{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
758 visninger | Oprettet:

stor død af føl/mødre pt?? {{forumTopicSubject}}

GUD!! hvor er der mange heste der dør pt. synes godt nok det er rigtig rigtig tit pt, folk søger enten mor eller en lille baby, troede faktisk ikke det var så tit der var komblikationer med de dejlige dyr.


er det vigtigt man får fat i et føl til en hoppe med mælk? stopper mælke produktionen ikke så snart føllet er væk? eller er de meget udsatte for betændelse? hvis der ikke kommer et føl og drikker mælken?

er det tit mange går til, eller er det bare noget lige lige kom til at hæfte mig ved.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stor død af føl/mødre pt??
  • #1   16. maj 2010 Nutidens varmblodshopper bliver avlet så 'små' og sporty som muligt, så der er ikke plads til føllene, mens hingstene skal gøres større og kraftigere.
    Dvs. føllene bliver alt for store til hopperne.

    Det er synd, fordi man gerne vil have en 'smart model'..


  • #2   16. maj 2010 ja det må man da sige, lidt vildt at tænke på når de som regel burde kunne klare en fødsel selv. tror da med den dødlighed der er, at hvis jeg fik en der skulle fole, ville få en dyrlæge til at være der lige meget hvad.

  • #3   16. maj 2010 MKN:

    Det har intet at sige, føllet tilpasser sig moderens indre..


  • #4   16. maj 2010 Jeg har nu også kun hørt at man ikke kan sætte hvilken som helst hingst på en lille hoppe..


    Men jeg har også hørt at det her underlige og kolde vejr i år, gør at hoppernes termin ikke passer så godt som normalt så mange foler for tidligt eller sent..


  • #5   16. maj 2010 Tina J
    - Det passer lige præcis IKKE.
    Vi havde en følhoppe stående hos os i næsten 5år, og to gange blev hun prøvet ifolet - første gang med Blue Hors Don Romantic, hvor føllet døde af iltmangel under folingen pga. det sad fastklemt, og var dødfødt. Anden gang med Blue Hors Don Schufro, og der var føllet alt for stort, så min far og ejers far som er to granvoksne mænd på omkring 85kg hver, måtte trække det ud. Det sad ligeledes fastklemt, og døde to dage efter.
    Dyrlægen undersøgte hoppen indenvendig, og kom frem til, at hun var alt for smal til sine føl. Det havde hun været ude for en del gange før, og det skete oftere og oftere nu, fordi ejerene valgte for store hingste til deres hopper.
    Hoppen som der er tale om er 164 i stg, havde tre år forinden fået et stort, sort hingsteføl efter Blue Hors Don Schufro, og det var med nød og næppe overlevet.
    Han er idag 175 i stg.

    Ejer solgte hoppen, fordi den blev set som uanvendelig indenfor avlen, men hun har lige fået besked om, at den lige har folet et sundt og raskt hingsteføl, uden komplikationer.
    Hingsten der har været på denne gang er kun 163 i stg, og meget sporty bygget.

    Så back of, det passer ikke. Jeg har dyrlægens ord på, at føllene var for store til hoppen.
    Det er ikke første gang jeg har set dig i en debat, hvor du kommer med nogle fuldstændigt ude i tovene påstande.


  • #6   16. maj 2010 Rolig rolig rolig.. Hun siger vel, hvad der efter hendes mening er rigtig. Hvis hun har hørt det et sted, siger hun jo gerne sin viden videre.

    Utroligt som folk da kan "hidse" sig op over så lidt. Hold nu en pæn tone!


  • #7   16. maj 2010 Pernille
    - Jeg er skam helt rolig, og holdt mit svar i en ordentlig tone?
    Hvad du ikke ved er, at hun i mange debatter har udmeldt nogle påstande, som absolut ikke var rigtige, hvorefter hårdnakket at have holdt fast ved dem.


  • #8   16. maj 2010 I den stald hvor jeg kommer, var der den mindste pony jeg nogensinde har set smiley

    Den ventede føl, men både mor og føl døde, pg.a. føllets størrelse smiley


  • #9   16. maj 2010 Sofie
    - Det er så ærgeligt at folk ikke tænker på hoppen - og føllet smiley


  • #10   16. maj 2010 Man siger normalt at man må bedække +- 15 cm af hoppens / hingstens størrelse.

    Der er lavet forsøg med en shire og en shetlænder.
    Shetlænderen blev ifolet med en shire. hvilket resulterede i et lille føl, som voksede efter det blev født.
    Omvendt med shire hoppen der blev i folet med en shetter, var føllet større. og voksede knap så meget efter fødselen..

    Hvis i døjer med store føl kan det enten være hoppen elller hingsten der avler meget store føl - det bør i jo så tage hensyn til næste gang (:


  • #11   16. maj 2010 MKN:

    Har jeg UDMELDT det?!

    Ej nu må du stoppe, er næsten aldrig med i debatter herinde - sååå back off ..

    Jeg har dyrlægens ord på det godt kan lade sig gøre - I vores stald stod en islænder blanding på 140, den blev ifolet med en hingste på 163 - og der kom et super flot føl, uden komplikationer.
    Nogle hopper kan tåle det, andre kan åbenbart ikke.


  • #12   16. maj 2010 Stutteri Dyekjær:

    Tak - lige mine ord.


  • #13   16. maj 2010 Har ikke så meget forstand på avl, men mener osse at have hørt fra flere forskellige dyrlæger at føllet tilpasser sig hoppens indre.

  • #14   16. maj 2010 Min fjordhest på 1.38 blev bedækket med en holsteiner på 1.76. Og ud kom Filur. Hun var helt almindelig i størrelsen, og min fjordhest folede selv og det var hendes første føl. Så ingen problem der, men jeg har også hørt fra min dyrlæge at det hele tilpasser sig.......

Kommentér på:
stor død af føl/mødre pt??

Annonce