{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.280 visninger | Oprettet:

Hævede bagben?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg har en plag på næsten 2 år (d. 25. marts) som de sidste par morgner har haft hævede bagben.
Jeg har ikke selv lukket hende ud og set det (det er hende der bor der, som lukker ud og har kontaktet mig)

Jeg var så der oppe igår eftermiddags for at tjekke, og der var de en smule hævede, men ikke varme. Der var ingen sår, hun er ikke øm, halter ikke og hun havde ikke feber. Hun virker frisk som hun plejer og spiser sin mad..

Så jeg ville høre om der er nogen forslag til hvad det kan være? Eller nogen som har prøvet det?
(Jeg har snakket med min dyrlæge som har foreslået uldbandager om natten, eller noget smertestillende/hævelseshæmmende)
Men vil lige, inden jeg begynder på medicin, spørge om der er nogen der har ideer til hvad det kan skyldes?

/Celina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hævede bagben??
  • #2   5. mar 2010 Hun kommer ud hver morgen kl. 7-8 (når det bliver lyst) og kommer først inde igen ved 16-17 tiden.. Så hun er ude meget tid, og har aldrig døjet med det før?

    Jeg har været lidt bange for om det evt. kan have noget at gøre med mus eller sådan noget??


  • #3   5. mar 2010 Det kan sagtens være tegn på at der er mus.. men det kan også "bare" være galle eller dårligt blodomløb (når jeg skriver "bare" er det fordi det ikke er noget en så ung hest bør have)..
    Jeg synes nu den tilbringer alt for meget tid i en boks når man tænker på dens alder 14-16 timer er meget for sådan en bare at stå..


  • #4   5. mar 2010 Okay..
    Altså tiden på folden bliver gradvist øget, i takt med at det bliver længere og længere lyst, og skal også gå ture med hende, men går selv, lige pt. med krykker hjemme, efter en korsbåndsoperation.. Ja, det hele falder altid bare lige så godt sammen!!

    Men med mus, er det vel kun en røngten der kan vise det, og så en operation hvis den/de skal fjerne?


  • #5   5. mar 2010 Ja der skal røntgen til for at se det 100 %.. ved ikke om en god dyrelæge evt ved at se og mærke kan komme med en ca prognose om han mener der er grund til røntgen... og sidder den så den kan fjernes, så ja skal der operation til.. men kan også være den ikke kan fjernes eller nogle gange er de ikke til gene.. men her hvor benene hæver ville jeg tror den var til gene hvis det er det..

  • #6   5. mar 2010 Byg i foderet kan også give hævede bagben...

  • #7   5. mar 2010 Louise L: Ja det er rigtig.. men bør jo kun ske hvis den lige har skiftet til foder med byg eller er blevet sat op i mængde..

  • #8   5. mar 2010 Min hyp for hævet ben af havre..

  • #9   5. mar 2010 En plag på knap to år får ikke hævede ben pga dårligt omløb - det er kun ældre heste. Ellers er der i hvert fald noget meget alvorligt i vejen med dens kredsløb, hvis den som knap to års får den slags galle.

    Mus kan give galle, men udløser oftest også samtidig halthed og varme, da der jo er irritation i leddet. Hvis din plag har en symetrisk hævelse i begge bagben, og hævelsen aftager ved haltfri bevægelse, så tror jeg ikke den har mus. Hvis hævelsen sidder omkring kodeled, så tror jeg det er endnu mindre sadnsynligt, at det er gener fra mus, da basalmus, som de hedder, kun meget sjældent har betyding for hesten.

    Ændringer i foder er mere sandsyndligt. Det behøver ikke være skift af foder, nogen gange er det nok, man starter på en ny sæk, en ny balle eller lign. Nogle heste er meget følsomme. Hvis det er tilfældet, så forsvinder hævelserne af sig selv efter noget tid.

    Var jeg dig, ville jeg lige se tiden lidt an, så længe plagen er haltfri, glad og tilfreds.

    God bedring


Kommentér på:
Hævede bagben??

Annonce