{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
695 visninger | Oprettet:

Chambon... {{forumTopicSubject}}

Hvad er jeres holdning til det?
Jeg sad lige og kiggede på en unghest hvor rytteren red med chambon på..
syntes i det er okay at ride med en chambon på en unghest? eller?

Min holdning er at jeg ville aldrig lægge en chambon på mine heste, og især ikke min unghest! da jeg mener at hesten ikke skal være tvunget til at gå til biddet. jeg mener at hesten skal rides til biddet med sædet og ikke med tøjlen.! Derved føler jeg også at hesten bliver også mere ærlig, ved ikke at tvinge den til noget den ikke vil.!.

- Kan godt være det bare er mig der har det sådan men vil gerne høre jeres mening.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chambon...
  • #1   18. dec 2005 ups hov. forkert postet.. undskyld...

  • #3   18. dec 2005 En chambon er klart at foretrække frem for feks indspænding, da en chambon jo er elastik og ikke "tvinger" hesten til at gå ned. Med mindre man spænder den meget ind og det er jo ikke meningen. Hvis en chambon bruges korrekt skal den hænge løst når hesten går til biddet, og stramme lidt når den tager hovedet op. Sådan at hesten synes det er rart at gå rigtigt med hovedet.

  • #5   18. dec 2005 Chambonen tvinger ikke hesten til noget som helst hvis man ikke strammer den for meget. Jeg har brugt en på Flin fordi han har haft storer problemer med den måde han var blevet redet til på, så han var simpelthen bange for sin mund og rytterens hånd. Den er jo af elastik som Z28TA siger og giver kun et elastisk træk når hesten stikker hovedet lige i vejret. Det hjalp Flin meget og han har nu ingen problemer med at gå lige så fint uden chambonen. Han er også meget gladere fordi han ikke er bange mere.

    Chambonen kan jo nemt misbruges med folk der ikke ved hvordan den skal bruges og man burde absolut ikke springe med en chambon da hesten kunne få sine forben i den, men chambonen kan også virkelig hjælpe en hest/pony til at blive meget gladere og derfor få et bedre liv.


  • #6   18. dec 2005 Misse: Det har du ret i.

  • #7   18. dec 2005 er enig med deg AnneMette M, men er også enig i at i enkelte tilfeller som Misse beskriver synes jeg det er greit.

  • #8   18. dec 2005 Jeg har brugt chambon meget på min engelske fuldblod netop fordi hun havde problemer med at løfte ryggen nok, og derfor blev øm. Jeg synes det er en rigtig god hjælp, og det er en mild hjælp, også på ungheste. Det er den bedste hjælp man kan få til at bygge muskler op i hestens ryg. Hvis chambonen som sagt bliver brugt rigtigt!

  • #9   18. dec 2005 Jeg synes ikk at man skal bruge den på ungheste men , jeg fortrækker at man bruger den isedet for at rive hesten i munden ,. !! Det er synd ,. Jeg synes ikk der er noget galt i at bruge det på heste som kan deres ,. men som bare er umulige at få til biddet ,.

  • #10   18. dec 2005 der er jo ingen der siger den skal strammes så meget... men, syns nu ung heste skal gå frit med hovet, og selv vælge deres holdning!! og så senere kan man lære den at "gå til biddet"...

  • #11   18. dec 2005 Jeg er helt enig med Misse. Det er meget "farligt" at lade en hest gå med hovedet hvor den vil når den bliver redet, da det på længere sigt kan give rygproblemer. Jeg har en hest med sart ryg, og tro mig det er ikke sjovt.

  • #12   18. dec 2005 jeg er helt klart også uenig med tvang og unaturlige hjælpemidler! men hvis man engang har set nogen ride med en meget stram chambon kan man hurtigt få et forkert billede af det. for en chambon skal bruges med omtanke og ikke som hverdagsudstyr men som genoptræning af heste der fx. har bygget forkerte muskler op .. en chambon skal ikke spændes ind så hestn har et konstant tryk i munden SLET IKKE ! den skal være løs og når hesten fx. så vil have hovedet op og sænke ryggen( når hesten gør dette bruger den sin krop helt forkert og kan med rytter belaste ryggen ekstremt og i værste tilfælde få alvorlige skader i ryggen og nakken) så mærker den chambonen strammer og finder så ud af at det er mere behageligt at sænke hovedet og løfte ryggen op ( derved får hesten en stærkere ryg. og bruger sin krop kkorrekt) jeg bruger selv kun chambongnår hesten er fri i min rundel og den er altid meget løs . ( jeg bruger den fordi at jeg har en ung islænderhoppe som har svært ved at finde traven. når hun mærker chambonen sænker hun hovedet helt ned til jorden og traver - altså det er ingen indspænding som spænder hesten helt ind til bringen.( jeg mener at chambongen kun fortæller hesten hvad det er den skal og hesten finder også hurtigt ud af at den KAN slappe af når den går med hovedet sænket, istedet for at gå med det i skyerne og heletiden spænde i sine muskler. ) ! . jeg bruger kun chambon indtil hun har fået opbygget muskler nok til at finde traven selv. og så hun også får en stærkere ryg til når jeg skal op og sidde på hende. ) jeg mener ikke at det er forkert at bruge chambon på ungheste uden rytter, det er da meget værre at sætte sig op på sin unghest og så ødelægge ryggen fordi den ikke er stærk nok ! til at bære sin rytter. ..

  • #14   19. dec 2005 bryder mig ikke om de såkaldte hjælpe tøjler og mindst af alt om elastik chambon, som mange fejlagtigt tror er mildere fordi det er elastik, men faktisk gør det den hårdere, især hvis hesten spænder imod hvad de fleste gør.
    Ud over det bliver jeg lidt chokeret over hvor mange der ligefrem tror at det er godt for hesten for så bruger den ryggen korrekt smiley altså fordi man spænder hoved ned betyder det ikke at hesten bruger bagpart og ryg, de fleste vil i stedet spænde imod hvad på længere sigt kan give grimme skader.
    Hvorfor kan folk ikke bare lære at ride deres hest/pony i stedet ???? Og der findes ingen hest/pony der ikke kan rides til bidet uden hjælpe midler(med mindre den har slemme fysiske skavanker, men så bør den nok bare rides på hygge ture eller slet ikke), der er bare forskel på hvor god en rytter det kræver smiley
    Hilsen Signe


  • #15   21. dec 2005 hej signe..
    det der du skrev med at mange tror det er godt for hesten for så bruger den ryggen korrekt. ...
    ... - : jeg mener helt bestemt også at en hest skal drives ind bagfra og bruge bagparten så den helt naturligt sænker hovedet fortil. men i nogen tilfælde. her med min egen. træder hun virkelig godt ind under sig med bagparten men hun skal bare have et lille vink om at sænke hovedet. desuden bruger jeg heller ikke bid men kapsun. hun har aldrig nogensinde gået imod chambonen eller vist tegn på at den har irriteret hende. jeg vil nu også sige med hensyn- til om folk ikke bare kan lære at ride deres heste istedet.
    jeg synes at hvis ens hest ikke kan gå ordentligt uden rytter og bære sig selv. - hvorfor skulle den så kunne med rytter? og det er næsten ligemeget hvor dygtig en rytter man så er. det er altid sværere at RIDE hesten i holdning og samling end det er at lære den det fra jorden. ( selfølgelig KAN en hest rides i samling ) men det er bedst at lære den det fra jorden.
    en hest skal kunne gå ordentlig og være stærk i ryggen før man sætter sig op . og HVIS det nu var at min unghest havde gået fuldstændig imod chambon- havde jeg nok søgt professionel hjælp.
    for hvis den gør det får den nætop spændinger i ryggen.som du også siger. . jeg er egentlig meget enig i det du siger. også med at nogen heste sagtens kan gå pænt med hovedet uden at have ryggen med- sådan en kænder jeg. men det er i det heletaget svært at diskutere hinandens heste når vi ikke har set dem, jeg håber ikke at du føler jeg siger dig imod eller sådan, for det var ikke min hensigt . smiley


  • #16   21. dec 2005 når jeg skriver at den skal lære at bruge sig korekt og bære sig selv fra jorden uden rytter :- mener jeg med longering arbejde selfølgelig ikke med chambon- jeg bruger heller aldrig chambon når jeg longerer. . i longen skal den heller ikke bare løbe rundt og rundt hvilket mange tror, men hesten skal finde sin egen balance få skulderen ud og sænke hovedet. og bruge benen rigtigt

Kommentér på:
Chambon...

Annonce