilridning så meget begrænset) og der er heller ingen problemer med ham. Så jeg har bare lidt svært ved at vurdere det smiley


  • #26   29. sep 2009 lyder meget som de ungheste jeg kender smiley
    hvis jeg var dig vil jeg passe på med at prøve at skabe en masse afstand og respekt! for lige pludselig står du med en lidt ældre hest som ikke synes mennesker er særlig hyggelige..


  • #27   29. sep 2009 Okay, men det er jeg glad for at høre smiley

  • #28   29. sep 2009 Jeg tror bare du har fået dig en meget nem hest og det har du ret i, det skal han ikke straffes for smiley

  • #29   29. sep 2009 det der lyder meget som min egen gabbana på 3 hun er også sådan som dine beskrivelser . det er ret alm. blandt ungheste .

  • #30   29. sep 2009 Dorthe Pau, ja min hest er elsket af alle der har mødt ham fordi han er så godmodig og nulleagtig. Og det er da kun fedt at have sådan en hest i stedet for en som folk synes er en sur krikke.

    Og min hest har lige stået skadet og han røg i boks i 2 uger i træk og blev kun trukket rundt 20 min dagligt af mig, ellers stod han stille. Og han er som sagt kun 3 år gammel og han lavede ikke ballade en eneste gang på de trækketure.
    Så for mig og min hest har det i hvert fald ikke skabt problemer at han elsker opmærksomhed! Tvært imod har jeg en dejlig positiv hest, som godt kan lide at arbejde sammen med mig smiley


  • #31   29. sep 2009 Faktisk vil jeg mene at du skal gøre alt hvad du overhovedet kan for at beholde hesten som den er nu smiley Jeg kender mange mange MANGE heste som løber væk fra mennesker på folden og ser skide sure ud hver gang der kommer folk, fordi de har haft dårlige oplevelser med mennesker. Så at den forbinder dig med noget godt og gerne vil være sammen med dig er da enormt positivt i min mening smiley

    Personligt håber jeg i hvert fald på at min hest kan bevare hans ungdommens uskyld og tiltro til mennesker indtil den dag han er gammel og grå og forlader denne verden!


  • #32   29. sep 2009 Signe B

    Det er dejligt for dig smiley og du har ret i at man skal nyde at ha´ en nem hest, hvorfor skabe et problem, når der ikke er noget???


  • #33   29. sep 2009 Jeg har en hingst på 11 år der er på samme måde, det bedste han ved er når hans store hovede hænger i mine arme og han bliver nusset.
    Jeg har ingen personlig rum med ham og i de 7 år jeg har haft ham, har der aldrig været et eneste problem.
    Han har ikke engang trådt mig over tæerne.

    Så vær du glad for du har en hest der stoler på dig, det er guld værd.
    Føler du den kommer for tæt på og gerne vil skabe lidt afstand, så lær den at bakke på komando ca 3 skridt og rose.
    Så lærer den hurtigt at du ønsker afstand og på en positiv måde.


  • #35   29. sep 2009 har den skønneste frieserplag på godt et år. hun vil helst sidde på skødet og sådan er de andre friesere fra det stutteri jeg har købt hende også. for mig er det det bedste i verden med denne nærkontakt. jeg sidder roligt i boksen og lægger blot en hånd på hendes ben eller bringen for at markere at nu skal hun ikke kommer nærmere ogf derved er jeg endnu ikke blevet trådt på. vi har det mest fantastiske forhold og tillid til hinanden hvilket jeg ikke tror havde været det samme uden den tætte nærkontakt. man skal selvfølgelig huske at en lille prinsesse en dag bliver til en stor dronning. jeg lærer caroline at bakke. så når hun næsten er kravlet på nakken af mig kan jeg få hende til at bakke. når hun gør det roser jeg og får en godbid. så hun ved at bakke er noet behageligt og flytter sig villigt når vi er blevet for tæt viklet sammen. jeg ville for alt i verden ikke undvære den tætte fysiske kontakt jeg har med hende og håber du finder din måde at håndtere det på så både du og hesten fortsat kan nyde en tæt og kærlig kontakt. er sikker på at min caroline ville gå direkt ind i stuen og sætte sig ved siden af mig på sofaen og nyde en filmaften hvis hun fik lov. og for mig er det kærlighed og det jeg sætter allerhøjest i min omgang med heste. held og lykke fra caroline og sarah de bedste krammebamsevenner.

  • #36   30. sep 2009 Jamen, det er jo bare dejligt så. Jeg vil heller ikke vænne ham af med det så medmindre, det går hen og bliver et problem senere hen. Jeg har bestemt ikke noget imod det, men jeg ville da lige høre ad herinde, da jeg aldrig har oplevet det med en hest før - men ud fra hvad I forklarer, jamen, så er det bare en typisk ungheste-adfærd, som ikke er spor skadeligt, og dét er jeg glad for, for jeg er glad for, at han er så fortrolig smiley

Kommentér på:
Unghest - meget "nærgående"

Annonce