{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
622 visninger | Oprettet:

hest stærk (; {{forumTopicSubject}}

Jeg søger hjælp, da jeg rider to heste en på 10 år og vallak og en hingst på 4 år som skal kasteres her sidst i måenden.

Men problemet er at ham vallaken på 10 år:

Han er ikke blevet redet fast i 4 år og nu er han er sådan en tung hest og rigtig stærk.
Problemet er når vi er på tur med vallaken og hingsten så lige pludselig uden man rør ham vallaken så går han bare i trav og kan også gå i galop og man kan bare ikke standse ham igen, han er så stærk han bare bliver ved med at løbe. Jeg sætter mig tilbage i sadlen og klemmer med lårerne og river en smule i tøjlen men han løber stadig, det er det samme når man rider på bane ?

Han bliver nogenlunde redet hver dag(;

Ville bare hører om i har prøvet det selv ?
Hvordan gjorde i til at få dem til at standse?
Hvad ville du gøre vis det var dig?
Skriv alle gode råd til træning med mere


Svar tak !

Kan bruge alle råd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hest stærk (;
  • #1   9. apr 2010 På bane: dreje den ind på en volte lige så snart den ikke hører efter. Hmm og så når den bare løber, så stoppe den helt fuldstændig op og evt. bakke så den lærer at vente på dig :).

  • #2   9. apr 2010 Du kan evt. starte hver gang du skal ud at ride, med at bruge 5-10 min. på at lave noget jordarbejde, hvor du lærer ham at han stal stoppe når du tager i tøjlen, gå rundt med ham og evt. sig "woow" (som jeg bruger) eller noget andet som du kan huske som et stop signal, og efter at have sagt det tage fat i tøjlerne til han står stille, sig evt. klik med munden når han skal frem, og derefter før ham frem, på den måde lærer han at hører til dig, så han tilsidst kan stoppe når du siger "woow" og begynder at gå når du siger "klik".
    Det har jeg gjort med mange heste, og de har lært det, og det fungerer godt.
    Du kan senerehen helt undlade at bruge din stemme igen, ved langsomt at bruge tøjler og ben smiley

    Håber det kunne hjælpe smiley


  • #3   9. apr 2010 eller evt. lære ham det grundlæggende på ny. altså som en lige opfriskning af tilridningen :).

  • #4   9. apr 2010 få noget dressur undervisning på den, intil du har lært at styre den.. og på tur hvis du ikke kan stopper så ride den ind i et træ eller såan et eller andet, så skal den nok stoppe (ikke en holdbar løsning);)

  • #5   9. apr 2010 undervisning er os mit bedste bud... ellers træne overgange, overgange og overgange.... og så lige parader i alle gangarter og det er bare at træne, træne og træne...min har gjort det samme så vi brugte lige en måned eller 2 på banen hvor der kun blev øvet det... og overgangene er jo selvfølgelig INDEN han finder på at løbe så du hele tiden er på forkant... røv sygt at træne men virkelig fedt at kunne stoppe sin hest!


  • #6   9. apr 2010 Hvis min finder på sådan noget på banen, så skal den bare rides frem og træt. Så bliver jeg simpelthen bare ved med at drive den frem i det tempo den selv har valgt, indtil den er træt og så blive ved lidt længere. Det plejer at hjælpe mig, for det er ikke noget den gider.

  • #7   9. apr 2010 Derudover så varier din ridning så den ikke går og keder sig, for så glemmer den måske at lave ballade.

  • #9   9. apr 2010 øv det lyder ubehageligt. Hvilket bid bruger du ?? Kunne du måske overveje et andet i en periode ?? ikke at det hjælper at ride med et stærkere bid i længden, men måske en periode indtil du får hjælp til at stoppe ham på anden vis. Det er jo farligt hvis han bare løber. får du undervisning eller anden hjælp til ham ??

  • #10   9. apr 2010 Synes ikke et andet bid er løsningen. For mig lyder det som om, at den er blevet hård i munden. Det er en PLAGE uden lige, og mange kraftige/stærke heste har en tendens til at blive det.

    Har i hvert fald været oppe på en del (fjord)heste, hvor man har skullet bruge utrolig mange kræfter på at stoppe osv. Og det er ikke hvad ridning bør gå ud på efter min smag.

    At få en hest blød i munden igen kræver meget træning, så synes du skal lede efter en underviser/person, der har forstand på netop dette.

    Det er nemlig bestemt ikke sjovt at føle sig magtesløs oppe på så stort et dyr!


Kommentér på:
hest stærk (;

Annonce