{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
568 visninger | Oprettet:

20 spring på 3½ min. på unghest :D {{forumTopicSubject}}

Ja, må indrømme at jeg altså føler at jeg har lidt lov til at blære mig med min lille drømmehest smiley

Giza er redet siden Feb-09, men først ordenligt redet fra midten af april-09. Hun er springet siden slutningen af april-09 og disse videoer er optaget igår d. 18.10.09.

Det er første gang hun springer denne højde til træning, de er mellem 80-110 cm. og første gang hun springer spring på denne måde. Vi har kun modtaget 4 timers undervisning, dog var det mere fordi jeg var meget usikker på hende i starten, så det vil jeg ikke kalde sådan rigtigt springundervisning, da det mest var med bomme og små kryds smiley

Hun har gået en enkel LC spring, hvor der var vildt glat og regnede sygt, så hun gled direkte gennem det første spring. Men ellers var hun fejlfri smiley Ellers har hun gået 4 LD'er hvor de to af dem har været fejlfri og de to sidste har været med 4 fejl, ærgelige bomme som klart var rytterfejl smiley

MEN MEN , her er videoerne af vidunderdyret:

http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=171027

http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=171026

& et fotoalbum fra igår:
http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=198361

& et fra dressur:
http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=198369


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  20 spring på 3½ min. på unghest :D
  • #1   19. okt 2009 Hvis det er første gang den springer spring i den højde - er det så ikke lidt overdrevet med så mange spring? smiley

  • #2   19. okt 2009 Kathrine: det synes jeg ikke, jeg tager jo et spring af gangen, alle spring springes impulsivt og jeg havde jo ikke taget næste spring hvis ikke jeg kunne mærke at hun sagtens kunne smiley


  • #4   19. okt 2009 Rosin : hvorfor? smiley begrund tak? smiley

  • #5   19. okt 2009 synes da også det er dumt? hvis hesten ikke er redet særlig længe har den da helt klart ikke musklerne til at springe så meget og da slet ikke i den højde smiley
    men sådan er vi jo selvfølgelig så forskellige.... i mine øjne er det dog ikke noget at blære sig med smiley sorry

    TIL gengæld, vil jeg da ikke være helt lyseslukker, så ville lige tilføje at jeg synes den er utrolig dygtig til at skifte gallop smiley


  • #6   19. okt 2009 ,jeg syntes du springer mange spring, af at det er første gang, du kunne have givet en skridt pause eller to, du er jo nød til og drive den med munden, imellem og op til springene( træls og høre på) smiley du kan høre på hesten at det er hårdt for den.
    Men jeg syntes også at den springer fint, og det er en dejlig hest du har dig, men skån den lidt, da du jo ikke har været for heldig med dine 2 andre.
    God vind


  • #7   19. okt 2009 Altså helt ærligt folkens, hun er redet i 8 måneder, som I kan se er hun i kanon form, og går 2-3 gange om ugen ca. 15-20 km. på tur ud i landskabet hvor vi både skridter, traver og galoppere. Ligeledes har hun startet 7 springklasser ialt indtil nu og springer gerne en gang om ugen?

    Hvorfor skulle hun ikke have muskler og være i træning til at kunne klare det?


  • #8   19. okt 2009 Enig med de andre.

    Det er lidt for tidligt for hesten og springe så meget... Hestens fysik skal også have lov tila t følge med, og når du skal sidde og drive hesten med lyde, kunne det være tegn på at hesten fysisk ikke er klar il det...

    Personligt synes jeg ikke det er noget at være stolt af..


  • #9   19. okt 2009 Stadig, Lyde er en dårlig vane. Hun kan sagtens '-.-

  • #10   19. okt 2009 Jeg startede med at springe på jake i Febuar måned(han er 5), og vi springer kun de.50-70 cm i bane. Og hvis det er en bane er det kun 4-7 spirng. Jeg vil ikke presse hesten så meget.
    Men ellers rigtig godt gået smiley


  • #11   19. okt 2009 Jeg tror på at ejeren bedst ved hva der er synd for hesten!
    Hvorfor er det at man aldrig kan få lov til at være stolt af noget herinde?
    Der ska altid være nogen til at "pille en ned", og det er simplethen bare P**** irriterende!

    Ditte: Jeg synes det er super flot! smiley


  • #12   19. okt 2009 Karina: Årh, du har ret i noget der .. Man bliver fandme helt nedtrykt af at høre alt det her pis smiley
    Men tak !

    - hvorfor skal man straks gøres til mishandler og uh det er synd for hesten, den dør jo og alt muligt .. Den er jo ikke 4 år, den er 5 år, er fuldt færdigudvokset, er i super form, og går selv på alle spring, hvorfor skulle den virkelig ikke kunne tåle det? s:


  • #13   19. okt 2009 Hesten er først færdig udvokset som 6-7 årig smiley

  • #14   19. okt 2009
    Som Jake&Afroditte*The Twilighter's * så er en hest først fuldt udvokset når den er 6-7år - der er den først vokset sammen alle steder og helt udvokset i stang.

    Vil også mene det er for meget når hesten ikke er redet længere, ville ikke bevæge mig op på mere end 50-60cm det mere år. Hesten skal jo ligesom i dressur stille og roligt bygge mere på og få muskler til at springe mere istedet for at springe højt hurtigt.


  • #16   19. okt 2009 VIGTIGT AT HUSKE Der sker intet hvis hun føler hesten kan denne gang og hvis du kun gør det ind imellem, men du må absolut ikke få hende til at springe for højt selvom hun godt kan. Hendes muskler og kondi kan måske, men hendes senere og knogler udvikler sig langsommere, derfor undgår du kun skader hvis du giver hende en chance til at springe små spring først og lige så stille forlanger mere af hende. !!!!

  • #17   19. okt 2009 .. som sagt første gang hun springer denne højde, tror I selv at jeg, bare fordi hun har gjort det EN gang, skal gøre det for altid og evigt fra nu af? s:
    selvfølgelig ikke!


  • #18   19. okt 2009 Køn hest og den springer fint og tillidsfuld..
    Synes dog også det er ret mange spring i træk.. men det slår mig lidt du skriver at alle spring springes impulsivt.. det er faktisk ikke en særlig smart måde at gøre det på.. det er bedre at planlægge en rute (man kan jo altid stoppe hvis der kommer problemer)... du skriver den kan klare det fordi den er 5 år.. men det er jo ikke kun alderen der tæller.. der er jo forskel på en 5 års der har været redet let siden den var 3 år og en der som din først er tilredet i år.. den er jo ikke længere i sin rideuddannelse end en 4 års..
    Undre mig også lidt over man begynder at springe hesten efter kun 2-3 måneders ridning.. der er det jo også ridningen og ikke alderen der tæller.. og jeg mener det tager længere tid at bygge muskler nok til at springe..


  • #19   19. okt 2009 synes virkelig ikke i skal hakke mere på hende?:), tror det er nok hun har fået det af vide så mange gange nu:D

    Ditte: Sejt :), hun er rigtig fin(:


  • #20   19. okt 2009 Hun er sprunget måske 1-3 gange om måneden de første to måneder, hvor det kun var bomme og små kryds.

    Det skulle bestemt ikke forstås således at hun klare det fordi hun er 5, men derimod mere noget i retning af at en 5 års, jo er mere udviklet end en 3 el. 4 års, lige gyldigt hvor meget den er redet. men derimod ikke at sige at den har flere muskler, det afhænger jo af træningen.


  • #21   19. okt 2009 Rolig rolig, hun er jo ikke ond ved dyret..

    HUn springer en lille bane, og så er det ikke værre. !

    Har i hørt om dsa, og 4,5, og 6 års championater ? Der skal hestene altså springe en lc. dvs. en meter...



  • #22   19. okt 2009
    Cometen . - DSA er heller ikke noget jeg er tilhænger af :o).


  • #23   19. okt 2009 Krikken: selvom du ikke er tilhænger af det, kan jeg ikke se hvorfor det skal gå ud over vores ridt og min måde at træne på?
    Mange, nej, ikke bare mange, men de fleste heste som skal gå højere konkurrenceplan eller har det i blodet rides jo på denne måde? de har kunnet klare det de sidste mange år, så hvorfor skulle de pludselig ikke kunne klare det?


  • #24   19. okt 2009 Cometen : Til DSA springer de så heller ikke 20 spring i træk.. så vidt jeg forstår er det det folk synes er for meget.. ikke højden..


  • #25   19. okt 2009 Signe: nej, men de springer måske 16 spring?

  • #26   19. okt 2009
    ,- Ditte (': *Team Rannerupgaard* smiley . - Hestene der topper til DSA stævnerne ser man sjældent på stævnepladserne senere, sjovt nok.
    Jeg mener ikke at man skal gøre noget bare fordi man kan og bare fordi alle andre gør det, så er det iorden - nej, det er det ikke efter min mening.


  • #27   19. okt 2009 Krikken; din mening, fair nok.

    Men indlægget var ikke oprettet for at starte diskussion om at hvor vidt det er sundt og godt og bla bla.

    Desværre er HG vist bare blevet som HN nu, øv bøv for det.


  • #28   19. okt 2009 ,- Ditte (': *Team Rannerupgaard* smiley : En DSA bane er ikke mere en 7-8 spring for de unge heste.. og de er oftest redet fra de var 3 år og derfor i bedre form og træning..


  • #29   19. okt 2009
    Nej HG er ikke blevet som HN - folk er bare blevet konfliktsky og kan ikke tage imod kritik på nogen måde, tager alt meget personligt og vil helst kun ha rygklap.


  • #30   19. okt 2009 Ditte: Du kan jo ikke lave et indlæg og tro at folk kun skriver hvis de synes det er fantastisk.. folk har jo en begrundelse for at skrive det de gør..
    Men jeg mener så ikke det er dyremishandling eller lignende.. synes bare det er meget at forlange af en hest der ikke er redet i længere tid.. ville faktisk ikke springe 20 spring i træk på nogen hest..
    Men du kan jo selvfølgelig være ligeglad med vores mening.. hvis du ikke mener der er noget galt..


  • #31   19. okt 2009 Netop smiley
    Har endnu ikke oplevet at nogen hest har taget skade af dette, og kan ikke finde specielt grundlag for at det skulle være totalt ude i hampen at gøre. Det er jo bare en gang, som forresten ikke kan ændres på nu smiley


  • #32   19. okt 2009 Helt enig med Karina *Team F.A.H * smiley

    Ja, denne side er desværre fyldt med folk, der er så kloge, at de kunne undvære hovedet (og nej, jeg refererer ikke generelt til denne samtale).


  • #33   20. okt 2009 team ctd racing: Jeg tror bare at nogle folk herinde har for meget fritid og for lidt at gå op i, for det er for det meste de samme mennesker, man ser hakke alt og alle ned..
    Tror ganske enkelt, ikke de har andet at lave smiley
    De burde få sig en hobby smiley
    Og jeg mener heller ikk kun denne samtale, det gælder oss meget generelt! smiley


  • #35   20. okt 2009 Karina *Team F.A.H* - igen er vi helt enige xD

Kommentér på:
20 spring på 3½ min. på unghest :D

Annonce