{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
734 visninger | Oprettet:

Buk = frækhed {{forumTopicSubject}}

Tænk jeg troede efterhånden at alle vidste at heste/ponyer ikke har hjernen til at være frække eller tage røven på rytteren.. men kan nu se i en anden diskution at rigtig mange mener at når hesten/ponyen bukker så er den fræk..
Der er så mange grunde til at de kan bukke: Smerter, ubehag, stress, forvirring, for meget energi, glæde (et enkelt hop ind imellem) og tillært adfærd.. hvorfor vælger så mange at mene at den bare er fræk når den bukker ??
Er det fordi de ikke gider få hesten og udstyret tjekket ?? og dem der har det og så holder på den har ikke ondt, så er den fræk.. er det fordi de ikke vil se på dem selv som fejlen og se på hvad i deres ridning der for hesten til at bukke ? er det bare nemmere at give hesten skylden og sige den er fræk..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Buk = frækhed
  • #1   28. mar 2010 Jeg giver dig ret, men hvordan vil du så tolke en hest, som ALDRIG bukker, pludselig en dag i et galopanspring giver et enkelt buk og aldrig har gjort det siden?
    Jeg er bare nysgerrig, for det er jo ikke frækhed


  • #2   28. mar 2010 Jeg er helt helt enig med dig, og hvis de så bukker så får de bare et kænpe slag i røven med pisken, men i det fleste er det som du siger forvirring og dermed rytterens fejl..

  • #3   28. mar 2010 Tja, min hest brukker også forholdsvis tit, nogle gange pga. engeri andre gange pga. glæde og helt 3 gange pga. den bliver bedt om at lave noget = det strammer og den prøver at undvige, det ville jeg godt kunne kalde den er ''fræk'', selvom folk mener den ikke kan være fræk.
    Ville da også mene den kunne være ''fræk'' når den lavede sine glædesbuk.

    Det da lettere at sige, athene var fræk idag, den bukkede,
    i stedet for at skulle sige: athene undvigede sin galop fordi jeg bedte hende om at vendte lidt mere så det strammede lidt i musklerne i numse.

    Hvis jeg sprugte en om deres heste var gode fortrækker jeg da den første forklaring i stedet for en hel historie smiley


  • #4   28. mar 2010
    Well, nu er der jo stadig mange der bare høre på hvad ridelæreren siger eller andre voksne henne på opstaldningsstedet og tror på det smiley
    Der er stadig mange der bag ridning og omgang med heste mangler noget teori som skal underbygge praksis.

    En hest der pludselig bukker, har jeg oplevet to gange, Maja der har gjort det. To eneste gange i hendes liv hun har gjort.

    1 - Ankommet til et nyt sted, på anden dagen skal der rides lidt på en fold lidt fra de andre heste ( her iblandt en hun kender ). Maja bukker og bliver "fræk" og "utidig" dette mener jeg er pga. seperationsangst, hun blev adskilt fra Gizella og blev frusteret over dette, evt. forvirret over alle de nye indtryk og mine signaler.

    2 - Vi tuller rundt oppe på banen, lige pludselig smækker Maja to bagben i luften, jeg ryger af da jeg ikke er forberedt. Tænker det var pga. den sadel jeg havde på eller at hun blev bange.


  • #5   28. mar 2010 Frydenhoej*R.I.P Rival* C: Enten et glædeshop eller måske den lige mistede balancen og lavede et hop for at få bagdelen med.. men tidligere unghest lavede et mægtig buk 3 gang jeg galoperede på hende (da hun var ved at forstå galoppen) kun et hop lige i anspringet og hun blev selv så overrasket at hun stoppede op smiley det var sandsynligvis også en af overstående, et glædesudbrud fordi galop var sjovt eller pga at bagbenene ikke lige var med..

    Christina: Ja og når de så bukker igen pga smerte/irritation over opisken, så får de bare 1-2 slag mere smiley






  • #6   28. mar 2010 Helt enig..
    Men det er jo nemt at sige "at hesten bare er fræk" smiley !
    Min gør det bare når man forlanger lidt for meget fordi han skal bruge hans begben :)! ren og skær fordi man siger han skal flytte benene, griner bare af det smiley


  • #7   28. mar 2010 Den med balancen lyder sandsynlig smiley Tak smiley

  • #8   28. mar 2010 . Shella . •Team Bal• : Hvorfor er det frækhed hvis den laver et enkelt glædeshop ?? frækhed er at den gør noget den ved den ikke må for at drille/genere rytteren.. et buk af glæde er netop for at drille eller genere rytteren og jeg tror faktisk heller ikke at heste er beviste om at vi ser et buk som forkert adfærd..
    Og når den gør det når du beder den om mere samling, så er det jo netop pga smerte/ubehag i musklerne, det kan man da heller ikke kalde frækhed..
    Hvir folk svare mit spørgsmål om hvordan ridningen var gået med at hesten var fræk, så ville jeg tænke at de var uvidende omkring hestens adfærd og havde overset hvad hesten prøvede at fortælle dem..


  • #9   28. mar 2010 Jeg fik atvide af min gamle underviser at når Flicka bukkede skulle jeg bare klappe hende én i r*ven - for hun skulle ikke være så respektløs og fræk - bukkerier blev dog kun værre og værre.

    Da jeg skiftede underviser stoppede bukkeriet brat - jeg tror faktisk aldrig min "nye" underviser har set Flicka bukke..

    Blev virkelig også gal og ked af det hver gang jeg skulle slå min hest - var til undervisning 4 gange. Men forstår simpelthen IKKE at en uddannet beridder med 40års erfaring kan sige/tænke på den måde - var simpelthen så skuffet -.-' !

    Men der er vist desværre rigtig mange der tænker sådan endnu..


  • #10   28. mar 2010 Glæde behøver ikke kun være et enkelt hop engang imellem.. Jeg red en fjordhest der godt kunne give 3-4 buk i streg hvis hun var meget glad..

    Men hun kunne så også finde på at bukke når hun ikek gad mere.. (Dejligt med en selvstændig hest ;))

    Det handler om at se på resten af kropssproget og mærke efter i hestens muskler om den spænder dem eller ej smiley Heste der bukker af andet end glæde kan man som regl mærke på dem når de lægger an til buk smiley


  • #11   28. mar 2010 Signe: Har aldrig sagt jeg ser buk som en forkert adfærd, jeg har ALDRIG! straffet en hest for at bukke, altid bare ignoreret det og redet videre.
    Det forskelligt hvordan man difineret ordet ''fræk'' og det også forskelligt hvordan folk ser på adfærdet at bukke.
    Hesten kan godt være fræk pga. det ikke er bevist den er fræk/driller rytteren, for os mennesker er det jo stadig at være fræk, selvom hesten ikke ved hvad det er.

    Børn f.eks. er heller ikke altid beviste om de er 'frække' men alligevel vil man kalde det at være fræk fordi selvom de ikke er det bevist og ikke ved hvad ordet betyder, jamen så ved vi andre godt hvad at være fræk betyde.r


  • #12   28. mar 2010
    Fjordheste er ikke stædige heste... De lære bare nemt smiley

    Og nej hesten kan ikke bukke fordi den ikke får sin vilje.


  • #13   28. mar 2010 Nok er det ikke en ønsket adfærd, men det genere egentligt ikke mig overhovedet at hesten bukker.

  • #14   28. mar 2010 hesten kan bukke af irritation, eller decideret smerte..

    Mange heste bukker jo en enkelt gang imellem - osse pga ALT for meget energi - om man vil kalde det frækhed - næææ fustrationer over at stå i en bok 16 timer i døgnet måske..


  • #15   28. mar 2010 *Tanja med Tallulah *: Nu skulle det heller ikke forståes som at kom der 2 buk så er glæde udelukket.. men har oplevet folk insistere på at det er glædesbuk når deres pony laver rent rodeo show.. og det mener jeg ikke de gør af glæde.. bukker hesten/pony ofte og igen og igen så er der noget galt .. det var bare sådan det skulle forståes..

    Shella . •Team Bal• : Så vidt jeg ved er definationen på fræk at vedkommende gør noget de ved de ikke må/som genere personen for at drille eller irritere/genere en anden.. det er jo netop sådan børn driller ved at gøre noget de ved er forkert eller som personen ikke bryder sig om.. helt små børn som endnu ikke ved hvad de må og ikke må kan heller ikke drille..
    Jeg ved godt at ikke alle mener det negativt når de siger at ponyen/hesten driller.. men det er et "farligt" ord at bruge, da nogle mener frækhed er grund til at irettesætte/straffe dyret.. og hvis folk bliver ved med at bruge det vil nogle blive ved med at tro sådan..

    Bibi: Ja synes det er synd at de i så ung en alder tror de ved alt og slet ikke vil lytte til en pæn og rolig forklaring, men bare holder på at de har ret..


  • #16   28. mar 2010 Flere af vores heste bukker lige for tiden, det samme gjorde de sidste år ved denne tid. De rider med det samme udstyr som de plejer og bukker ellers aldrig... Det er ren og skær overskudsenergi, som lige skal brændes af smiley
    Jeg kan altså også godt finde på at sige at de er frække... Når jeg tænker fræk - tænker jeg kåd, legesyg og fuld af energi.. Synes ikke at fræk behøver at være fordi man vil genere nogen.

    Man siger jo også at mænd og kvinder kan se "frække" ud ;-D - Det forbinder jeg da ikke med noget dårligt smiley


  • #17   28. mar 2010 Ida: Nu er der også stor forskel på at se fræk ud og være fræk smiley
    Problemet med ordet fræk er bare at man tit høre "den er fræk, sæt den på plads" eller "den er fræk, giv den en med pisken"..


  • #18   28. mar 2010 Det, at en hest kan være "fræk" er desværre stadig en meget udbredt misforståelse, som er årsag til rigtig mange uheldige afstraffelser af heste, fordi en "fræk" hest skal "sættes på plads". Det er trist, synes jeg. smiley

    For nej; jeg er helt enig; en hest kan IKKE være fræk. Det ville fordre evnen til kognitiv tænkning, som hesten ikke er i besiddelse af. Og hvor ville mange heste få et lettere liv, hvis deres ejere forstod netop dette og derved ikke tillagde dem en masse menneskelige intentioner...


Kommentér på:
Buk = frækhed

Annonce