{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gjord med elastik - fordele og ulemper
  • #1   31. mar 2010 Engang brugte jeg kun elastik gjord (både med elastik i en og begge sider..) fordi det var nemt at spænde, mener efterhånden gået over til gjord uden elastik, fordi jeg synes man nemere får sadel til at sidde fast. Det er jo næsten umuligt at spænde en gjord med elastik helt "fast" smiley

  • #2   31. mar 2010 Gjord med elastik kan være en fordel hvis hesten har gjordkrampe:) Jeg synes ikke, at jeg har problemer med at spænde gjorden helt, det kan bare tage lidt flere omgange måske (o:

  • #3   31. mar 2010 Min tidligere ridelærer syntes elastik i gjorde er noget skidt, fordi man ikke kan stole på dem (: Men ja, hun er også lidt skør (:

    Men jeg rider med en gjord, hvor der er elastik i begge sider, og jeg har en eller anden fornemmelse af, at de ikke bliver så ubehageligt stramme som 'almindelige' gjorde, men det er nok bare mig (:


  • #5   31. mar 2010 Ligesom "Cartoon Heros" rider jeg med elastik og har aldrig rigtig tænkt over at lade være.

  • #6   31. mar 2010 Jeg har kun brugt elastikgjor, fordi det fulgte med til min gamle sadel.. Ville gerne bruge det på min nye også, men desværre glemte jeg den i farten, da vi flyttede fra det gamle sted :o( Jeg overvejer faktisk at købe en ny, da jeg synes at de er nemmere at spænde og spænder den på en heelt anden måde end med en alm. gjor, som jeg har lige nu. Den er virkelig svær at spæde - især nu hvor hesten har stået stille længe ;P

  • #7   31. mar 2010 man skal ikke bruge elastikgjord fordi det så bliver lettere at spænde!!

    elastikken gør at hestens brystkasse kan udvide sig mens den arbejder, den er fleksibel og tilpasser sig hestens bevægelser..


  • #8   31. mar 2010 Hvis man bruger en gjord med kun elastik i den ene ende, skal den så spændes på en bestemt måde for at fordele trykket ordenligt eller hvordan? For det må da give en ujævnt tryk.

  • #9   31. mar 2010 Jeg hader gjorde med elastikker i o0
    Kan ikke helt forklare hvorfor, men ville aldrig købe en selv.
    +-.. Kunne måske godt købe en til Bob der viser lidt gjordkrampe.


  • #10   31. mar 2010 Jeg skiftet lige idag fra ikke elastik til elastik da tykke-dyret har tabt sig lidt og jeg kunne bruge elastik-gjorden!

    Har kun posetive ting om gjorden : For det første kan man nemmere spænde den, det som om hesten acceptere den mere end den anden - det må også give en eller anden form for frihed. Og så blev saddelen liggende! smiley


  • #11   31. mar 2010 Vil klart anbefale en gjord med elastik til en hest med snerten af gjordkrampe

  • #12   31. mar 2010 Jeg kan helt sikkert godt li elastikgjorde, fordi de er mere flexible for hesten smiley
    Kan simpelthen ikke holde ud at se på dem der strammer gjorden så meget at den maser ind på ribenene.

    Hvis man føler at man kan blive ved med at stramme med en elastikgjord, er gjorden for stor... ellers strammer man den for meget.



  • #13   31. mar 2010 Jeg bruger elastikgjord, og vil nødigt skifte væk fra det.

    Prøv at lægge et målebånd om hesten ( hvor gjorden sidder ), mens hesten har hovedet oppe.
    Prøv så, at lade hesten tage hovedet ned. Så måler den noget mere. Syntes derfor, at det er vigtigt, at gjorden er flexibel smiley


  • #15   31. mar 2010 Jeg BRUGTE altid elastikgjord før i tiden, da jeg havde en pony med gjordkrampe.

    Men i en rus af bukkeglæde på min unghest, var elastikgjorden skyld i, at sadlen røg ned under maven på den, så jeg røg af og brækkede armen. Bruger det aldrig igen - og min ridelærer fik da også fortalt mig, at det var noget lort at bruge.


  • #16   1. apr 2010 Bruger elastik på Artesia, men ikke på Vinnie (Kun fordi hun ikke er min, og gjorden fulgte med)

    Har læst et sted at med mindre man har en trykmåler, til at måle hvor hårdt man spænder gjorden, så bør man altid ride med elastik, da mange ellers vil stramme en normal gjord for hårdt, hvilket kan give hesten mange problemer, som trykninger, kramper, åndebesvær og generelt sænke dens præstation.

    Tror ikke på en elastikgjord kan være farlig, men mindre man ikke har strammet den, men så ville en almindelig gjord kunne gøre præcis den samme skade.


  • #17   1. apr 2010 Jeg har læst at elastik gjorde for det første kan hive sadlen skæv og for det andet ofte gør at folk strammer sadlen mere end de ville gøre uden elastik. Gjorde er så nem at stramme med elastik, at folk bare hiver til og får en meget strammere gjord end de ville få med en læder (eller andet) gjord, da de er svære at stramme for meget.
    Om det passer skal jeg ikke kunne sige, men synes det giver meget god mening.
    Jeg rider derfor med lædergjord og synes den fungerer fint.



  • #18   1. apr 2010 tbruger altid elastik.. - ogsaa til ungheste - for at forindre at sadlen evt skulle lande i lysken paa hestene i et vae;ld af bukkespring, bruger jeg fortoej. saa er jeg sikret smiley

Kommentér på:
Gjord med elastik - fordele og ulemper

Annonce