{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
533 visninger | Oprettet:

sær hesteadfærd? :) {{forumTopicSubject}}

Nu er der jo for tiden så meget snak om heste adfærd, og hvordan heste fungere som flok dyr, og hvordan de agere overfor hinanden indbyrdes, at de har det bedst med én leder. Men så kan jeg ikke lade være med at undres når jeg ser ud på schakira og Silke når der er på fold sammen.

Silke er en bumlebi over for alle andre, både heste og mennesker, og trumle alt og alle hvis hun kan komme til det.

Schakira er den mere underdanige, men stadig nusgerige type.

Men når de to står sammen, ændre de helt adfærd, de bliver begge helt roglige, og ukriggeriske. Har aldrig set dem så meget som ligge et øre af hinanden, selv om der er hø, de kan enda spise af samme foderspand? Det er umuligt at se hvem der er leder, og tror heler ikke de selv ved det. Vil den ene over i et andet hjørne af marken, så gør den bare det, og så må den anden selv bestemme om den går med. Man ser dem derfor også stå i hver sin ende af marken, græssende roglig.

De er ikke vokset sammen, og selv om de ikke har set hinanden i flere måneder, så er det lige gode venner når de bliver lukket ud sammen igen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sær hesteadfærd? :)
  • #1   10. mar 2010
    Tror ikke på en leder i blandt heste, da det kræver diverse egenskaber de har - men jeg tror på dominans... Nogle heste er mere dominerende i andre situationer.

    Fx. Gizella er en mokke der er ret så dominerende altid - ser hun et menneske og står der andre heste ved mennesket kommer hun stille og roligt gående, vender et øre og bider evt. ud - så går de andre og hun får opmærksomheden. Den af dem der går er Maja, hun er en "outsider" der ikke er dominerende på nogen måde og derfor føjer sig for hvad Gizella vil have hende til.
    Igen, hvis der lå hø på folden ville Gizella være den eneste der fik noget - måske også Maja, fordi Gizella igen er dominerende og ret så madglad. Så stod Maja og spiste ville Gizella og komme og true hende væk, så Maja ville ikke have en chance for at få noget.

    De går samtidig fint i spin ellers, når Maja ikke er i vejen for hvad Gizella har. De kan sagtens nusse også, bare Maja ikke er hvor Gizella vil være.
    Maja er også en hest der er lidt uden for flokken og spiser ofte et stykke væk fra de andre, hun undgår på denne måde at komme i klemme. Trækker man hende ind fra fold og skal til at åbne ledet mens der kommer andre heste, vil hun automatisk gå sin vej for at undgå problemer.

    Så jeg tænker at dine to er lidt som Gizella m. Tulle - Tulle kan være underdanig men kan også være en mokke. Derfor tror jeg Gizella lader hende være i nærheden, spise med hende mm. fordi Tulle netop kan sige fra og ikke bare går som Maja.


  • #2   10. mar 2010 Det kender jeg godt.

    Kan sige, at da jeg kom til nuværende stald, var min hest bange for de fleste, det starter hun altid ud med, men EN hest var interessant. Han er oldenborger som hende selv. Hun var helt forelsket!! De er begge dominerende og nogle damptromler. De savner hinanden, når den ene er ude at ride. De andre er ligegyldige.

    Hun er MEGET sur og dominerende overfor en fjordhest, som ikke kan finde ud af det sociale, men vallakken - de er bare bedste venner. De styrer flokken sammen smiley

    Mit føl har "arvet" noget af mors anciennitet på folden. Vallakken er også rigtig flink overfor hende, og hun er ligeså fræk overfor ham som moren, og slipper godt fra det.

    Nogle gange er det bare ren kærlighed! Dejligt at se.

    Til gengæld kan min ikke lide brogede heste, og helst heller ikke shetlændere. Islændere er hun vild med, tror hun er lidt racistisk.

    Lone


  • #3   10. mar 2010 Min pony er bøsse, hvis det handler om kærlighed xD
    Han bliver altid tæsket af de andre, men Anton rør ikke ét år på ham! (;
    Anton tæsker altid ALLE hestene, men Narzhos rør han ikke xD
    De er begge hvide, så jeg tror Anton er racistisk xD
    Haha


  • #4   10. mar 2010 Nosey er psykopat. hun kan ikke lide at andre heste er for tæt på hende, fordi hun tror der er et rampelys på hende hele tiden og hun deler ikke sit fup rampelys med andre.

Kommentér på:
sær hesteadfærd? :)

Annonce